Mistet MC nøgle - what to do

#1| 0

Hey PN,

Da det var godt vejr i søndags, ville jeg selvfølgelig ud og køre en tur på min motorcykel. Den står i en garage ved noget familie. Men da jeg kommer derhen, kan jeg ikke finde mine MC nøgler sammen med mit MC tøj. Siden har jeg ledt både her og herhjemme, uden held.
Jeg har haft ringet lidt rundt, for at afsøge mine muligheder - bl.a. forsøgt mig ved MC Hjørnet, hvor jeg havde indleveret min Jakke, da den skulle til rep, hvor jeg så fik en ny en måned senere (jeg er stadig ikke helt sikker på, at nøglerne ikke var i den gamle jakke, selvom han siger deroppe, at han ikke har set dem, og at hvis de havde være i den, ville de have opdaget det).
I dag snakker jeg så med en låsesmed, der mener, at han da godt ville kunne klare det mekaniske, men at startspærren vil være et problem, som kan koste mig omkring 23.000 (ved en Kawasaki reperatør - ikke noget låsesmeden selv ville kunne klare).

Så nu er mit spørgsmål - hvad er mine muligheder, og hvad bør jeg gøre?? (jeg har et langt ude håb om, at nøglerne måske er fundet og indleveret til hittegods, så dem prøver jeg i morgen).

13-03-2014 22:26 #2| 0

Måske et dumt spørgsmål...

kan du ikke bare bestille nogle nye nøgler? (forhandleren/fabrikanten) må da have en liste over nøgler...

13-03-2014 22:35 #3| 1

Hvis du kan dokumentere cyklen er din, får du bare omprogrammeret startspærre + nye nøgler dertil hos Kawasakiforhandlere/mekanikere mm. Det koster kun en brøkdel af 23k. Man bestiller ikke bare nye nøgler med samme kodning, da dine gamle nøgler så stadig ville kunne bruges, og du ved jo ikke om de er forsvundet, eller om de rent faktisk er stjålet. Ring og forhør dig hos en forhandler. Mange mennesker mister nøgler, og det koster altså ikke så mange penge at få kodet et par nye.

nic-tec.com/product/kawasaki-mc-startspaerre-noegle-690/


Redigeret af SVFA_DK d. 13-03-2014 22:41
14-03-2014 00:36 #4| 0

OK - jeg ved, at jeg ikke kan bestille nye nøgler da jeg ikke har den metal 'tag' der er på nøglesættet. Hvis jeg havde den, ville jeg kunne få lavet nye nøgler uden problemer. Men jeg havde desværre samlet begge sæt nøgler jeg havde, og den oprindelige sælger (hvilket de nok alligevel ikke var - det lød ikke sådan, da jeg ringede til dem i dag) havde desværre ikke den kode der stod på metal tag'en.
Det jeg har hørt, er at når jeg ikke har den metal tag, skal der sandsynligvis en ny tændingslås.
Men jeg ved ikke om det bare er muligt, at få min autohjælp til at fragte cyklen til den nærmeste Kawasaki mekaniker, som eventuelt kan skifte tændingslås og omprogrammere startspærren.
Jeg ved i hvert fald, at de ikke kan kode nye nøgler, uden at have koden fra metal tag'en fra de gamle nøgler, og de hænger desværre sammen med de tabte nøgler.

Men jeg tror min strategi må være følgende: ring igen til MC højrnet, og bed dem checke efter nøglerne igen (jeg tror stadig jeg glemte at tage dem ud af jakken) - ring til pilotiet hittegodskontoret, og hør dem, og de har modtaget MC nøgler inden for det seneste halve år - hvis der ikke er bid ved de 2 første, ring til nærmeste Kawa mekaniker/forhandler og hør om det er muligt, at de kan skifte tændingslås og omprogramere startspærre, uden at jeg skal betale 20K+, hvis jeg kan få min vejhjælp til at fragte den derind (ellers har jeg muligvis en ven, som kan hjælpe).

14-03-2014 03:54 #5| 0

lyder ikke særlig realistisk at du skal betale 20k for nye nøgler - den "oprindelige" sælger er sikkert ikke en kawa forhandler og har nok ikke de samme muligheder for at omkode biken :)

14-03-2014 16:41 #6| 0

Nu fik jeg ringet lidt rundt i dag, og fandt ud af, at der ikke er startspærre på den model. Jeg snakkede med en låsesmed, som sagde, at han kan lave en nøgle, hvis jeg kommer med tændingslåsen. Tænsingslåsen kan en Kawa mekaniker tage ud for mig på ca. 1,5 time (og sætte den i igen på ca. 1,5 time, så vi snakker om ca. 3 timers arbejde + prisen for at få en ny nøgle. Alt i alt kan jeg muligvis slippe med omkring 3K.
Viser det sig, at låsesmeden ikke kan lave en nøgle, kommer det til at koste 2900 for en ny tændingslås.

14-03-2014 17:43 #7| 0

Det er godt nok ikke de mest heldige steder du spørger om hjælp. Først siger en låsesmed til dig, at han ikke kan ordne startspærren, og så har din cykel ikke engang en startspærre. Nu får du så at vide, at en pro mekaniker skal bruge 3 timer på at skifte en tændingslås, wtf! Ring til en anden mekaniker, det tager altså kun 3 timer at skifte en tændingslås hvis mekanikeren har fået amputeret begge hænder. Der findes ingen dele på en motorcykel der tager 1.5 time at pille af.

Men nu ved du trods alt, hvad der skal til for at komme ud at køre igen.

Redigeret af SVFA_DK d. 14-03-2014 17:46
14-03-2014 17:53 #8| 0

Nu kender jeg ikke modellen af din Kawa, men det er ca. sådan en fætter her du skal bruge. Den koster ikke 2900, og den tager absolut ikke 3 timer at skifte.

14-03-2014 19:14 #9| 0

OK, kan du guide mig til en mekaniker, der kan fjerne en tændingslås på en Kawa ER-6F (2011 - eller evt. 2010 model) med fuldkåbe, som er ratlåst?

De låse du linker til virker til at være til 80'er eller 90'er modeller.

Dem jeg snakkede med var Steven's MC, som er den Kawa mekaniker, der ligger nærmest mig - ellers skal jeg til farum.

14-03-2014 19:24 #10| 0

Vil godt forsøge imorgen, men jeg bor i nordjylland så skal lige bruge lidt tid på at tjekke. Dog en stor hjælp at jeg nu kender modellen. Mht. at Steven's siger de skal bruge 1.5time x 2, er det nok mere det de vil tage betaling for, og altså ikke den nøjagtige arbejdstid der skal bruges på arbejdet.

14-03-2014 21:34 #11| 0

Han nævnte bare, at det ville tage 1-1,5 time at afmontere - opg det samme at montere den igen, når jeg har fået lavet en ny nøgle. Umiddelbart lyder det ikke odiøst, da det jo heldigvis/desværre (heldigvis generelt, men desværre i min situation) ikke bare er noget man kan gøre on the spot. Det koster mig 700 at få lavet en tilpasset nøgle, som jeg jo så selvfølgelig skal have 2-3 eksemplarer af - den går jeg så også ud fra kan bruges til tankdækslet.

14-03-2014 21:40 #12| 0

Hvis jeg ikke selv kunne skifte min tændingslås (kan jeg nu godt), og 3000kr skilte mig fra at komme ud at køre, havde jeg sgu nok også bare betalt de kr. Gl med cyklen, vi mødes måske på vejene, så husk at hilse hvis du møder en på en lidt ældre Ducati 916. Kan allerede mærke kriblen i kroppen, nu skal vejret bare passe med mine fridage.

Redigeret af SVFA_DK d. 14-03-2014 21:40
14-03-2014 22:29 #13| 0

Hehe, jeg er måske en af de få der glæder mig over gråvejr i denne weekend. I sidste weekend hvor den skulle luftes for første gang i år var jeg bare en smule skuffet - jeg havde kun 30-60 minutter, men da jeg ikke kunne finde nøglen var jeg mega skuffet, og min lyst til at køre er ikke blevet mindre i min søgen efter nøglerne, og med det gode vejr vi har haft i denne uge.
Jeg tror nok godt jeg ville kunne skifte skidtet selv. Men jeg gider ikke bruge tiden, og vil sikre mig, at det er gjort ordentligt. Det tog mig og en ven omkring 1 time at skifte udstødningen, og jeg kunne forestille mig, at jeg ville bruge over 4-5 timer at sætte mig ind i hvordan man gør, og gøre det, og alligevel kunne jeg risikere at ødelægge et eller andet på cyklen.
Så vil jeg hellere betale mig fra det - og da jeg lige er steget i løn, er der vel råd til at betale mig fra det - og så kan jeg jo få den serviceret på samme tid. Når man har stået med udsigten til en bon på 20K+, er 3K jo småpenge

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar