MacBook pro late 2009 - opgradering, how?

#1| 0

Hejsa PN

har netop postet et indlæg på macforum.dk , men paster det osse lige her til :)

SKal ha' opgraderet min Macbook.

"Hejsa Macforum

Disse spørgsmål er nok blevet stillet 100000 gange før, men skal bare lige ha' det helt på plads.

Det sådan at min MBP 2009 er rigtig brændt af! Den kan faktisk ikke tænde pt.

Derfor vil jeg opgradere den og vil være sikker på at det hardware jeg køber er kompatibelt med den model.

Jeg skal have RAM, ny HDD (SSD) og batteri.

RAM:

Går ud fra jeg skal have DDR, men kan jeg bare købe hvilken som helst ramblok og sætte i? Mener der er plads til blokke. Er det ideelt med fx 2 x 512 , eller kan mindre gøre det?

HDD:

Her søger jeg en billig SSD, jeg har eksterne til at lagre mine ting, så den behøves ikke være så stor, mest bare til styresystem samt køre mange applikationer: Pokerklienter, VLC, Youtube osv

Batteri:

Her overvejer jeg at bruge Hong-KOng ebay da de har nogle uofficielle mærker der lavet batterier langt billigere.

Tilmed tænker jeg på om hvor man kan skaffe disse gummi-omslag da min er ret medtaget på kabinettet

Altså jeg kunne godt tænke mig af vide om jeg bare kan købe hvilken som helst SSD og hvilken som helst RAM eller om der er kompatilitets problemer. Håber nogen kan hjælpe.

Mvh Rosales"


Mvh Kezman

05-01-2012 18:06 #2| 0

Umiddelbart så skal du ha nogle 1066 MHz PC3-8500 DDR3 SDRAM ifølge Wikipedia, men check lige for en sikkerheds skyld ved at indtaste dit serienummer her (mener det står under batteriet?):
selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do

Wikipedia siger ligeledes, at 2009 MBP kan klare op til 8GB RAM.

Mht. de andre spørgsmål, så hvis du ikke får svar, så prøv inde på MacRumors forum. De plejer at være hurtige til at svare.

05-01-2012 18:52 #3| 0

Don_t +1

Er du sikker på det er de ting der er brændt af ?

Ville være pænt skidt at købe det hele ind for at finde ud af at CPU eller MB er brændt sammen

05-01-2012 20:05 #4| 0

Kan desværre ikke være behjælpelig med andet end rammene, men jeg har haft købt dette ram sæt http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=620006. Købte det dog direkte fra crucials egen side, da jeg på daværende tidspunkt boede i London.

Det er super nemt at skifte rammene, du skal sådan set bare skrue bagsiden af din macbook pro også er det lige til at pille de gamle ramblokke ud og sætte de nye i. At skifte dine ram skulle IKKE ændre på din garanti.


Derudover kan du også prøve at poste dit spørgsmål på http://macbay.dk de plejer at være meget kompetente.

Redigeret af Chrilz d. 05-01-2012 20:07
05-01-2012 20:47 #5| 0

Hejsa

Tak for alle jeres svar. Der endnu ikke kommet nogle på macforum.dk , hehe :)

@Don_t

ok, takker for link. Hvor mange ram har i i jeres , og hvad vil i mene er nødvendigt til poker,browser og evt film?

@Tilthis

Jeg ved batteriet er færdigt, har prøvet med andre batterier og der kan den starte. Jeg ved osse den integreret Fujitsu HDD er færdig idet jeg ikke kan installere OS på den, men istedet har en ekstern tilsluttet hvorpå OS kører. Om CPUen osse fejler noget finder jeg vel ud af. med MB mener du vel motherboard? det er måske straks dyrere at udskifte?

@Chriz

Tak. Lol kendte slet ikke til macbay.dk

@Alle

Alternativt kunne jeg self købe en ny, men man skal vel smide op mod 15K for en Pro med SSD?

Lad os sige jeg skal have 8GB RAM + Batteri + SSD , snakker vi vel ikke mere end ca. 4K ?

Redigeret af Matejzkezman d. 05-01-2012 21:04
05-01-2012 21:21 #6| 0

Hvis booter på en anden hdd så burde både mb og cpu være intakt , dog for at være helt sikker kan du tage hdd ud og smide den i en anden computer for at være sikker

Og ja det kan sagtens klares for under 4 k hvis du køber online

05-01-2012 21:39 #7| 0
Lad os sige jeg skal have 8GB RAM + Batteri + SSD , snakker vi vel ikke mere end ca. 4K ?


Du kan starte med at købe en 1x4 GB blok, og så efterfølgende holde øje med, om de programmer du bruger sluger al RAM - ellers har du ikke brug for mere.

Jeg ved ikke hvad de batterier du har kigget på koster, så jeg vil tro, at SSDen er den begrænsende faktor i dit budget. Så bestem dig for hvilken størrelse SSD du har brug for først.

edit: en 1x4 GB RAM blok af den type jeg nævnte tidligere koster 180-200 kr på www.edbpriser.dk
Redigeret af Don_T d. 05-01-2012 21:40
05-01-2012 22:04 #8| 0
Don_T skrev:
Lad os sige jeg skal have 8GB RAM + Batteri + SSD , snakker vi vel ikke mere end ca. 4K ?


Du kan starte med at købe en 1x4 GB blok, og så efterfølgende holde øje med, om de programmer du bruger sluger al RAM - ellers har du ikke brug for mere.

Jeg ved ikke hvad de batterier du har kigget på koster, så jeg vil tro, at SSDen er den begrænsende faktor i dit budget. Så bestem dig for hvilken størrelse SSD du har brug for først.

edit: en 1x4 GB RAM blok af den type jeg nævnte tidligere koster 180-200 kr på www.edbpriser.dk


Kan slet ikke betale sig kun at købe 1x4 gb blok. I det link jeg smed får du 2x4 gb blokke for lidt over 300 kr.
Derudover anbefale apple også at man køre med 2 blokke for den bedste ydelse :). support.apple.com/kb/HT1270?viewlocale=da_DK
05-01-2012 22:10 #9| 0

Det har du selvfølgelig ret i :)

05-01-2012 22:10 #10| 0

Fantastisk, tror heller ej HDDen er problemet. Det er jo langt billigere selv at købe komponenterne i forhold til at købe en ny MBP.

RAM lyder overskueligt. Mht batteri har jeg fået anbefalet (fra en i Brink elektronik) at købe over Hong-Kong ebay, og det giver jeg et skud, han siger det koster omkring 300 DKK eksl toldafgift.

Jeg overvejer fx en 120GB SSD. Kan denne gøre det:

www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=639424

Nogen jer som kører med SSD?

Super mange tak for alle svarene

05-01-2012 22:18 #11| 0

Hvorfor er det egentlig du vil købe nye RAM? Hvis de gamle ikke er brændt af, og har fungeret fint til dit behov, er der jo ingen grund til at opgradere dem?

05-01-2012 22:20 #12| 0
Matejzkezman skrev:
Fantastisk, tror heller ej HDDen er problemet. Det er jo langt billigere selv at købe komponenterne i forhold til at købe en ny MBP.

RAM lyder overskueligt. Mht batteri har jeg fået anbefalet (fra en i Brink elektronik) at købe over Hong-Kong ebay, og det giver jeg et skud, han siger det koster omkring 300 DKK eksl toldafgift.

Jeg overvejer fx en 120GB SSD. Kan denne gøre det:

www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=639424

Nogen jer som kører med SSD?

Super mange tak for alle svarene


Jeg køre med denne her, og har ingen problemer haft.

OCZ SSD Agility 3

Du kan købe den her, til 1119. Bj Trading
Redigeret af gjubii d. 05-01-2012 22:23
05-01-2012 22:36 #13| 0

@Don_T

Ja godt spørgsmål, tænkte bare de skulle udskiftes, men hvorledes kan jeg teste dem?

@Gjubli

Super, snupper nok dem samt Chrilz forslag til RAM.

05-01-2012 23:16 #14| 0
Matejzkezman skrev:
Fantastisk, tror heller ej HDDen er problemet. Det er jo langt billigere selv at købe komponenterne i forhold til at købe en ny MBP.


Jeg gik lige ind på apple.com, for at hvor meget det egentlig kostede for en RAM-upgrade. Dette er hvad jeg fandt frem til ved en 15-tommer macbook pro:

05-01-2012 23:28 #15| 0

@harry
Apples ram har altid været dyrere end andre mærker, men dem du viser dér er 1333, OP skal bruge 1066. Væsentlig forskel ;)

05-01-2012 23:34 #16| 0
Matejzkezman skrev:
@Don_T

Ja godt spørgsmål, tænkte bare de skulle udskiftes, men hvorledes kan jeg teste dem?


Du skulle gerne kunne se i enhedshåndtering om den korrekte mængde ram bliver genkendt - har du sat 2 gb i, er det også det der skal stå dér. Efterfølgende kan du hente widgetten istat Pro og holde øje med om du bruger dine ram fuldt ud. Hvis ikke, så er der ingen grund til at købe nye.
05-01-2012 23:54 #17| 0
Don_T skrev:
@harry
Apples ram har altid været dyrere end andre mærker, men dem du viser dér er 1333, OP skal bruge 1066. Væsentlig forskel ;)


jojo, men 1540kr sammenlignet med 305kr. Det skal godt nok være nogle wonderram så. Og her er ikke fratrukket de 2x 2gb blokke fra prisen.
06-01-2012 07:46 #18| 0

Jeg forstår stadig ikke hvor du vil hen? OP skal bruge PC8500 1066MHz DDR3 RAM, og dem du sammenligner med er PC10600 1333MHz DDR3 RAM.

09-02-2012 21:16 #19| 0

Updates bump

Batteri netop kommet fra Hongkong for 27 USD, dog tog det op mod 30 dage og blev sendt til mine forældre i Jylland af eller anden årsag.

Har netop sat min nye "OCZ SSD Agility 3" og Mac'n starter, dog bliver skærmen aldrig blå, den forbliver sort samt bipper over 5 gange (og forsætter).
Ifølge fejlmeldingen kan det være problemer med processoren. Dog har jeg sat en anden HDD og min Mac starter normalt. Altså kan jeg konkludere at den SSD jeg har købt ikke er kompatibel med min Mac samt processoren fungerer.

Hvis nogen kender noget til SSD der er kompatibelt til min MacBook Pro (den "gamle", sølv aluminium - Har muligvis lavet en misledene overskrift i sin tid, da jeg ikke tror det er en 2009, men en 2008, det undskylder jeg. Heldgivs har jeg fortrydelsesret og kan få pengene igen for den fejlkøbte SSD)

09-02-2012 21:21 #20| 0
Hvis nogen kender noget til SSD der er kompatibelt til min MacBook Pro


Jeg har ikke selv opgraderet med en SSD, så jeg er ikke så meget inde i stoffet, men jeg kan se der er en del, der har stillet spørgsmålet før:

www.google.dk/search?source=ig&hl=da&rlz=&q=ssd+for+macbook+pro+2008&oq=ssd+for+macbook+pro+&aq=2&aqi=g10&aql=&gs_sm=3&gs_upl=186l2168l0l4561l7l5l0l0l0l0l226l789l1.3.1l5l0

Der skulle en del tråde at læse i.

edit: hvis linket ikke virker, så har jeg søgt på ssd for macbook pro 2008
Redigeret af Don_T d. 09-02-2012 21:22
09-02-2012 21:31 #21| 0

@Don_T

Jep , har været rundt og se nogle af dem. OCZ Agility 3 er vist lidt sløj til min maskine.

10-02-2012 12:07 #22| 0

Virker nu.

Bootede MAC OS fra ekstern HDD og formaterede der igennem SSD'en via Disc Utility, derefter installerede jeg MAC OS på SSDen og min MBP starter nu op på omkring 7 sek. I LIKE.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar