Ny (lettere brugt?) elbil

#1| 0

Det er ved at være lidt tid siden, vi har haft en biltråd.

 

Jeg står foran at skulle skifte fossilbilen ud med en elbil. Jeg er grøn i markedet og ved ikke, hvad de bedste muligheder er + hvilke ting, man SKAL have, herunder ladehastighed, varmepumpe, noget med vinterladning? -Andet jeg ikke er bekendt med?

 

Mine behov er følgende: Budget op til ca. 300k - kan strækkes lidt, hvis det rigtige byder sig til, mindst 4,40 meter og fornuftig plads til 5 personer. Derudover er jeg i 'ikke-Tesla + ikke-kinesisk' lejren og vil helst købe europæisk. Batteri ikke under 60 kWh, og helst mere.

 

Jeg kørte for nylig i en Megane, som jeg på mange måder var ret begejstret for, bl.a. de 220 HK som gjorde den dejligt rap, men den er for lille, udsynet af bagruden for dårligt, og indretningen generede mit ben ved længere kørsel.

 

Uden at have prøvet den har jeg småforelsket mig i Cupra Tavascan VZ med 340HK, 4-hjulstræk, glastag og godt anlæg. Ungerne elsker glastaget i min nuværende og vi hører meget musik, så god kvalitet lyd vægter en del.


Jeg køber gerne lettere brugt (<20k km) hvis besparelsen er fornuftig. Tavascan'en er for dyr fra ny (400k), men kan fås til 340-345k brugt, hvilket er lige rigeligt nok, men til nød kan gå for det HELT rigtige. Jeg prøver at tale mig fra den, da det jo er lige i overkanten. Jeg må få den prøvekørt, måske noget viser sig, som gør den til et no-go. Det ville være gøre det let, men omvendt risikerer jeg også at definitivt forelske mig i den, så ungerne og jeg må leve af rugbrød og pasta med ketchup de næste par år.


Jeg skal prøve en brugt Mercedes EQA, men er nervøs for, at Mercedes er for dyr i service og vedligeholdelse. -Og kan det passe, den ikke kan lade med mere end 11 kW i timen?


Renault Scenic ligner også et godt bud - uden at have prøvet den.


Alle inputs værdsættes

22-10-2025 12:25 #2| 0

Har du prøvet en Tesla model Y (ny 2025+) før du blot afskriver den?

 

Du får absurt meget bil (og udstyr) for pengene. 

 

Om ikke andet bør du prøve en tur i en - i det mindste bare for at kunne sammenligne med de andre modeller i markedet.



Book en prøvetur - prøveture i en elbil i nærheden af mig | Tesla

22-10-2025 12:31 #3| 1

EQA'en kan kun lade med 11kw AC (hjemmeladning), men den kan lade hurtigere på DC lynladere (den er dog stadig sløv i forhold til, hvad der ellers findes derude). Jeg ville holde mig fra Mercedes EQA, EQB, EQC osv. De var allerede forældede, da de udkom, og jeg frygter, at det vil blive et ekstradyrt bekendtskab i værditab at gå med dem.

 

Renault Scenic er et godt bud på en europæisk. Det er nok i virkeligheden den mest europæiske bil, du kan købe lige pt. med tanke på hele værdikæden, og så er det også en fordel, at den kører med Android infotainment. Den synes jeg bestemt, at du skal prøve. Men derudover, så ville jeg også sørge for at tjekke nogle 800V biler ud, da de rent ladeteknisk er langt foran på point og dermed noget mere fremtidssikrede. Umiddelbart vil det sige fx Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 eller Xpeng G6. 

Cupraen er også et godt bud - prøv den evt. som den sidste. Var det mig, der skulle købe lige nu, så havde valget stået imellem EV6, Ioniq 5 eller Scenic'en.

 

Et andet godt råd er at være obs på garantiforhold. Sørg for at anskaffe noget med mindst fem års garanti. Kører du mange km, så skiller Hyundai sig ud med fem års garanti uanset km. Elbilerne er billige i drift, men de kan være virkelig dyre i reservedele, når først der er problemer! Køber du en brugt importbil, så undersøg, om du kan få den flyttet over på danske garantivilkår - og hvis ikke, så tilkøb en forsikring med garantilignende vilkår.

 

Sluttetligt er den her hjemmeside genial til at sammenligne bilernes specs: https://ev-database.org/

Her kan du nemt danne dig et overblik over batteristørrelser, HK, ladehastighed/ladekurver, reelt forbrug og rækkevidde, hvor meget de må trække osv osv...

22-10-2025 12:40 #4| 1
Mads Møller skrev:

Har du prøvet en Tesla model Y (ny 2025+) før du blot afskriver den?

 

Du får absurt meget bil (og udstyr) for pengene. 

 

Om ikke andet bør du prøve en tur i en - i det mindste bare for at kunne sammenligne med de andre modeller i markedet.



Book en prøvetur - prøveture i en elbil i nærheden af mig | Tesla

 

 Det er pisse ærgerligt at Elon er gået fuld Nazi og Trump har rystet mit syn på USA i sin grundvold, så det kommer desværre ikke til at ske. For ikke længe siden var det vel min drømmebil, så er fuldt ud med på, at det er en vildt fed bil til prisen

22-10-2025 12:43 #5| 0
04uran skrev:

EQA'en kan kun lade med 11kw AC (hjemmeladning), men den kan lade hurtigere på DC lynladere (den er dog stadig sløv i forhold til, hvad der ellers findes derude). Jeg ville holde mig fra Mercedes EQA, EQB, EQC osv. De var allerede forældede, da de udkom, og jeg frygter, at det vil blive et ekstradyrt bekendtskab i værditab at gå med dem.

 

Renault Scenic er et godt bud på en europæisk. Det er nok i virkeligheden den mest europæiske bil, du kan købe lige pt. med tanke på hele værdikæden, og så er det også en fordel, at den kører med Android infotainment. Den synes jeg bestemt, at du skal prøve. Men derudover, så ville jeg også sørge for at tjekke nogle 800V biler ud, da de rent ladeteknisk er langt foran på point og dermed noget mere fremtidssikrede. Umiddelbart vil det sige fx Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 eller Xpeng G6. 

Cupraen er også et godt bud - prøv den evt. som den sidste. Var det mig, der skulle købe lige nu, så havde valget stået imellem EV6, Ioniq 5 eller Scenic'en.

 

Et andet godt råd er at være obs på garantiforhold. Sørg for at anskaffe noget med mindst fem års garanti. Kører du mange km, så skiller Hyundai sig ud med fem års garanti uanset km. Elbilerne er billige i drift, men de kan være virkelig dyre i reservedele, når først der er problemer! Køber du en brugt importbil, så undersøg, om du kan få den flyttet over på danske garantivilkår - og hvis ikke, så tilkøb en forsikring med garantilignende vilkår.

 

Sluttetligt er den her hjemmeside genial til at sammenligne bilernes specs: https://ev-database.org/

Her kan du nemt danne dig et overblik over batteristørrelser, HK, ladehastighed/ladekurver, reelt forbrug og rækkevidde, hvor meget de må trække osv osv...

 

 Pisse fedt indlæg. Tusind tak! Jeg må nok prøve de koreanske ja, omend jeg ikke er vild med deres design, men daglig funktionalitet vægter højt og det inkluderer selvfølgelig i høj grad ladetid. Jeg er kommet i tvivl om Cupra'en også max lader med 11 kWh. Ved du det? Det trækker godt nok ned i så fald. Jeg kører ca. 20k km årligt, så hverken meget eller lidt. Måske mit fremtidige behov endda er lidt mindre end 20k/år.

 

Edit: Hvornår gik koreanerne over til 800V? Hvis jeg skal kigge på dem brugt vil jeg gerne sikre mig, at de har den teknologi

Redigeret af SineQuaNon d. 22-10-2025 13:00
22-10-2025 13:10 #6| 1

Jeg undrer mig over, at du går op i, om mormorladning AC er 11kW. Er det ikke ligegyldigt? Jeg tænker, at det er lynladningen DC, der er det interessante.

 

Hvad med at undersøge Skoda Elroq eller Enyac. Og VW ID3/4. Der er et stort brugtudbud for disse. ID4 ~Tavascan, Men ingen af disse har dog 800V teknologi, som jeg også selv vil lægge vægt på.

 

Jeg er også selv på udkig efter elbil. Det har jeg været i et godt stykke tid, men det er nok bare min måde at spare på - ved at trække beslutningen lidt ud.

 

Lige nu afventer jeg, at der kommer XPeng P7+ og Zeekr 7GT (og sådan kan jeg sikkert blive ved ...).

22-10-2025 13:21 #7| 0
henry skrev:

Jeg undrer mig over, at du går op i, om mormorladning AC er 11kW. Er det ikke ligegyldigt? ...

 Det kan jeg godt forstå, du undrer dig over:) 

 

Et eksempel kunne være den seneste tur til Jylland. Med ungerne på bagsædet passer det mig fint at holde en lidt længere pause, og så er muligheden for at finde dejlige pausesteder meget større og mere fleksible, hvis man ikke er afhængig af lynladning på en tankstation/rasteplads/Mcdonalds etc. Ved 11 kWh går det bare for langsomt mens ved 22 kWh kunne det klares på 1,5t, hvilket passede fint med at vi kunne spise frokost og ungerne brænde noget krudt af. 3 timer havde været no-go. 

 

Derudover synes jeg at have set ladere med 3t begrænsning. Det vil være fedt at kunne nå at lade op ved 22 kWh ved disse pladser, tænker jeg. Jeg har måske misforstået skiltningen

 

22-10-2025 13:28 #8| 0
SineQuaNon skrev:

 Det kan jeg godt forstå, du undrer dig over:) 

 

Et eksempel kunne være den seneste tur til Jylland. Med ungerne på bagsædet passer det mig fint at holde en lidt længere pause, og så er muligheden for at finde dejlige pausesteder meget større og mere fleksible, hvis man ikke er afhængig af lynladning på en tankstation/rasteplads/Mcdonalds etc. Ved 11 kWh går det bare for langsomt mens ved 22 kWh kunne det klares på 1,5t, hvilket passede fint med at vi kunne spise frokost og ungerne brænde noget krudt af. 3 timer havde været no-go. 

 

Derudover synes jeg at have set ladere med 3t begrænsning. Det vil være fedt at kunne nå at lade op ved 22 kWh ved disse pladser, tænker jeg. Jeg har måske misforstået skiltningen

 



Men på rastepladser vil du ikke mormor -lade, der er dc og langt langt hurtigere end de 11kW du har kigget på!
22-10-2025 13:36 #9| 0
telum skrev:
Men på rastepladser vil du ikke mormor -lade, der er dc og langt langt hurtigere end de 11kW du har kigget på!

 

 Det er jeg med på, og er vel faktisk også det jeg prøver at skrive, måske jeg formulerer mig dårligt. Jeg vil gerne være mere fleksibel i mine pauser end kun at kunne holde dem på rastepladser. Seneste eksempel var ved en havn i Middelfart, hvor jeg kunne nyde pausen i dejlige omgivelser og ungerne kunne lege på legepladsen. 

22-10-2025 13:38 #10| 1
SineQuaNon skrev:

 

 Pisse fedt indlæg. Tusind tak! Jeg må nok prøve de koreanske ja, omend jeg ikke er vild med deres design, men daglig funktionalitet vægter højt og det inkluderer selvfølgelig i høj grad ladetid. Jeg er kommet i tvivl om Cupra'en også max lader med 11 kWh. Ved du det? Det trækker godt nok ned i så fald. Jeg kører ca. 20k km årligt, så hverken meget eller lidt. Måske mit fremtidige behov endda er lidt mindre end 20k/år.

 

Edit: Hvornår gik koreanerne over til 800V? Hvis jeg skal kigge på dem brugt vil jeg gerne sikre mig, at de har den teknologi

Koreanerne er ikke gået over til 800V på alle deres modeller, men EV6 og Ioniq 5 er født med det. Derudover er Ioniq 6+9 og EV9 også født med det. Resten af modelprogrammet er 400V.

 

Langt de fleste biler helt generelt hjemmelader stadig kun med 11kw. Dog begynder flere og flere fabrikanter at gå over til at supportere 22kw. Så vidt jeg husker, så lader Cupra/VW/Skoda med 11kw AC. Det er ikke noget problem, hvis du lader hjemme. Men er du afhængig af offentlig AC langsomladning, så står Scenic'en godt, da den kan lade med 22kw AC. 

Men når du er på langfart og holder pause, så vil du typisk lynlade via DC. Her kan alle biler lade hurtigere end 11/22kw. Koreanerne peaker ved 230-260kw alt afhængigt af modelår. Jeg er ikke helt skarp på Cupraen, men jeg vil tro, at den peaker et sted mellem 150-175kw. Men slå den op inde på ev-database, da det fremgår derinde. Høj peak er ikke nødvendigvis det samme som hurtig opladning. Fx peaker Teslaerne ved 250kw, men gør det kun ganske kortvarigt. EV6/Ioniq 5 peaker i meget længere tid (helt fra meget lav SOC og helt op over 50%), og kan således lade fra 10-80% på 18 min (det holder også ude i virkeligheden og er ikke svært at opnå). 400V biler klarer generelt den disciplin på 25-35 minutter. Køber du 400V biler, der er mere end 1-1,5 år gamle, så er det oftest +30 min. Men de nyeste modeller kan ofte gøre det på ca. 25 min.   

22-10-2025 13:45 #11| 0

Ja, på længere ture kommer jeg ikke udenom lynladning på kedelige steder. Måske jeg overvurderer behovet for 22 kWh langsomladning. Det tyder det på i de ovenstående indlæg:-)

22-10-2025 14:28 #12| 0

Vi har en WV ID7 og der er rigtigt meget plads på bagsæderne, som i rigtig megen plads !!. Og 285HK gør den bestemt ikke langsom trods de mange kilo den bærer rundt på. Vi er meget begejstrede for den. Vi har Long Range, så der er lidt flere km i den end standarden.

Vi kan lade op til 80% på omkring 20 min. på 300KW standere. Der anbefales 80 % og kun 100% hvis man skal ud på længere ture. Det skulle være bedst for batteriet at lade på den måde... 

22-10-2025 14:33 #13| 0
Jarlstrøm skrev:

Vi har en WV ID7 og der er rigtigt meget plads på bagsæderne, som i rigtig megen plads !!. Og 285HK gør den bestemt ikke langsom trods de mange kilo den bærer rundt på. Vi er meget begejstrede for den. Vi har Long Range, så der er lidt flere km i den end standarden.

Vi kan lade op til 80% på omkring 20 min. på 300KW standere. Der anbefales 80 % og kun 100% hvis man skal ud på længere ture. Det skulle være bedst for batteriet at lade på den måde... 

 

 Et vennepar har sådan en. Mega lækker. Bare lidt for dyr og også større end mit behov, selvom det da ville være fedt

22-10-2025 15:48 #14| 1
SineQuaNon skrev:

 

 Det er pisse ærgerligt at Elon er gået fuld Nazi og Trump har rystet mit syn på USA i sin grundvold, så det kommer desværre ikke til at ske. For ikke længe siden var det vel min drømmebil, så er fuldt ud med på, at det er en vildt fed bil til prisen

 

 Sådan må man da gerne have det, men fakta er vel at bilen produceres i Tyskland og 87% af Tesla ejes af alle mulige andre end Elon :-)


... I det hele taget synes jeg faktisk at det er fjollet at gøre et bilindkøb til et politisk statement - altså, så kan du heller ikke købe en Cupra da den er produceret i Kina og du så indirekte støtter produktion i det diktatoriske, menneskerettighedskrænkende land :-)

 

Så er det da bedre med en Europæisk produceret bil? :-)

22-10-2025 15:54 #15| 0
SineQuaNon skrev:

Ja, på længere ture kommer jeg ikke udenom lynladning på kedelige steder. Måske jeg overvurderer behovet for 22 kWh langsomladning. Det tyder det på i de ovenstående indlæg:-)

  Hvis du kan lade hjemme i det daglige, så ville jeg ikke sætte det som et krav, at bilen kan lade AC med 22kw. Men bor du et sted uden adgang til egen lader, og var afhængig af at lade offentligt, så ville det være højere bevæge sig op i grænselandet mellem nice to have og need to have for mit vedkommende.
Men med adgang til egen lader, så ville jeg ikke lade det være styrende for min beslutning. Så ville jeg i højere grad se på, om bilen kører godt, har plads nok, godt infotainment, god DC ladehastighed osv. 

Sidste pointe omkring MEB-biler (MEB er platformen, som Skoda, VW og Cupra anvender): I starten kom de med 204HK for baghjulstrækkerne. Dem ville jeg holde mig fra og så gå efter dem med 285hk, da de, udover at virke mere agile/elbils-agtige, også er blevet forbedret på mange andre punkter i forhold til de første versioner, der blev sendt på markedet. Blot hvis du udvider til også at kigge på ID3/Cupra Born eller ID4/ID5/Enyaq.
 

22-10-2025 16:03 #16| 0

Der er mange gode bud i tråden og jeg regner selv med at skulle skifte indenfor et år, så følger meget med.

 

Personligt kigger jeg meget Skoda Enyaq vejen. Hælder mest til Coupe'en, da jeg synes, at det er en flot bil. Vil ikke købe den fra ny, men der er et hav af dem brugt, hvor man kan finde noget rigtigt godt.

 

Har været ude og prøvekøre Cupra Tavascan og overvejede den kraftigt pga. godt leasingtilbud, da den kom frem, men jeg synes, at det virker lidt som en dårligere udgave af Enyaq på interiøret, så blev lidt skuffet over den. Den kører dog fint.

 

En fra arbejdet har fået en spritny Renault Scenic og jeg må indrømme, at jeg er langt mere imponeret end, at jeg troede, at jeg ville være. Den er godt nok flot/lækker med nok markedets bedste infotainmentsystem (Tesla fraregnet). Har dog ikke kørt i den.

22-10-2025 16:31 #17| 0
Mads Møller skrev:

 

 Sådan må man da gerne have det, men fakta er vel at bilen produceres i Tyskland og 87% af Tesla ejes af alle mulige andre end Elon :-)

 

... I det hele taget synes jeg faktisk at det er fjollet at gøre et bilindkøb til et politisk statement - altså, så kan du heller ikke købe en Cupra da den er produceret i Kina og du så indirekte støtter produktion i det diktatoriske, menneskerettighedskrænkende land :-)

 

Så er det da bedre med en Europæisk produceret bil? :-)

 

 Oh, det var ærgerlig læsning at Cupra laves i Kina. Det trækker ned, ja:-( 

 

Jeg kan godt forstå, at mange har det anderledes end mig, men vi er jo heldigvis forskellige allesammen. Med Tesla ser jeg bare en heilende Musk for mig, så jeg vil blive dårligt til mode, når jeg sætter mig ind i den. 

Jeg hælder måske mere til Renault’en nu. Så tak for inputs allesammen👏👏 Ikke mindst da jeg ikke kan lade hjemme, jeg bor i lejlighed og ejerforeningen er kun lige ved at etablere de første ladestandere. Så måske de 22 kW ladning vil have noget at skulle have sagt i dagligdagen alligevel. Tak for endnu et fint input @04uran

Redigeret af SineQuaNon d. 22-10-2025 16:32
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar