Nysgerrig på PN Panelet, er jeg gal på den?

#1| 0

Hep PN,

 

Er nysgerrig på hvad i synes er rimeligt i denne sag. 

Har en, relativt mindre, sag med vores totalentreprenør.

De har bygget vores hus. Er generelt ok, omend kommunikation er way off.

Vi har købt et afkalkningsanlæg igennem dem. De tog små 5K mere end det koster normalt for det, hvilket var lidt brok imo, men accepterede at de gjorde det for at holde god relation i byggeproces mm.

3 måneder efter indflytning gør jeg opmærksom på at der er vildt meget kalk i vandet. Deres VVS mand der installerede var en tard, de har siden ligget i retssag mod ham og han lavede fejl i 50% af det installerede, hos os og andre.

De får en anden mand til at kigge på det, som konstaterer at vand løber igennem anlægget. Først 6 måneder efter indflytning får vi guidebog til hvordan anlægget virker ifm et økonomi møde.

Et lille år efter indflyt retter jeg igen henvendelse, da jeg har besluttet at måle kalkniveauet og det er over det man forventer ved et sådant anlæg, kalkniveauet er på 13, til dem der ved noget om det. Vi har bygget dobbelthus med venner, deres er det ønskede niveau.

Vi finder så ud af at de ikke har indstillet vores og vi derfor ikke har haft 'kalkfrit' vand, på trods af at jeg har gjort opmærksom på det.

Det gider jeg ikke finde mig i, mener det er deres fejl når det imo obv indstilles ved installation og det virker også som std. når det er gjort hos nabo.

Jeg ønsker derfor kompensation herfor, da alt der har været i kontakt med vand er blevet kalket til. Det ønsker de ikke at gøre godt for og på mail går den lidt i hårknude.

Vi hyrer derfor selv rengøring til afkalkning og det meste klares, men fliserne på badeværelse har lidt tydelig skade og er ikke pæne. Vi har betalt 12K oveni budgettet for netop disse fliser, så nok et gulv til 25K total.

Jeg har oplyst dem om at jeg selvfølgelig betaler for anlægget, men ikke gider betale dem de ekstra 5K som de ville have, ifht. officiel forhandler når nu de har været dårligere end denne. Så skal jeg nok afholde udgifter til rengøring osv (1,3K) samt justere selv (som de ville hyre vvs mand til) og det gulv der ikke kunne blive rent kan jeg så enten bruge det resterende beløb til at få rent med specialister eller bare afskrive og sluge det værditab når et mørkere gulv har lyse plamager i husets dyreste'ish rum har lidt.

De mener det er helt på månen. Er jeg helt på månen? Hvad mener i?

 

18-12-2019 00:36 #2| 0

Du skulle nok have haft en advokat på inden du gik igang med at rette deres fejl/rengøring.

Hvis jeg havde nok bedt dem komme med et rimeligt forslag til en løsning, og så taget den derfra.

Hvad har de accepteret ?

18-12-2019 00:40 #3| 0

Nej, du er absolut ikke på månen, men belært af 10 års juridisk tovtrækkeri efter køb af projektbolig før finanskrisen, så er mit bedste råd nok at prøve at lave en hurtig løsning, eller bare acceptere tabet.


Du føler 100% at du har ret, men omkostningerne både følelsesmæssigt og økonomisk står næppe mål med den tid det kommer til at tage inden du eventuelt får ret. Du er i et lortespot, og de har ingen grund til at gøre ret meget før du ofrer penge på at hive dem i retten, hvilket på alle plan bare ikke er tiden værd.

18-12-2019 05:52 #4| 0

Nej, du er slet ikke gal på den, men lad det ligge. Det har allerede været dyrt nok i tid, penge og ærgrelser. Ingen grund til at lægge mere oveni, så glem det hvis du kan.

18-12-2019 06:37 #5| 0

Med sådan et anlæg, mærker man da allerede første gang om der er kalk i vandet, når man går i bad.

 

Afvask dine fliser og kom videre. 

 

Eller kan du vel skrive det på til 1 års gennem gangen af huset. 

Redigeret af NicklasNPK d. 18-12-2019 06:45
18-12-2019 07:56 #6| 1

Har du bedt dem om at komme med et modbud eller afviser de bare alt?

Hvis det ender med du ikke kommer videre, så poster du bare navnet i denne tråd.
Det kan nemt blive dyrere for dem i længden end 5K  ;-)

18-12-2019 11:14 #7| 2

Ud fra en juridisk betragtning sammenblander du to konflikter/problemstillinger: Prisen på anlægget, og evt. ansvar for fejlinstallation og følgeskader. Sidstnævnte kan ikke føre til, at prisen på anlægget nu pludselig skal køre efter en anden listepris, men der kan derimod være grundlag for erstatning for følgeskader og et almindeligt forholdsmæssigt afslag, hvis der er mangler.

Når det er sagt, kan man selvfølgelig sagtens foreslå praktiske samlede løsninger, men det er typisk smart, at man er klar over, at det er dét, man gør, og ikke et krav, man som sådan har.

Om du er rimelig her, er umuligt for mig at vurdere.

18-12-2019 11:44 #8| 1

Tak for alle svarene. Rart at de fleste i det mindste sympatiserer med mit spot :-)

 

En tilføjelse er at vi stadig har små 100K af deres penge, som skal udbetales denne uge. Planen er så at de kommer og retter ting fra 1 års gennemgang til januar. Grunden til at dette er vigtigt er at jeg bare kan vælge at tilbageholde et beløb. Jeg er nemlig helt enig med de af jer der påpeger at det ikke er besværet værd og juridisk bøvlet at køre en sag. Men i dette tilfælde ville det potentielt kunne forholde sig omvendt, at det er dem der må hive mig i retten og tage bøvlet, for at få de 5K og det tvivler jeg også meget på de ønsker.

 

Jeg har selvfølgelig kommet med løsningsforslag af et par omgange. De blev alle afvist, ihvertfald de økonomiske kompensationer. De tilbød bare at komme forbi og justere det nu. Det takkede jeg nej til, da jeg selv må kunne finde ud af det (skal jo bare lige naboens opsætning) og ser det som en samlet løsning vi skal finde.

Da de ikke rigtig ville indgå i dialog om kompensation synes jeg det var lettere bare at fortælle dem at sådan bliver det, og så er det deres move, fremfor at køre en klagesag mm. som ingen af os vil vinde på. Denne 'løsning' vil nok koste dem 2-3K i alt, da de jo også ville have haft udgifter til udbedring. 

 

@Henry

Du har helt ret, det er to forskellige ting. Mit valgte beløb kunne lige så godt have været et andet, jeg har bare taget det udfra at jeg ved det er en del af deres overskud på at levere/installere anlægget og så symbolikken. 

Redigeret af Turbofluen d. 18-12-2019 11:44
18-12-2019 13:02 #9| 1

Nu har jeg selv været gennem en ret opslidende tilbygning + diverse problemer. Og det er bestemt ikke kun en kunde, som kan blande alle mulige sager sammen i EN stor pærevælling. Ikke desto mindre, så står der jo ret tydeligt i div. regler/kontrakter, at entreprenøren har ret til at komme og udbedre. Dvs. du kan ikke rigtig blot sige, at du selv udbedrer det, og så lige sparer det besvær/de penge. Eller dvs. de vil da helt sikkert takke ja til, at du selv fikser det, blot får du ingen reduktion i prisen. Jeg fortryder selvfølgelig selv, at jeg fik indbetalt alt for mange penge i formodning om, at alle andre mennesker (endda nogen jeg kender) har ære og holder et ord. Som du selv skriver, så er du foran på point med de 100k. Jeg ville lade dem få lavet den gennemgang, og når de har udbedret div. mangler osv. så fortælle dem, at du fortsat tilbageholder prisen på kalkanlægget inkl. montering (eksempelvis 20k?), indtil det virker. Og så har de krav på en rimelig frist, som er en 4-6 uger? (kan slås op).

 

Som andre siger, så kan jeg KUN tilslutte mig: Find din allermest imødekommende person frem, få løst det i mindelighed og skid på de 5k, det er jo INTET i en byggesag, og slet ikke set over 30 år til 0 eller 1% rente! At gå og være gnaven og følt sig røvrendt kender jeg kun ALT for godt, men det kan bare slet ikke betale sig. Hver gang de vrede tanker kommer op i dig, så GLÆD dig over, at du er sluppet fra et byggeri med KUN et fejlmonteret/justeret kalkanlæg.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar