Ny bil - Købe eller lease?

#1| 0

Barn nr. 2 er på vej og min bedre halvdel skal derfor opgradere til en større bil.

Planen er at have den nye store bil i 3 år og derefter gå ned i størrelse da der ikke længere er brug for barnevogne og alt det crap man slæber med sig når man har små børn. Kravet er blot at bilen skal være rummelig og have et stort bagagerum. Hun skal blot køre 10k kilometer om året!


Ford c-max opfylder kravene til størrelse og koster små kr. 3.000 /md at lease + kr. 7.000 i engangsydelse.

Det er kr. 115k over 3 år på en bil der fra ny blot taber omkring kr. 50k i værdi i samme periode.


Jeg kan ikke se andet end at ovenstående er -ev for undertegnede at lease, men jeg tager muligvis fejl?

Jeg søger et råd fra en PNer der har forstand på dette køb/lease halløj. Det kunne også være et godt råd fra jer der har stået i en lignende situation.


På forhånd tak.

23-06-2017 00:41 #2| 0

Hvorfra får du, at den kun taber 50K i værdi over 3 år hvis du køber den?

Hvis du kigger på brugtpriserne på nettet, er det jo ikke det beløb som du får for bilen hos en forhandler efter 3 år, men hvad de sælger den videre til.


Dog vil jeg som udgangspunkt sige, at I falder lige ned i målgruppen for leasing, kort tidshorisont og et begrænset kørselsbehov dog taler det imod, at det er en relativt billig bil.

Enhver stationcar i C segment + bør dog kunne opfylde jeres krav også, men tror prisen er ca. den samme - lige omkring 3.000/måned og med udbetaling i samme størrelse som du har angivet.


23-06-2017 06:43 #3| 0

Jeg ville nu også mene at et værditab på 50K er for lidt, et værditab på 30-40% er mere realistisk.

Ved leasing sparer du udgifter til service og undgår et værditab hvis registreringsafgifterne sættes ned igen.

Skulle jeres behov ændre sig kan leasingbilen typisk afleveres med 1 måneds varsel (efter de første 12 måneder), en købt bil bliver noget dyrere at komme af med i form af værditab.

Efter min mening er leasing bedst hvis bilen skal skiftes efter 3-4 år, hvis den beholdes længere er det bedst at købe.

Det er dog afgørende at I ikke kører flere kilometre end der er med i leasingaftalen, overkørte kilometre er dyre...

23-06-2017 08:15 #4| 0

Jeg ville ikke satse på, at C-max fortsat holder fantasipriser på de nyere brugte. Jeg checkede til sammenligning en Megane fra '14 - nypris 260k til salg i dag for 150k med 22000 på uret. C-max med nypris niveau 260k står til 200-210k med samme km.

Men spørgsmålet er jo, hvad du får for din brugte C-max - formodentlig består markedet af tidligere leasingbiler. Og der kan meget vel være 50k mellem indbytning og udsalgspris.

Kort sagt - hvis du vil gamble på at markedet for 3 år gamle C-max stadig er hedt om 3 år så du kan spare niveau 10-20k i forhold til leasing så køb. Vær forberedt på, at skrider markedet kan tabet været mindst det dobbelte.

Ved leasing kender du udgifterne - og jeres kørselsbehov passer jo fint til en kontrakt med 15k pr år.

Skal der gå økonomi i projektet må det smarte være at købe fx en ca. 2010 Megane 1.6 stationcar - de er til at købe for ca. 90k med under 100000 på klokken. Bilen er generelt undervurderet mht. driftssikkerhed - men selvfølgelig skal den du køber nok vise sig at drille ;-) Den kan formodentlig byttes ind for 30-40 k 3 år senere. Modellen har efter årgang top sikkerhedsniveau - men selvfølgelig er der nogle ting, der ikke er i den i forhold til i dag.

Nu kigger jeg på Megane fordi jeg selv har en og synes det er en dejlig bil at køre. Men hvis du går efter "sekundavarer" er der altså mange fine billige biler derude.

Skal det være C-max er leasing mit bedste bud.

23-06-2017 12:06 #5| 0

Nå men for at lave eod på det hele. Så koster det lige meget, jeg lavede en beregning på chefens VW Golf, han tabte cirka 9000 kr i forhold til hvis han havde ejet den. Leasing 2 eller 3 år kan ikke lige huske det

23-06-2017 12:53 #6| 3
Bartz skrev:

Nå men for at lave eod på det hele. Så koster det lige meget, jeg lavede en beregning på chefens VW Golf, han tabte cirka 9000 kr i forhold til hvis han havde ejet den. Leasing 2 eller 3 år kan ikke lige huske det




Og så kan der ikke koges mere suppe på det. Godt indspark!

23-06-2017 14:00 #7| 0

Har lige stået i samme situation. Valgte at købe en brugt Berlingo til 15 k..

Faktum er at begge biler er møg grimme, og næsten kan det samme.

Hvis man bruger 100k plus på en C-max er det et faktum, at man ik har nogen som helst sans for økonomi :).

23-06-2017 15:23 #8| 0
Ravie skrev:

Og så kan der ikke koges mere suppe på det. Godt indspark!

Jamen efter de 3 år vidste han præcisr hvor meget han havde givet for alt rep, vægtafgift, leasing osv. Tog det totale beløb der og holdt op i mod nypris - salgspris (tog den billigste vw golf samme model som hans til salg) + vedligeholdelse renter mv. Forskellen 9000 kr

23-06-2017 20:27 #9| 0
ipm_1957 skrev:Jeg ville ikke satse på, at C-max fortsat holder fantasipriser på de nyere brugte. Jeg checkede til sammenligning en Megane fra '14 - nypris 260k til salg i dag for 150k med 22000 på uret. C-max med nypris niveau 260k står til 200-210k med samme km.
Men spørgsmålet er jo, hvad du får for din brugte C-max - formodentlig består markedet af tidligere leasingbiler. Og der kan meget vel være 50k mellem indbytning og udsalgspris.
Kort sagt - hvis du vil gamble på at markedet for 3 år gamle C-max stadig er hedt om 3 år så du kan spare niveau 10-20k i forhold til leasing så køb. Vær forberedt på, at skrider markedet kan tabet været mindst det dobbelte.
Ved leasing kender du udgifterne - og jeres kørselsbehov passer jo fint til en kontrakt med 15k pr år.
Skal der gå økonomi i projektet må det smarte være at købe fx en ca. 2010 Megane 1.6 stationcar - de er til at købe for ca. 90k med under 100000 på klokken. Bilen er generelt undervurderet mht. driftssikkerhed - men selvfølgelig skal den du køber nok vise sig at drille ;-) Den kan formodentlig byttes ind for 30-40 k 3 år senere. Modellen har efter årgang top sikkerhedsniveau - men selvfølgelig er der nogle ting, der ikke er i den i forhold til i dag.
Nu kigger jeg på Megane fordi jeg selv har en og synes det er en dejlig bil at køre. Men hvis du går efter "sekundavarer" er der altså mange fine billige biler derude.
Skal det være C-max er leasing mit bedste bud.

Tak for dit svar!

Jeg kan godt se at det værditab jeg har angivet er for lavt sat.

Ud fra et økonomisk synspunkt kan jeg forstå at køb brugt og behold(til den dør) er bedst, såfremt man ikke er uheldig hvad reparationer angår?

Hun kan jo blot beholde den og lade vær med at nedgradere til en mindre når de 3 år er gået.

Det skal ikke være en Ford C-max, den opfyldte bare kriterierne.

23-06-2017 21:52 #10| 5
dlrma_ skrev:Har lige stået i samme situation. Valgte at købe en brugt Berlingo til 15 k..
Faktum er at begge biler er møg grimme, og næsten kan det samme.
Hvis man bruger 100k plus på en C-max er det et faktum, at man ik har nogen som helst sans for økonomi :).

Berlingoen er bare lige det grimmere end alle andre biler :)

23-06-2017 23:53 #11| 0
manonfire skrev:
Berlingoen er bare lige det grimmere end alle andre biler :)

Bussen og toget er da heller ikke charmerende :)?

Du vil have økonomiske råd. Og her acer @dlrma_ den rimelig fint :)
Skal bilen være ny, bare fordi barnet er det? Du ved lortet skal væk om 2-3 år (bilen altså)
Så køb da en midlertidig løsning. En brugt C-max, hvis du absolut vil have en "fin" bil.

C-max er tudegrim. Berlingo er os grim, ja.

24-06-2017 02:51 #12| 0
Bartz skrev: Jamen efter de 3 år vidste han præcisr hvor meget han havde givet for alt rep, vægtafgift, leasing osv. Tog det totale beløb der og holdt op i mod nypris - salgspris (tog den billigste vw golf samme model som hans til salg) + vedligeholdelse renter mv. Forskellen 9000 kr

Det interessante er trods alt, hvor meget han kører. Det er fint nok han kun har en forskel på 9.000 kr., men hvis han havde kørt det dobbelte, kan jeg love dig prisen var anderledes. Så hvor meget kørte han?

Vi har selv lige kigget på at lease, og det er helt hul i hovedet når vi skal køre 35.000+ om året.

25-06-2017 12:18 #13| 0
DarkXoiX skrev:Det interessante er trods alt, hvor meget han kører. Det er fint nok han kun har en forskel på 9.000 kr., men hvis han havde kørt det dobbelte, kan jeg love dig prisen var anderledes. Så hvor meget kørte han?

Vi har selv lige kigget på at lease, og det er helt hul i hovedet når vi skal køre 35.000+ om året.



Mener han havde kørt 80000 km på 3 å

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar