NL100: AK møder 4-bet OOP

#1| 0

Efter 13k hænder på NL100 har jeg en del gange stået i den situation, at jeg har 3-bettet fra blinds med AK/JJ/TT mod en unknown eller en regular, der har set mig 3-bette nogle gange, hvorpå de har 4-bettet mig. Her er et eksempel:

$100.00 USD NL Texas Hold'em - Saturday, January 16, 08:14:21 ET 2010
Table Pori (Real Money)
Seat 9 is the button
Seat 10: chris973 ( $77.90 USD )
Seat 1: HERO ( $98.90 USD )
Seat 2: kenraali1 ( $50.00 USD )
Seat 8: from_uranus ( $92.65 USD )
Seat 9: VILLAIN ( $101.50 USD )
chris973 posts small blind [$0.50 USD].
HERO posts big blind [$1.00 USD].
** Dealing down cards **
Dealt to HERO [ K A ]
kenraali1 folds
from_uranus folds
VILLAIN raises [$3.00 USD]
chris973 calls [$2.50 USD]
HERO raises [$12.00 USD]
VILLAIN raises [$26.00 USD]
chris973 folds

Mit spørgsmål er, om der 4-bet bluffes nok på NL100 til at fortsætte her med AK/JJ/TT og måske endda QQ? Det virker som om, at jeg kun løber ind i KK og AA i dette spot, men er det bare varians over de 13k hænder? Og hvis det er tilfældet, hvordan skal hænderne så spilles mod 4-bettet OOP?

17-01-2010 02:23 #2| 0

.......................................................

Du shipper stakken her. Du blocker AA og KK. Jeg folder ikke AK for 100bbs.

Den anden dag, blev jeg 3-bettet af en mand med en 3-bet% på 0.9 over 4k hænder. Jeg sidder med KK, jeg ved han har AA eller KK. Jeg er for dårlig til at lægge den. Og det mener jeg ikke er et leak, fordi de kan spasse ud.

Nej, der ikke mange 4-bet bluffs på NL100, men det er fordi der ikke er mange dygtige regs.

NL100 std. 3-bet range er: TT+, AJ+, Skrald
Deres 4-bet range er: AK, QQ+, MEGET LIDT SKRALD

Så jeg skibber ind over, ser et flip ret tit og jeg suger hver gang. Men sådan løber jeg.

17-01-2010 02:47 #3| 0

Selvfølgelig folder vi aldrig her. Der ligger alt for mange penge i potten + at vi har investeret alt for meget til at et fold af en premium hånd som A-K kan komme på tale.

Hvis du er bange for at blive 4-bettet, vil jeg som udgangspunkt have en plan inden jeg 3-better hænder som 1010/JJ.

Gør op med dig selv inden du 3-better, om du 5-betshover, hvis du facer et 4-bet. Det kan sagtens være fint at flatte et 3-bet med en hånd, som 10-10 og nogle gange endda bønderne, imod de rigtige typer, da det som udgangspunkt er skidt at 3-bet folde disse hænder. Gør det imod de rigtige typer(og især i position), altså folk med en høj fold to 3-bet %. 3-better du f.eks. tierne imod en mand, som folder 80 % til 3-bet, laver du reelt en rigtig god preflop hånd om til et bluff, da du ikke spiller skide godt imod den range, som han kalder(eller skubber) med.

Miks it up. 3-bet mere junk, og flat mere nuts preflop imod de der nittede typer med en høj fold to 3-bet %.

Edit: Og så kan man i øvrigt godt folde A-K for 100xbb:)

18-01-2010 13:32 #4| 0
Pokernets ME vinder !

Dimensiom nailed it.

Til midten.

18-01-2010 14:47 #5| 0

Dimension, ja, du har da ret i, at man kan drysse AK for 100bbs. Men så hedder situationen ikke, at man selv er 3-bettor. Altså, hvis UTG åbner, UTG+1 3-bet og CO 4-better. Så ryger AK i mucken selv hos et heatersvin som mig.

Men kan faktisk godt lide:
"Miks it up. 3-bet mere junk, og flat mere nuts preflop imod de der nittede typer med en høj fold to 3-bet %."
Betyder det at du også gør det med AA?

Altså jeg tænker mere på din frekvens af 3-bets dem vejer du mere mod skrald, hvilket jeg godt kan forstår. Jeg 3-bettor any two mod villains med F3B på over 75%. Bruger selv tricket med at flatte TT og JJ, men mangler faktisk at få det gjort med KK+.

Altså det jeg umiddelbart tænker med KK+, er at vi mister value. Fordi nitten kommer rimelig liberalt ind, JJ+, AK+, hvis vi 3-bettor. Så derfor er jeg altid mere inclined til at 3-bette disse handsker.. =)

18-01-2010 15:11 #6| 0

@fissehans

Man kan sagtens gøre det med A-A. Det skal vel og mærke være imod de rigtige. Her tænker jeg først og fremmest typer, som har en høj c-bet %. Hvis du f.eks. flatter A-A preflop, og villain (med en fold til 3-bet procent på 85) c-better(og du raiser, og tager den ned), har du allerede DER tjent mere, end du formentlig ville have gjort, hvis du 3-bettede preflop.

Endvidere kan det også sagtens være profitabelt imod de lidt callish typer, som har tendens til at være for tyrede og overtænke situationen. F.eks. kan du flatte et åbningsraise fra knappen med K-K i sb, og C/R et Q-45d flop. En tyret type folder aldrig nogensinde QJ+ her, og han vil måske endda peele et kort med 77-JJ, fordi han tror, at du sikkert er ude i spøg med et draw. Især hvis du har gjort lignende før. Så vil din hånd jo være sygeligt underreppet, og han vil være mere likely til at betale dig af de gange draws misser, eller måske endda få det ind på flop.

Det er vigtigt at forstå, at det at flatte QQ+ preflop ikke er default strategi imod en skurk, som folder meget til 3-bet. Men det kan helt klart benyttes imod de rigtige typer. Især når man sidder i position.

Det kan for eksempel også benyttes, hvis CO åbner, og vi sidder med A-A på knappen, og vi har en fyr i BB, som er riimelig squeeze-liderlig. Hvis han squeezer AQ/AK eller 1010/JJ, så folder han sku ikke, når vi lige pludselig skubber.

18-01-2010 15:18 #7| 0

Hej.

Hvis nu du havde haft A9 eller 66 havde du haft en decision.

Hej igen (ps: jeversan havde foldet KK)

hilsen djowgern

19-01-2010 02:12 #8| 0
OP

Hvis en std. unknown NL100-spillers 4-bet range er AK, QQ+, har jeg altså ikke pot odds til at skubbe med AK eller TT-QQ i den aktuelle hånd og dermed heller ikke generelt, hvis man altså formoder, at de aldrig folder. Man må også formode, at de flatter AK i pos. til 3-bettet væsentligt oftere end KK og AA, hvilket gør, at de stærke hænder skal vægtes mere, men det bliver måske opvejet af de få 4-bet bluffs.

"Selvfølgelig folder vi aldrig her. Der ligger alt for mange penge i potten + at vi har investeret alt for meget til at et fold af en premium hånd som A-K kan komme på tale."

Medmindre du sætter en anden range på, end Dimensiom gør, siger tallene altså noget andet. Og hvad har "vi har investeret alt for meget" med beslutningen at gøre?

"Gør det imod de rigtige typer(og især i position), altså folk med en høj fold to 3-bet %. 3-better du f.eks. tierne imod en mand, som folder 80 % til 3-bet, laver du reelt en rigtig god preflop hånd om til et bluff, da du ikke spiller skide godt imod den range, som han kalder(eller skubber) med.

Miks it up. 3-bet mere junk, og flat mere nuts preflop imod de der nittede typer med en høj fold to 3-bet %."

iLike, men nu er det altså OOP, jeg spørger om, og der 3-better I vel TT-JJ og AK 90%+ af gangene?

"Den anden dag, blev jeg 3-bettet af en mand med en 3-bet% på 0.9 over 4k hænder. Jeg sidder med KK, jeg ved han har AA eller KK. Jeg er for dårlig til at lægge den. Og det mener jeg ikke er et leak, fordi de kan spasse ud."

Det kan godt være, de kan spasse ud, men ham her gør det åbenbart meget, meget sjældent, og derfor taber du vel penge i længden på ikke at folde her? Ikke at jeg havde kunne folde :P

19-01-2010 03:02 #9| 0

Synes der bliver arbejdet ud fra en alt for smal 4-bet range fra en standard semiunknown eller regular, især positionen og det at det er et squeeze taget i betragtning. Med bare en smule dynamik kan junk godt 4-bettes af knappen og jeg tror umiddelbart du er pænt foran hans range og vil se et folde en del gange. Instashove! Alt andet er helt væk.

19-01-2010 03:08 #10| 0

Nu har jeg ikke læst folks replies (Im too lazy)...men jeg vil sige at det på de fleste netværks langt fra er profitabelt at komme ind med AKo på NL100 for 100bb mod en reg/unknown.

Lad flammehavet begynde!

19-01-2010 05:01 #11| 0

AA eller KK.... fold, hvis du har noget read på han er loose then do it. Har prøvet det for meget og det er jeg færdig med, ak er trods alt ikk bedre end 99 preflop anyway... :P

19-01-2010 07:21 #12| 0

@Noctra
Det er jo faktisk løgn, fordi vi med 99 oftere er domineret (og trækker til 2 outs), hvor vi med AK nærmest altid har 3-6 outs.

19-01-2010 09:57 #13| 0
Pokernets ME vinder !

@Noctra
AK er langt bedre end 99 preflop. Det er korrekt at AK~99 vs. KK og AA, men menneskets range er jo bredere end bare KK+.

19-01-2010 10:16 #14| 0

Et helt andet perspektiv i debatten kan være, at du måske bør overveje om du squeezer for lidt, hvis du rent faktisk overvejer ikke at komme mod midten med AK her.

Udover walths fine equity-potodds-beregning, så vil villain relativt ofte have et 4bet-bluff her - og med god grund må man sige, hvis du rent faktisk overvejer alt andet end et skub her.

Husk i øvrigt, at villain 4better lightere mod et squeeze end mod et standard 3bet, fordi man squeezer bredere end man 3better.

19-01-2010 11:09 #15| 0
Pokernets ME vinder !

@rasken

jeg havde fucket op i den, så slettede den igen.. Fik ikke lige lavet en ny da jeg sidder i skolen :)

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar