Kompensation ved flyaflysning

#1| 0

Hej PN.
Jeg har et lille spørgsmål til jer.

I forbindelse med mit arbejde, har jeg været en tur i udlandet (EU).

Da jeg skal hjem med fly og er på vej i lufthavnen, får jeg en SMS om at jeg er ombooket til et fly næste morgen (ca. 11 timer senere). Det viser sig, at det fly jeg skulle have været med er blevet aflyst (ingen årsag givet).

Jeg har ikke lyst til, at vente til dagen efter med at komme hjem, hvorfor jeg finder en afgang hos et andet selskab, som jeg kommer hjem med. Derfor aflyser jeg også min oprindelige rejse.


Jeg har ikke selv lidt noget direkte tab, da arbejdet betaler omkostningerne forbundet med både telefon, mad og flybilletter.

Dog kan jeg se, at man alligevel kan have ret til kompensation ved aflysning af fly, men jeg er i tvivl om hvorvidt jeg er berettiget til kompensation, når jeg har afbrudt min rejse pga. den forlængede ventetid.
http://www.forbrugereuropa.dk/Rejser/Flyrejser/Kompensation

Jeg har skrevet til flyselskabet, som ikke mener jeg er berettiget til kompensation når jeg vælger at afbryde rejsen.

Hvad mener PN?

24-10-2014 15:44 #2| 3

Hvorfor vil du kompenseres, når du ikke har lidt noget tab?

24-10-2014 15:47 #3| 0

Vel for at score lidt penge privat.....

24-10-2014 15:58 #4| 0

Kompensation for forsinkelser/aflysninger tilkommer passageren og ikke den, som har betalt flybilletten. Så udfyld du bare anmodning om kompensation ved flyselskabet og put pengene i lommen :-)

24-10-2014 16:01 #5| 0

Altså hvis du får nogen.

Trafikstyrelsen afviste vores krav, og gav flyselskabet medhold... Er stadigvæk ikke afklaret med om sagen bør forelægges domstolen eller trafikstyrelsen på ny. De har lavet fejl i sagsbehandlingen, hvilket bør få dem til at genoptage sagen ved anmodning.

Afvisningen af kravet er ikke på linje med EU-domstolens fortolkning af området (min fortolkning selvfølgelig) :-)

24-10-2014 16:17 #6| 0

airhelp.dk

24-10-2014 16:37 #7| 1

Sørgelig verden vi lever i efterhånden...

24-10-2014 16:52 #8| 2
OP

Jeg vil gerne kompenseres fordi der var en del timers bøvl.
For det første skal der bookes en anden flyver, jeg kom på venteliste uden at vide om jeg kom med flyet, samt koordinering på hjemmefronten i tilfælde af at jeg ikke kom hjem.

Jeg kender godt til virksomheder som kan søge for mig, men er ikke interesseret i at give dem en andel af min kompensation.

Det kan være der er nogle andre på PN, som har prøvet en lignende situation.

24-10-2014 17:18 #9| 6

Tænk engang at folk kan få ondt i røven over at man gerne vil kræve en kompensation som man eventuelt har ret til?!

24-10-2014 17:37 #10| 8

LOL, grineren tråd. Selvfølgelig skal manden have kompensation hvis berigtiget til det. Hvordan fanden kan folk syntes andet???

24-10-2014 20:10 #11| 1
HundenBuller skrev:
Sørgelig verden vi lever i efterhånden...


Hvorfor? Din kommentar er sgu ligeså sørgelig, find noget pudder så du kan få smurt numsen
24-10-2014 20:24 #12| 0

Mindst 3 timers forsinkelse ved rejse under 1500 km.= EUR 250
1500-3500 km. = EUR 400.

Se mere her: www.dr.dk/DR1/kontant/2013/02/12154102.htm

24-10-2014 20:59 #13| 0

Når du siger, at du aflyste din anden rejse, skal jeg så forstå det som, at du fik refusion for de gamle billetter? I såfald er du ikke berettiget til kompensation.

24-10-2014 21:00 #14| 0
OP

Jeg kender godt beløbsgrænserne og diverse portaler hvor de beskriver dem, hvilket er årsagen til at jeg mener, at være berettiget til kompensation.

Jeg har søgt kompensation ved flyselskabet, men er blevet afvist 2 gange med forklaringen om at jeg har valgt at afbryde min rejse, hvorfor jeg ikke er berettiget til kompensation.
Flyselskabet henviser selv til EU261/2004, men jeg kan ikke se at en afbrydelse af rejsen skulle fratage mig retten til kompensation. Når jeg beder dem fortælle mig hvor de læser af EU261, at afbrydelse fratager mig retten til kompensation, får jeg blot at vide at de holder fast i at jeg ikke er berettiget.

Ingen PN'ere der er juridisk kyndige eller selv har oplevet dette?

24-10-2014 21:02 #15| 0
OP

@SebberG
Ja jeg fik selvfølgelig pengene retur for de gamle billetter.
Hvorfor fratager afbrydelsen af rejsen mig retten til kompensation iht. EU261/2004?

EDIT: Se evt. http://www.forbrugereuropa.dk/Rejser/Flyrejser/Aflysning hvor det er angivet at:
"Hvis flyselskabet aflyser en afgang, skal du tilbydes valget mellem:
- at få penge tilbage for billetten inden syv dage samt eventuelt en returflyvning til første afgangssted ved førstgivne lejlighed."


Samt nedenunder:

"Kompensation
Herudover kan du have ret til kompensation. Læs mere i afsnittet "Kompensation"."

Redigeret af lolAI d. 24-10-2014 21:05
24-10-2014 21:08 #16| 0

Det giver sig selv. Du kan enten tage imod ombookningen og få en kompensation, men hvis du ønsker at komme hurtigere frem ved at aflyse rejsen, så har selskabet ikke længere nogen forpligtelser i forhold til kompensation.

Hvad angår forplejning, så er det en smule mere besværligt. Såfremt du har ventet 10 timer i lufthavnen, hvor du har købt mad og lignende, hvorefter de forsinker flyet yderligere, og du så vælger at aflyse, så skal de naturligvis betale forplejning.

24-10-2014 21:19 #17| 1
OP

Jeg mener ikke, at det giver sig selv.
Jeg kan nævne en mængde andre forretningtransaktioner, hvor en afbrudt kontrakt kan resultere kompensation når den ene part ikke kan levere det aftalte.

Derudover kan jeg ikke se, hvor i EU261/2004, at afbrydelse fratager mig retten til kompensation.
Særligt artikel 5 nævner en række scenarier hvor der kan ses bort fra kompensation, men afbrydelse af rejsen er ikke en af dem.
http://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:439cd3a7-fd3c-4da7-8bf4-b0f60600c1d6.0004.02/DOC_1&format=PDF

24-10-2014 21:23 #18| 0

Når du vælger at aflyse og får pengene tilbage så mister du retten til erstatning - 100%

24-10-2014 22:05 #19| 0
lolAI skrev:
Jeg mener ikke, at det giver sig selv.
Jeg kan nævne en mængde andre forretningtransaktioner, hvor en afbrudt kontrakt kan resultere kompensation når den ene part ikke kan levere det aftalte.

Derudover kan jeg ikke se, hvor i EU261/2004, at afbrydelse fratager mig retten til kompensation.
Særligt artikel 5 nævner en række scenarier hvor der kan ses bort fra kompensation, men afbrydelse af rejsen er ikke en af dem.
http://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:439cd3a7-fd3c-4da7-8bf4-b0f60600c1d6.0004.02/DOC_1&format=PDF


Der står i artikel 8, at du enten kan få refusion eller få en omlægning af rejsen. Der vil jeg så mene, at det indirekte står, at du enten kan få pengene tilbage og 'melde dig ud' eller også kan du tage omlægningen og få kompensation. Ellers ville man jo altid aflyse rejsen og nappe kompensationen.

Det er jeg ked af :)
24-10-2014 22:14 #20| 1
OP

@Zaphod2000 & SebberG
Hvis I læser starten af artikel 5, så står der at man som passager har ret til det beskrevne i artikel 8 OG kompensation ifl. artikel 5.

24-10-2014 22:25 #21| 0

Okay, gider ikke diskutere, hvorvidt vi forstår lovskriften forskelligt. Jeg læser det klart som om, at du ikke er berettiget til det. Der står, at der skal ydes bistand jf. artikel 8. Din bistand er pengene tilbage. Selvfølgelig kan du ikke få pengene OG 250 euro.

Men altså. Hvad der er lidt mere essentielt, end hvordan vi forstår teksten, det er, at jeg arbejder i en virksomhed, der håndterer sager om passagerrettigheder jf. forordningen på daglig basis, og jeg kan informere dig om, at du ikke er berettiget til kompensation.

24-10-2014 22:27 #22| 0

Det var ikke for at lyde arrogant eller noget :)

24-10-2014 22:36 #23| 0

Jeg læser det umiddelbart som OP. Desuden mener jeg heller ikke bistand kan tolkes som pengene tilbage.

24-10-2014 22:42 #24| 0
OP

Hvorfor er det en selvfølgelighed at jeg ikke kan få pengene tilbage og kompensation, når det nu er angivet i artikel 5 at jeg kan?

Tak for dit input, det er rart at høre fra en i branchen. Dog mener jeg ikke, at du kan vælge at se bort fra artikel 5.

24-10-2014 22:55 #25| 0

Vil du ikke fortælle mig, hvor i artikel 5 det står, at du kan få begge? :)

24-10-2014 23:08 #26| 0
OP

Afsnit 1a angiver at jeg har ret til refundering eller ombooking jf. artikel 8 AND (sidste ord i afsnit 1A) ret til kompensation beskrevet i afsnit 1c.

24-10-2014 23:33 #27| 0

Giver jo ikke mening hvis han ikke kan få kompensation. Så kan flyselskaber når de er nød til at aflyse jo bare ombooke en til et fly en måned efter så folk bliver tvunget til bare at få pengene tilbage. Derudover er det jo tit dyre at bestille fly på dagen i forhold til på forhånd.

26-10-2014 20:36 #28| 0
OP

Søndagsbump ifht. første afsnit i artikel 5, kan det tolkes anderledes end at jeg har ret til på refundering/aflysning OG kompensation?

@SebberG
Er jeg galt afmarcheret når jeg læser artikel 5 sådan?

27-10-2014 12:24 #29| 0

Giv mig lige en dag, lolAI. Drøfter den lige med en jurist på stedet.

27-10-2014 12:33 #30| 0

Jeg stod i samme situation forleden da Lufthansas piloter strejkede. Jeg kontaktede flyforsinkelse, som kører sagen for mig lige nu. De vurderer at jeg får 400€ kompensation pr. billet (hvor de så tager de 25%)

27-10-2014 12:48 #31| 0
lolAI skrev:
Søndagsbump ifht. første afsnit i artikel 5, kan det tolkes anderledes end at jeg har ret til på refundering/aflysning OG kompensation?

@SebberG
Er jeg galt afmarcheret når jeg læser artikel 5 sådan?


Hej lolAI

Nu har jeg drøftet sagen med en jurist på området, og den pågældende person informerer mig om, at refusionen og den mulige kompensation er uafhængige af hinanden.

Det vil altså sige, at jeg i første omgang tog fejl, og at du som udgangspunkt er berettiget til kompensationen. Det næste slagsmål, der skal tages, kommer dog til at handle om, hvorvidt det fra selskabets side kan bevises, at de har taget alle de forholdsregler, der kunne tages, for at få afgangen gennemført.

Jeg beklager forvirringen :-)
27-10-2014 12:57 #32| 0

SebberG jeg håber ikke du er ligeså skråsikker i de sager om passagerrettigheder du arbejder med til daglig.

27-10-2014 15:55 #33| 0
OP

@SebberG
Tak for din feedback, jeg må endnu endnu bede dem udbetale kompensation til mig.
Hvad er skridtet såfremt de stadig nægter, er det at klage til trafikstyrelsen?

28-10-2014 09:07 #34| 0
lolAI skrev:
@SebberG
Tak for din feedback, jeg må endnu endnu bede dem udbetale kompensation til mig.
Hvad er skridtet såfremt de stadig nægter, er det at klage til trafikstyrelsen?


Ja, der skal du klage til Trafikstyrelsen :)
28-10-2014 09:23 #35| 0

Er det ikke hvis man flyver FRA Danmark man skal klage til trafikstyrelsen? I dette tilfælde flyves der fra et andet EU land og derfor TROR jeg der skal klages i det pågældende land.
Tror til gengæld trafikstyrelsen kan hjælpe med at få klagen sendt til rette modtager.

28-10-2014 13:38 #36| 0

Jo, såfremt du flyver fra et andet EU land (havde jeg ikke set), skal du klare til det pågældende lands luftfartsmyndigheder.

Du kan se her, hvor du skal klage til. Trafikstyrelsens skal ikke hjælpe dig med at videreformidle:

ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/2004_261_national_enforcement_bodies.pdf

28-10-2014 14:14 #37| 0

lol

28-10-2014 17:01 #38| 0
WastedWanker skrev:
lol


Hvad er dit problem?
28-10-2014 18:02 #39| 0

Det er lolAI der har et problem med et flyselskab og det bliver ikke mindre af dine konstante fejlagtige informationer. Og selvfølgelig hjælper trafikstyrelsen med en adresse.
Jeg har et problem med folk i jobfunktioner som de ikke fatter noget af. Jeg ved ikke hvad du arbejder med men du virker enormt skråsikker på trods af du guider OP fuldstændig forkert.




29-10-2014 15:56 #40| 0
OP

Tak for input til jer begge, også selvom der er lidt modstridende :-)

Jeg prøver at kontakte trafikstyrelsen i første omgang, så hører jeg lige hvad de siger.

Derudover har jeg et tillægsspørgsmål vedr. beregningen af antal km.
Hvor mange km. skal jeg beregne ud fra, såfremt jeg skal med videre med et connecting flight og ikke kommer med pga. aflysningen?
Er det kun distancen for det aflyste fly, eller er det den totale distance for min rejse, inkl. connecting flights, der skal beregnes km. ud fra?

02-11-2014 18:08 #41| 0

Bump ;)

12-11-2014 13:27 #42| 0
OP

Jeg bumper lige denne da flyselskabet endelig, efter en lang række mails, har medgivet at jeg er berettiget til kompensation.
Til jer der evt. skulle stå i en lignende situation i fremtiden, så bliv ved med at fastholde jeres krav.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar