Ny cykel

#1| 0

Hej Pokernet

Jeg har før fået hjælp, som ikke omhandler poker, så jeg håber på noget viden omkring køb af ny cykel til fruen og jeg.

Søger input til de modeller vi selv har kigget på, samt erfaringer eller forslag til andre modeller.

Jeg skal have en cykel, den skal bruges et par gange eller tre om ugen. Det er primært kortere ture i byen til og fra fitness og lign. Den skal være så vedligeholdelsesfri som mulig, med klassisk stilrent look. Jeg er 185 cm høj og alm. af bygning.

De cykler jeg linker til, har alle en kæde med remtræk (vedligeholdelsesfri). Det har jeg fået anbefalet.
Budget 8-15.000

www.trekbikes.com/dk/da_DK/cykler/hybridcykler/fritid/l-series/l500/p/28781/?colorCode=black_grey

www.fribikeshop.dk/prod/79-bc500889/batavus-stratos-royal-sort-herre

thewaytobike.dk/mika-amaro/222-7133-mika-amaro-custom-grey-single-speed.html#/104-stelstørrelse-large/318-farve-light_grey

thewaytobike.dk/schindelhauer/370-7030-viktor-single-speed-schindelhauer-the-purist.html#/111-stelstørrelse-56/201-farve-matt_black

Hvad betyder det når de skriver følgende “Med flip-flop-hubben giver Viktor dig let mulighed for at skifte mellem fixed gearing og freewheel.” Så vidt jeg kan se, så er cyklen med single speed, altså 1 gear, så jeg forstår ikke hvad det er man kan skifte mellem.

Hvad er jeres erfaring med 1 gear, kontra flere gear at skifte mellem? Kan godt lide ideen om 1 gear, men har aldrig prøvet det.

Skal jeg have fælge eller skivebremser?

Indvendige gear er de bedst?

Min kæreste skal bruge en el-cykel.
Budgettet er 15.000, med mindre der er stærke argumenter for eller imod el-cykler i den prisklasse.

Hun skal primært bruge den til og fra arbejde 3-5 km hver vej, men det skal også være muligt med lidt længere ture inkluderende bakker. Hun 168 cm høj og alm. af bygning.

Vi er blevet rådet til en el-cykel med center-motor, da hun sagtens selv kan træde og en forhjuls-motor er til personer med skader eller ældre mennesker.

Hun har kig på to modeller

winthercykel.dk/elcykler/superbe-1-2-3-4/black-winther-superbe-2---matsort-pg-643

batavus.dk/elcykler/oxford-e-go#dame-farve-21

Håber en med viden eller egen erfaring vil bruge 5 minutter på at give et par ord med på vejen, da vi synes det er en jungle med alle de muligheder der findes.

På forhånd tak

14-08-2021 20:55 #2| 1

“Fixed gearing” er loco - der kører pedalerne med rundt, når cyklen er i bevægelse. Det er ikke ufarligt i et bymiljø, hvor der skal manøvreres mellem mennesker, biler og andre cyklister. Ved “free wheel” antager jeg, at pedalerne ikke gør det. 

Indvendige gear kræver mindre vedligeholdelse - men der er også større tab af energi ved kraftoverførselen sammenlignet med udvendige gear. Derudover er indvendige gear tungere. 

14-08-2021 21:54 #3| 0
OP
TightGirl skrev:

“Fixed gearing” er loco - der kører pedalerne med rundt, når cyklen er i bevægelse. Det er ikke ufarligt i et bymiljø, hvor der skal manøvreres mellem mennesker, biler og andre cyklister. Ved “free wheel” antager jeg, at pedalerne ikke gør det. 

Indvendige gear kræver mindre vedligeholdelse - men der er også større tab af energi ved kraftoverførselen sammenlignet med udvendige gear. Derudover er indvendige gear tungere. 




Mange tak for svar! Har du erfaring med 1 gear - er det skidt i hvis der kan være stejle bakker?
15-08-2021 08:26 #4| 1

Som skrevet giver udvendige gear en bedre ydelse men kræver mere vedligehold. Det er derfor at langt de fleste "citybikes" rettet mod kortere ture er udstyret med indvendige gear, mens racercykler har udvendige. I dit tilfælde er indvendige nok at foretrække. 

 

Jeg bruger mine gear meget, og ville andrig gå efter single speed. Når man har opfundet gearene og bliver ved med at sælge flere cykler med end uden, så er det nok fordi de fleste ser gear som en fordel. Dem uden gear som du linjer til har heller ikke bagagebærer og kædeskærm. Det er altså rare ting at have på sin cykel. Så skal man ikke tænke på at beskytte sine bukser. Jeg er også fan af fastmonterede lygter med magnet induktion, selvom de giver lidt modstand. Så kan man ikke glemme lygterne. 

 

Jeg ikke hvor meget fordel man har af remtræk i forhold til evt. forøget risiko for tyveri fordi cyklen ser fancy ud. En kæde skal have lidt olie ind imellem, strammes en sjælden gang og skiftes med nogle års mellemrum, men det er ikke så skidt. Hvis man køber en almindelig kildemoes til Ca 5000 er der penge til årlige eftersyn i en lille årrække ift. budget. 

Det ville jeg selv gøre. Standard modellerne med i indvendige gear og hele udstyret er optimeret til korte ture og lavt vedligeholdelse som du ønsker. 

 

Redigeret af drhoho d. 15-08-2021 08:32
15-08-2021 08:57 #5| 0
Moderator

Er tendensen, der nu har stået på i nogle år, med single speed - og i endnu højere grad, fixies - ikke vare noget hipsterpjat?

 

Jeg har virkeligt svært ved at se nogle fordele overhovedet.

15-08-2021 09:38 #6| 0

Jeg har selv en fixie bike jeg er godt tilfreds med. Bruger den både til og fra fitness og arbejde, så cirka hver dag. 


Je oplevede, efter at have haft den stående ude i en over en måned (nedlukningen), uden brug, at 1-gear var gået i stykker, da pedalerne pludselig kørte med rundt hele tiden. Altså friløb virkede ikke længere. I forsøg på at fikse det, vendte jeg baghjulet om, men resultatet var det samme. 


Så jeg googlede mig frem til om man overhovedet kunne anvende en cykel sådan, og blev overrasket over, at det faktisk er standard at have sin fixie bike sådan indstillet. Og at når man vender baghjul om, kan man på de fleste skifte mellem fixed og 1-gear.


De kræver lige en tur eller to, men så er man faktisk vænnet til fixed, og det fungerer helt fint - giver en klart bedre kontrol over cyklens tempo, og gør brug af bremser mindre nødvendigt. Det eneste der irriterer mig ved det, er at pedalerne også kører med rundt, når jeg kører ned af en stejl bakke (f.eks.den stejle del af Valby bakke), der skal man lige vende sig til, at lade benene blive ført med rundt. Men det er trods alt også den eneste bakke jeg har på mine ruter, så ikke noget stort issue ellers. 



15-08-2021 09:38 #7| 0

Jeg er flyttet tættere på mit arbejde, og et derfor begyndt at cykle på arbejde. Købte denne til formålet https://www.designcykler.dk/shop/giant-fastroad-sl-26610p.html og er virkelig glad for den.


Fik monteret skærme på den, så man ikke bliver beskidt af kørslen.

15-08-2021 10:11 #8| 0

Så lige dit budget. Snup en af dem med indvendig gear som du linker, og køb også en backup singlespeed/fixed til billige penge: https://www.bikester.dk/fixie-inc.-blackheath-M904216.html?vgid=G1292962&_cid=21_1_-1_9_2150_1131830_435638148204_pla&ef_id=CjwKCAjw9uKIBhA8EiwAYPUS3K3lH9pWk5BrqyrufXmEumzASdYvg34ZRsDTE6AtB7TI...

Til 2k. 


Tvivler på du får ret meget mere fixie bike for pengene, ved at købe en for 10k, andet end et måske pænere look. 

At have en backup cykel vil nok have større værdi, uanset hvor vedligeholdsfri en cykel du ellers køber. Dæk kan punktere, kæder kan hoppe af, ting kan løsne sig. Så er det rart at kunne fikse det senere, og stadig have noget at køre på i mellemtiden. 


Plus i så har en cykel at kunne låne til en gæst eller til at tage steder hvor man ikke ønsker sin 10k cykel parkeret i længere tid. 

15-08-2021 10:20 #9| 0

Vil anbefale dig at prøve at køre på fixie førend du køber. Og derefter overveje hvorfor du overhovedet vil. Det var en trend for 10 år siden, som trods alt er ebbet meget ud, da den almindelige cyklist fandt ud af at det kræver teknik og ikke mindst, at man sætter pris på den teknik og flow, som det giver.

Bor man feks i Aarhus eller andre byer med kuperet terræn, så giver det endnu mindre mening. Med mindre man er vild med at træde ekstremt mange watt hele tiden.

Umiddelbart lyder det som en fixed (pun intented) ide for dig, som ikke rigtig har hold ift køreglæde. Og som nævnt, det giver meget lidt mening at bruge så stort et budget på en fixed, da størstedelen af budgettet går på kosmetik/brand aka du får meget lidt cykel for pengene

Redigeret af Kjerstein d. 15-08-2021 10:22
15-08-2021 10:23 #10| 0
OP

Tak for jeres input indtil nu, meget brugbare!

Dejligt med erfaringer og løsningsforslag - havde ikke selv tænkt på to cykler, med en dyrere og en billig.

Det lyder til, at jeg skal væk fra ideen om en fixie, eller hvert fald se om jeg kan prøve en inden jeg bestiller!

15-08-2021 10:32 #11| 1
MrFrei skrev:

Tak for jeres input indtil nu, meget brugbare!

Dejligt med erfaringer og løsningsforslag - havde ikke selv tænkt på to cykler, med en dyrere og en billig.

Det lyder til, at jeg skal væk fra ideen om en fixie, eller hvert fald se om jeg kan prøve en inden jeg bestiller!

 

 Besøg en cykelhandler, prøv nogle cykler og køb dem I kan lide.

Få cykelhandleren til at "fitte" cyklerne til jer.

Få et serviceabonnement med i prisen.

15-08-2021 14:39 #12| 0
OP
Travkongen skrev:

 


 Besøg en cykelhandler, prøv nogle cykler og køb dem I kan lide.

Få cykelhandleren til at "fitte" cyklerne til jer.

Få et serviceabonnement med i prisen.




Tak for input.
Vi har været ved cykelhandleren og min kæreste prøvede den el-cykel fra Winther og synes om den. Var mere for at høre om det også ville være et godt køb.

Jeg kunne ikke prøve den fra Fribikeshop f.eks., da den skal bestilles hjem og leveringstiden er ubestemt. Han havde fået en hjem, den var bestilt i 2020, og lige landet for nogle uger siden.
Ellers havde jeg selvfølgelig prøvet mig frem.
15-08-2021 19:23 #13| 0
NotACop skrev:

Så lige dit budget. Snup en af dem med indvendig gear som du linker, og køb også en backup singlespeed/fixed til billige penge: https://www.bikester.dk/fixie-inc.-blackheath-M904216.html?vgid=G1292962&_cid=21_1_-1_9_2150_1131830_435638148204_pla&ef_id=CjwKCAjw9uKIBhA8EiwAYPUS3K3lH9pWk5BrqyrufXmEumzASdYvg34ZRsDTE6AtB7TI...

Til 2k. 

 

Tvivler på du får ret meget mere fixie bike for pengene, ved at købe en for 10k, andet end et måske pænere look. 

At have en backup cykel vil nok have større værdi, uanset hvor vedligeholdsfri en cykel du ellers køber. Dæk kan punktere, kæder kan hoppe af, ting kan løsne sig. Så er det rart at kunne fikse det senere, og stadig have noget at køre på i mellemtiden. 

 

Plus i så har en cykel at kunne låne til en gæst eller til at tage steder hvor man ikke ønsker sin 10k cykel parkeret i længere tid. 

 

 Det her er naturligvis lodret forkert. Den cykel du linker til er lort med lort på.

 

Hvis du (OP) gerne vil køre fixed, så invester i en banecykler, der er lavet til det. Dolan Bikes har et par fine cykler (https://www.dolan-bikes.com/pre-cursa/), men også Fuji har lavet noget, som er til at komme i nærheden af. 

 

Fixed gear er oprindeligt et fænomen, som kun sås på banecykler, men som på et tidspunkt blev meget populært hos cykelbude. Derefter blev det vel en slags kult at køre fixed og så er det inden for de sidste 10 år kommet ud til masserne.

 

Jeg kørte aldrig på andet da jeg boede i KBH, og jeg er overbevist om man bliver en bedre cyklist af det. Jeg lærte i hvert fald en hel del af det...men, det er ikke for alle. Som en anden skriver, er det en noget mere teknisk cykel at køre på og det er altså lige noget man skal vænne sig til.


 

15-08-2021 20:17 #14| 1

To hurtige punkter:

Drop tanken om remtræk. Det er noget pjat, og vedligeholdelsen ved en kæde er vitterligt minimal.

Den virkelige glæde ved at køre på en cykel uden bøvl og bekymringer får du her:


https://tannusdenmark.dk/


ALDRIG mere skal du tænke på punkteringer!


- du mærker med garanti ikke den lille ekstra rullemodstand, men til gengæld er det genialt aldrig at skulle bekymre sig!

Redigeret af Mads Møller d. 15-08-2021 20:18
15-08-2021 20:55 #15| 0

Har ikke selv fixie, kun kørt en et par måneder for mange år siden, da jeg havde lånt den af min bror.

Det var dog klart lækrere at cykle på sådan en, fremfor en gearet cykel. Kan ikke beskrive hvorfor men man får bare langt mere fart ud af den energi man ligger i pedalerne. Der er dog en tilvænningsperiode, men synes ikke det bør dømmes ude som mange gør det i tråden, især ikke hvis man bor i er fladt område. 

15-08-2021 21:31 #16| 1
Ravie skrev:

 

 Det her er naturligvis lodret forkert. Den cykel du linker til er lort med lort på.

 

Hvis du (OP) gerne vil køre fixed, så invester i en banecykler, der er lavet til det. Dolan Bikes har et par fine cykler (https://www.dolan-bikes.com/pre-cursa/), men også Fuji har lavet noget, som er til at komme i nærheden af. 

 

Fixed gear er oprindeligt et fænomen, som kun sås på banecykler, men som på et tidspunkt blev meget populært hos cykelbude. Derefter blev det vel en slags kult at køre fixed og så er det inden for de sidste 10 år kommet ud til masserne.

 

Jeg kørte aldrig på andet da jeg boede i KBH, og jeg er overbevist om man bliver en bedre cyklist af det. Jeg lærte i hvert fald en hel del af det...men, det er ikke for alle. Som en anden skriver, er det en noget mere teknisk cykel at køre på og det er altså lige noget man skal vænne sig til.

 

 

 

 Jeg ejer selv den jeg linker, og har kørt på den i snart to år, så det er jeg nu ret sikker på at den ikke er lort (du må gerne forklare hvordan den er lort, nu du åbenbart kender den bedre end jeg) - jeg er kommet helt fint frem og tilbage på den, hver gang. Eneste vedligeholdelse har været resultat af at have den stående ude længe, i regn, og det har været let løst. 


Til OPs behov burde den være ganske fin, særligt som billig reservecykel, som er hvad jeg foreslog den som.

 

Ja, betaler han 5x så meget for en 'rigtig' en, så får han nok en der er bedre. Men så er vi også nede i små detaljer, hvis ikke det bare er for udseende. 

15-08-2021 22:12 #17| 0
Mads Møller skrev:

To hurtige punkter:

Drop tanken om remtræk. Det er noget pjat, og vedligeholdelsen ved en kæde er vitterligt minimal.

Den virkelige glæde ved at køre på en cykel uden bøvl og bekymringer får du her:


https://tannusdenmark.dk/


ALDRIG mere skal du tænke på punkteringer!


- du mærker med garanti ikke den lille ekstra rullemodstand, men til gengæld er det genialt aldrig at skulle bekymre sig!

 

 Tak, det prøver jeg næste gang jeg køber dæk. Omend punktering er sjældent for mig, så løber der alligevel lidt luft ud med tiden, så man slipper da for at tænke på cykelpumpe. 


15-08-2021 22:45 #18| 0
OP

Det ser ud til jeg er nødt til at prøve en fixie, da det tydeligvis er en smagssag.

Ingen bud på de el-cykler eller andet til kæresten? Er det pga. manglende billede, så beklager jeg og må undvære info til hende 😉

16-08-2021 08:17 #19| 0

Altså, min kone har noget ligende denne fra biltema

https://www.biltema.dk/cykel-elcykel/elcykler/elcykel-e-comfort-pro-28-7-gear-2000045543

hun har omkring 5-6 km til arbejde og hun har nu kørt på den i ca. 7-8 mdr i alt slags vejr uden problemer. I weekenderne har vi kørt nogle ture på de 50-55 km og det holder batteriet lige til.


Hun har nogle små lange bakker på vej til arbejde og det klarer forhjulsmotoren fint.

 

Selv har jeg denne 

https://www.bilka.dk/produkter/sco-premium-e-trekking-28-herre-elcykel-10-udvendige-gear-17-4ah-2021/100539926/

og den er super... Selvom jeg var lidt nervøs ved, at købe den, da jeg så de dårlige reviews på trustpilot om mærket SCO :)

16-08-2021 09:08 #20| 0
NotACop skrev:

 

 Jeg ejer selv den jeg linker, og har kørt på den i snart to år, så det er jeg nu ret sikker på at den ikke er lort (du må gerne forklare hvordan den er lort, nu du åbenbart kender den bedre end jeg) - jeg er kommet helt fint frem og tilbage på den, hver gang. Eneste vedligeholdelse har været resultat af at have den stående ude længe, i regn, og det har været let løst. 

 

Til OPs behov burde den være ganske fin, særligt som billig reservecykel, som er hvad jeg foreslog den som.

 

Ja, betaler han 5x så meget for en 'rigtig' en, så får han nok en der er bedre. Men så er vi også nede i små detaljer, hvis ikke det bare er for udseende. 

 

 Det burde give sig selv, at man ikke får meget cykel til 2.000 kr. Alt på den cykel du linker til er af dårlig kvalitet og du kan spørge enhver cykelsmed, der har respekt nok for sine kunder, til ikke at sælge den slags.

 

Jeg arbejde på et tidspunkt hos en cykelsmed, og der kom rigtigt mange mennesker ind, som havde cykler som den der. Alt fra knækkede forgafler, til eksede hjul, til bøjede pedalarme. Du kan selvfølgelig være heldig, men det er nok bare et spørgsmål om tid.

 

Det er i øvrigt ikke "små detaljer", hvis han køber en bedre cykel. Det er helt ned til sidste detalje, som er bedre kvalitet.

 

I må selvfølgelig bruge jeres penge, som I har lyst, men lige i dette tilfælde hænger pris og kvalitet sammen.

16-08-2021 10:29 #21| 0
Ravie skrev:

 

 Det burde give sig selv, at man ikke får meget cykel til 2.000 kr. Alt på den cykel du linker til er af dårlig kvalitet og du kan spørge enhver cykelsmed, der har respekt nok for sine kunder, til ikke at sælge den slags.

 

Jeg arbejde på et tidspunkt hos en cykelsmed, og der kom rigtigt mange mennesker ind, som havde cykler som den der. Alt fra knækkede forgafler, til eksede hjul, til bøjede pedalarme. Du kan selvfølgelig være heldig, men det er nok bare et spørgsmål om tid.

 

Det er i øvrigt ikke "små detaljer", hvis han køber en bedre cykel. Det er helt ned til sidste detalje, som er bedre kvalitet.

 

I må selvfølgelig bruge jeres penge, som I har lyst, men lige i dette tilfælde hænger pris og kvalitet sammen.

 

 Ja, generelt er det da rigtigt, at man får noget bedre, ved at betale mere - men nu er pointen med sådanne tråde her jo netop at kunne give et godt tip til 'value for money'.


Jeg har haft 3 forskellige af cirka den fixie bike jeg linker, hvor de to forrige endda var nummeret billigere end den jeg linker (1600 kr) - alle har kunne holde fint til min vægt på op til 100 kg (inkl taske) og højt tempo i pedalerne både ned og op. De to første blev begge stjålet. Havde et problem med den første, med styr der var ustabilt - men det viste sig blot at være mig selv der ikke havde skruet det hårdt nok til; derefter ingen issues.

 


Kig også på reviews, 4,6/5, og de værste to er en som giver 2 stjerner, og en anden giver 3 stjerner, hvor den værste fejl er at en pedal gik i stykker. 


Din kommentar om at den er 'lort med lort på' vil jeg tillade mig at sige er ramt meget forbi. Den er netop en glimrende cykel til prisen (dog normalt 3.000 kr. når ikke på tilbud, men også fin til den pris. Vil anbefale at købe en bagskærm til, i øvrigt. 

 


Skulle jeg selv ud og købe en ny cykel, i dag, havde jeg ikke tøvet med at købe den samme model igen. Jeg var selv lidt skeptisk, da jeg købte den første af slagsen, men reviews gav mig en fin indikation på at det ikke var et helt tosset køb; så tog chancen. Man skal dog selv samle flere dele af den, hvilket nok også er 'med i prisen' - men det var nu let nok. 

16-08-2021 10:53 #22| 0
NotACop skrev:

 

 Ja, generelt er det da rigtigt, at man får noget bedre, ved at betale mere - men nu er pointen med sådanne tråde her jo netop at kunne give et godt tip til 'value for money'.

 

Jeg har haft 3 forskellige af cirka den fixie bike jeg linker, hvor de to forrige endda var nummeret billigere end den jeg linker (1600 kr) - alle har kunne holde fint til min vægt på op til 100 kg (inkl taske) og højt tempo i pedalerne både ned og op. De to første blev begge stjålet. Havde et problem med den første, med styr der var ustabilt - men det viste sig blot at være mig selv der ikke havde skruet det hårdt nok til; derefter ingen issues.

 

 

Kig også på reviews, 4,6/5, og de værste to er en som giver 2 stjerner, og en anden giver 3 stjerner, hvor den værste fejl er at en pedal gik i stykker. 

 

Din kommentar om at den er 'lort med lort på' vil jeg tillade mig at sige er ramt meget forbi. Den er netop en glimrende cykel til prisen (dog normalt 3.000 kr. når ikke på tilbud, men også fin til den pris. Vil anbefale at købe en bagskærm til, i øvrigt. 

 

 

Skulle jeg selv ud og købe en ny cykel, i dag, havde jeg ikke tøvet med at købe den samme model igen. Jeg var selv lidt skeptisk, da jeg købte den første af slagsen, men reviews gav mig en fin indikation på at det ikke var et helt tosset køb; så tog chancen. Man skal dog selv samle flere dele af den, hvilket nok også er 'med i prisen' - men det var nu let nok. 

 

 Det er bare ikke value-for-money, når cyklen i størstedelen af tilfældene skal have rep eller skrottes fordi den er af dårlig kvalitet. Det svarer lidt til at argumenterer for at en brugt bil til 4000,- er god fordi den kører - INDTIL den skal have første, anden, trejde og fjerde rep. 

 

Ift reviews kan man se at mestensdels er lavet i forbindelse med modtagelsen af ordren og første ture på cyklen, hvorfor det obv. ikke giver et retvisende billede. Lyt til cykelsmeden, fagmanden.

 

 

16-08-2021 11:17 #23| 0
Kjerstein skrev:

 

 Det er bare ikke value-for-money, når cyklen i størstedelen af tilfældene skal have rep eller skrottes fordi den er af dårlig kvalitet. Det svarer lidt til at argumenterer for at en brugt bil til 4000,- er god fordi den kører - INDTIL den skal have første, anden, trejde og fjerde rep. 

 

Ift reviews kan man se at mestensdels er lavet i forbindelse med modtagelsen af ordren og første ture på cyklen, hvorfor det obv. ikke giver et retvisende billede. Lyt til cykelsmeden, fagmanden.

 

 

 

 Men det skal de da heller ikke umiddelbart, jeg har ikke haft mine til rep en eneste gang, trods flittig brug og minimal indsats for at passe på dem/vedligeholde. 

 

Fin pointe angående reviews - men hvis de var 'lort med lort' på, mon ikke der så var en eller flere som var vendt tilbage med negativ review, det er trods alt en model de har solgt igennem flere år nu. Altså hvis de faldt helt fra hinanden indenfor få måneder/år, som Ravie antydede. 

 

Folk plejer at være ret gode til at brokke sig i reviews, og var cyklen decideret farlig pga lav kvalitet, skulle der da nok være mere end ét på 2 stjerner pga pedal, ud af 38 reviews. 

 

Hvis du eller Ravie kan pege præcis på hvilke dele af cyklen der er problematiske, og som jeg skal være opmærksom på kan gå i stykker let, i forhold til andre cykler, hører jeg da meget gerne. 

 

Indtil videre er der ikke sagt noget konkret, andet end at pris er lav, og derfor må den være dårlig. Hvilket min erfaring ikke er, trods en håndfuld års brug, på 3 forskellige af cirka samme type, med flittig brug. 

 

Sammenligning mellem at købe brugt bil til 4.000 kr. og ny cykel kan jeg ikke følge. En sammenligning mellem en billig ny bil havde været bedre, hvis det endelig var. Når nye biler, selv de billige, typisk koster 50.000 kr+ (hvis det kan gøre det) kan du jo ikke sammenligne en skrotbunke til 4.000 kr med at købe en ny cykel. Tog vi en cykel der koster 50.000 kr. fra ny, men som blev solgt til 4.000 kr. ville jeg da også kraftigt antage det var noget skrammel. 

Redigeret af NotACop d. 16-08-2021 11:46
16-08-2021 12:40 #24| 0
NotACop skrev:

 

Hvis du eller Ravie kan pege præcis på hvilke dele af cyklen der er problematiske, og som jeg skal være opmærksom på kan gå i stykker let, i forhold til andre cykler, hører jeg da meget gerne. 

 

 For lige at at slå det fast; jeg er ikke cykelsmed, men har arbejdet på et cykelværksted i nogle år, hvor jeg udførte mindre reparationer og selvfølgelig kiggede min chef over skulderen. Jeg arbejdede der udelukkende for at lære, hvordan jeg fixer mine egne cykler og altså ikke fordi jeg gerne ville være cykelsmed.

 

Jeg siger i øvrigt ikke, at den cykel du linker til, ikke har en berettigelse, og når nu jeg læser OP igen, kan jeg se, at han kun skal bruge den et par gange om ugen, hvorfor den sikkert kunne være et fint bud. Jeg ville bare aldrig selv købe den, fordi jeg er 100% sikker på at den er af dårlig kvalitet.

 

Af skader jeg har set på den type cykler kan nævnes (i tilfældig rækkefølge):

 

- Knækkede forgafler (meget hyppig - alt for tyndt stål)

- Eksede hjul (pga. dårlig kvalitet eger og fælge)

- Ødelagte bremser (dårlige kabler)

- Flip/Flop navet på baghjulet satte sig fast (dette kan skyldes dårlig vedligeholdelse, men jeg tvivler)

- Knækkede kæder (bare lousy kvalitet)

- Knækkede pedalarme (alt for let stål og dårlig kvalitet)

 

Personligt ville jeg bruge lidt ekstra og være sikker på at få noget kvalitet, som jeg vidste ville holde med den rette vedligeholdelse. Det kan man ikke være sikker på, hvis man "kun" bruger 2000-3000 på en cykel.

 

Et kvalitetsstel koster vel fra omkring de 2000-3000 alene og så kan man jo sige sig selv, at der ikke er ret meget tilbage til resten. 

 

Sammenligningen med biler er lidt søgt. En bedre sammenligning er værktøj. Du kan bruge 3000 på en boremaskine fra et kvalitetsmærke og så kan du være sikker på, at den kan køre uafbrudt i mange år (der kan selvfølgelig være produktionsfejl osv.). Du kan også gå i Harald Nyborg og købe en boremaskine til 500 og være heldig at den kører i mange år - du kan bare ikke være sikker. Du kan dog være helt sikker på, at den ikke holder så længe som den anden, hvis du bruger dem lige meget. Det er præcis det samme med cykler.

 

Vil skyde på at den cykel jeg linkede til, kan holde mindst 5 gange så lang tid, med den samme slidtage og vedligeholdelse.


Held og lykke til OP. Gå eventuelt til en cykelhandler og hvis han anbefaler en cykel til under 3000, så finder du bare en anden 😂


16-08-2021 14:42 #25| 0

Nu ved jeg ikke, hvor du bor, OP, men har du overvejet Swapfiets

 

Du leaser en Orginal til 160 kr./måneden (0 gear), en Deluxe til 179 kr./måneden (7 gear) eller en af to el-cykler til 599 eller 729 kr./måneden. 

 

På den måde slipper du for AL vedligeholdelse, da det er med i abonnementet. 

 

Jeg har haft en Deluxe i et par uger nu, og det har fungeret rigtig fint til mit behov (kortere ture rundt i KBH).

16-08-2021 14:53 #26| 0
Ravie skrev:

 

 For lige at at slå det fast; jeg er ikke cykelsmed, men har arbejdet på et cykelværksted i nogle år, hvor jeg udførte mindre reparationer og selvfølgelig kiggede min chef over skulderen. Jeg arbejdede der udelukkende for at lære, hvordan jeg fixer mine egne cykler og altså ikke fordi jeg gerne ville være cykelsmed.

 

Jeg siger i øvrigt ikke, at den cykel du linker til, ikke har en berettigelse, og når nu jeg læser OP igen, kan jeg se, at han kun skal bruge den et par gange om ugen, hvorfor den sikkert kunne være et fint bud. Jeg ville bare aldrig selv købe den, fordi jeg er 100% sikker på at den er af dårlig kvalitet.

 

Af skader jeg har set på den type cykler kan nævnes (i tilfældig rækkefølge):

 

- Knækkede forgafler (meget hyppig - alt for tyndt stål)

- Eksede hjul (pga. dårlig kvalitet eger og fælge)

- Ødelagte bremser (dårlige kabler)

- Flip/Flop navet på baghjulet satte sig fast (dette kan skyldes dårlig vedligeholdelse, men jeg tvivler)

- Knækkede kæder (bare lousy kvalitet)

- Knækkede pedalarme (alt for let stål og dårlig kvalitet)

 

Personligt ville jeg bruge lidt ekstra og være sikker på at få noget kvalitet, som jeg vidste ville holde med den rette vedligeholdelse. Det kan man ikke være sikker på, hvis man "kun" bruger 2000-3000 på en cykel.

 

Et kvalitetsstel koster vel fra omkring de 2000-3000 alene og så kan man jo sige sig selv, at der ikke er ret meget tilbage til resten. 

 

Sammenligningen med biler er lidt søgt. En bedre sammenligning er værktøj. Du kan bruge 3000 på en boremaskine fra et kvalitetsmærke og så kan du være sikker på, at den kan køre uafbrudt i mange år (der kan selvfølgelig være produktionsfejl osv.). Du kan også gå i Harald Nyborg og købe en boremaskine til 500 og være heldig at den kører i mange år - du kan bare ikke være sikker. Du kan dog være helt sikker på, at den ikke holder så længe som den anden, hvis du bruger dem lige meget. Det er præcis det samme med cykler.

 

Vil skyde på at den cykel jeg linkede til, kan holde mindst 5 gange så lang tid, med den samme slidtage og vedligeholdelse.

 

Held og lykke til OP. Gå eventuelt til en cykelhandler og hvis han anbefaler en cykel til under 3000, så finder du bare en anden

 

 Tak for info om erfaringer med skader 👍 tvivler nu på 5 gange så lang tid holdbarhed, hvis man antager samme niveau af vedligeholdelse (ofte vil man nok gøre mere ud af vedligeholdelse på en man har betalt mere for) - det eneste jeg har oplevet med den jeg kører på, har været ret åbenlyst selvforskyldt (lade den stå ude i regn/sne ubrugt i mere end en måned, hvorefter friløb satte sig fast - hvilket jeg synes er billigt sluppet, af hvad jeg tror de fleste cykler ville holde til). Ellers virker den stadig som ny, og har kun skulle pumpes nogle gange og kæden smøres med olie to gange (hvilket sikkert er mindre end man bør, over to år) 


Om den holder 10+ år, aner jeg ikke, men regner med stadig at køre på den om 3-4 år, medregnet jeg er begyndt at parkere den i cykelkælderen, i stedet for udenfor. 

16-08-2021 17:00 #27| 0
OP
poker prince skrev:

Nu ved jeg ikke, hvor du bor, OP, men har du overvejet Swapfiets

 

Du leaser en Orginal til 160 kr./måneden (0 gear), en Deluxe til 179 kr./måneden (7 gear) eller en af to el-cykler til 599 eller 729 kr./måneden. 

 

På den måde slipper du for AL vedligeholdelse, da det er med i abonnementet. 

 

Jeg har haft en Deluxe i et par uger nu, og det har fungeret rigtig fint til mit behov (kortere ture rundt i KBH).




Tak, det kendte jeg ikke til. Jeg bor dog ikke i et af deres områder.
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar