NL100 Tight Gut 3better fra BB

#1| 0

Villian - 18/10/2 over 300 hænder. Har spillet ligesådan i denne session.

Villian spiller 4-5 borde af gangen

Hero - 24/20/4 på 50 hænder i denne session.

Villian stack - 100bb

Hero Stack - 175 bb

Han har 3 bettet mig en gang før fra bb, hvor jeg åbnede fra knappen og smed til han 3 bet.

-------------------------------------------------------------

Hero - åben raiser fra knappen med AJo til 3.5bb

SB - Fold

Villian (BB) - 3 better til 13.5bb

Hva skal Hero nu finde på?

Fold, Call eller 4 bet?

16-08-2008 13:15 #2| 0

Hva er din steal%?

Jeg smider den bare.

Hvis det kun er anden gang på 50 hænder at han 3-better dig, så tror jeg ikke han er ude i noget skæg. Samtidigt vil jeg have svært ved at se ham folde AK/JJ til et 4-bet.

16-08-2008 13:17 #3| 0

Jeg ved ik, hvad min steal% er desværre da PT ik virker på den side jeg bruger.

16-08-2008 13:35 #4| 0

Som Razga! Han 3better nok ikke AT eller KJ, så der er ikke value i et call, og et 4bet ville jo bare være dumt!

16-08-2008 19:23 #5| 0

Overkill at sætte ham på light 3-bet....især nå han spiller 18/10.

Disse hænder bliver også alt for dyre i længden, hvis du caller, da du kommer til at miste for meget, når han har en hånd.

Som alternativ kan du 4-bette til en 30-33bb, hvis du virkelig føler, at han stjæler. Så kan du stadig folde til et 5-bet. Men ummidelbart skal du bare smide, når det kun er anden gang, at han 3-better.

16-08-2008 20:30 #6| 0

Uden videre historik er det easy muck...
På linje med Razga og Ncoa

16-08-2008 22:22 #7| 0

Ncoa

Mener at have læst en Thyssen post, hvor at det er matematisk forkert at 4-bette til mere end 25% effektive stacks for derefter at folde.

Så i dette tilfælde så må han maks. 4-bette til 25$ of folde til et 5-et.

Som spillet folder jeg bare til hans 3-bet

18-08-2008 18:34 #8| 0

Folder den, da villan er relativt passiv pre flop. Synes selv AJ er en træls hånd at spille i en reraised pot, og mod en sådan spiller vil et 4 bet være for farligt.
Z

18-08-2008 19:52 #9| 0

@Malaco

Interessant...jeg vil prøve at finde posten.

Har fundet en post, hvor han taler om det, men jeg tror ikke det er den du taler om.....

Jeg bette ihvertfald ikke til 25bb i dette spot. Tror FE er gående forholdsvis meget imod nul.

18-08-2008 21:22 #10| 0

Spurgte ham engang i en tråd vedr 3- og 4-bet, hvor han sagde at man kunne bluff-4-bette til 25-27 ved stack på 100-110bb effektivt. det må jo betyde man er nødsaget til at kalde hvis man better over 25% af stacks?
ellers har jeg misforstået noget.

Håber thyssen kan udrede det her. Han plejer at være utrolig hjælpsom i disse tråde.

19-08-2008 08:58 #11| 0

Et normalt 4-bet i denne situation vil være til 25% af effektive stacks, dvs. til $25. Det er normalt nok til at få villain til at folde hvis han er på skæg. Der er selvfølgelig nogle stædige villain som kalder fordi de får ca 1:3 på deres call preflop.

Hvis vi i stedet 3-better til f.eks. $35, så får vi selv 1:2 på et call hvis villain jammer. AJo er normalt 1:3 underdog mod et rimeligt allin range så det er et fold, men f.eks. AJs er meget tæt på 1:2, dvs. vi har sat os selv i en position hvor vi har en marginal beslutning. Det er normalt skidt -- og løsningen er at raise mere hvor vi har et nemt call eller raise mindre så vi kan folde.

Jeg har selv tidligere valgt løsningen hvor jeg raiser mere, men er nu overbevist om at det er bedre at raise mindre. Ved at raise mere tvinger vi villain til at spille korrekt da vi med et 4-bet til $35-40 er committed og villain ved vi kalder, så villain folde hænder dårligere end os og rykke ind med hænder bedre end os. Det er normalt bedst at lade modstanderen have svære beslutninger! En anden fordel ved at raise mindre er at det er billigere at bluffe og men en ulempe er at villain kan 5-bet shove bluffe os.

Jørn

19-08-2008 10:43 #12| 0

@Thyssen

Ok...mange tak!

Så umiddelbart er det mere risikabelt, at 4-bet til 25%, hvis du spiller i et dygtigt aggressivt spil, da der er større sandsynelighed for, at din modstander ved, hvad du laver og derfor kan finde på at 5-bet shove bluffe.
Hvis du derimod spiller imod en TAGfish, så kan det være et meget profitablet spil.
Ret mig, hvis jeg drager forkerte konklusioner.

19-08-2008 12:36 #13| 0

@ Ncoa

Det vigtige i at 4-bette til 25% af stacks er at strømline sine 4-bets, så du spiller AJs, 99 og AA på den præcis samme måde for ellers bliver man selvfølgelig meget nem at læse. Det sætter større krav til dine postflopevner, når villans så kalder 4-bettet oftere, men så må jo ud og vise du er bedre en de andre postflopwise.
Men altså på NL100 så er puljen 50$-rake og med 75 mere bag hver effektivt.
Så hvis man better her er man oftest comittet og villan vil ofte ikke lave moves af samme grund, så postflopspillet bliver relativt enkelt imo.

@ Thyssen

I ovenstående situation, jeg har fremsat med et kald af 4-bet fra villan er puljen 50$-rake.
Hvad vil du anbefale Cbets ligger på da?

Andre gode råd til disse puljer, da jeg har eksperimenteret med det på det seneste.

19-08-2008 13:30 #14| 0

@Malaco
Ja...strømlining er selvfølgelig vigtigt, men omvendt så 4-better man ikke særligt ofte, så ville det ikke være muligt at variere din betsize uden, at det ville blive opdaget?

Jeg læste en artikel eller også var det en video...tror det var 2p2, hvor der blev talt om, at 4-bette til 30% af effektiv stak, hvis du ville folde til et shov. 4-bette til 40%, hvis du ville calle...her var der ikke kun tale om AA og KK, men også hænder, som ville klare sig godt imod villains 5-bet range. altså SC's. Det er selvfølgelig noget af et tell, men gundet, at situationen ikke forekommer særligt hyppigt, så bliver det ikke problem.

Umiddelbart foretrækker jeg selv bare at calle et 3-bet, hvis jeg har positon. Hvis man vil være en vindende pokerspiller, så tror jeg det er vigtigt, at man er overbevist om, at man kan slå sine modstandere post (ihvertfald på limit man spiller)...præcis som du også nævner.

19-08-2008 14:13 #15| 0

Nu spiller vi selvfølgelig ikke så højt som ex Thyssen, så derfor spiller vi ikke mod de samme spillere lige så ofte, men altså hvis jeg har set dig to gange 4-bette til 30% og folde, og to gange 4-bette til 40% og kalder shove, så ville jeg da fuldstændig udnytte dette. skubbe HVER gang du bettede til 30% og folde med det meste til 40%, indtil du så justerer dette, hvis du nogensinde ville gøre det.
Du bliver ufatteligt nem at udnytte, hvis du spiller sådan, da man altid ved hvad din hensigt er.

Nu siger du at 4-bets ikke sker særlig ofte, jeg 4-better nu en del mod spillere med en høj 3-bet%. Men ja at peele et flop i pos efter 3-bet er også rigtig fint med 88+ AJs+ AQ+.

Men hvis jeg std raiser i CO (jeg har en realtiv høj steal%) og jeg har en reg med en høj 3-bet%(>6-7%) siddende på knappen, som 3-better mig, så 4-better jeg ham light.
Han ved jeg åbner med en bred range fra CO og han 3-better mig derfor med en bred 3-betting range + han ved han har pos. Her 4-better jeg til 25% for obv gerne at tage den ned med det samme, folde til shove(medmindre jeg har en handske) eller hvis han så skulle kalde, så er potten allerede så stor at postflop-beslutningerne er realtivt nemme, selvom vi desværre er oop.

Ved ikke om jeg tænker for meget over at spille NL100:)

19-08-2008 15:02 #16| 0

Ja ja...jeg er helt enig...noget af et tell. Men umiddebart vil du, hvis du sidder og spiller 2 timer (jeg spiller ikke længere, da jeg totalt mister overblik efter 2 timer), så vil du ikke 4-bette meget mere end ca. 4 gange (2 gange pr. 100 hånd virker realistisk). Det er ikke meget sandsynligt, at din modstander vil 5-bette dig alle gangene og få maks information.
Selvfølgelig skal du korriegere dit spil, hvis du mener, at en modstander har læst det, men sådan er det jo med alt i poker.

Jeg er helt enig med dig i, at et 4-bet OOP er klart at foretrække frem for et call.

Min 3-bet% er 7,9, så hvis vi sad ved samme bord, så skulle det nok slå gnister ;)

19-08-2008 17:03 #17| 0

@ Ncoa

Selvfølgelig kan man ikke få alt den information på en session, men altså når man har spillet +1K hænder med villan, så har man nok set et par 4-bets;)

Ja det ville det nok, min ligger på 6,5;)

Du er velkommen til at sende din msn eller mail i en PM, så kan vi jo finde ud af noget med et pokerbord eller bare snakke poker ind i mellem.

19-08-2008 17:56 #18| 0

Uha...det vil jeg tænke over....er stadig kun micro stakes spiller ;)

19-08-2008 18:11 #19| 0

@Malaco

Problemet er at det er indlysende at villain har nul folding equity hvis du 4-better til 40% stacks, medens man kan forvente folding equity hvis du 4-better til 25-30% stacks.

Hvis villain f.eks. har 3-bettet dig med AQs og du 4-better til 40% stacks, så folder han typisk da hans hånd normalt at skidt inde og han ingen folding equity har. Hvis du i stedet har 4-bettet til 25-30% stacks så kan han måske sende stakken ind og håbe at du bluffer og folder.

Jørn

19-08-2008 18:27 #20| 0

@ Thyssen

jeg er udemærket klar over at FE er tæt på 0 med 4-bet til 40%, det var egentlig ikke det jeg gerne ville høre.

Det jeg gerne vil vide er, hvordan vi spiller de puljer, hvor villan kalder vores 4-bet, så puljen er ca 50bb og der er ca 75bb mere bag Hero og villan.
fx er det et sikkert c/f med KK på A-høj flop eller kan vi folde AJ på A48-flop?
Ved dog det er utrolig svært at sige uden reads og dynamik, men et par gode råd vil være guld værd.

@ Ncoa

Du spiller da NL50 ifølge din profil, det er lowstackes ikke microstakes;) om du spiller NL10 eller NL1000 er ligemeget, jeg er altid frisk på at snakke poker:)

19-08-2008 19:13 #21| 0

@Malaco
Fedt det giver selvtillid....så er jeg ikke microstakes spillere mere...hehe.
Ikke desto mindre er jeg blevet tvunget ned på nl25 efter et downswing, som slugte halvdelen af rollen....har lidt tilt problemer ;). De sidste to dage har været de første dage med plus i august...

19-08-2008 21:05 #22| 0

@Malaco

Uden reads committer jeg på de fleste flops.

Med KK på et ace high flop så ryger pengene ind, men det kan være en fordel at lade villain sende dem ind (forhåbentlig i et bluff, på draw eller med 2nd pair) og så kalde i stedet for at shove selv. Jeg folder ca aldrig AJ på et A hi flop i en 4-bet pot.

Nogen modstandere kalder kun 4-bets med AA medens andre peeler med T6s.

Jørn

19-08-2008 22:03 #23| 0

@ Thyssen

Tusind tak for kommentar i høj klasse! Dine råd gør virkelig en forskel for mit pokerspil. Ved andre har det på samme måde.

@ Ncoa

Velbekomme, du smider bare en PM, hvis du har lyst. Kan jo være vi kan lære hinanden en ting eller to;)

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar