Ny bil - hvad kan bedst betale sig?

#1| 1

Hej pokerchamps!

 

I ved alt herinde så derfor spørger jeg jer til råds :)

 

Vi er en lille familie på 3, datteren er 2 år. Vi regner med at blive 4 indenfor 2-3 års tid.

 

Vi er begge i job men tjener ikke en formue hver måned.


Vi er på udkig efter en stationcar med god plads, naturligvis. Så spørgsmålet er:


Skal der købes helt ny, 3-5 år gammel bil, eller ældre bil? Her tænker vi naturligvis mest på økonomien, finansierings-muligheder og tab på bilen.


Hvilke bilmærker er mest stabile og uden alt for store reparationer for ofte?

 

Andre ting som skal tages i betragtning?


Ser frem til at få gode forslag :)



22-07-2019 16:55 #2| 1

Hvor mange km kører i årligt?
og budget?


Her er mine tanker:

 

Vi er familie på fire (børn 5 og 3 år).

Har siden 2010 haft en Skoda Octavia årgang 2003, som nu er ved at være godt brugt (309.000 km)

Var i dag ude og prøve en ny Skoda Octavia - kører bestemt fint, men syntes egentligt ikke den var så meget bedre end Skoda Octavia årgang 2010 (som min far kører), så ud fra vores kørselsbehov - ca. 12.000 km. årligt, giver det ikke rigtigt mening at bruge det ekstra på en ny bil. Så min umiddelbare konklusion her et par timer senere er at jeg ikke vil kaste 2xx.xxx efter en ny bil men i stedet gå efter en brugt med 4-7 år på bagen.

 

Hvorfor Skoda Octavia - syntes pladsen er fantastisk - i hatchback-udgaven som vi har er der lige så meget bagagerumsplads som i stationcarudgaven (bryder mig ikke så meget om stationcars..) Herudover har den været utrolig stabil (aldrig oplevet startproblemer eller lignende) og de holder (desværre) værdien godt.


Det er sikkert også andre mærker der har tilsvarende kvaliteter, ovenstående er blot min personlige erfaring - og som skrevet tror jeg helt klart der for de fleste vil være mest value i at købe en bil med et par år på bagen.

22-07-2019 17:20 #3| 0

+1 til Skoda Octavia hatchback. Vi har en fra 2015 og har været vildt glade for den. Køb 140 hk benzin med automatgear

22-07-2019 19:15 #4| 0
OP
wizards skrev:

Hvor mange km kører i årligt?
og budget?

 

Her er mine tanker:

 

Vi er familie på fire (børn 5 og 3 år).

Har siden 2010 haft en Skoda Octavia årgang 2003, som nu er ved at være godt brugt (309.000 km)

Var i dag ude og prøve en ny Skoda Octavia - kører bestemt fint, men syntes egentligt ikke den var så meget bedre end Skoda Octavia årgang 2010 (som min far kører), så ud fra vores kørselsbehov - ca. 12.000 km. årligt, giver det ikke rigtigt mening at bruge det ekstra på en ny bil. Så min umiddelbare konklusion her et par timer senere er at jeg ikke vil kaste 2xx.xxx efter en ny bil men i stedet gå efter en brugt med 4-7 år på bagen.

 

Hvorfor Skoda Octavia - syntes pladsen er fantastisk - i hatchback-udgaven som vi har er der lige så meget bagagerumsplads som i stationcarudgaven (bryder mig ikke så meget om stationcars..) Herudover har den været utrolig stabil (aldrig oplevet startproblemer eller lignende) og de holder (desværre) værdien godt.

 

Det er sikkert også andre mærker der har tilsvarende kvaliteter, ovenstående er blot min personlige erfaring - og som skrevet tror jeg helt klart der for de fleste vil være mest value i at købe en bil med et par år på bagen.

 

 Tak for svar.

 

Vi kører ca. det samme antal km som jer. Indenfor nær fremtid nok ca. 5.000 km mere årligt. 


Budgettet er også bedst tjent med at være indenfor 100.000 kr. som jo skriger langt væk af brugt bil. Men hvis værdien af at købe dyrere/nyere bil er tilstede er vi naturligvis også åbne for den mulighed.

22-07-2019 19:54 #5| 1

Håber der er andre der byder ind for er bestemt ikke ekspert.

 

Har regnet lidt på disse to:

 

a) Årgang 2011 (2012)
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia/12-tsi-105-ambiente-5d/4204973

b) Årgang 2014
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia/12-tsi-105-ambition-5d/4329863

Udgift pr. måned            A                    B

Vægtafgift               156,67                 55,00

Forsikring*               205,00                273,30

Benzin **                 600,00                514,71

Afskrivning***        1.150,00             1.500,00

I alt****                   2.111,67              2.343,01

 

* Coop forsikring - selvrisiko 10.000 og 15.000 km. årligt

** 12.000 km. årligt ved 10,50 pr. liter

*** A afskrevet over 5 år, B afskrevet over 7 år => så er de ca. 12 år gamle. Det var det jeg regnede med sidst jeg købte - så var det bare bonus at den nu er blevet +16 år :) 

**** Eksklusiv service og dæk - service må formodes at være en tand dyrere på A til gengæld skal der flere penge på borde upfront på B (offeromkostninger)

 

Tænker umiddelbart at der er mest value i B hvis man kan finde de 55.000 ekstra, men begge virker umiddelbart som rimelige bud.

 

En ny Style 1.0 vil med samme beregningsmetode (12 års afskrivning) stå i ca. 2.755/mdr - her skal der dog endnu flere penge på borden upfront (263k med de behov vi har). 

 

Alt ovenstående med alverdens forbehold og ikke rigtigt regnet effekt af finansiering med - da der er rimeligt individuelt.

Redigeret af wizards d. 22-07-2019 19:55
22-07-2019 20:16 #6| 0

Når man regner finansiering med i ligningen er releasing en fin mulighed.- hvis du kan smide pengene kontant er det obv langt billigere at købe 

 

nu ved jeg ikke hvad du kører - men lad os sige 25.000 -  https://smartdrive.dk/biler/  opel insignia stationcar fra 2013

pr. måned V/25000 km pr. år pris 2250 - dertil kommer serviceaftale på 750 - forsikring, lad os sige 350, grøn afgift er vel 1200 halvårligt og førstegangsydelse på 12500 samt forlængelsesgebyr på 1250 årligt. samlet 4000 pr måned


kører ca 20 km literen og 75000 km over de tre år gennemsnitlig pris på 9,20 pr liter diesel = 34500 på diesel


så samlet 4960 kr pr måned alt inklusiv (+dæk, lygter osv) eller det der svarer til 2,38 kr pr kørt kilomter

22-07-2019 20:35 #7| 0

100.000 for en familiebil - det kan næsten kun være brugt, medmindre I vil sidde meget klemt i bilen.

 

Jeg har selv kørt VW Passat i nogle år nu, og er egentlig glad for den. Men jeg synes godt nok jeg har postet mange penge i den efterhånden (det er en 2003'er med ca 235.000 km på bagen).

Mange siger at VAG/VW og de biler de laver er tysk mekanik, og det bare holder. Det er bare ikke min erfaring, og når jeg snakker med folk der ved en masse om tingene, er tyske biler ikke de mest robuste mere.

 

Japanske biler har ry for at være mekanisk robuste. Af samme grund kigger jeg personligt i den retning, når jeg skal have skiftet min gamle spand ud (den kører faktisk fint nu, men der er en masse små ting i vejen)

 

Personligt har jeg kig på Honda, når jeg skal skifte bil - ifølge mange er det nogle af de absolut mest robuste biler man kan finde. Selvom reservedele til dem koster mere, end til VAG biler, mener min mekaniker at bilen i længden vil være noget billigere at køre i, ligesom modellerne er billigere, end VAG bilernes.


Lige nu ser jeg tiden an mht. modeller. Jeg ved at deres Accord er af den større biler, som er egnet til familiebrug, men Accord har ikke været i DK eller Europa i noget tid nu. Der er solvfølgelig også Civic, som efterhånden er blevet en større bil, men den nye model er ikke specielt fed, og den gamle model er for lille til jeres brug.

Der er nogle Accorder i Tyskland og på bilbasen.

 

Overvej i øvrigt om det ikke kan betale sig, at købe i Tyskland - du kan i hvert fald finde en masse biler på mobile.de (de har også engelsk som sprog), og der er en afgiftsberegner på skats hjemmeside. Umiddelbart virker det ikke som om de seneste afgiftssænkninger er slået helt igenne på vores marked for brugte biler, hvorfor jeg umiddelbart tror det kan betale sig at tage til Tyskland for at købe.

23-07-2019 12:36 #8| 0
OP

Bump

23-07-2019 13:42 #9| 0

Hvor meget har I til udbetaling?

23-07-2019 16:47 #10| 0

Jeg bruger “dribe” som jeg syntes er billigt i forhold til hvad muligheder det giver. Jeg kan (har ikke orkert) skifte bil efter 30 dage, og derfor køre i ny konstant. Og hvis jeg tager en måned eller 2 til Asien slipper jeg også for at have en bil holdende :-) 


Jeg har sådan en VW arteon der koster mig 7200 kr om måneden, men jeg har også mulighed for at bytte til en  ny Octavia til 4k ish ALT inklusiv.

 

De har også biler man kan leje på dagsbasis, alt fra en Porsche 911 turbo S til en Caravelle hvis flytningen melder sig ;-) 


 

Jeg er kun bundet af et 6 mdrs abonnement der koster 500 kr/måneden


Såfremt det har interesse kan jeg sende en rabatkode til 2 mdrs gratis abonnement. 🥳 



23-07-2019 23:01 #11| 0
joachimdk skrev:

Jeg bruger “dribe” som jeg syntes er billigt i forhold til hvad muligheder det giver. Jeg kan (har ikke orkert) skifte bil efter 30 dage, og derfor køre i ny konstant. Og hvis jeg tager en måned eller 2 til Asien slipper jeg også for at have en bil holdende :-) 

 

Jeg har sådan en VW arteon der koster mig 7200 kr om måneden, men jeg har også mulighed for at bytte til en  ny Octavia til 4k ish ALT inklusiv.

 

De har også biler man kan leje på dagsbasis, alt fra en Porsche 911 turbo S til en Caravelle hvis flytningen melder sig ;-) 

 

 

Jeg er kun bundet af et 6 mdrs abonnement der koster 500 kr/måneden

 

Såfremt det har interesse kan jeg sende en rabatkode til 2 mdrs gratis abonnement.

  Det ser spændende ud. Hvor lang tid har du brugt det?

Er der nogen muligheder for at køre mere end de 1800 kl pr. md + de ekstra 3000? 

23-07-2019 23:11 #12| 0

Spændende.  Men får da rimelig blandede anmeldelser.  

 

https://dk.trustpilot.com/review/dribe.dk

23-07-2019 23:43 #13| 1
krabbefar skrev:

  Det ser spændende ud. Hvor lang tid har du brugt det?

Er der nogen muligheder for at køre mere end de 1800 kl pr. md + de ekstra 3000? 

 

 Jep, jeg har både kørt til Wien - og er på vej til Cannes nu. Så koster det bare 1 kr ekstra per km hvilket også er billigt ;-) 


Og den kører skam fint på de tyske motorveje 😂

 

JinXXX skrev:

Spændende.  Men får da rimelig blandede anmeldelser.  

 

https://dk.trustpilot.com/review/dribe.dk

 

 Syntes nu ellers det ser fint ud ;-) 

 

Redigeret af joachimdk d. 23-07-2019 23:45
23-07-2019 23:47 #14| 0

Jeg kiggede på Dribe, og hentede app'en, men jeg synes priserne var ret høje - jeg synes normalt heller ikke privatleasing virker specielt spiseligt - de 5K Live har regnet sig frem til, synes jeg lyder ret dyrt for et køretøj man låner.

 

Men jeg vil også låne i friværdi, hvis jeg skal have ny, og som nævnt kigge på biler i Tyskland der er 1-3 år gamle.

 

Hvis jeg vil låne 250.000 til en ny "brugt bil" i min friværdi, vil et 10 årigt 0-procentslån koste 2.328 om måneden - dertil kommer selvfølgelig driftsudgifter+afgifter+forsikringer. Men til gengæld har jeg en bil jeg vil kunne få nogle af pengene for igen.

Jeg har ikke lavet regnestykket, og selvfølgelig er der omkostninger for vedligehold mv. - netop derfor jeg overvejer japanere.

 

Btw. hvis man vil privatlease, skulle Mercedes faktisk være blandt de billigere - just saying.

24-07-2019 06:01 #15| 0
Torstens skrev:

Jeg kiggede på Dribe, og hentede app'en, men jeg synes priserne var ret høje - jeg synes normalt heller ikke privatleasing virker specielt spiseligt - de 5K Live har regnet sig frem til, synes jeg lyder ret dyrt for et køretøj man låner.

 

Men jeg vil også låne i friværdi, hvis jeg skal have ny, og som nævnt kigge på biler i Tyskland der er 1-3 år gamle.

 

Hvis jeg vil låne 250.000 til en ny "brugt bil" i min friværdi, vil et 10 årigt 0-procentslån koste 2.328 om måneden - dertil kommer selvfølgelig driftsudgifter+afgifter+forsikringer. Men til gengæld har jeg en bil jeg vil kunne få nogle af pengene for igen.

Jeg har ikke lavet regnestykket, og selvfølgelig er der omkostninger for vedligehold mv. - netop derfor jeg overvejer japanere.

 

Btw. hvis man vil privatlease, skulle Mercedes faktisk være blandt de billigere - just saying.

 

 Med dæk ligger leasingprisen på 2,5 kr pr kørt km,  at du synes det er dyrt forstår jeg ikke,  FDM udregninger på køb af bil ligger typisk væsentligt højere pr kørte km. Men det kan selvfølgelig være dem der er way off,  deres priser jeg har brugt til at bestemme mig for leasing sidste gang, samt at jeg er ret glad for at skifte bil.

 

Hvis deres udregninger er helt i skoven når de ligger så højt,  så skal jeg have kigget på det igen når vi skifter senere på året. Min egen udregning var at prisen pr kørt km ved 35000 pr år var tæt på identisk ved releasing og køb af nyere brugt. 

 

men lader til at jeg,  og FDM,  ligger næsten dobbelt så højt som i gør pr kørt km.

 

Hvis man kører bilen i graven fordi man beholder den i 10 år,  må det dog nødvendigvis ændre nogle ting i prisen pr kørt km,  kender dog mange der har postet uforholdsmæssigt mange penge i ældre biler grundet konstante reparationer.

 

kører man kun 15k km pr år, ændrer prisen pr kørt km sig betragteligt ved de forskellige løsninger, især hvis man indregner at skulle sælge en 4-6 år gammel bil til en forhandler, så bliver værditabet massivt. 

 

For os ligger der samlet 50 og 30 km til arbejde der køres i den = 160 km pr dag på arbejde.  220 dage om året,  minus de 48 km = 112 km pr dag x 1,98 x 220 arbejdsdage x 0.33 grundet det ligningsmæssige fradrag = 1340 kr pr måned vi samlet får ekstra udbetalt. Så vores faktiske pris er trods alt noget lavere end de 5k. ( Det svarer til 35.000 km pr år på arbejde,  reelt er det ca 20.000, men vi får fredag for de 35k)

Redigeret af Live d. 24-07-2019 07:02
24-07-2019 08:01 #16| 0
Torstens skrev:

Jeg kiggede på Dribe, og hentede app'en, men jeg synes priserne var ret høje - jeg synes normalt heller ikke privatleasing virker specielt spiseligt - de 5K Live har regnet sig frem til, synes jeg lyder ret dyrt for et køretøj man låner.

 

Men jeg vil også låne i friværdi, hvis jeg skal have ny, og som nævnt kigge på biler i Tyskland der er 1-3 år gamle.

 

Hvis jeg vil låne 250.000 til en ny "brugt bil" i min friværdi, vil et 10 årigt 0-procentslån koste 2.328 om måneden - dertil kommer selvfølgelig driftsudgifter+afgifter+forsikringer. Men til gengæld har jeg en bil jeg vil kunne få nogle af pengene for igen.

Jeg har ikke lavet regnestykket, og selvfølgelig er der omkostninger for vedligehold mv. - netop derfor jeg overvejer japanere.

 

Btw. hvis man vil privatlease, skulle Mercedes faktisk være blandt de billigere - just saying.

 

 Jeg har gjort mig samme overvejelse ift. køb af bil og låne i friværdien, men jeg bliver ved med at ryge tilbage på at jeg skal lease, de 3 år jeg nu har leaset en mindre KIA har jeg været glad for at kende mine omkostninger, og det med at du altid kan aflevere den tilbage efter 1 år, såfremt noget skulle ske, eller du føler for en anden bil, det er jeg ret vild med. 

Jeg struggler så nu ift. at finde en ny leasing bil, fordi nu har jeg kørt i en mindre KIA og kunne egentlig godt tænke mig noget større og med automatgear, men så er vi os deroppe hvor man føler man smider mange penge om måneden til noget man ikke ejer. 

24-07-2019 08:36 #17| 0

For 4 år siden, leasede vi en Opel Astra stc. for 5.000 kr i opstart og 3.200 pr md med udstyrspakke.

Det var en positiv oplevelse! 

For 1 år siden købte vi en ny Opel Astra stc... 

Allerede nu, ved jeg at næste bil leaser vi, hvis priserne er lige så gunstige. 

Jeg synes prismæssigt at det er billigt at lease en ny bil og med bilers udvikling i dag, står man ikke med en "forældet" bil og det værditab der følger. 

Overstående er skrevet ud fra, at vi ønsker at køre i en nyere bil, men jeg synes også det er økonomisk attraktivt at lease (en Opel ;-)

Jeg mener for en Astra stc. koster det i dag basic under 3.000 kr at lease og 5.000 i opstart. 

24-07-2019 08:51 #18| 0

Er service inkluderet når du leaser?

24-07-2019 09:08 #19| 1
djoffer skrev:

Er service inkluderet når du leaser?

 

 Yes :-) 

24-07-2019 09:16 #20| 0
relojoto skrev:

For 4 år siden, leasede vi en Opel Astra stc. for 5.000 kr i opstart og 3.200 pr md med udstyrspakke.

Det var en positiv oplevelse! 

For 1 år siden købte vi en ny Opel Astra stc... 

Allerede nu, ved jeg at næste bil leaser vi, hvis priserne er lige så gunstige. 

Jeg synes prismæssigt at det er billigt at lease en ny bil og med bilers udvikling i dag, står man ikke med en "forældet" bil og det værditab der følger. 

Overstående er skrevet ud fra, at vi ønsker at køre i en nyere bil, men jeg synes også det er økonomisk attraktivt at lease (en Opel ;-)

Jeg mener for en Astra stc. koster det i dag basic under 3.000 kr at lease og 5.000 i opstart. 

 

 Havde faktisk kig på en Kia Ceed, men Opel Astra virker os sweet og man kan få aftageligt afhængertræk, det er +, er fandme træt af at være afhængig af andre når jeg skal bruge en trailer.

24-07-2019 09:41 #21| 0

Hvis man gerne vil kende sine omkostninger på forhånd, have ny bil, skifte ofte, etc etc er der naturligvis gode argumenter for at lease, men uanset hvordan I vender og drejer det så vil jeg mene det billigste er at købe en 4-5 år gammel bil og jeg har fået den opfattelse at OP har væsentlig fokus på økonomien.  

24-07-2019 09:46 #22| 0

Jeg har os fokus på økonomien, men jeg har bare 0 forstand på biler, så jeg er lidt bange for at gå på det brugtbils markedet må jeg nok indrømme.

24-07-2019 09:52 #23| 0
Unreachable skrev:

Jeg har os fokus på økonomien, men jeg har bare 0 forstand på biler, så jeg er lidt bange for at gå på det brugtbils markedet må jeg nok indrømme.

 

 Hvis du køber en bil der eksempelvis kun er 4 år og har kørt max 60-80.000 så er det altså ikke nødvendigt at være mekaniker for at købe bilen og ville ikke have nogen betænkeligheder ved at købe den privat.

En nyere bil bliver jo typisk korrekt kørt til service og der bør jo også foreligge en servicebog.

Det er ikke svært at se om bilen er velholdt, eller fyldt med skrammer og lugter af cigar.

Det sikre er naturligvis bare at køre til en forhandler men det har en omkostning.  

Redigeret af dankjar d. 24-07-2019 09:53
24-07-2019 10:14 #24| 1
relojoto skrev:

For 4 år siden, leasede vi en Opel Astra stc. for 5.000 kr i opstart og 3.200 pr md med udstyrspakke.

Det var en positiv oplevelse! 

For 1 år siden købte vi en ny Opel Astra stc... 

Allerede nu, ved jeg at næste bil leaser vi, hvis priserne er lige så gunstige. 

Jeg synes prismæssigt at det er billigt at lease en ny bil og med bilers udvikling i dag, står man ikke med en "forældet" bil og det værditab der følger. 

Overstående er skrevet ud fra, at vi ønsker at køre i en nyere bil, men jeg synes også det er økonomisk attraktivt at lease (en Opel ;-)

Jeg mener for en Astra stc. koster det i dag basic under 3.000 kr at lease og 5.000 i opstart. 




Må indrømme at jeg simpelthen ikke kan se hvordan det kan betale sig at lease, medmindre man virkelig tillægger det meget værdi at skifte bil hver tredje år... men vil da gerne se hvad jeg misser.

Vi har selv lige købt en rav 4 hybrid til 440.000, en tilsvarende bil koster 15.000 i udbetaling og så 5100 om måneden og det er med basis style pakken vi har også navigation og diverse med som ved leje koster ihvertfald et par hundrede mere( lavt sat). Dvs efter 3 år har du ved 15.000 km om året ( kan ikke se hvad det koster for flere km., vores kørselsbehov er omkring 20.000) betalt 205.000 eller 4,6kr pr kørt kilometer ved 45.000.

Er klar over service og evt reparationer er inklusiv i prisen, men har virkelig svært ved at tro på at min bil er halveret i værdi efter at have kørt 45.000? Misser jeg noget i regnestykket her?
24-07-2019 10:16 #25| 0
djoffer skrev:

Er service inkluderet når du leaser?

 

Jep! 

24-07-2019 10:24 #26| 0
djoffer skrev:

Må indrømme at jeg simpelthen ikke kan se hvordan det kan betale sig at lease, medmindre man virkelig tillægger det meget værdi at skifte bil hver tredje år... men vil da gerne se hvad jeg misser.

Vi har selv lige købt en rav 4 hybrid til 440.000, en tilsvarende bil koster 15.000 i udbetaling og så 5100 om måneden og det er med basis style pakken vi har også navigation og diverse med som ved leje koster ihvertfald et par hundrede mere( lavt sat). Dvs efter 3 år har du ved 15.000 km om året ( kan ikke se hvad det koster for flere km., vores kørselsbehov er omkring 20.000) betalt 205.000 eller 4,6kr pr kørt kilometer ved 45.000.

Er klar over service og evt reparationer er inklusiv i prisen, men har virkelig svært ved at tro på at min bil er halveret i værdi efter at have kørt 45.000? Misser jeg noget i regnestykket her?

 

 Hvis du kigger på FDM og ser hvad det rent faktisk koster at eje en bil, er forskellen sgu nok ikke så stor. En bil til 260k koster 3.20 kr pr kørt km,  en til 440k er næppe billigere

 

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2018-11-billigst-kore-pa-el-dyrest-kore-en-benzinbil

 

men med leasing er der modeller der er dyre,  og nogle de spytter ud langt billigere,  rav4 hører til den dyre kategori. 

 

angående værdien af din bil efter tre år.  Den kommer sikkert på kampagne osv om nogle år,  vil du selv betale mere end 260-280 for den?  Så er vi ude i en forhandler maks vil give dig 210-220 for den,  og så er den pludseligt halveret i værdi.  Odds for du selv finder en køber til forhandlerprisen er =0

Redigeret af Live d. 24-07-2019 10:53
24-07-2019 11:49 #27| 1

Jeg tror fokus flyttes med vilkår i denne debat.

Hvis man er glad for at køre i nye biler og skifte jævnligt (hvert 3-4 år) og ens kørselsbehov ikke er mere end ca 15.000km/år så er der vist ingen tvivl om at leasing er helt fint.

Men hvis man er helt ok med at beholde bilen i 8-12 år og har et kørselsbehov på 15-20.000km/år ja så er det en god idé selv at købe.

Prøv at regne på hvad det koster at lease en given bil/bilklasse i 9 år med skift hvert 3 år
Kontra købe samme bil/bilklasse og bare køre i den i 9 år.

24-07-2019 13:52 #28| 0

Hvis man kan finde et leasingtilbud hvor den månedlige ydelse er ca. 1% af købsprisen synes jeg det er fint nok.


Selv har jeg korttidsleaset et Seat Ateca pt. med alt i udstyr og det spiller ret meget. 

får 2.500km om måneden og kan så vælge ny bil efter 6 månneder.

 

Det koster mig 1% af nyprisen om måneden og det er nu meget fedt ikke at skulle sørge for service osv. fordi bilen bliver skiftet før det er relevant.

 

Jeg kunne self. godt køre billigere hvis jeg tog f.eks. en 8år gammel bil med 150.000 km på tællerren og det ville jeg egentlig heller ikke have noget imod. Men som relativ ungt menneske uden børn er det nu meget lækkert bare at kunne prøve nogle forskellige biler og så når jeg har fundet ud af Præcis hvad det er jeg vil have i en bil kan jeg jo altid købe en.

24-07-2019 15:08 #29| 0
Live skrev:

 

 Med dæk ligger leasingprisen på 2,5 kr pr kørt km,  at du synes det er dyrt forstår jeg ikke,  FDM udregninger på køb af bil ligger typisk væsentligt højere pr kørte km. Men det kan selvfølgelig være dem der er way off,  deres priser jeg har brugt til at bestemme mig for leasing sidste gang, samt at jeg er ret glad for at skifte bil.

 

Hvis deres udregninger er helt i skoven når de ligger så højt,  så skal jeg have kigget på det igen når vi skifter senere på året. Min egen udregning var at prisen pr kørt km ved 35000 pr år var tæt på identisk ved releasing og køb af nyere brugt. 

 

men lader til at jeg,  og FDM,  ligger næsten dobbelt så højt som i gør pr kørt km.

 

Hvis man kører bilen i graven fordi man beholder den i 10 år,  må det dog nødvendigvis ændre nogle ting i prisen pr kørt km,  kender dog mange der har postet uforholdsmæssigt mange penge i ældre biler grundet konstante reparationer.

 

kører man kun 15k km pr år, ændrer prisen pr kørt km sig betragteligt ved de forskellige løsninger, især hvis man indregner at skulle sælge en 4-6 år gammel bil til en forhandler, så bliver værditabet massivt. 

 

For os ligger der samlet 50 og 30 km til arbejde der køres i den = 160 km pr dag på arbejde.  220 dage om året,  minus de 48 km = 112 km pr dag x 1,98 x 220 arbejdsdage x 0.33 grundet det ligningsmæssige fradrag = 1340 kr pr måned vi samlet får ekstra udbetalt. Så vores faktiske pris er trods alt noget lavere end de 5k. ( Det svarer til 35.000 km pr år på arbejde,  reelt er det ca 20.000, men vi får fredag for de 35k)

 

 Jeg har som sagt ikke lavet udregningerne, og har egentlig kun min nuværende bil at sammenligne med, da min sidste havde mange problemer, og den jeg havde før det blev der stukket ild til (den var jeg egentlig ret glad for - og jeg havde kun givet 30.000 for den).

 

Men min nuværende kostede ca. 80.000, og jeg har ca. postet 70-80.000 i den ifm. reparationer - lad os bare sige 170.000 - for en bil jeg har haft i ca. 8 år (jeg kan se, at den er købt i juni 2011, og havde dengang kørt 176.000 - så jeg har kun kørt ca. 50-60.000 km i den på 8 år).

 

Dertil kommer ejerafgift - der kan jeg se, at jeg har betalt 39833 over de 8 år

det bliver 210.000

 

Dertil kommer forsikring - det er så vidt jeg husker 4000 om året for kasko - det er 32000.

i alt 242.000

 

Dertil kommer benzin. Den er sindsygt ringe benzinøkonomisk, og kører vel i oftest bykørsel omkring 9-10 km/l - lad os sige 10 til 11 kr/l

 

det er 60.000 / 10 x 11 = 66.000

 

I alt for perioden omkring: 308.000

 

Det bliver 38500 om året alt inklusive

eller 3210 om måneden over de 8 år.

 

Og jeg kan måske få 10-20.000 for bilen i dag (den er nysynet for 1½ måned siden).

 

Dertil skal siges, at hvis man køber en ny i dag (eller en 17'er eller 18'er), vil den sandsynligvis kunne holde i omkring 20 år, da bilerne i dag er mere robuste, end tidligere.

 

Som sagt har jeg ikke lavet andre udregninger, og jeg mener min forsikring er billigere end 4K - jeg har Ida, men deres beregner virker ikke.

 

Og jeg kører jo væsentligt mindre, end de 35.000 som dine kalkuler er lavet på.

 

Jeg kan godt se, at kr/km er langt over dine 2,5kr/km - men hvad hedder leasingprisen pr. kørt km, hvis jeg kører 60.000 over 8 år?

Ved de ca. 5.000 om måneden alt inklusive, er det 8 kr/km

Redigeret af Torstens d. 24-07-2019 16:07
24-07-2019 15:11 #30| 0
Unreachable skrev:

 

 Jeg har gjort mig samme overvejelse ift. køb af bil og låne i friværdien, men jeg bliver ved med at ryge tilbage på at jeg skal lease, de 3 år jeg nu har leaset en mindre KIA har jeg været glad for at kende mine omkostninger, og det med at du altid kan aflevere den tilbage efter 1 år, såfremt noget skulle ske, eller du føler for en anden bil, det er jeg ret vild med. 

Jeg struggler så nu ift. at finde en ny leasing bil, fordi nu har jeg kørt i en mindre KIA og kunne egentlig godt tænke mig noget større og med automatgear, men så er vi os deroppe hvor man føler man smider mange penge om måneden til noget man ikke ejer. 

 

 lige præcis, og jeg kan godt lide at have en Passat - eller som minimum en bil med nogenlunde samme køreegenskaber, og så er leasing ikke billigt. Jeg mener ikke man kommer under 4K om måneden for en ny Passat med automatgear, efter en udbetaling, og før forsikring og dæk mv.

24-07-2019 15:14 #31| 0
dankjar skrev:

 

 Hvis du køber en bil der eksempelvis kun er 4 år og har kørt max 60-80.000 så er det altså ikke nødvendigt at være mekaniker for at købe bilen og ville ikke have nogen betænkeligheder ved at købe den privat.

En nyere bil bliver jo typisk korrekt kørt til service og der bør jo også foreligge en servicebog.

Det er ikke svært at se om bilen er velholdt, eller fyldt med skrammer og lugter af cigar.

Det sikre er naturligvis bare at køre til en forhandler men det har en omkostning.  

 

 Man kan jo også køre den til FDM, hvis man er medlem, og få den tjekket, hvis sælger er med på den. Det er billigere, end at købe ved forhandler.

24-07-2019 15:52 #32| 0
Allundberg skrev:

Hvis man kan finde et leasingtilbud hvor den månedlige ydelse er ca. 1% af købsprisen synes jeg det er fint nok.

 

Selv har jeg korttidsleaset et Seat Ateca pt. med alt i udstyr og det spiller ret meget. 

får 2.500km om måneden og kan så vælge ny bil efter 6 månneder.

 

Det koster mig 1% af nyprisen om måneden og det er nu meget fedt ikke at skulle sørge for service osv. fordi bilen bliver skiftet før det er relevant.

 

Jeg kunne self. godt køre billigere hvis jeg tog f.eks. en 8år gammel bil med 150.000 km på tællerren og det ville jeg egentlig heller ikke have noget imod. Men som relativ ungt menneske uden børn er det nu meget lækkert bare at kunne prøve nogle forskellige biler og så når jeg har fundet ud af Præcis hvad det er jeg vil have i en bil kan jeg jo altid købe en.

 Hvor finder du det tilbud?

 

24-07-2019 20:12 #33| 0
Torstens skrev:

 

 lige præcis, og jeg kan godt lide at have en Passat - eller som minimum en bil med nogenlunde samme køreegenskaber, og så er leasing ikke billigt. Jeg mener ikke man kommer under 4K om måneden for en ny Passat med automatgear, efter en udbetaling, og før forsikring og dæk mv.

 

 Jeg har lige købt en et år gammel Passat, og min beregning med 15.000km om året, 6000 til service/rep (klart i den høje ende i starten), samt 30.000 i årlig afskrivning (måske i den lave ende i starten), så mener jeg at den koster ca 4800 om måneden. Så er det dog også topmodellen og med en smule ekstraudstyr. Jeg kan ikke lease til den pris.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar