Nordnet - 100.000 Euro grænse

#1| 0

Jeg har læst mig frem til, at kontant indestående og evt. værdipapirer i depot er dækket af den sædvanlige indskydergaranti på 100.000 Euro, men jeg synes ikke jeg kan se, at værdipapirer jeg har (EFT´er og udenlandske aktier) over dette beløb er omfattet af en "statsgaranti". 

 

Det er ikke pensionsmidler eller private frie midler, men et virksomhedsdepot jeg har.

 

Som jeg læser https://www.nordnet.dk/dk/info/indskudsgaranti-og-investorbeskyttelse så er jeg kun dækket for op til 20.000 Euro, hvis de ikke kan levere værdipapirerne.


Er det korrekt forstået?

 

 

05-04-2021 11:56 #2| 1

Det vil give mening at spørge Nordnet.

Så har du svaret på tryk, hvis, der senere opstår problemer.

05-04-2021 14:28 #3| 0
Travkongen skrev:

Det vil give mening at spørge Nordnet.

Så har du svaret på tryk, hvis, der senere opstår problemer.




Det kan man vel ikke bruge til noget som helst - myndighedernes svar kan man bruge.
05-04-2021 15:21 #4| 0
OP
prangstar skrev:

Det kan man vel ikke bruge til noget som helst - myndighedernes svar kan man bruge.

 Præcis.

 

 I øvrigt kan min tiltro til den finansielle sektor ligge på et meget lille sted...

05-04-2021 15:34 #5| 1

Hvis du har aktier, etf’er osv så er de vel registreret i dit navn i VP, og dermed dine. 
hvis Nordnet går konkurs, så er det stadivæk dine. 

Redigeret af hermod d. 05-04-2021 15:41
05-04-2021 17:39 #6| 0
hermod skrev:

Hvis du har aktier, etf’er osv så er de vel registreret i dit navn i VP, og dermed dine. 
hvis Nordnet går konkurs, så er det stadivæk dine. 

 

 Ikke helt for de kan have valgt at pantsætte dem hos 3 part. Det er også derfor det er den sætning med at hvis nu ikke kan udleveres så er man kun dækket med 20K euro. 





05-04-2021 18:18 #7| 1
Travkongen skrev:

Det vil give mening at spørge Nordnet.

Så har du svaret på tryk, hvis, der senere opstår problemer.

 

 

prangstar skrev:

Det kan man vel ikke bruge til noget som helst - myndighedernes svar kan man bruge.

 Nå du mener PN?

 

05-04-2021 18:48 #8| 1
Travkongen skrev:

 

 

 Nå du mener PN?

 

 

 Kender du da til nogen højere myndighed i DK? 

05-04-2021 18:51 #9| 0
Pumba skrev:

 

 Ikke helt for de kan have valgt at pantsætte dem hos 3 part. Det er også derfor det er den sætning med at hvis nu ikke kan udleveres så er man kun dækket med 20K euro. 

 

 

 

 

 Kan de pantsætte aktier der er noteret af mig?


 

05-04-2021 18:53 #10| 0

https://www.nordnet.dk/dk/info/indskudsgaranti-og-investorbeskyttelse

De skriver her at der ingen risiko er, da de er registreret hos VP som mine. 

05-04-2021 19:22 #11| 0
hermod skrev:

 Kan de pantsætte aktier der er noteret af mig?

 

 

 Værdipapirer udleveres

Nordnet er forpligtet til at holde kunders værdipapirer adskilt fra Nordnets egne aktiver. Danske værdipapirer er desuden registreret på kundens personlige VP-konto hos Værdipapircentralen. Såvel danske som udenlandske værdipapirer vil derfor normalt blive udleveret, hvis Nordnet skulle blive erklæret konkurs.

Såfremt banken ikke kan udlevere værdipapirer fra et værdipapirdepot, som banken har opbevaret, administreret eller forvaltet, dækker Garantiformuen tab med op til 20.000 euro pr. investor.


Jeg ville jo gerne sige nej, men hvorfor skriver de så at hvis de ikke kan udlevere dem så er man kun dækket med 20K euro.
Som jeg læser dette så hjælper det ikke "en skid" at du har diverse e-boks kvitteringer fra VP hvis banken "ikke udlevere dem"......

 

https://www.shareholders.dk/pdf/aktionaeren/Aktionaeren-juni-2010-vaerdipapir-depot-sikkerhed.pdf

God artikel om det. Så danske aktier/obligationer skulle være 100% sikret mens udenlandske er mere usikker hvis de ligger i et samledepot. Så det er her man kan "blive snydt" og kun få de 20K euro.....

Redigeret af Pumba d. 05-04-2021 19:31
05-04-2021 19:55 #12| 1

Tak for info allesammen! Har selv tænkt at jeg ville undersøge det.

Det kan da være en grund til at holde sig til danske investeringsforeninger. Måske er de få promiller ekstra ÅOP den sikkerhed værd. Det vil jeg lige tænker over før jeg fylder aktiesparekontoen op med billige udenlandske ETFer.

05-04-2021 20:13 #13| 0
Pumba skrev:

 Værdipapirer udleveres

Nordnet er forpligtet til at holde kunders værdipapirer adskilt fra Nordnets egne aktiver. Danske værdipapirer er desuden registreret på kundens personlige VP-konto hos Værdipapircentralen. Såvel danske som udenlandske værdipapirer vil derfor normalt blive udleveret, hvis Nordnet skulle blive erklæret konkurs.

Såfremt banken ikke kan udlevere værdipapirer fra et værdipapirdepot, som banken har opbevaret, administreret eller forvaltet, dækker Garantiformuen tab med op til 20.000 euro pr. investor.


Jeg ville jo gerne sige nej, men hvorfor skriver de så at hvis de ikke kan udlevere dem så er man kun dækket med 20K euro.
Som jeg læser dette så hjælper det ikke "en skid" at du har diverse e-boks kvitteringer fra VP hvis banken "ikke udlevere dem"......

 

https://www.shareholders.dk/pdf/aktionaeren/Aktionaeren-juni-2010-vaerdipapir-depot-sikkerhed.pdf

God artikel om det. Så danske aktier/obligationer skulle være 100% sikret mens udenlandske er mere usikker hvis de ligger i et samledepot. Så det er her man kan "blive snydt" og kun få de 20K euro.....

 Mit bud med de 20k € omhandler det at du har handlet men de ikke er lykkedes med at eksekvere ordren, og du du dermed er forsikret mod dette. 

 

07-04-2021 09:59 #14| 0
Travkongen skrev:

 


 



 Nå du mener PN?


 




Det er fint at spørge Nordnet men at “få det på tryk” betyder nada, hvis butikken er gået nedenom og hjem. Tror du virkelig det betyder fra eller til for dem det skal rydde op i et bo?
08-04-2021 12:24 #15| 0
coolkjaer skrev:

Tak for info allesammen! Har selv tænkt at jeg ville undersøge det.

Det kan da være en grund til at holde sig til danske investeringsforeninger. Måske er de få promiller ekstra ÅOP den sikkerhed værd. Det vil jeg lige tænker over før jeg fylder aktiesparekontoen op med billige udenlandske ETFer.




Samme her!
Så tak for link til artiklen.
Danske invest indeks global eller Danmark tror jeg det bliver (billigst)
08-04-2021 17:18 #16| 0
OP

Tak for linket. Det er rigtigt interessant. Jeg har for et par dage siden skrevet dette til Nordnet og det bliver sjovt at høre deres svar (hvis jeg får et?)

 

Hej.
Jeg er meget tilfreds med jeres investeringsplatform, og overvejer at flytte papirer fra et depot i Nordea over til jer.

Jeg kan læse mig frem til, at kontanter op til 100.000 euro er dækket af den sædvanlige indskyder garanti. Og jeg kan ligeledes læse mig frem til at danske papirer, som er navne noteret i VP er omfattet af samme garanti.

Imidlertid vil danske papirer fylde meget lidt i mine fremtidige investeringer, som primært komme til at bestå af EFT´ere og aktier i udenlandske selskaber. Er disse papirer "puljet" så de ikke kan identificeres som tilhørende mig eller er de noteret på navn et eller andet sted, således at de kan udleveres i tilfælde af Nordnet går konkurs?


19-04-2021 15:14 #17| 0
OP
Inkog92 skrev:

Tak for linket. Det er rigtigt interessant. Jeg har for et par dage siden skrevet dette til Nordnet og det bliver sjovt at høre deres svar (hvis jeg får et?)

 

Hej.
Jeg er meget tilfreds med jeres investeringsplatform, og overvejer at flytte papirer fra et depot i Nordea over til jer.

Jeg kan læse mig frem til, at kontanter op til 100.000 euro er dækket af den sædvanlige indskyder garanti. Og jeg kan ligeledes læse mig frem til at danske papirer, som er navne noteret i VP er omfattet af samme garanti.

Imidlertid vil danske papirer fylde meget lidt i mine fremtidige investeringer, som primært komme til at bestå af EFT´ere og aktier i udenlandske selskaber. Er disse papirer "puljet" så de ikke kan identificeres som tilhørende mig eller er de noteret på navn et eller andet sted, således at de kan udleveres i tilfælde af Nordnet går konkurs?


 

Update:

 

Nordnet har netop svaret på min henvendelse:

 

Hej XXXXXXX
Tak for din besked.
Det er kun danske aktier som vi navnenoterer for - hvis du derfor køber ind i diverse fonde så vil disse ikke blive navnenoteret på dig.
Rigtig god dag
Venlig hilsen


Så altså ingen navnenotering!  

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar