Musikblog #1: Så kører bussen

#1| 52
PN MESTER 2019

Hej alle


Da jeg har skruet ned for pokeren de sidste par år, og op for musikken, og det lød til der var interesse for en musikblog, i en anden tråd, starter hermed min musikblog, der kommer til at køre ca et år frem, med formentlig et indlæg om måneden. Man kan kalde det mit bidrag til at holde lidt trafik i gang på PN :-)


Kort baggrund:

Jeg levede af at spille bas fra jeg var 20 til 30 ca., som sideman/hired gun. Spillede i den periode på bl.a. Roskilde Festival, var sponsoreret af en af verdens største basproducenter, og kom fast med i et af de få bands, jeg virkelig så op til, da jeg var lidt yngre. Men jeg blev træt af det. Jeg savnede at være en del af den kreative proces. Spillede med både kendte og ukendte navne, alle mulige genre, både fede og ufede koncerter. Fra jeg var 28-29 ca. begyndte jeg at få smag for poker , og havde det som min primære indtægt i 4 år (har dog hele tiden haft en smule fast indtægt på musik). Det kunne være gået bedre, og kunne være gået dårligere. Jeg har holdt solid +ev i sngs, mtts, og spins. som jeg har spillet mest. Timelønnen har været elendig, med et grind-gen der ikke har fejlet noget, men på ev fronten er jeg fint tilfreds.


Som vi alle ved, er konkurrencen i online poker blevet skærpet, og motivationen til off table arbejde har altid været begrænset, og jeg kom i gennem en masse indre processor, som gav mig mod på musik igen. Derfor har jeg de sidste par år, arbejdet mig tilbage i musikken, som kreativ drivkraft - det jeg savnede i sin tid, og med nogenlunde succes. Det er begyndt at give et solidt afkast, og voldsomt mange spændende opgaver. Derfor bloggen her, da jeg tænker mange udenfor branchen, vil finde det interessant, hvad der ligger af tanker, i den kreative proces, og i det administrative/forretningsmæssige. Det er nemlig en branche, hvor der ikke findes en drejebog, en opskrift, man bare kan følge, eller en uddannelse, der garanterer en nogen som helst form for succes.


Pre-juli 2018:

Bloggen kommer til at handle om den foregående måned, men i dette indlæg bliver der også samlet lidt op på de sidste par år.


Jeg har spillet meget blues i mange år, og der er utroligt meget talent på den danske blues scene, men mange der ikke får organiseret sig. Ligeledes har jeg spillet meget reggae, og har set hvordan reggae/dancehall produktioner altid har fulgt med tiden, og hvordan blues produktioner stagnerede, da det bare blev til rock, fra 70'erne til og med 90'erne. Derfor har jeg kastet mig ud i at opdatere blues produktioner. Gøre dem mere tidsvarende. Finde tilbage til rødderne, før blues blev til rock, og så spole tiden frem til moderne tider, med samples, synths, mere bas, og flere virkemidler - hvor uhørt det end lyder i bluespolitiets ører. Jeg tror på det er muligt, med den rette omtanke, god smag, og stor viden og erfaring, med blues'ens udvikling siden 1700+. Desuden har jeg haft en ambition, om at drive nogle projekter, med større professionalisme, og ihærdighed, end mange blues artister lægger for dagen, da reggae-scenen også her, er lysår foran i udvikling!


Med opsparet pokermønt, opgraderede jeg mit hjemmestudie, og satte det første projekt i søen, for lidt over 2 år siden, med en irsk herboende sanger og guitarist, der frekventerede Mojo Blues Bar i København, hvor jeg har spillet fast i husbandet om torsdagen, i noget der ligner 7 år. Vi udgav først 4 singler med videoer, og sidenhen hele albummet i Marts 2018. Det er gået forrygende, med noget der ligner 40-50 koncerter på bagen siden 2017, en release tour med ca 15 koncerter i Danmark og Irland, en masse airplay i diverse internationale små bluesradiostationer, gode anmeldelser, og ikke mindst en Danish Music Award nominering, for årets bedste blues album - der finder sted 15. August i år.


I kan høre et par af numrene, med mine hjemmebryggede lyrik-videoer her, Videomaterialet har været 100% af nødt, mere end af lyst. Det er bare svært at rejse opmærksomhed uden noget at se på, og et af de punkter, hvor bluesfolket tit fejler:
Out Of Dust


Wholesome Treat


Liveoptagelse af Wholesome Treat


-hele albummet kan findes på Spotify og iTunes med mere.


Et par stemningsbilleder fra den irske del af vores release tour:

Arthurs Blues'n'Jazz Venue i Dublin

West Cork

Ballydehob Jazz Festival i Cork (man kunne skrive et helt blog indlæg alene om Ballydehob!)

Ballydehob Jazz Festival



Juli 2018:

Efter jeg er begyndt at rykke på musikken igen, har det som sagt, kastet mange spændende opgaver af sig. Samt jeg er begyndt at få jobs som sideman igen. Blandt de mest profilerede, har der været to koncerter med Wafande her i Juli. Et i Fårup Sommerland, og et i Hirtshals til "musik under trappen". De var ligeså sjove, som de var langt væk fra København, og tourbussen var dobbelt så varm, som det var udenfor (/#@rgh%£). Sådan ser det ud, når Wafande fyrer op (sakset fra Instagram):




Da det jo er pokernet, og vi skal have nogle skrubdamer i spil, er der anledning til at vise en af de andre sjove opgaver, der er faldet for mine fødder. Pharfar (producer, artist, og fuldtids bandit) udgav fornylig en single, der skulle have en lyrik-video. Det kastede jeg mig jo ud i sidste år, så jeg bød jeg ind. Den blev købt på stedet, og har skrubdamer ad libitum:

Pharfar - Mægtig

-er det lovligt ifølge PN's regler, at linke til Spotify of Facebook med mere?


Glæder mig til at høre hvad Pokernet synes og mine (musik)produktioner. Konstruktiv kritik modtages gerne.


PS: Jeg er med på, at der skal nogle flere røverhistorier fra tour-busserne på bordet, men dette indlæg bliver er allerede for langt.

PPS: Jeg grinder også €5 og €10 spins på winamax, til at koble af om aftenen. Men har ikke haft meget tid i Juli, og får nærmest ingen tid i August. Så tænker det måske kan være det samme, at have indhold derfra i bloggen?


EDIT: Links til dem der vil følge med på nærmeste hold:

Trainman Blues album - Spotify: https://open.spotify.com/album/1QvVX7C6sfx3XNc1zk1JJg

Trainman Blues Facebook: https://www.facebook.com/Trainmanblues/

Trainman Blues Instagram: https://www.instagram.com/bluestrainman/?hl=en

Trainman Blues hjemmeside: http://www.trainmanblues.com (vinyl og cd kan købes her)

Min egen instagram: https://www.instagram.com/krudtmejer/?hl=en

Redigeret af BassCheck d. 31-07-2018 21:54
31-07-2018 18:00 #2| 0

Spændende! Ser frem til både røverhistorier, dine erfaringer samt tanker omkring forretningsmæssige overvejelser.

Ejer du en Sandberg? :-D

31-07-2018 18:16 #3| 0
PN MESTER 2019
Shadowwarrior skrev:Spændende! Ser frem til både røverhistorier, dine erfaringer samt tanker omkring forretningsmæssige overvejelser.
Ejer du en Sandberg? :-D

Nej desværre :-) Har aldrig været sååå pjattet med deres basser. De er rigtig gode til prisen, og gode til det de gør. Men de har aldrig tiltalt mig specielt meget. Jeg var sponsoreret af Warwick Basses i 6 år, så jeg måtte ikke spille på andre basser end dem, indtil kontrakten stoppede for nogle år siden.

31-07-2018 18:31 #4| 14

hører ikke blues men er total hooked på bloggen. Du skriver godt og man får lyst til at læse mere. Tror ikke du skal bekymre dig over indlægget bliver for langt, jeg kunne læse dobbelt så meget uden at kede mig.

31-07-2018 19:09 #5| 0

Spændende at læse om - og super fede produktioner.

31-07-2018 19:13 #6| 2

Hvor fedt du endelig er begyndt på bloggen - dét har jeg glædet mig til.


Jeg kan ret godt lide jeres musik, Og glæder mig til at kunne numrene godt nok til at synge med herhjemme :-)


Hvordan foregår dét egentligt med at blive hyret ind til koncerter... Er det via en manager eller er det bare "en, der kender en, som kender en, som kender dig" ... Og når du overhovedet at få øvet med resten af bandet, eller må du klare dig med noder, becifringer og noter om nummerets form?

31-07-2018 19:35 #7| 2

Følger også spændt med, selvom blues ik lige er det jeg hører mest :)

31-07-2018 19:41 #8| 4
PN MESTER 2019
chmpen85 skrev:hører ikke blues men er total hooked på bloggen. Du skriver godt og man får lyst til at læse mere. Tror ikke du skal bekymre dig over indlægget bliver for langt, jeg kunne læse dobbelt så meget uden at kede mig.

Tak. Det er modtaget :-) nogle ting vil dog være lettere at komme ind på, i forhold til at få specifikke spørgsmål. Jeg kunne snakke en evighed om alt fra basstrenge, til software, til kunstneriske perspektiver, til drukhistorier. Så generelt må folk med interesse meget gerne komme med spørgsmål.


Nilsson skrev:Spændende at læse om - og super fede produktioner.

Tak :-)


tuznelda skrev:Hvor fedt du endelig er begyndt på bloggen - dét har jeg glædet mig til.

Jeg kan ret godt lide jeres musik, Og glæder mig til at kunne numrene godt nok til at synge med herhjemme :-)

Hvordan foregår dét egentligt med at blive hyret ind til koncerter... Er det via en manager eller er det bare "en, der kender en, som kender en, som kender dig" ... Og når du overhovedet at få øvet med resten af bandet, eller må du klare dig med noder, becifringer og noter om nummerets form?

Tak Tuz :-)


Det er lidt forskelligt hvordan forskellige artister, eller rigtigt nok, deres management driver tingene. Musikbranchen handler i ekstrem grad om netværk (nok lige en nyk mere, end de fleste brancher). I Wafandes band er reglen, at den der skal bruge en afløser, selv finder en, og så finder personen ud af kontakt oplysninger med mere, med Wafandes management. Uden at være sikker, tror jeg dog, at det er en i hans management, der til de sidste fire gange jeg har afløst, bare har kontaktet mig på eget initiativ. De ved at jeg kender Wafande og dem i bandet, og har det godt med alle, og at jeg er pålidelig til at levere en god vare. De har generelt nogle forskellige heste at trække på, om man så må sige, til alle pladser i bandet.


Det er også meget forskelligt om man når at øve inden, eller hvor meget man når at øve! De fire gange jeg har afløst i år (to gange med "Wafande" og to gange med hans sideprojekt "Black Dylan"), har der ikke været nogen øvere. Med Black Dylan har jeg bare fået en liste med sange, og så lært dem fra Spotify. Med hans eget band, har jeg fået en live-optagelse fra en koncerter i år, da der er relativt mange ting der er lavet om, i forhold til produktionerne - og så er det ellers bare 1-2-3-4, og i gang, foran måske 3.000 mennesker :-S nogle gange kan man nå at spille et par ting igennem til lydprøven, men Wafande er der som regel ikke selv til lydprøven.


I morgen skal jeg afløse i et andet band. Noget country cover. Der har jeg ligeledes fået en Spotify playliste med 30 sange, men der havde vi en øver i dag, for lige at løbe det igennem. Det er ekstremt sjældent, at der er mere end max en øver, vil jeg sige :-)


31-07-2018 20:50 #9| 0

Mega fedt! Glæder mig til at følge med :)

31-07-2018 20:59 #10| 0

Lyder cool! Ser frem til at høre mere.

Inden for en måneds tid skulle jeg gerne have hjulpet et større niche band med et interessant tiltag - så jeg vil gerne lære mere om musik branchen.


31-07-2018 21:09 #11| 3
BassCheck skrev:
-er det lovligt ifølge PN's regler, at linke til Spotify of Facebook med mere?

Ja, du linker bare. Fed blog!

31-07-2018 21:20 #12| 0

Blues er fedt nok, men det er sjældent, det finder vej til top 40. Så I skal vel indstille jer på et liv på landevejen og opbygge en fanbase den vej rundt. Lidt det samme som med heavy rock og den slags der sjældent får det helt store radiogemnembrud.

31-07-2018 21:23 #13| 0
Moderator
fedesen skrev:Blues er fedt nok, men det er sjældent, det finder vej til top 40. Så I skal vel indstille jer på et liv på landevejen og opbygge en fanbase den vej rundt. Lidt det samme som med heavy rock og den slags der sjældent får det helt store radiogemnembrud.

Metal stormer fremad - Der er flere spændende upcoming bands, end nogensinde. Der er større mulighed for at eksponere sin musik i dag, end der har været tidligere. P3 rotationsprincippet er, heldigvis, et uddøende fænomen :D


Se de dedikerede metalfestivaller.... der skyder nye op hele tiden. Festivaller som Wacken, Sweden Rocks, Graspop (som jeg besøgte i år) og vores egen Copenhell, er udsolgte hurtigere end de gamle etablerede alsidige festivaller. :)

Redigeret af NanoQ d. 31-07-2018 21:26
31-07-2018 21:48 #14| 0
PN MESTER 2019
Burnz skrev:Mega fedt! Glæder mig til at følge med :)

Tak Burnz. Hvordan er det gået med din ven, det sidste 1-2 år? Rykker det i den rigtige retning?



Jones skrev:Lyder cool! Ser frem til at høre mere.

Inden for en måneds tid skulle jeg gerne have hjulpet et større niche band med et interessant tiltag - så jeg vil gerne lære mere om musik branchen.

Lyder spændende. Er det noget du vil/kan fortælle om (evt PM)? Kan være jeg kan lære noget af dig/jer også :-) hvilken genre er det i øvrigt? Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive enten her eller PM, med spørgsmål. Jeg har en ret stor indsigt og viden om stort set alle aspekter om branchen. Hvis ikke direkte erfaring, så i hvert fald mange observationer og refleksioner.




nothing878 skrev: Ja, du linker bare. Fed blog!

Super, tak. Sætter lige links i første post.



fedesen skrev:Blues er fedt nok, men det er sjældent, det finder vej til top 40. Så I skal vel indstille jer på et liv på landevejen og opbygge en fanbase den vej rundt. Lidt det samme som med heavy rock og den slags der sjældent får det helt store radiogemnembrud.

Det har du helt ret i. Af samme årsag er succeskriteriet heller ikke at få et kommercielt gennembrud. Det er ikke realistisk. Jeg vil sige, alt kan lade sig gøre, og blues kan godt ramme radiohits igen, men ikke i den form vi kender til det i dag. Det vil kræve langt stærkere og mere up to date produktioner, og langt stærkere hooks, stærkere sangskrivning - og stadig vil det være et mega long shot, og kommer ikke til at ske i Danmark :-)


Tanken bag Trainman Blues projektet var dels at lave rav i den, på blues scenen i Danmark (og i bedste fald internationalt), og dels at lave et projekt, som forsangeren kunne overtage, efter jeg havde produceret det første album. Men det har udviklet sig til et duo projekt, i høj grad for at få det fulgt til dørs. Et mål er, at komme ud og ramme de mindre scener, på de mere kommercielle festivaller, samt selvfølgelig alle blues festivaller i Europa.


NanoQ skrev:

Metal stormer fremad - Der er flere spændende upcoming bands, end nogensinde. Der er større mulighed for at eksponere sin musik i dag, end der har været tidligere. P3 rotationsprincippet er, heldigvis, et uddøende fænomen :D

Korrekt, DR/P3 har fået på puklen fra politisk side, hvilket glæder mig - særligt P3 (DRs playlisteudvalg i det hele taget), har kørt utrolig dårlig stil i mange år, og været direkte skadelig for den danske music scene. Få har vundet meget, men mange har haft utroligt svært, ved et meget indspist og nepotistisk miljø. Heldigvis har de udvidet deres playlister til at inkludere flere bands, og mere blandede genre. Jeg har en gammel ven, jeg spillede meget med, da vi var yngre, som spiller i rockbandet Nelson Can. De ramte plet da P3 fra politisk side blev truet til at udvide horisonten, og har meget fortjent fået stor succes siden :-)

31-07-2018 21:52 #15| 0

Cool blok. Kan godt lide musikken...


Har lige 1 spørgsmål: Hvad står der på røven af hende baben @ 2:31 i Pharfar videoen? :)

31-07-2018 21:56 #16| 0

Kan I leve af projektet, som det ser ud nu? Det er alligevel en del koncerter, I har fået spillet.

31-07-2018 21:57 #17| 0
Moderator

@BassCheck det er lige det der skal til - der skal laves lidt larm :) - og stikkes lidt af fra det sædvanlige. Jeg har en god bekendt, der primært bevæger sig i blues og jazz... Orgel... Han holder sig absolut heller ikke til det traditionelle, selvom han også spiller med mange af de etablerede. Det lader til, i har samme tilgang. Det bliver rigtigt spændende at følge :)

31-07-2018 22:13 #18| 1
PN MESTER 2019
A-K-K- skrev:Cool blok. Kan godt lide musikken...

Har lige 1 spørgsmål: Hvad står der på røven af hende baben @ 2:31 i Pharfar videoen? :)

Keep calm and chive on :-)



fedesen skrev:Kan I leve af projektet, som det ser ud nu? Det er alligevel en del koncerter, I har fået spillet.

Nej, det er det ikke som det er nu. Ude i fremtiden, er det ikke totalt urealistisk at vi ville kunne leve af, hvis det var målet (der er måske ét blues band, og én artist/sanger/guitarist, der lever af kun ét band/projekt i Danmark, og så er der en del der lever af deres virke som blues musiker, men i forskellige sammenhænge, og måske kun liiige til dagen og vejen). Men så skal der virkelig dedikeres meget tid. Personligt vil jeg gerne lave ALT, som producer. Vil i princippet gerne lave pop, hip hop, reggae/dancehall, rock, punk, r'n'b..kunst, og jeg vil gerne ramme noget stærkt, og gerne noget kommercielt med tiden. Det er dog ikke en høj prioritet. Jeg har primært fokus på at få noget til at ske, få tjent nogle penge, få positioneret mig godt, og ellers få leveret det stærkest mulige resultat, i alt hvad jeg laver med musikken.


Jeg tjener fornuftigt for tiden. Men arbejder også som en sindssyg, og mit arbejde inkl også at lave grafik, undervise, lave videoer, netværke, spille koncerter, booke og promovere koncerter, lave html5 reklamer til Spotify - aller helst ville jeg bare gerne fokusere 100% på at producere musik :-) Desuden arbejder jeg hårdt på at få solgt nogle af mine produktioner til film/tv/reklamer. Det er der de lidt større penge, i bedste fald, kan komme fra, med de ting jeg laver lige nu.



NanoQ skrev:@BassCheck det er lige det der skal til - der skal laves lidt larm :) - og stikkes lidt af fra det sædvanlige. Jeg har en god bekendt, der primært bevæger sig i blues og jazz... Orgel... Han holder sig absolut heller ikke til det traditionelle, selvom han også spiller med mange af de etablerede. Det lader til, i har samme tilgang. Det bliver rigtigt spændende at følge :)

Det skal der nemlig! Mange i bluesmiljøet hader, når der kommer nogen og vil "genopfinde blues", men de selv samme personer er vilde med Trainman Blues projektet, selvom nogle af dem måske nærmere kalder det for pop :-)

31-07-2018 22:16 #19| 2

Fedt med en anderledes blog.
Har egentlig aldrig opfattet blues som nogen særlig fed genre, men efter at have hørt de videoer du har postet, skal jeg vist til at revurdere den holdning.

Og hold bare poker helt ude af bloggen er min holdning. Bloggen står skarpere uden og der er heldigvis andre gode pokerblogs jævnlig herinde.

31-07-2018 22:52 #20| 0
PN MESTER 2019
Aurvandil skrev:Fedt med en anderledes blog.
Har egentlig aldrig opfattet blues som nogen særlig fed genre, men efter at have hørt de videoer du har postet, skal jeg vist til at revurdere den holdning.

Og hold bare poker helt ude af bloggen er min holdning. Bloggen står skarpere uden og der er heldigvis andre gode pokerblogs jævnlig herinde.

Tak, og det er noteret. Jeg hælder også mest til at holde det til en musikblog ved nærmere eftertanke.


Blues er også ekstremt udvandet. 99% af alle på bluesscenen kopiere hinanden, eller spiller bare alle klicheerne. Men jeg mener jo, det kan så meget mere, hvis folk bare havde lidt fantasi. Hvis jeg skal anbefale noget blues, som gør noget nyt, og som jeg vil mene rammer meget bredere. Så synes jeg selv nogle af de her numre, er sindssygt fede:



Andre numre fra samme plade, er dog noget makværk, og generelt er dem der har forsøgt at lave noget i den retning, ramt nogle få fede numre/produktioner, og så har resten været noget bøvl, som jeg ser det i hvert fald.


Redigeret af BassCheck d. 31-07-2018 22:53
31-07-2018 23:05 #21| 2
Moderator
BassCheck skrev: Tak, og det er noteret. Jeg hælder også mest til at holde det til en musikblog ved nærmere eftertanke.

Blues er også ekstremt udvandet. 99% af alle på bluesscenen kopiere hinanden, eller spiller bare alle klicheerne. Men jeg mener jo, det kan så meget mere, hvis folk bare havde lidt fantasi. Hvis jeg skal anbefale noget blues, som gør noget nyt, og som jeg vil mene rammer meget bredere. Så synes jeg selv nogle af de her numre, er sindssygt fede:




Andre numre fra samme plade, er dog noget makværk, og generelt er dem der har forsøgt at lave noget i den retning, ramt nogle få fede numre/produktioner, og så har resten været noget bøvl, som jeg ser det i hvert fald.



Sindsygt lækkert! :D

31-07-2018 23:09 #22| 2

Det er en toplækker blog. Tak. Mere af det, og som allerede nævnt, så kan du ikke skrive for meget ;-)

31-07-2018 23:09 #23| 0
Moderator

Det fik mig til at tænke på et remix af Ben Harpers Whipping Boy, jeg havde på en CD for mange år siden. Og jeg genfandt den sgu lige på tuben



Originalen er også fed... stadig et nyt take på blues (selvom den ikke er så ny igen)... men remixet stikker helt af, synes jeg :)

Redigeret af NanoQ d. 31-07-2018 23:17
31-07-2018 23:51 #24| 0

Super interessant og velskrevet blog. Jeg er storforbruger af musik og går til mange koncerter så jeg synes det er meget interessant at læse om livet som musiker og musikbranchen. Dejligt at høre at der kan tjenes lidt penge selvom man ikke spiller top 40 pop eller kun spiller koncerter for 1000+ mennesker.


Jeg er ikke særligt velbevandret indenfor blues, men flere af mine yndlingsbands har tydelige blueselementer i deres musik, især Walking Papers og Clutch. Jeg kan godt lide de numre du har delt, de er virkeligt godt produceret, jeg vil streame jeres album på et senere tidspunkt.

01-08-2018 01:03 #25| 0

Jeg er så på!

Var tæt på at tage på MOJO og høre jer, men desværre.. Kommer du der, og kender Storm, hvis han stadig kommer/spiller der, så hils fra Peter, Pernilles bror.

Redigeret af grovfil d. 01-08-2018 01:04
01-08-2018 09:00 #26| 0
BassCheck skrev:
Lyder spændende. Er det noget du vil/kan fortælle om (evt PM)? Kan være jeg kan lære noget af dig/jer også :-) hvilken genre er det i øvrigt? Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive enten her eller PM, med spørgsmål. Jeg har en ret stor indsigt og viden om stort set alle aspekter om branchen. Hvis ikke direkte erfaring, så i hvert fald mange observationer og refleksioner.


Det er et band indenfor mantra/meditation/yoga, så virkelig niche - men med en solid international fanbase.

Jeg vil rigtig gerne dele det, når det startet det op - men groft set, drejer det sig om interaktioner og oplevelser relateret til musikken.


01-08-2018 09:05 #27| 0
PN MESTER 2019
Jensen skrev:Det er en toplækker blog. Tak. Mere af det, og som allerede nævnt, så kan du ikke skrive for meget ;-)

Tak, det er noteret :-)



NanoQ skrev:Det fik mig til at tænke på et remix af Ben Harpers Whipping Boy, jeg havde på en CD for mange år siden. Og jeg genfandt den sgu lige på tuben


Originalen er også fed... stadig et nyt take på blues (selvom den ikke er så ny igen)... men remixet stikker helt af, synes jeg :)

Bum! Ben Harper har været min måske største inspirationskilder, siden jeg så musikvideoen til Ground On Down, i Puls på TV2, for 22-23 år siden! Jeg lærte også tæt på alt hvad jeg ved om lyd, ved at studere hans første albums dengang jeg startede ud. Har aldrig hørt dette remix før. Interessant. Super skarp idé, men kunne klart udføres bedre vil jeg mene :-)

01-08-2018 09:25 #28| 2
PN MESTER 2019
Fuzhi skrev:Super interessant og velskrevet blog. Jeg er storforbruger af musik og går til mange koncerter så jeg synes det er meget interessant at læse om livet som musiker og musikbranchen. Dejligt at høre at der kan tjenes lidt penge selvom man ikke spiller top 40 pop eller kun spiller koncerter for 1000+ mennesker.

Jeg er ikke særligt velbevandret indenfor blues, men flere af mine yndlingsbands har tydelige blueselementer i deres musik, især Walking Papers og Clutch. Jeg kan godt lide de numre du har delt, de er virkeligt godt produceret, jeg vil streame jeres album på et senere tidspunkt.

Tak. Ja, der kan bestemt tjenes penge udenfor poppen, selvom de store penge selvfølgelig ligger der. En sjovt fact er, at musikere der spiller med de store danske popnavne, som hired guns, sjældent får mere end en tarif (2050 kr), mens management og artisten selv, måske får 25-50-100k. Det samme får vi når vi spiller med Trainman Blues, i diverse blues/musik foreninger, som der er en god del af i Skandinavien. Samt i Danmark er der en god historisk organisation, så man kan få transportstøtte til koncerter i ind og udland. Det er en stor hjælp til at få det til at fungere.


Det skal lige understreges, at musikere der spiller med de største danske popnavne, oftest får mere end en tarif. Jeg ved at musikerne i Sanne Salomonsens for 5-8 år siden fik 5.000 kr pr koncert. Kim Larsen udbetalte i hvert fald før i tiden, en mil pr bandmedlem, om året. Og så skulle de ellers bare være til rådighed til alle koncerter der blev booked (drømmejob som sideman). De yngre navne som Wafande, MØ, Joey Moe, Medina osv, betaler også alle helt sikkert også mere end tariffer, ved dog ikke præcist hvor meget.


Desuden ligger blues grunden for en kæmpe del af moderne populær musik. Black Sabbath var et jazz/blues band, før de blev Black Sabbath (og alt hvad de har lavet ville man kalde blues, hvis man satte det på en spids). Jazz udsprang af blues way back. Jamaicansk ska (forløber til reggae), mener man primært opstod via en amerikansk blues pianist, der turnerede meget på Jamaica tilbage i 1930'erne/40'erne, og blev desuden påvirket af amerikansk radio, dvs. Elvis, Motown, James Brown osv. - James Browns (godfather of soul) første albums var nærmest ren blues, med andre rytmer. Elvis' største inspiration var Robert Johnson (den første, og største, blues artist man indspillede i 30'erne). Man kunne fortsætte. Der er blues i næsten alt, og blues er vel noget nær det eneste gode, der kom ud af slavetiden for 300 år siden og frem.



grovfil skrev:Jeg er så på!
Var tæt på at tage på MOJO og høre jer, men desværre.. Kommer du der, og kender Storm, hvis han stadig kommer/spiller der, så hils fra Peter, Pernilles bror.

Fedt :-) Ja jeg spiller der rigtig meget. Vel næsten en gang om ugen for tiden. Jeg kender Storm lidt, men har ikke set ham derinde i mere end et år tror jeg, så ved ikke rigtigt om han stadig spiller, eller hvor meget.

Redigeret af BassCheck d. 01-08-2018 14:17
01-08-2018 09:30 #29| 0
PN MESTER 2019
Jones skrev: Det er et band indenfor mantra/meditation/yoga, så virkelig niche - men med en solid international fanbase.
Jeg vil rigtig gerne dele det, når det startet det op - men groft set, drejer det sig om interaktioner og oplevelser relateret til musikken.

Interessant! Musik kan så sindssygt meget, som utallige studier har vist, og det er stadig en kæmpe mysterium hvorfor! Akkurat som det er med meditation og yoga. Som Wim Hof, og generelt folk der dyrker buddhistisk Tummo meditation, har demonstreret længe, så er det helt mindblowing hvad man reelt kan opnå med det. Er spændt på hvad det er I brygger på :-)

01-08-2018 09:31 #30| 1

Tak for at starte en fed tråd! Kommer til at følge med :)

01-08-2018 10:59 #31| 0
BassCheck skrev: Tak Burnz. Hvordan er det gået med din ven, det sidste 1-2 år? Rykker det i den rigtige retning?

Ja det synes jeg bestemt han/de er - tak fordi du spørger :) De er begyndt at samarbejde med nogle rigtigt dygtige producere, som har samarbejdet med nogle af de store danske artister. Deres musik er ved at være af en kvalitet, hvor radiostationerne begynder at spille det, så pilen peger bestemt i den rigtige retning :)

01-08-2018 11:56 #32| 0

Kanonmusik, endelig noget for mine gamle ører

Out of dust fik mig med det samme til at tænke på Robbie Robertson ( crazy river ) Ikke at den ligner,men stilen.

Hvem er din irske ven ?,spørger fordi jeg selv har en irsk ven der har spillet blues i mange år.Han koncentrerer

sig dog nu om at bygge guitarer ,, Litlle " John Gaffney.

Som sagt, fed musik, den har lige løftet min formiddag.

01-08-2018 12:19 #33| 1

Virkelig en spændende blog, fedt initiativ. Glæder mig til at følge med. :) Blues er ikke noget jeg før har hørt, men de numre du har postet i tråden er gode.

01-08-2018 14:23 #34| 0
PN MESTER 2019
Burnz skrev:Ja det synes jeg bestemt han/de er - tak fordi du spørger :) De er begyndt at samarbejde med nogle rigtigt dygtige producere, som har samarbejdet med nogle af de store danske artister. Deres musik er ved at være af en kvalitet, hvor radiostationerne begynder at spille det, så pilen peger bestemt i den rigtige retning :)

Hvor godt! Stærkt han har fundet en platform i musikken, der virker for ham. Det var som sagt ikke givet, i forhold til hans udgangspunkt, for 1-2 år siden. Men hvis man vil det nok, arbejder hårdt, og træffer nogle gode valg, er alt selvfølgelig muligt :-)

01-08-2018 14:31 #35| 0
PN MESTER 2019
chaxxk skrev:Kanonmusik, endelig noget for mine gamle ører
Out of dust fik mig med det samme til at tænke på Robbie Robertson ( crazy river ) Ikke at den ligner,men stilen.
Hvem er din irske ven ?,spørger fordi jeg selv har en irsk ven der har spillet blues i mange år.Han koncentrerer
sig dog nu om at bygge guitarer ,, Litlle " John Gaffney.
Som sagt, fed musik, den har lige løftet min formiddag.

Tak, godt at høre :-) Kender ikke selv Robbie Robertson på navnet umiddelbart. Det må jeg give et lyt.


Han hedder Richard Farrell, og kommer fra Dublin. Det virker til den irske blues scene, er meget spredt, så tænker der er en stor chance for de ikke kender hinanden



01-08-2018 16:47 #36| 0

Fed blog mate! Håber du holder den kørende :-)

Kan lige byde ind med et par spørgsmål:
- Den mest lirede historie (som du kan fortælle) fra tourbussen ??
- Hvem har du spillet med som du idoliserede?
- Har du et mål med bluesprojektet? Hvad tænker du er det værste der kan ske, det bedste der kan ske og det mest realistiske der kan ske?
- Hvis du skulle beskrive det at skrive en fantastisk sang med 5 selvstændige ord, hvad ville det så være?



01-08-2018 21:20 #37| 0

Denne artikel skriver om pengefordelingen i musikbranchen. Eller i hvert fald fra recorded music. Der står ikke noget om koncertindtægter.


https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2014/12/the-shazam-effect/382237/?single_page=true


Cliffs: 1% af musikerne tjener 77% af pengene.

02-08-2018 02:11 #38| 1
PN MESTER 2019
msm89dk skrev:Fed blog mate! Håber du holder den kørende :-)

Kan lige byde ind med et par spørgsmål:
- Den mest lirede historie (som du kan fortælle) fra tourbussen ??
- Hvem har du spillet med som du idoliserede?
- Har du et mål med bluesprojektet? Hvad tænker du er det værste der kan ske, det bedste der kan ske og det mest realistiske der kan ske?
- Hvis du skulle beskrive det at skrive en fantastisk sang med 5 selvstændige ord, hvad ville det så være?

Tak. Er i hvert fald fortrøstningsfuld med at den kommer til at køre i ca. et år frem, som der er lagt op til :-)

-Mest lirede historie. Av, de mest lirede jeg kan komme på, kan jeg rigtigt nok ikke fortælle offentligt :-D ..kan fortælle en true story, om engang, da Natasja stadig levede, og hun skulle spille med sit band på Fyn. De skulle bruge en chauffør, og havde spurgt lidt rundt. De kom i kontakt med en ung fyr, der sidenhen er blevet en af Danmarks mest kendte popartister, der har lavet numre med både Nik & Jay og Medina (kan ikke sige hvem med de Ekstra blads journalister der kigger med på Pokernet). Han meldte sig på banen, og i mangel på bedre sagde de god for det. Han kørte som en vanvittig både frem og tilbage. Da de kom tilbage til København, spurgte en i bandet "hvaa' hvor længe har du egentlig haft kørekort??" …"?? jeg er kun 17, jeg har slet ikke kørekort" xD


-Jeg har haft måske tre danske bands/artister, der virkelig har rykket noget i mig. Kim Larsen fra jeg var 6 år gammel. DAD tilbage i Riskin it all dagene, må have været måske 10 ca?, og sidenhen Natasja. Jeg så nogle koncerter med hende, da jeg så småt begyndte at komme i København. Der var en fantastisk vibe omkring hende og hendes band, og jeg stod og tænkte "dét band der, dem gad jeg godt spille med!". Nogle år senere kom jeg med som fast mand i bandet i 3 år :-) det var desværre først efter hendes død, men bandet blomstrede op igen, i den periode jeg var med. Vi spillede primært i Sverige, med nogle af Sveriges største reggae navne.


-Målet for Trainman Blues projektet, er umiddelbart beskedent. Vi har en ambition om at lave en næste plade, og at den skal blæse den anden af banen (der er nogle meget konkrete tanker og planer, og skitser der tegner rigtig godt). Udover det, at komme på nogle små turneer rundt i Europa, og komme ud på de lidt mere kommercielle festivaller. Der er ikke rigtigt noget værste scenarie, da det for mig personligt allerede er en succes. Jeg er generelt ret afklaret med, at tingene går som de går, og man må bare få det bedste ud af det. Hvis bandet lukkede i morgen, så må man bare tage den derfra. Jeg har allerede gang i nogle nye stærke projekter/produktioner - det ultimative for mig vil være, at skabe en ny kultur omkring bluesproduktioner, internationalt. At man begynder at tænke produktioner mere i retning af hvordan jeg tænker dem - nytænker dem, om man vil. Mange bluesproduktioner gennem de sidste 50 år, er guitarister, der har skrevet sange, som de selv synger, og producerer. Blues way back i 1700-1800 havde ikke specifikt noget med guitar at gøre. Udviklingen med den elektriske guitar, har bare gjort det til guitarmusik med tiden. Jeg kunne godt tænke mig, at producerer internationalt, tager den op, og udforsker hvad blues mere kan (som eksemplerne med RL Burnside længere oppe i tråden, eller de næste udgivelser der kommer fra min hånd). Optimalt kommer der en bølge, hvor der kommer noget sparring og konkurrence bluesproducere i mellem. Det er dog ikke specielt realistisk :-)


-En fantastisk sang i 5 ord: Hook, indhold, bevægelse, ærlighed, smag.


fedesen skrev:Denne artikel skriver om pengefordelingen i musikbranchen. Eller i hvert fald fra recorded music. Der står ikke noget om koncertindtægter.

https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2014/12/the-shazam-effect/382237/?single_page=true

Cliffs: 1% af musikerne tjener 77% af pengene.

Jeg er ikke helt nede med den artikel (har kun læst lidt over halvdelen). Der er givet nogle fine og rigtige pointer (at 1% tjener 77% af pengene, kan sagtens passe), men jeg synes den giver et noget forvrænget billede af virkeligheden. I de tider vi lever i nu, ser det sådan her ud i grove træk: Man tjener ikke ret meget på musiksalg længere (gælder både online streaming/salg, og vinyler/cder). Men jeg tror bestemt musikindustrien er større end nogensinde. Pladesalget er faldet, med internettet, men indtægterne er bare rykket til dels radio airplay/royalties, og så til live koncerter. Som alle der går til koncerter jævnligt nok har lagt mærke til, så er priserne på f.eks. Roskildebilletter steget mere end inflationen i mange år (og oftest med færre store navne end førhen). Det er fordi bands/artister bliver dyrere. Desuden er der kommet mange penge i, at sælge musik til reklamer og film/tv.

02-08-2018 12:54 #39| 3

Herfra stor tommel op for din blog! Altid fedt at følge med i noget, når passionerede mennesker fortæller om deres projekter! Held og lykke med det hele. Håber du holder liv i bloggen.

02-08-2018 17:38 #40| 1
Administrator

fedt fedt fedt

Spillede trommer i et blues band tilbage i gymnasietiden og 4-5 år efter - men så holdt det stille og roligt op


Jeg er vild med det

02-08-2018 22:50 #41| 0

Tak for en fed blog, jeg læser med.
Jeg har lytte lidt til de sange du har sat ind længere oppe,og vil gerne høre mere.
Dog kan jeg ikke finde jer på You See musik. Kan det passe?

02-08-2018 22:50 #42| 1
BassCheck skrev: Tak. Er i hvert fald fortrøstningsfuld med at den kommer til at køre i ca. et år frem, som der er lagt op til :-)

-Mest lirede historie. Av, de mest lirede jeg kan komme på, kan jeg rigtigt nok ikke fortælle offentligt :-D ..kan fortælle en true story, om engang, da Natasja stadig levede, og hun skulle spille med sit band på Fyn. De skulle bruge en chauffør, og havde spurgt lidt rundt. De kom i kontakt med en ung fyr, der sidenhen er blevet en af Danmarks mest kendte popartister, der har lavet numre med både Nik & Jay og Medina (kan ikke sige hvem med de Ekstra blads journalister der kigger med på Pokernet). Han meldte sig på banen, og i mangel på bedre sagde de god for det. Han kørte som en vanvittig både frem og tilbage. Da de kom tilbage til København, spurgte en i bandet "hvaa' hvor længe har du egentlig haft kørekort??" …"?? jeg er kun 17, jeg har slet ikke kørekort" xD

-Jeg har haft måske tre danske bands/artister, der virkelig har rykket noget i mig. Kim Larsen fra jeg var 6 år gammel. DAD tilbage i Riskin it all dagene, må have været måske 10 ca?, og sidenhen Natasja. Jeg så nogle koncerter med hende, da jeg så småt begyndte at komme i København. Der var en fantastisk vibe omkring hende og hendes band, og jeg stod og tænkte "dét band der, dem gad jeg godt spille med!". Nogle år senere kom jeg med som fast mand i bandet i 3 år :-) det var desværre først efter hendes død, men bandet blomstrede op igen, i den periode jeg var med. Vi spillede primært i Sverige, med nogle af Sveriges største reggae navne.

-Målet for Trainman Blues projektet, er umiddelbart beskedent. Vi har en ambition om at lave en næste plade, og at den skal blæse den anden af banen (der er nogle meget konkrete tanker og planer, og skitser der tegner rigtig godt). Udover det, at komme på nogle små turneer rundt i Europa, og komme ud på de lidt mere kommercielle festivaller. Der er ikke rigtigt noget værste scenarie, da det for mig personligt allerede er en succes. Jeg er generelt ret afklaret med, at tingene går som de går, og man må bare få det bedste ud af det. Hvis bandet lukkede i morgen, så må man bare tage den derfra. Jeg har allerede gang i nogle nye stærke projekter/produktioner - det ultimative for mig vil være, at skabe en ny kultur omkring bluesproduktioner, internationalt. At man begynder at tænke produktioner mere i retning af hvordan jeg tænker dem - nytænker dem, om man vil. Mange bluesproduktioner gennem de sidste 50 år, er guitarister, der har skrevet sange, som de selv synger, og producerer. Blues way back i 1700-1800 havde ikke specifikt noget med guitar at gøre. Udviklingen med den elektriske guitar, har bare gjort det til guitarmusik med tiden. Jeg kunne godt tænke mig, at producerer internationalt, tager den op, og udforsker hvad blues mere kan (som eksemplerne med RL Burnside længere oppe i tråden, eller de næste udgivelser der kommer fra min hånd). Optimalt kommer der en bølge, hvor der kommer noget sparring og konkurrence bluesproducere i mellem. Det er dog ikke specielt realistisk :-)

-En fantastisk sang i 5 ord: Hook, indhold, bevægelse, ærlighed, smag.


Hahaha! Det lyder som en himmelsk tur, ærgerligt at vi ikke kan komme tættere på hvem det var ;) ;)

Tak for svarene, det er spændende og cool! Ser frem til den næste blog :-)




02-08-2018 22:56 #43| 0

Oooh og havde ikke lige set din video til Wholesome Treat før - den er da totalt fee' lavet :) Og den med Pharfar er mega nice lavet også, men det har jeg vist sagt før :-)

03-08-2018 08:29 #44| 0
PN MESTER 2019
Poples skrev:Tak for en fed blog, jeg læser med.
Jeg har lytte lidt til de sange du har sat ind længere oppe,og vil gerne høre mere.
Dog kan jeg ikke finde jer på You See musik. Kan det passe?

Tak :-) Ja, vi har ikke fået det på yousee endnu. Det havde ikke så høj prioritet da vi udgav det, men har fået en håndfuld forespørgsler nu, så det kan godt være det er noget vi må se få kigget på. Pr ligger de kun på de største internationale streaming tjenester.


msm89dk skrev:Oooh og havde ikke lige set din video til Wholesome Treat før - den er da totalt fee' lavet :) Og den med Pharfar er mega nice lavet også, men det har jeg vist sagt før :-)

Tak. Jeg lærer hele tiden et par nye video tricks, i den software jeg sidder med, og har en milliard ideer. Kan afsløre at der også kommer en ny video i næste blog, der tager endnu et lille skridt op på det tekniske :-)

16-08-2018 17:31 #45| 1
Moderator

Tillykke med prisen... 😎

16-08-2018 17:37 #46| 0
NanoQ skrev:Tillykke med prisen...

???

16-08-2018 17:51 #47| 0


chmpen85 skrev:
???

Hans band har nok vundet en pris tænker jeg


16-08-2018 18:01 #48| 0
nikzz skrev:

Hans band har nok vundet en pris tænker jeg

Ja men hvilken osv. Too little information.

16-08-2018 18:12 #49| 2

Årets Danske Bluesudgivelse:Trainman Blues for pladen ”Trainman Blues” (Straight Shooter Records).


Kilde: http://jazzdanmark.dk/artikler/danish-music-awards-blues-tre-priser-uddelt


Tillykke med det :-)

16-08-2018 20:22 #50| 2
PN MESTER 2019



..gas - tak! :-D

16-08-2018 20:34 #51| 2
Moderator

Muligvis den største award der kan fåes for bluesudgivelser i Danmark.... Og velfortjent! - de drenge gør det sgu godt 🙂

17-08-2018 17:45 #52| 2

Røvfed blog. Personligt er jeg meget facineret af processen hvor du tager ud og spiller andres musik, nogengange helt uden at øve med dem. Kan alle musikere bare lytte til en sang på spotify og så spille den live? Hvor meget øver du selv før en koncert, hvis du kun har spotify at gå ud fra? Er der ikke en masse nerver forbundet med at skulle spille sammen med et band for første gang live foran en masse mennesker?

18-08-2018 10:16 #53| 1
PN MESTER 2019
Silan skrev:Røvfed blog. Personligt er jeg meget facineret af processen hvor du tager ud og spiller andres musik, nogengange helt uden at øve med dem. Kan alle musikere bare lytte til en sang på spotify og så spille den live? Hvor meget øver du selv før en koncert, hvis du kun har spotify at gå ud fra? Er der ikke en masse nerver forbundet med at skulle spille sammen med et band for første gang live foran en masse mennesker?

Tak Silan :-)


Det er meget forskelligt, om, og hvordan, folk kan lære nogle sange "bare sådan lige", og så gengive dem, som på en plade. Dem der gør sig i de mere kommercielle jobs (som f.eks. med Wafande), de kan det, og er oftest rigtig gode til det. Det er ofte folk som har meget erfaring med at gengive en produktion. Jeg vil sige, at toppe af poppen, hvad angår musikere der gør sig som sidemen, de gør det easy peasy. Det betyder dog ikke at det ikke kan kræve mange timers forberedelse. Antallet af timer man bruger, handler i høj grad om hvor mange sange, man skal huske, og hvor mange detaljer de givne sange har.


Et eksempel på en af musikerstjernerne, der gør sig rigtig meget i, at gengive kommercielle produktioner live, er en fyr jeg havde fornøjelsen af at spille med i vinters for første gang, Felix Ewert. Havde hørt om ham før, men ikke mødt ham selv. Vi var begge afløsere på et job med Black Dylan (Wafandes side projekt, med producer Mikkel Nuplex), og var ligeledes et job uden øver inden. Fantastisk sød og ydmyg fyr, syyygt dygtig, og vanvittigt tjekket/velforberedt, altid! Spillede med Nik og Jay fra han var 18 år, velfortjent, fordi han simpelthen bare er SÅ vild. Han har lige lagt en serie videoer op, hvor han viser sin rolle, i nogle Alex Vargas numre (som er meget krævende hvad gengivelse af detaljer angår, da de ikke bruger nogen form for backtrack, og kun er 3 musikere, der skal gengive store detaljerede produktioner):

https://www.facebook.com/Flexitrex/videos/10156807087053478/ -til jobbet med Black Dylan, var jeg selv rigtig godt forberedt (det var en ting, jeg var sloppy med før i tiden, da jeg spillede. Var forberedt, men tog alligevel ofte lidt for let på det). Jeg havde ikke fået deres live-koncert at forberede mig efter, så der var nogle detaljer jeg ikke kunne forberede mig på. I det store hele, dog rigtig godt forberedt, og jeg endte med at negle koncerten måske 95% (hvilket var rigtig fint, til det her job, grundet manglende live materiale til forberedelse). Felix derimod, neglede den 100%. Gennem-fcking-tjekket (som trommeslager har han større ansvar, og flere detaljer, end jeg har som bassist). Pisse sød fyr oven i købet. Vildt ydmyg. Jeg var fan på stedet :-) hans ry er, at han er den mest "tjekkede"/velforberedte i gamet, blandt trommeslagere (og der er alligevel relativt mange, der er gode til det, som også er pisse dygtige).


I en genre som bluesverdenen, er man slet ikke vant til at gengive en produktion på den måde :-D og det er en af de "kultur-ting", jeg godt kunne tænke mig at påvirke, i bluesmiljøet. Det er ikke fordi at en live koncert behøver at lyde som på pladen, overhovedet (!) - men i produktioner som i Trainman Blues projektet, er der nogle produktionselementer, der netop gør forskellen, fra alle de andre blues acts. Det er en lille udfordring at få nogle blues musikere, til at gøre lige præcis det live. Det er dog heller ikke noget jeg er nazi omkring, for det fungerer rigtig godt live som det er, og vi har efterhånden fået en god del af elementerne med.


Jeg har som sagt selv steppet godt op på min forberedelse, efter jeg er begyndt at spille mere igen. Jeg har også besluttet, at jeg ikke gider stå og være afhængig af noter til diverse sange. Ikke mere end nødvendigt, ikke engang titlerne. Så min tilgang er, at lære numrene ca. en uges tid inden, og så ellers bare gå og lytte på dem et par gange om dagen. Det sværeste hvad det angår er, når man skal genkalde en ny sang. Hvordan er det nu den lyder? Hvad er titlen nu? Hvordan starter den? Hvilke detaljer skal jeg huske? ..de første dage man skal genkalde det, kan man ikke huske en skid :-D men så lytter man lige til sangen, og så kommer det. Efter de første 2-3 gange man skal genkalde et nummer, begynder det så småt at sidde i hukommelsen. Derfra går jeg det næsten udelukkende igennem visuelt/audielt (..audielt? hvad er det rigtige ord?) i hovedet, 1-2 gange på en dag. Der kommer lidt mere i næste blog om lige det emne her, da denne her måned har været presset for tid, og krævet meget forberedelse (i øvrigt en ting der kan være svært. At lære 3x 45 minutters musik, til et job onsdag, og så lære 3x45 minutters musik til et andet job to dage efter.. Zzzz).


Omkring nerver, bliver jeg ikke som sådan nervøs. Jeg har en relativt stor naturlighed usikkerhed, nok grundet af, at jeg som barn havde social angst i en periode. Noget jeg aldrig fik noget hjælp for, eller der var nogen opmærksomhed på udefra. Det gav nogle ret dybe spor, selvom jeg har kæmpet mig ud af alle de værste issues på den front, for længe siden. Det kan f.eks. stadig ramme mig, hvis jeg er utryg ved en situation, eller der er forhold, der ikke spiller (f.eks. hvis der er elendig lyd, og jeg ikke kan høre mig selv eller andre vigtige instrumenter/vokaler ordentligt). Jeg har det dog også meget sådan, at det må gå som det går. Jeg må bare gøre mit bedste. F.eks. med det førnævnte job med Black Dylan, der havde jeg ikke fået live koncerten, og der var detaljer jeg derfor ikke havde en chance for at kende til, som kan give anledning til småfejl. I den situation er jeg helt kold. Det rør mig ikke at der står x-antal mennesker. Hvis bandet efterfølgende havde et problem med, ville jeg sige "..så må I sørge for at give mig det opdaterede materiale til forberedelse..". Det har jeg dog aldrig oplevet problemer med. De 5% jeg ikke neglede til den nævnte koncert, var primært detaljer som ikke engang bandet har lagt mærke til, og så et par detaljer som de typisk vil lægge mærke til. Og skidt pyt med det, når helheden var stærk, og koncerten udadtil gik vildt godt.



18-08-2018 10:51 #54| 0
BassCheck skrev:
>>...... Så min tilgang er, at lære numrene ca. en uges tid inden, og så ellers bare gå og lytte på dem et par gange om dagen. Det sværeste hvad det angår er, når man skal genkalde en ny sang. Hvordan er det nu den lyder? Hvad er titlen nu? Hvordan starter den? Hvilke detaljer skal jeg huske? ..de første dage man skal genkalde det, kan man ikke huske en skid :-D men så lytter man lige til sangen, og så kommer det. Efter de første 2-3 gange man skal genkalde et nummer, begynder det så småt at sidde i hukommelsen. Derfra går jeg det næsten udelukkende igennem visuelt/audielt (..audielt? hvad er det rigtige ord?) i hovedet, 1-2 gange på en dag.

Det hedder auditivt :-)


Og det må kræve noget nær perfekt gehør at indgå så proffesionelt uden at have øvet ret meget Og næsten kun med hukommelsen at gå efter.


Jeg er med på, at der rent tonalt ér en ret stor "forudsigelighed" i hvilke toner/ akkorder der "rent logisk" kommer efter hinanden.


Jeg har selv et rigtig godt gehør og kan meget ofte synge med på en sang selvom jeg ikke kender den og kun har fået teksten uden noder... For med gehør, god instinktiv musikalitet og en bred musikviden "kommer det næsten af sig selv" når jeg hører tonerne i guitarens/ klaverets akkorder slået an.

Men jeg er virkelig, virkelig imponeret over, at du ikke behøver en nedskrevet form for at kunne holde styr på de enkelte numres opbygning :-)

18-08-2018 14:50 #55| 0
PN MESTER 2019
tuznelda skrev: Det hedder auditivt :-)

Og det må kræve noget nær perfekt gehør at indgå så proffesionelt uden at have øvet ret meget Og næsten kun med hukommelsen at gå efter.

Jeg er med på, at der rent tonalt ér en ret stor "forudsigelighed" i hvilke toner/ akkorder der "rent logisk" kommer efter hinanden.

Jeg har selv et rigtig godt gehør og kan meget ofte synge med på en sang selvom jeg ikke kender den og kun har fået teksten uden noder... For med gehør, god instinktiv musikalitet og en bred musikviden "kommer det næsten af sig selv" når jeg hører tonerne i guitarens/ klaverets akkorder slået an.

Men jeg er virkelig, virkelig imponeret over, at du ikke behøver en nedskrevet form for at kunne holde styr på de enkelte numres opbygning :-)

Ah ja selvfølgelig, det vidste jeg jo godt! Tre dage uden meget søvn har sat sine spor.


Mit gehør har faktisk aldrig været meget mere end middelmådigt. Det er selvfølgelig relativt, for middelmådigt i forhold til hvad? Middelmådigt i forhold til profferne/eliten. Perfekt (absolut?) gehør, er en sjældenhed. Jeg har aldrig selv kendt eller spillet med nogen, der har det. Kender til et par der har. Men det er meget sjældent. Det er i øvrigt noget man godt kan træne op, selvom man i mange år troede, det var noget man skulle være født med. Det er dog også begrænset hvad man reelt kan bruge det til, i musisk sammenhæng. Jeg vil endda gå så langt som at sige, at det i teorien er en ulempe for nogen.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar