Mobilepay fra ukendt person vil have jeg tilbagefører Scam?

#1| 1

En som jeg ikke kender har overført et beløb ttil mig over mobilepay.

 

Denne person sms'er så og vil gerne have jeg mobilepay penge tilbage, hvilket jeg naturligvis godt forstår... 

 

Men jeg er lidt forsigtig for jeg tænker... "hvad nu hvis det er et scam ala stjålne kreditkort e.l. hvor deres overførsel til mig så annuleres 2 måneder senere"

 

Jeg spørger Danske Bank live chat men...

a) de ved ikke om det muligvis kan være et scam

b) de kan ikke hjælpe med simpelthen tilbageføre

c) de foreslår jeg spørger mobilepay direkte

 

efter denne fremragende hjælp fra danskebank som jeg er kunde hos... spørger jeg nu PN - ved i om der findes et sådan scam? Hvis i ikke kender til noget laver jeg nok bare en tilsvarende overførsel og komemr videre. 

Redigeret af wannooks d. 02-06-2019 15:53
02-06-2019 16:00 #2| 0

Retur med dem, inden han selv opretter en tråd herinde, og kalder dig scammer, tidligere pokerspiller, eller endnu være soldat med høj rang🤪

02-06-2019 16:02 #3| 2

Det kan nemt være scam, hør da Mobilepay.

 

Personen der har overført til dig, kan have stjålet et kreditkort og når du så sender dem retur, modtager han dem på sin egen konto. 

02-06-2019 16:07 #4| 2

Hvor stort er beløbet?

02-06-2019 16:10 #5| 0

Mindre beløb - nogle hundrede kroner - men ville ikke magte mig selv hvis jeg gav en scammer penge. Men er bae lidt tiltet over Danske bank åbenbart er fuldstændigt ubehjælpsomme og intet aner om scams, mobilepay eller kan lave en simpel tilbageførsel. 


Havde regnet med at den ville være løst der det øjeblik jeg kontaktede min bank - må være en ret standard ting

Redigeret af wannooks d. 02-06-2019 16:11
02-06-2019 16:18 #6| 0

Jeg ved ikke, om det kan være et scam. Hvis du vælger at bruge længere tid på at undersøge om alt er i orden, syntes jeg dog du bør orientere personen i den anden ende om, at du er i gang med at tjekke alt er ok, og at såfremt det er, tilbageføre du. Ellers kan du risikere, at vedkommende melder sagen til politiet, idet pengene jo naturligvis ikke er dine. Det ville være spild af alles tid.

02-06-2019 16:22 #7| 0
wannooks skrev:

Mindre beløb - nogle hundrede kroner - men ville ikke magte mig selv hvis jeg gav en scammer penge. Men er bae lidt tiltet over Danske bank åbenbart er fuldstændigt ubehjælpsomme og intet aner om scams, mobilepay eller kan lave en simpel tilbageførsel. 

 

Havde regnet med at den ville være løst der det øjeblik jeg kontaktede min bank - må være en ret standard ting

 

 Tænker live-chatten i weekenden primært bemandes af studerende eller lign., der ikke nødvendigvis ved ret meget og sandsynligvis heller ikke må udtale sig om ret meget andet end "prøv at genstarte computeren". Det har jeg i hvert fald selv oplevet i diverse chats uden for normale åbningstider.

02-06-2019 16:23 #8| 0

Bed personen skrive fra deres facebook så du km se de er den rigtige person.

02-06-2019 16:24 #9| 1
Emirates skrev:

Det kan nemt være scam, hør da Mobilepay.

 

Personen der har overført til dig, kan have stjålet et kreditkort og når du så sender dem retur, modtager han dem på sin egen konto. 

 

 Stop nu, hvis han har stjålet et kreditkort, og snyder kan det da aldrig ramme OP. Han har fået en overførsel der ikke var til ham. Insta ship tilbage, også er den lukket. Hvis jeg får 200kr af en mand som han har stjålet, og giver ham dem tilbage fordi jeg ikke vil have dem. Hvis så senere der findes ud af at de var stjålet, hvori kan jeg så have noget med hans lange fingre at gøre?


02-06-2019 16:31 #10| 0

Du skal kontakte mobilepay, Danske Banks ansatte har ingen adgang. MobilePay er et firma for sig selv. Jeg ville ikke overføre tilbage før, hvis der ikke er en valid historie bag fejlen.

Redigeret af sladen d. 02-06-2019 16:34
02-06-2019 16:33 #11| 0

Jeg fik 500 kr overført og på samme måde en sms efterfølgende. Endda på engelsk og fra et andet nummer end det som havde sendt pengene. Så det var lidt sketchy. 

Men jeg kontaktede mobile pay, som forsikrede at overførsler ikke kan annulleres/tilbageføres eller andet. Så jeg sendte retur og det er et halvt års tid siden. 

Redigeret af NoPlaceLikeVegas d. 02-06-2019 16:38
02-06-2019 16:34 #12| 1
Gunslinger skrev:

Jeg ved ikke, om det kan være et scam. Hvis du vælger at bruge længere tid på at undersøge om alt er i orden, syntes jeg dog du bør orientere personen i den anden ende om, at du er i gang med at tjekke alt er ok, og at såfremt det er, tilbageføre du. Ellers kan du risikere, at vedkommende melder sagen til politiet, idet pengene jo naturligvis ikke er dine. Det ville være spild af alles tid.

Edit: har lige læst op på det, og man kan faktisk godt lave politianmeldelse hvis modtager ikke vil returnere pengene frivilligt. 

 

Redigeret af tuznelda d. 02-06-2019 16:42
02-06-2019 16:40 #13| 0
JERNFRANZ skrev:

 

 Stop nu, hvis han har stjålet et kreditkort, og snyder kan det da aldrig ramme OP. Han har fået en overførsel der ikke var til ham. Insta ship tilbage, også er den lukket. Hvis jeg får 200kr af en mand som han har stjålet, og giver ham dem tilbage fordi jeg ikke vil have dem. Hvis så senere der findes ud af at de var stjålet, hvori kan jeg så have noget med hans lange fingre at gøre?

 

 

 Det skriver jeg da heller ikke noget om? Men derfor, når man ikke ved hvad der skal gøres og hvordan reglerne er, så er det nok bedst at høre mobilepay. 

02-06-2019 16:50 #14| 2
JERNFRANZ skrev:

 

 Stop nu, hvis han har stjålet et kreditkort, og snyder kan det da aldrig ramme OP. Han har fået en overførsel der ikke var til ham. Insta ship tilbage, også er den lukket. Hvis jeg får 200kr af en mand som han har stjålet, og giver ham dem tilbage fordi jeg ikke vil have dem. Hvis så senere der findes ud af at de var stjålet, hvori kan jeg så have noget med hans lange fingre at gøre?

 

 

Suk. her er hvordan det fungerer i anden kontekst. Hvis du fx bruger et stjålet kreditkort til købe en vare af en webshop. Webshop afleverer så varen - fx digital software licens. Kortet meldes så senere stjålet og alle køb på det føres tilbage. Super standard scam som jeg selv har oplevet mange gange - godt mest for nogle år tilbage.

 

Spekulerer nu blot på om det samme kan være tilfældet som privat person. Så ville den oprindelige overførsel returneres. Men min overførsel ville ikke (kunne Tænker fx være ejeren af et telefon nummer først tilknytter et stjålet kreditkort og laver 1000 overførsler til andre af fx 200kr - og derefter så skifte til et lidt mere legit CC / mere nyligt stjålet som han kan nå trække penge ud fra når naive folk tilbagefører)

 

Og ja - jeg har selvfølgelig skrev ttil den oprindelige person. Jeg vedstår gerne de penge ikke er mine. Men også lidt hul i hovedet banken nægter at facilitere en tilbageførsel. De har jo fuld adgang til min konto - forstår ikke hvorfor de ikke har et system hvor jeg kan nægte modtagelse.

 

 

Redigeret af wannooks d. 02-06-2019 16:50
02-06-2019 16:50 #15| 2

Nu får jeg lige denne måske vilde idé: At ringe til afsenderen og lige høre, hvad meningen er. I stedet for det der baby-sms-frem-og-tilbage

02-06-2019 16:52 #16| 2
FlinkFyr skrev:

Nu får jeg lige denne måske vilde idé: At ringe til afsenderen og lige høre, hvad meningen er. I stedet for det der baby-sms-frem-og-tilbage

 

Huh? Jeg har skrevet 2 sms til personen af ren høflighed? Ikke noget jeg diskuterer med personen. Men har selvfølgelig sklrevet personen nok skal få sine penge - selv hvis banken ikke kan formå at hjælpe. 


Forstår ikke helt hvad det ville hjælpe og ringe? Jeg tror den logiske kæde hopper af for dig ;)

02-06-2019 18:30 #17| 0
Emirates skrev:

 

 Det skriver jeg da heller ikke noget om? Men derfor, når man ikke ved hvad der skal gøres og hvordan reglerne er, så er det nok bedst at høre mobilepay. 

 

 Høre mobilepay...du har modtaget noget som ikke er dit, og kan sende det retur uden ballade. Men du skrev jo hvis han havde stjålet et kreditkort, ja hva så??? Hans problem eller??

02-06-2019 18:39 #18| 0
wannooks skrev:

 

Suk. her er hvordan det fungerer i anden kontekst. Hvis du fx bruger et stjålet kreditkort til købe en vare af en webshop. Webshop afleverer så varen - fx digital software licens. Kortet meldes så senere stjålet og alle køb på det føres tilbage. Super standard scam som jeg selv har oplevet mange gange - godt mest for nogle år tilbage.

 

Spekulerer nu blot på om det samme kan være tilfældet som privat person. Så ville den oprindelige overførsel returneres. Men min overførsel ville ikke (kunne Tænker fx være ejeren af et telefon nummer først tilknytter et stjålet kreditkort og laver 1000 overførsler til andre af fx 200kr - og derefter så skifte til et lidt mere legit CC / mere nyligt stjålet som han kan nå trække penge ud fra når naive folk tilbagefører)

 

Og ja - jeg har selvfølgelig skrev ttil den oprindelige person. Jeg vedstår gerne de penge ikke er mine. Men også lidt hul i hovedet banken nægter at facilitere en tilbageførsel. De har jo fuld adgang til min konto - forstår ikke hvorfor de ikke har et system hvor  

jeg forstår ikke hvorfor du gør så meget ud af det. Send retur og skriv: Sry, men tror du har sendt forkert. Alt det pis men hvad hvis han sad og scammede andre osv, der er bare lige en ting, du aner intet om vedkommende så glem det og send retur. Istedet for at tro det værste om alle. Er selv blevet scammet i en shawarma shop men ser havde han stjålet tlf og kode, og var åbenbart meget sulten. Kostede 3 dage uden mobilepay mens de kiggede på sagen.

02-06-2019 18:41 #19| 0

Burde emnet ikke være afdiskuteret ved #11? Han svarer konkret på det der bliver spurgt om. 

 

 

02-06-2019 18:50 #20| 0
HamsterAce skrev:

 

 Tænker live-chatten i weekenden primært bemandes af studerende eller lign., der ikke nødvendigvis ved ret meget og sandsynligvis heller ikke må udtale sig om ret meget andet end "prøv at genstarte computeren". Det har jeg i hvert fald selv oplevet i diverse chats uden for normale åbningstider.

 Sætter en milliard forretning uvidene studerene til at styre deres kundeservice uden for åbningstid?? (har banker i øvrigt snart en åbningstid?) 

Det lyder sku lidt skræmmende.. 


 

02-06-2019 19:10 #21| 6
grovfil skrev:

 Sætter en milliard forretning uvidene studerene til at styre deres kundeservice uden for åbningstid?? (har banker i øvrigt snart en åbningstid?) 

Det lyder sku lidt skræmmende.. 

 


 




Selvfølgelig gør de ikke det, men som fem andre postere allerede har oplyst op om, så er mobilepay en selvstændig forretning og har derfor deres egen hotline... at op så ønsker et eller andet magisk system i banken der er lavet til lige hans specifikke problem må stå for egen regning.
02-06-2019 19:19 #22| 0

Det kan jeg ikke forholde mig til, jeg læser bare et svar ti OP der siger han skal falde ned, grundet det nok ikke er kompetente folk han har snakket med i deres chat. 

 

Og det synes jeg sku ikke er ok, hvis det er sådan. 

 

Edit, så ville det være smartere ikke at have en licechat, og henvise til åbningstiden. 

Redigeret af grovfil d. 02-06-2019 19:21
02-06-2019 19:31 #23| 0

Det er altså meget normalt at det er fx studerende/folk uden uddannelse der arbejder i kundeservicen. Det er dog ikke ensbetydende med at de er uvidende. 

Kender flere der har arbejdet nattevagter i Nordea kundeservice fx

Redigeret af adritchpoker d. 02-06-2019 19:32
02-06-2019 19:57 #24| 2

Hvis du er i tvivl og ikke ønsker at være muldyr i et scam, hvilket det sagtens kan være, bør du hæve pengene og indlevere dem som hittegods til politiet. 

02-06-2019 20:13 #25| 0
grovfil skrev:

 Sætter en milliard forretning uvidene studerene til at styre deres kundeservice uden for åbningstid?? (har banker i øvrigt snart en åbningstid?) 

Det lyder sku lidt skræmmende.. 

 

 

 

 

Det kan jeg love dig for at de gør. Med en grundig træning, bliver personalet hurtigt i stand til at håndtere langt de fleste henvendelser.
02-06-2019 20:18 #26| 0
djoffer skrev:

Selvfølgelig gør de ikke det, men som fem andre postere allerede har oplyst op om, så er mobilepay en selvstændig forretning og har derfor deres egen hotline... at op så ønsker et eller andet magisk system i banken der er lavet til lige hans specifikke problem må stå for egen regning.

 

Magisk system? Så lad mig forstå det sådan. Danske bank udvikler mobilepay og har det under deres vinger i mange år. 

 

Men du mener:

 

a) at det vil være "magisk" hvis kundesupport ved om mobilepay can bruges til scam

b) Det vil være et "magisk system" at kunne nægte modtage en overførsel. 
c) Og desuden mener du åbenbart at det er første gang nogen overfører ved fejl / scam siden er mit specifikke problem. 

 

Okay...

 

...

 

Men tak PN til dem som svarer at det muligvis kan være et scam (og modsatte)

Så må jeg bare vente til mobilepay support gider svare. 

 

 

Redigeret af wannooks d. 02-06-2019 20:26
02-06-2019 20:54 #27| 1
wannooks skrev:

 


Magisk system? Så lad mig forstå det sådan. Danske bank udvikler mobilepay og har det under deres vinger i mange år. 


 


Men du mener:


 


a) at det vil være "magisk" hvis kundesupport ved om mobilepay can bruges til scam


b) Det vil være et "magisk system" at kunne nægte modtage en overførsel. 
c) Og desuden mener du åbenbart at det er første gang nogen overfører ved fejl / scam siden er mit specifikke problem. 


 


Okay...


 


...


 


Men tak PN til dem som svarer at det muligvis kan være et scam (og modsatte)

Så må jeg bare vente til mobilepay support gider svare. 


 


 




MobilePay er et selvstændigt firma, ergo må de ikke sammenkøre deres data med db. Og hele ideen med mp et jo instant overførsler, så hvordan tænker du at nægte at modtage pengene!?

02-06-2019 21:14 #28| 0

Jeg tænker at det kunne være rimeligt simpelt del af mobile pay platformen at kunne afvise/tilbageføre en betaling.

 

Den er jo også gået ind på min konto med en mobilepay transaktionsID. Det ville da være drønsimpelt at sætte en tilbageførsel igang i systemet bankERNE deler - når de nu har en transaktions ID. Det burde endda egentlig være en del af app'en, men nuvel...

 

Umiddelbart sammenlignet med resten af deres setup forekommer det mig at være en let funktion at udvikle og endda stille til rådighed for bankerne. Endda gøres GDPR compliant rimeligt let da det eneste der i princieppet skulle deles var selve transations ID'en. (Lur mig også om de ikke også har en mulighed for det... men kundesupport bare ikke gad)

 

Uanse hvad - kan slet ikke se hvorfor du snakker om sammenkøring af databaser. Alt data nødvendigt står i min bankoversigt inkl. transaktionside'en. Hvor meget mere skulle man behøve for at tilbageføre en overførsel i et mobilepay system bankerne samarbejder om og køber sig ind i. (Og uviklet af Danske Bank selv oprindeligt) Det er komplet failure hvis man ikke formår at stille sådan en funktion til rådighed for bankerne eller brugerne - men det ofc. en subjektiv betragtning. Men det ville i hvert fald IKKE være en "magisk" funktion som du fremstiller det :)

Redigeret af wannooks d. 02-06-2019 21:22
02-06-2019 21:45 #29| 0

Men for hvad det er værd - så har jeg valgt at tilbageføre selv. Og så ellers brokket mig lidt over det. Synes det er basic viden og basic funktionalitet der mangler.

02-06-2019 22:59 #30| 0

Om det er scam ved jeg ikke, men at du ikke vil forstå at MP er en uafhængig forretning er simpelthen for barnligt!

02-06-2019 23:03 #31| 4

Du er seriøst en tegning uden lige... Bare det at du opretter en tråd omkring det her viser hvilket menneske du er.. 

03-06-2019 00:36 #32| 0
clrawe skrev:

Om det er scam ved jeg ikke, men at du ikke vil forstå at MP er en uafhængig forretning er simpelthen for barnligt!

 

Hvor ser du jeg ikke vil anderkende det? 

-- Det er korrekt at jeg ikke forstår banken (eller en selv) ikke kan igangsætte en tilbageførsel igennem deres aftale og API med mobilepay ligesom andre overførsler laves uden problemer --

 

Og bare til dem som ikke mener banken skulle kunne svare på spørgsmål omkring betalinger over mobilepay eller føre penge tilbage osv. Så kan bankerne jo godt i hvert fald hjælpe lidt når det kommer til VISA, MasterCard, Dankort osv... Altså... Der er en hel del ting de godt kan svare på og gøre da de netop samarbejder med dem. (Og samarbejdet med mobilepay må vel siges at være lige så tæt på DB som fx dankort/Nets)

Men ja - altså - i har jo ret - og mig som tog fejl. Evidently.

Redigeret af wannooks d. 03-06-2019 01:10
03-06-2019 00:40 #33| 6
dlrma_ skrev:

Du er seriøst en tegning uden lige... Bare det at du opretter en tråd omkring det her viser hvilket menneske du er.. 

 

Retskaffen? Ikke naiv. En som blevet udsat for ligende ting utallige gange før. En fyr som tilter over Danske bank ikke kan give et svar om der er rimelig mulighed for, at det er scam og mobilepay er lidt langsom til at svare på email... Og jeg så formaster mig til at spørge på PN for om nogen ved det kan være et scam? (som jeg gjorde at speed tingene så jeg kunne nå til en konklusion lidt hurtigere da jeg ved PN kan svare på næsten alt) 

Du derimod er selvfølgelig en rigtig champ så? Det kan jeg klart se - sådan at give dit besyv med efter jeg endda defacto lukkede tråeden og sagde jeg havde overført. Cool bro og stand-up guy du må være  ;)

 

 

Redigeret af wannooks d. 03-06-2019 01:15
03-06-2019 01:55 #34| 0

Jeg brugte 10 sekunder på at Google "Mobilepay tilbageførsel" og straks kunne jeg læse: Nej, det kan ikke lade sig gøre. 

 

Tænker ikke der er så meget mere i den sag, send du bare de 200kr retur med god samvittighed.. 


03-06-2019 01:56 #35| 0

Man kunne jo godt have flere kort tilknyttet sin Mobilpay, jeg har selv to min egen og en til en forening.

Så kunne man måske havde et stjålet og så et rigtigt, overføre fra det stjålne og få tilbageført på sin rigtige.

 

Siger bestemt ikke det er muligt men jeg er også skeptisk overfor det meste :-)

03-06-2019 02:06 #36| 0
Gonginator skrev:

Jeg brugte 10 sekunder på at Google "Mobilepay tilbageførsel" og straks kunne jeg læse: Nej, det kan ikke lade sig gøre. 

 

Tænker ikke der er så meget mere i den sag, send du bare de 200kr retur med god samvittighed.. 

 

 

 Har jeg som sagt allerede gjort - se post #29 (men tak alligevel!)

Redigeret af wannooks d. 03-06-2019 02:08
03-06-2019 02:36 #37| 6
dlrma_ skrev:

Du er seriøst en tegning uden lige... Bare det at du opretter en tråd omkring det her viser hvilket menneske du er.. 



LoL
At han ikke vil risikere at være part i en evt scam gør ham til et dårligt menneske?

03-06-2019 12:43 #38| 0
NoPlaceLikeVegas skrev:

Jeg fik 500 kr overført og på samme måde en sms efterfølgende. Endda på engelsk og fra et andet nummer end det som havde sendt pengene. Så det var lidt sketchy. 

Men jeg kontaktede mobile pay, som forsikrede at overførsler ikke kan annulleres/tilbageføres eller andet. Så jeg sendte retur og det er et halvt års tid siden. 

 

 Jeg har selv overført 200kr til et forkert nummer. Kan godt forstå man er skeptisk, men jeg sendte en SMS og sagde at det var en fejl. Personen var flink og sendte pengene tilbage. 

 

Reelt kan man bare beholde pengene, men det ville være et virkelig nedern move.

03-06-2019 13:21 #39| 0
stens888 skrev:

 

 Jeg har selv overført 200kr til et forkert nummer. Kan godt forstå man er skeptisk, men jeg sendte en SMS og sagde at det var en fejl. Personen var flink og sendte pengene tilbage. 

 

Reelt kan man bare beholde pengene, men det ville være et virkelig nedern move.

 

 Og det ville være ulovlig omgang med hittegods, straffeloven, som er at sidestille med f.eks. tyveri  

Redigeret af James Bond d. 03-06-2019 13:22
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar