Mindre virksomhed: Strategi, marketing og ledelse

#1| 2

Hej PN,

(TLDR i bunden)

 

Efter at have læst gode råd i tråden omhandlende optimering af regnskab, tænkte jeg at der måtte en del flere guldkorn blandt det alvidende PN.

 

Ved årsskifte blev jeg medejer af en mindre virksomhed, der har været drevet at 2 personer igennem 10 år. Jeg trådte ind i virksomheden med henblik på vækst, skabe sunde arbejdspladser og forhåbentlig lave et exit om en årrække. Vi er nu 5 fuldtidsansætte, så vi bevæger os i den rigtige retning.

 

Sagen er den, at virksomheden hidtil har været drevet meget ”løst”. Vi snakker ingen budgetter, forecast eller strategi, og jeg må sande at en vigtig del af min rolle er forandringsledelse, da konservative forcer hersker i virksomheden.

Jeg mangler et godt og spiseligt framework, hvorfra vi kan udarbejde en strategisk plan. Jeg har bl.a. haft kig på OKR (Objectives and Key Results) - Findes der gode alternativer I vil anbefale?

 

Vi generer primært leads via Google Ads, hvor vi i det kommende år lægger flere ressourcer i SEO og CRO. Vi har PT. Et bureau inde som varetager vores Google Ads, men jeg må indrømme at jeg føler der er højnet fokus i starten, og så bliver der ikke givet tid efter opstarsperioden. Jeg har tidligere selv stået for GA, og overvejelserne om at tage lead på den del igen har da bestemt strejfet mig. GA er blevet mere intuitiv siden den spæde start, så vurderer I at man med en fundamental forståelse, godt selv kan varetage det?

 

Det er som sådan ikke fordi vores ratio mellem working spend og non-working spend er helt off, men min mavefornemmelse siger mig bare at vi har et uudnyttet potentiale som ikke bliver høstet, fordi tiden ikke bliver brugt.

 

Som udgangspunkt udarbejder vi også content (SEO) inhouse, da det er noget jeg synes er spændende. Hvad er jeres erfaringer med at lave content briefs til tekstforfattere? Jeg har tænkt at mindre tunge emner, hvor man nemt kan researche, at det kan være godt givet ud.

Generelt alle gode ressourcer og anbefalinger inden for ledelse ville være kærkommen, da det er et helt nyt område for mig.

 

 

På forhånd tusind tak for hjælpen - Jeg håber det kan være et oplæg til en god dialog.

 

TLDR:

  • Anbefalinger til udarbejdelse af virksomhedsstrategi søges 
  • Giver det mening med Google Ads bureauer, eller burde man klare opgaven inhouse? 
  • Er kvaliteten god nok mht. eksterne tekstforfattere, hvor der udarbejdes content briefs. 
  • Anbefalinger til ledelse - Bøger, artikler e.lign.
Redigeret af NesleiN d. 19-12-2022 11:07
19-12-2022 11:19 #2| 0

spørg evt. også på amino.dk,  der sidder også mange gode og vennlige mennesker.

 

og det er netop ang. startup, drift, SEO regnskab osv.. og alt hvad der dertil høre, som de snakker om.   

 

/nuller

 

https://www.amino.dk/

19-12-2022 14:25 #3| 1

OKR er nemt at bruge og nemt at forstå for alle medarbejdertyper. Det er værktøj som jeg stiftet bekendtskab med i flere store internationale virksomheder, som nemt skal kunne fortælle hvor vi er på vej hen. 


Vil du have noget mere visionært og mere blødt kan jeg anbefale Trolle&Snabbes “Dreams & Details”. Den har jeg selv netop faciliteret en strategiudviklingsproces i. Den kan noget andet og er god til at skabe samhørighed om fælles kurs. 

19-12-2022 17:04 #4| 3

Jeg arbejder som aktiv business Angel og OKR er godt men jeg synes Traction af Gino Wickman er det bedste framework til små virksomheder.
Jeg har en masse af deres dyre templates liggende, hvis du vil have det tilsendt ub.
Jeg har også en klar holdning til dine spørgsmål, så du er velkommen til at sende mig en besked med din mail eller telefonnummer.

20-12-2022 13:06 #5| 1
OP
nuller skrev:

spørg evt. også på amino.dk,  der sidder også mange gode og vennlige mennesker.

 

og det er netop ang. startup, drift, SEO regnskab osv.. og alt hvad der dertil høre, som de snakker om.   

 

/nuller

 

https://www.amino.dk/

 

 PN ved alt, så jeg foretrækker at holde dialogen her. 👍

20-12-2022 13:09 #6| 0
OP
Qured skrev:

OKR er nemt at bruge og nemt at forstå for alle medarbejdertyper. Det er værktøj som jeg stiftet bekendtskab med i flere store internationale virksomheder, som nemt skal kunne fortælle hvor vi er på vej hen. 


Vil du have noget mere visionært og mere blødt kan jeg anbefale Trolle&Snabbes “Dreams & Details”. Den har jeg selv netop faciliteret en strategiudviklingsproces i. Den kan noget andet og er god til at skabe samhørighed om fælles kurs. 

 

 Tak for inputs. 

Dreams & Details er røget på kindlen, så jeg skal nok få den læst på et tidspunkt. 

20-12-2022 13:11 #7| 0
OP
DanM skrev:

Jeg arbejder som aktiv business Angel og OKR er godt men jeg synes Traction af Gino Wickman er det bedste framework til små virksomheder.
Jeg har en masse af deres dyre templates liggende, hvis du vil have det tilsendt ub.
Jeg har også en klar holdning til dine spørgsmål, så du er velkommen til at sende mig en besked med din mail eller telefonnummer.

 

 Hej DanM,

Det er pænt af dig - jeg sender dig en PM senere i dag. Knægten er syg, så jeg har først tid de kommende dage.

 

Jeg synes det lyder interessant med et alternativ til OKR, så jeg fik læst de første 20% af bogen i går - Jeg synes det virker som et oplagt framework.

jeg får forhåbentlig læst det meste i løbet af dagen. 

20-12-2022 15:48 #8| 0

Ift marketingdelen, så er f.eks. at inhouse Google Ads et fint sted at spare, og i øvrigt være hurtigere til eksekvering, hvis man dels ikke har for mange kampagner at jonglere med og dels forstår at budoptimere kontinuerligt. Har selv siddet med Adwords, og vi har måske en del flere kampagner end jer, men det var nærmest et fuldtidsjob i sig selv, hvis man virkelig ville sikre sig, at performance og RO$I var on point.

Ift SEO: Lav et sitemap hvor I mapper alle jeres sider ud, definér primære og sekundære keywords for alle sammen (på baggrund af kw research og search intent ift jeres produkt/service), og arbejd målrettet med indholdet, således at hver eneste side har et unikt primær keyword. 

 

Sørg desuden for at lave godt, autentisk content som appellerer til jeres målgruppe (no-brainer self) og så skal I sørge for at al jeres indhold bliver indekseret og afrapporteret ordentligt af google ved hjælp af f.eks. Analytics & Google Tag Manager. 

 

Content briefs afhænger nok meget af, hvordan I normalt griber jeres content an samt hvor tunge topics I arbejder med.

 

 

20-12-2022 16:53 #9| 0
NesleiN skrev:

 

 Tak for inputs. 

Dreams & Details er røget på kindlen, så jeg skal nok få den læst på et tidspunkt. 

 

 Selv tak :) Den er nem at få læst og er baseret på cases👍🏻


God fornøjelse 

20-12-2022 18:54 #10| 0

Når I skal lægge flere resourser i lead generation, ville jeg tage et kig på LeadMotor, eller i det mindste følge deres nyhedsbrev. I forhold til content marketing og optimering, så kig på TEXTA.


De er begge meget nede på jorden, og deler generøst ud af deres erfaringer.

 

20-12-2022 23:12 #11| 0

Det kan være lidt svært at svare på de ting, du gerne vil have hjælp til uden at vide mere omkring virksomheden, men jeg kan prøve da jeg selv tidligere har ejet og drevet en mindre virksomhed. 


Google Adwords/SEO: 

Pas meget på med SEO bureauer. Jeg har været igennem adskillige bureauer og ved mange kan du ramme inden for et spænd der hedder "bondefangeri -> dårlig value". De skal selvfølgelig have den pris de mener de er værd, men for mange er det svært at gennemskue salgstalen og løfterne. Der findes dog nogle som er hæderlige og dygtige. Hvor meget du skal bruge dem, kommer i høj grad an på hvor meget I selv kan. Jeg tror næsten alle kan lave Title tags, meta beskrivelser og den slags, hvis man sætter sig ind i det, men jeg oplevede nogle bureauer, som tog sig ekstremt betalt for denne del. Dybdegående tekniske seomæssige problemer med websitet og linkbuilding var noget af det jeg havde svært ved, så jeg brugte SEO-bureuaet til nærmest udelukkende del den. 

 

Google Ads kommer meget an på jeres branche, marginaler og strategi. Det er en fantastisk måde at vækste på og er I super gode til retention er det en fremragende måde at vækste på. Er det primært enkeltkøb så skal I fokusere rigtig meget på jeres ROAS ud fra de forskellige kampagner. Det kommer også an på jeres marginaler. Er det lave marginaler og enkeltkøb, skal der naturligvis stilles større krav og der kan det meget nemt vise sig at Google Ads ikke er profitabelt. Det var det ikke i mit tilfælde. Google shopping var derimod en cash cow. Hvis det bliver sat rigtigt op kan det i rigtig mange tilfælde køre super godt. Det kræver typisk ikke samme vedligeholdelse og er derfor meget rentabelt. Igen kan man differentiere sine bud ud fra et ROAS krav, så I altid sikrer en ROAS der er profitabel, hvis det er målet (modsat fx vækst). 

 

Hvis I kører med bureauer, så vil jeg holde meget øje med dem og begynder de at sløse så overvej at skifte. Fokuser altid på performace og track deres resultater. Overlader I det blindt til andre, kan I risikere at de laver ting som ikke er rentable for jer. 


Facebook remarketing på folk der har lagt produkter i kurven, men ikke gennemført sit køb kan også være yderst profitabelt. 


Analytics: 

Nu er det et par år siden at jeg har været i gang, men et af de problemer vi ramte ind i var Cookies og hvis ikke folk accepterer cookies, så kunne man ikke få data til GA. Det vil sige at tallene i GA måske var 1/3-2/3 af alle besøgende og derfor sværere at bruge og analysere på. Jeg er sikker på at der er sket meget siden da, men bare lige en note omkring det. 

 

Tekster:

Klart bedst at lave dem selv, hvis det er muligt. I kender produkterne bedst og kan bedst skrive en fangende beskrivelse. Jeg benyttede dog tekst bureauer og brugte TEXTA, som jeg synes var hæderlige og prisvenlige. De var gode til at lytte og var tingene ikke som vi aftalte det, så lavede de det om. Det synes jeg altid viser integritet. 

Jeg vil dog klart fokusere på at få lavet gode kategoribeskrivelser, da det typisk er dem I skal kæmpe med på Google. Igen kommer det an på virksomhed, branche osv. 

21-12-2022 13:31 #12| 0
OP
mckellberg skrev:

Ift marketingdelen, så er f.eks. at inhouse Google Ads et fint sted at spare, og i øvrigt være hurtigere til eksekvering, hvis man dels ikke har for mange kampagner at jonglere med og dels forstår at budoptimere kontinuerligt. Har selv siddet med Adwords, og vi har måske en del flere kampagner end jer, men det var nærmest et fuldtidsjob i sig selv, hvis man virkelig ville sikre sig, at performance og RO$I var on point.

Ift SEO: Lav et sitemap hvor I mapper alle jeres sider ud, definér primære og sekundære keywords for alle sammen (på baggrund af kw research og search intent ift jeres produkt/service), og arbejd målrettet med indholdet, således at hver eneste side har et unikt primær keyword. 

 

Sørg desuden for at lave godt, autentisk content som appellerer til jeres målgruppe (no-brainer self) og så skal I sørge for at al jeres indhold bliver indekseret og afrapporteret ordentligt af google ved hjælp af f.eks. Analytics & Google Tag Manager. 

 

Content briefs afhænger nok meget af, hvordan I normalt griber jeres content an samt hvor tunge topics I arbejder med.

 

 

 

 Tak for input. 

Jeg har læst en del op på topic clustering og customer journey mapping, så jeg føler mig godt rustet til at facilitere den rejse. :-)

21-12-2022 13:37 #13| 0
OP
rewind skrev:

Det kan være lidt svært at svare på de ting, du gerne vil have hjælp til uden at vide mere omkring virksomheden, men jeg kan prøve da jeg selv tidligere har ejet og drevet en mindre virksomhed. 

 

Google Adwords/SEO: 

Pas meget på med SEO bureauer. Jeg har været igennem adskillige bureauer og ved mange kan du ramme inden for et spænd der hedder "bondefangeri -> dårlig value". De skal selvfølgelig have den pris de mener de er værd, men for mange er det svært at gennemskue salgstalen og løfterne. Der findes dog nogle som er hæderlige og dygtige. Hvor meget du skal bruge dem, kommer i høj grad an på hvor meget I selv kan. Jeg tror næsten alle kan lave Title tags, meta beskrivelser og den slags, hvis man sætter sig ind i det, men jeg oplevede nogle bureauer, som tog sig ekstremt betalt for denne del. Dybdegående tekniske seomæssige problemer med websitet og linkbuilding var noget af det jeg havde svært ved, så jeg brugte SEO-bureuaet til nærmest udelukkende del den. 

 

Google Ads kommer meget an på jeres branche, marginaler og strategi. Det er en fantastisk måde at vækste på og er I super gode til retention er det en fremragende måde at vækste på. Er det primært enkeltkøb så skal I fokusere rigtig meget på jeres ROAS ud fra de forskellige kampagner. Det kommer også an på jeres marginaler. Er det lave marginaler og enkeltkøb, skal der naturligvis stilles større krav og der kan det meget nemt vise sig at Google Ads ikke er profitabelt. Det var det ikke i mit tilfælde. Google shopping var derimod en cash cow. Hvis det bliver sat rigtigt op kan det i rigtig mange tilfælde køre super godt. Det kræver typisk ikke samme vedligeholdelse og er derfor meget rentabelt. Igen kan man differentiere sine bud ud fra et ROAS krav, så I altid sikrer en ROAS der er profitabel, hvis det er målet (modsat fx vækst). 

 

Hvis I kører med bureauer, så vil jeg holde meget øje med dem og begynder de at sløse så overvej at skifte. Fokuser altid på performace og track deres resultater. Overlader I det blindt til andre, kan I risikere at de laver ting som ikke er rentable for jer. 

 

Facebook remarketing på folk der har lagt produkter i kurven, men ikke gennemført sit køb kan også være yderst profitabelt. 

 

Analytics: 

Nu er det et par år siden at jeg har været i gang, men et af de problemer vi ramte ind i var Cookies og hvis ikke folk accepterer cookies, så kunne man ikke få data til GA. Det vil sige at tallene i GA måske var 1/3-2/3 af alle besøgende og derfor sværere at bruge og analysere på. Jeg er sikker på at der er sket meget siden da, men bare lige en note omkring det. 

 

Tekster:

Klart bedst at lave dem selv, hvis det er muligt. I kender produkterne bedst og kan bedst skrive en fangende beskrivelse. Jeg benyttede dog tekst bureauer og brugte TEXTA, som jeg synes var hæderlige og prisvenlige. De var gode til at lytte og var tingene ikke som vi aftalte det, så lavede de det om. Det synes jeg altid viser integritet. 

Jeg vil dog klart fokusere på at få lavet gode kategoribeskrivelser, da det typisk er dem I skal kæmpe med på Google. Igen kommer det an på virksomhed, branche osv. 

 Det var faktisk et bevidst valg ikke at nævne for meget om branchen - Jeg tænkte andre i samme situation måske så havde nemmere ved at relatere, hvis det altså ikke blev alt for konkret.

 

Vi tilbyder services B2B og B2C, hvor arbejdet udføres kundens matriklen - Dvs. vi er udekørende.

Vores services er primært enkeltkøb, så vi fokuserer også meget på ROAS og referrals - Vi får en del henvisninger fra tilfredse kunder. Ydermere har vi fokus på at øge life time value på nogle services.

 

Vi har ~10 forskellige ydelser, så jeg vurderer ikke at vi har et kompleks GA setup. PT. er vores annoncestruktur SKAG.

 

Remarketing er noget vi skal have gjort noget ved, men vi og bureauer vurderer ikke FB annoncering er en god case (Altså udover remarketing)


Jeg har faktisk tidligere været i dialog med TEXTA, dog med henblik på email marketing.  

21-12-2022 17:41 #14| 0
NesleiN skrev:

 Det var faktisk et bevidst valg ikke at nævne for meget om branchen - Jeg tænkte andre i samme situation måske så havde nemmere ved at relatere, hvis det altså ikke blev alt for konkret.

 

Vi tilbyder services B2B og B2C, hvor arbejdet udføres kundens matriklen - Dvs. vi er udekørende.

Vores services er primært enkeltkøb, så vi fokuserer også meget på ROAS og referrals - Vi får en del henvisninger fra tilfredse kunder. Ydermere har vi fokus på at øge life time value på nogle services.

 

Vi har ~10 forskellige ydelser, så jeg vurderer ikke at vi har et kompleks GA setup. PT. er vores annoncestruktur SKAG.

 

Remarketing er noget vi skal have gjort noget ved, men vi og bureauer vurderer ikke FB annoncering er en god case (Altså udover remarketing)

 

Jeg har faktisk tidligere været i dialog med TEXTA, dog med henblik på email marketing.  

Enig i at FB annoncering kan være vanskelig. Nogen er fantastisk gode til det. For mig virkede det ikke, men remarketing var fantastisk. Specielt hvis man har høj- og lavsæson. Så kan man slå det fra i lavsæson og bruge ekstra penge på det i højsæson. 

 

Hvis det i høj grad er enkeltkøb, men hvor der måske kommer lignende behov efter en periode, så kan det være en ide med et automatiseret e-mail flow. Fx hvis det er hårde hvidevarer og I ved at en vaskemaskine i snit varer 5 år, så kan man jo begynde med emails fra 4,5 år efter køb. Eller man kan sætte et relateret email flow op. Så der et år efter køb kommer en e-mail med tilbud på et køleskab eller andet som måske er ved at stå af. 

 

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar