Kompensation for at stå af overbooket fly?

#1| 0

Ved godt det har været oppe før, men en gang til..

 

knægten sad/sidder i et fly på vej hjem fra Italien, der skulle stå 15 af før de kan flyve, 7 havde meldt sig, nu har han og familien på 4 også meldt sig.

de er blevet lovet ny bookning i morgen, overnatning og kompensation, men ikke beløb på kompensationen.

hvad kan de forvente her? Bør de hyre et af de firmaer der hjælper med den slags, er det lige til når de har gjort det frivilligt, eller har de skudt sig selv i fødderne og må takke ja til hvad de bliver tilbudt nu de meldte sig?

 

De syntes det passede fint, min eks svoger og kone lander samme sted lige om lidt, så de får en aften sammen, men vil selvfølgelig gerne have en gevinst på det aligevel 😉

25-07-2023 15:14 #2| 0

Normalt bliver man altid fortalt hvilken Kompensensation man vil få når det er friviligt.
Problemet er at når det er Friviligt så man ikke underlagt de regler som ellers str i EU reglerne, EU  Reglerne EC21 så vidt jeg husker siger 600 EURO ved overbooking plus hotel/mad

Med mindre man indgår en frivilig aftale.

En frivilig aftale kan f.eks. være som jeg gjorde for 3 år siden på vej mellemlanding warzaw, hvor flyet var overbooket.
Jeg skulle vente 8 timer yderligere og fik følgende
600 EURO i rejse Kredit  (det her er alene en dårlig deal, men status Miles gjorde at jeg et helt år fik gratis Lounges besøg + ekstra KG og upgrades af og til) 
Value +1000 EURO for mig
2 Lounges Besøg (der er nemlig tids maks på, og jeg ville godt i 2 forskellige lounges der)
20.000 Status Miles (gjorde at jeg steg til Guldkort)




25-07-2023 15:24 #3| 0
Moderator

Det er sært at der ikke er beløb på. Jeg havde ikke accepteret uden.

 

De er ikke berettiget til en krone mere end de er blevet tilbudt, hvis de selv har accepteret. Så i princippet kunne det være et rundt nul.


 

 

25-07-2023 15:32 #4| 0
OP

Jeg er desværre umiddelbart enig med jer, må håbe det er en halv historie jeg har fået af knægten, og de voksne har mere styr på det 😉

Redigeret af grovfil d. 25-07-2023 15:39
25-07-2023 16:01 #5| 0

Vi blev tilbudt 600 euro så vidt jeg husker (lyder dog af meget, nu hvor jeg tænker mig om), for at vente på et aftenfly til Wien fra Kastrup, 3-4 timer fra vores oprindelige eftermiddags fly. 
Men det er nok 7-8 år siden - så måske jeg husker forkert.

Vi fik dem stukket i hånden med det samme, på et one time use kreditkort, samt en voucher på 50 kr til at finde aftensmad i Kastrup, som jo nærmest kun dækker en danskvand med citrus :D 

 

Snap Call fra os, da vi alligevel ikke ville få noget ud af de få timer vi missede i Wien.


 


 

Redigeret af ktothep d. 25-07-2023 16:04
25-07-2023 17:30 #6| 0
Moderator
ktothep skrev:

Vi blev tilbudt 600 euro så vidt jeg husker (lyder dog af meget, nu hvor jeg tænker mig om), for at vente på et aftenfly til Wien fra Kastrup, 3-4 timer fra vores oprindelige eftermiddags fly. 
Men det er nok 7-8 år siden - så måske jeg husker forkert.

Vi fik dem stukket i hånden med det samme, på et one time use kreditkort, samt en voucher på 50 kr til at finde aftensmad i Kastrup, som jo nærmest kun dækker en danskvand med citrus :D 

 

Snap Call fra os, da vi alligevel ikke ville få noget ud af de få timer vi missede i Wien.


 


 

 

 EUR600 lyder af meget, hvis det er per person. Så kunne de lige så godt bare have aflyst jer, da det er den lovpligtige kompensation for en forsinkelse eller aflysning til/fra et land uden for EU. Inden for, dog kun 250,-

 

Jeg har fået tilbuddet mange gange efterhånden. Typisk ligger det på 1000-1500,- - er det rush-hour flyvninger, kan man nogle gange presse den lidt op eller.

 

Spørg altid pænt efter en opgradering til businessclass på den ombookede flyvning. I hvert fald med SAS, går den 3 ud af 4 gange.

25-07-2023 17:33 #7| 0
NanoQ skrev:

 

 EUR600 lyder af meget, hvis det er per person. Så kunne de lige så godt bare have aflyst jer, da det er den lovpligtige kompensation for en forsinkelse eller aflysning til/fra et land uden for EU. Inden for, dog kun 250,-

 

Jeg har fået tilbuddet mange gange efterhånden. Typisk ligger det på 1000-1500,- - er det rush-hour flyvninger, kan man nogle gange presse den lidt op eller.

 

Spørg altid pænt efter en opgradering til businessclass på den ombookede flyvning. I hvert fald med SAS, går den 3 ud af 4 gange.

 

Nej hvis flyet flyver og du afvise fordi der er overbooket så er prisen 600 EURO uanset KM...
Forsinkelser er noget helt andet end Denied Bording
Jeg er enig i at man altid skal prøve at gå efter en opgradering også hvis de har svært ved at få frivilige

25-07-2023 17:39 #8| 0
Moderator
pantherdk skrev:

 

Nej hvis flyet flyver og du afvise fordi der er overbooket så er prisen 600 EURO uanset KM...
Forsinkelser er noget helt andet end Denied Bording
Jeg er enig i at man altid skal prøve at gå efter en opgradering også hvis de har svært ved at få frivilige

 

 Det er jeg ret sikker på, du ikke har ret i. 1500km reglen gælder også ved overbooking.

 

Jeg kan tage fejl. Har du et link der underbygger?

25-07-2023 17:42 #9| 0
Moderator

Fra https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm#compensation-overbooked-1


 

25-07-2023 17:45 #10| 0
NanoQ skrev:

Fra https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_en.htm#compensation-overbooked-1

 

 

Jeg ved at flere af Flyhjælps selskaberne får 600 EURO ved Denied Bording, men ja det der siger noget andet.

Så ja du har faktisk ret men det sjovt at flyselskaberne selv tilbyder væsentligt mere ved flyene, måske fordi de ved at flyhjælpsselskaberne går efter de 600 EURO ?


 

25-07-2023 18:47 #11| 0
Moderator
pantherdk skrev:

Jeg ved at flere af Flyhjælps selskaberne får 600 EURO ved Denied Bording, men ja det der siger noget andet.

Så ja du har faktisk ret men det sjovt at flyselskaberne selv tilbyder væsentligt mere ved flyene, måske fordi de ved at flyhjælpsselskaberne går efter de 600 EURO ?


 

 

 Jeg kan kun forestille mig det, hvis det er for at slippe for administrativt bøvl. De er jo ikke forpligtede til at udbetale mere end regler foreskriver. Det kan "flyhjælpsbanditterne" ikke lave om på.

25-07-2023 19:29 #12| 1
OP

De fik 400 pr prs og overnatning på lækkert hotel, de skal dog halv tidligt op, de er fint tilfredse så vidt jeg forstår 🙂

25-07-2023 21:05 #13| 0
NanoQ skrev:

 

 EUR600 lyder af meget, hvis det er per person. Så kunne de lige så godt bare have aflyst jer, da det er den lovpligtige kompensation for en forsinkelse eller aflysning til/fra et land uden for EU. Inden for, dog kun 250,-  

 

 Som sagt lang tid siden, kan bare huske jeg blev meget forarget (på den positive måde), over hvad vi fik - men det har nok været noget mindre end hvad min hjerne vil have det til at være, hvis man kigger på dit link :) 



25-07-2023 21:30 #14| 0

Også væsentligt mere goodwill at hente, ved at folk går frivilligt af kontra at tvinge nogen af :-). Det er trods alt noget der kan ske hos alle flyselskaber. 

25-07-2023 23:18 #15| 5
Mrcharming skrev:

Også væsentligt mere goodwill at hente, ved at folk går frivilligt af kontra at tvinge nogen af :-). Det er trods alt noget der kan ske hos alle flyselskaber. 

 Sorry, men jeg har intet til overs for selskaberne. Har prøvet at ramme en overbooking til Manchester, hvor vi var et ton Utd og Liverpool fans. Men kammerat kom ikke med, så ikke særligt fedt at jeg kom alene afsted, men en billet (min kammerats) som han havde betalt dyrt for. Flyselskabet levede ikke op til noget af det de skulle (boardede før de checkede om nogen ville afstå deres pladser), og vi endte med en kompensation som ikke var i nærheden af at dække omkostningerne, og vores fælles tur var ødelagt, med mig på alene weekend!!

 

26-07-2023 00:18 #16| 0
Mrcharming skrev:

Også væsentligt mere goodwill at hente, ved at folk går frivilligt af kontra at tvinge nogen af :-). Det er trods alt noget der kan ske hos alle flyselskaber. 

 

 "trods alt noget der ske"

 

Nej, det skal fandme ikke foregå. Det er svineri og usmagelig behandling af kunder. Hvis jeg køber et produkt, så forventer jeg sgu at få det leveret. Så skal det ikke være i lotteri, når man møder op. 7-9-13 er det ikke sket endnu for mig, men har delme fået mange tilbud om at skippe især i USA. Samt set en masse fortvivlet personer, der ikke kom med ombord.

 

Det er jo skræmmende de beløb man bliver tilbudt nogen gange for at afstå at flyve i USA ihverfald. Har flere gange set beløb mellem $1.000-2.000.

 

Når man så ser de fleste flyselskaber ligger med røven i vandskorpen og reddet af det offentlige eller investors nåde.

 

At man så nok også burde kigge ind i de super lave priser man kan købe en flybillet til er så en anden sag. Som forbruger er det selvfølgelig pissefedt lige at nuppe en retur til Malage, Barcelona, London, osv. for 1.000kr... Men nu har vi jo set flere gange hvor SAS skulle bruge hjælp, og en række andre selskaber. Så forstår man jo ikke de bliver ved med at forsætte i samme spor.

26-07-2023 00:19 #17| 0
Moderator
Jensen skrev:

 Sorry, men jeg har intet til overs for selskaberne. Har prøvet at ramme en overbooking til Manchester, hvor vi var et ton Utd og Liverpool fans. Men kammerat kom ikke med, så ikke særligt fedt at jeg kom alene afsted, men en billet (min kammerats) som han havde betalt dyrt for. Flyselskabet levede ikke op til noget af det de skulle (boardede før de checkede om nogen ville afstå deres pladser), og vi endte med en kompensation som ikke var i nærheden af at dække omkostningerne, og vores fælles tur var ødelagt, med mig på alene weekend!!

 

 

 Det er da en træls oplevelse. Men jeg vil påstå, det ikke er normen, med mindre det er Ryanair eller tilsvarende. Jeg synes ikke det er fair, at skære alle flyselskaber over en kam.



26-07-2023 03:03 #18| 0

Prøvede noget lignende med et spansk flyselskab. (Iberia express, tror jeg det hed) 
Læste trustpilot efterfølgende, og der var fyldt med dårlige anmeldelser omkring overbooket fly. For nogle flyselskaber er det nærmest normalen, måske en form for mærkelig forretningsmodel, desværre. 
Vi fik 600€ pr person, og ombookning af fly med et ekstra stop. De ville give 400€ men vi henviste til EU regler, og fik 600€ udbetalt ugen efter. Rejsen var mere end 3500km lang, og vi var mere end 3 timer forsinket. 

Redigeret af Rbh4970 d. 26-07-2023 03:05
26-07-2023 08:09 #19| 0
NanoQ skrev:

 

 Det er da en træls oplevelse. Men jeg vil påstå, det ikke er normen, med mindre det er Ryanair eller tilsvarende. Jeg synes ikke det er fair, at skære alle flyselskaber over en kam.

 

 

 

 Det er IMO gængs praksis at flyselskaberne overbooker deres fly, formentligt pga algoritmer der fortæller dem hvor mange “no show” man skal forvente på en given tur. 

En hurtig Google søgning, bekræfter også at flere flyselskaber (også de “gode”), har det indskrevet i deres T&C hvad der sker i forbindelse med overbooking, ligesom anmeldelser på trustpilot også viser det. 

Latterligt at det sker, og burde ikke ske - når man betaler for et produkt. 

 

Så ligepræcis der, er Ryanair ikke de “dårlige” ;) 





Redigeret af ktothep d. 26-07-2023 08:14
26-07-2023 08:32 #20| 0
Moderator
ktothep skrev:

 

 Det er IMO gængs praksis at flyselskaberne overbooker deres fly, formentligt pga algoritmer der fortæller dem hvor mange “no show” man skal forvente på en given tur. 

En hurtig Google søgning, bekræfter også at flere flyselskaber (også de “gode”), har det indskrevet i deres T&C hvad der sker i forbindelse med overbooking, ligesom anmeldelser på trustpilot også viser det. 

Latterligt at det sker, og burde ikke ske - når man betaler for et produkt. 

 

Så ligepræcis der, er Ryanair ikke de “dårlige” ;) 





 

 Jo de er 🙂

 

Du har ret i at overbookings sker hos alle flyselskaber. Men Ryanair gider ikke bøvlet med at finde de passagerer det vil ombookede mod kompensation. De vælger selv. Det gør oplevelsen en del mere træls.

26-07-2023 08:50 #21| 0
NanoQ skrev:

 

 Jo de er

 

 Ah okay - så misforstod jeg dit indlæg.
Der har du muligvis ret :D 




Redigeret af ktothep d. 26-07-2023 08:50
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar