Hej PN,
Jeg har brug for jeres input til nedenstående problemstilling.
Lidt baggrund:
Jeg er medlem af en ejerforening i en bygning med seks ejerlejligheder, som er fordelt således:
Person A: 1/6 (bor i bygningen) – OP
Person B: 1/6 (bor i bygningen)
Person C: 3/6 (udlejer sine lejligheder)
Person D: 1/6 (udlejer sin lejlighed)
Vores vedtægter bygger på Bekendtgørelse om normalvedtægt for ejerforeninger.
For cirka otte måneder siden udlejede Person D sin lejlighed til en familie, som desværre ikke respekterer hverken husordenen eller de øvrige beboere i ejendommen.
Blandt andet holder de hoveddøren og bagindgangen åbne om natten ved enten at slå smæklåsen fra eller lade dørene stå på vid gab, så uvedkommende frit kan komme ind i ejendommen. I samme periode er der blevet stjålet værktøj fra en af Person C's lejere.
Derudover bliver døren til Person D's lejlighed smækket så hårdt flere gange om natten, at flere beboere er nødt til at sove med ørepropper. Husordensreglerne bliver generelt overtrådt på daglig basis.
Jeg har personligt forsøgt at tale med familien om problemerne og bedt dem overholde husordenen samt dæmpe støjen om natten. Det har desværre ikke haft nogen effekt. Familien er ikke interesseret i dialog og virker ligeglade med de gener, de påfører resten af ejendommen.
Der er gennem længere tid blevet sendt klager til Person D, men han svarer hverken på mails eller telefonopkald. Lejerne i Person C's lejligheder oplever de samme problemer og har ligeledes klaget. Jeg har fået tilsendt deres klager, så der foreligger dokumentation for de gentagne problemer.
Person C er heller ikke til at få kontakt med og reagerer ikke på henvendelser via mail eller telefon.
På nuværende tidspunkt har Person A, Person B og Person C's lejere fået nok. Vi oplever alle den samme adfærd fra lejerne i Person D's lejlighed, og situationen påvirker vores hverdag i en grad, hvor vi mener, at der skal handles.
Hvilke muligheder har vi?
Min umiddelbare tanke er følgende:
- Indkalde til ekstraordinær generalforsamling. Min opfattelse er, at Person A og B tilsammen opfylder kravene i § 11 i normalvedtægten og derfor kan kræve en sådan indkaldt.
- Hvis Person C og D ignorerer indkaldelsen, og kun A og B møder op, er min forståelse, at de fremmødte kan træffe beslutninger på generalforsamlingen.
- Beslutte at:
- Hyre en advokat til at repræsentere ejerforeningen (fakturere ejerforeningen), med henblik på at smide familien ud.
- Opsætte kameraovervågning på fællesarealerne med henblik på dokumentation af forholdene.
- Undersøge mulighederne for at anvende ejerlejlighedsloven § 11, så ejerforeningen kan overtage Person D's beføjelser overfor lejeren.
Er der nogen, der har erfaring med lignende sager eller kan pege på bedre løsninger?
Det ideelle ville naturligvis være at løse sagen i samarbejde med de involverede ejere, men sådan som situationen er nu, virker det som om, at Person A og B er overladt til sig selv.
Jeg er også i tvivl om, hvordan lejelovens beskyttelse af lejere spiller ind her. Min umiddelbare opfattelse er, at lejere er stærkt beskyttede, men det kan vel ikke være rigtigt, at man som lejer kan tilsidesætte husordenen og genere resten af ejendommen uden konsekvenser?
Hvad ville I gøre i denne situation?