Køb af bolig sommer 2023 - ejer, andel eller leje ?

#1| 1

Kære Pokernet

 

Som altid tak for jeres indspark. 

Jeg står i den kedelige situation at kæresten og jeg er gået fra hinanden efter 19 år og 2 børn. 

Huset (Brønshøj/Københavns kommune) er sat til salg og nu er spørgsmålet hvad man skal flytte i  ?

 

Hvis vi sælge ca til prisen +/- vil jeg efter salg mv. så med en pose penge: ca. 2,5 mio kr i likvide midler..

 

Umiddelbart ønsker jeg ikke ejerlejlighed da jeg tænker at de nye ejendomskatter især kommer til at ramme den boligform ekstra hårdt i København.

Andelslejlighed har jeg klart overvejet og står med en mulighed for at købe mig ind i en 109 kvm, 4 værelset andelslejlighed til 2 mio og 6.500 i mdl boligafgift. Økonomien i andelsforeningen ser også fornuftig ud og flere nævner at de nye boligskatter på andelsboligmarkedet sandsynligvis vil blive indført med et loft over den årlige stigning.  

 

Til gengæld får diverse artikler som: Andelsbolig prisudvikling 2023 (boligraadgiver.dk) - hvor de taler om prisfald på mellem 20-30 % på fastsættelse af andelskronen i 2023 - mig det til at løbe koldt ned af ryggen.  Jeg kan se af årsregnskabet at andelskronen i løbet af de sidste mange år er blevet opskrevet løbende i foreningen, dvs. at rentestigningen fra ca 0,5/1 % til nu ca. 5% i løbet af de sidste 6 måneder endnu ikke er blevet indregnet i deres valuar-vurdering af ejendommen.

 

What to do og hvilke tanker gør i jer pt. om  boligmarkedet ?

 

Mange pokerhilsner

Bentz





 

  

 

Redigeret af Bentz d. 25-07-2023 17:48
27-07-2023 00:43 #2| 0

Hvis du ikke er i nød for at få så meget plads vil jeg mene en ejerlejlighed er en bedre investering, men du får selvfølgelig ikke lige så meget plads.

 

Med hensyn til skatterne så hvis du køber før 2023 får du skatterabat på din lejlighed. Om det så påvirker prisen efterfølgende er umuligt at sige. Generelt vil jeg mene en lejlighed i København er et sikkert kort, især på lang sigt.

 

Andelsbolig, har selv boet i, i mange år. I bagklogskabens lys en dårlig økonomisk beslutning, men havde aldrig kommer inærheden af den slags lejlighed som ejerlejlighed, så det var et godt valg på det givende tidspunkt. 20-30% fald virker absurd især når varerne/andelsboligerne bliver revet ned fra hylderne. Så jeg ville ikke være så bekymret for at tabe penge, men måske mere du taber penge ift. en ejerlejlighed.

 

Uanset hvad er køb af ejendom en investering og ved alle investeringer er der risici sådan er det bare. Men jeg havde aldrig siddet i lejebolig en situation som din.

Redigeret af Kongs d. 27-07-2023 00:46
27-07-2023 03:35 #3| 0

Hvorfor ser du andel som en dårlig økonomisk beslutning? Resultatorienteret ift. Ejerpriser sidste årti? Vel ikke indikator for kommende årti

29-07-2023 00:40 #4| 0
OP

Tak for svar. 

 

Jeg skal som min. have en 3-4 værelses lejlighed da 2 børn skal have et værelses hver.  Jeg har derfor passeret 3 mio grænsen hvis jeg ønsker noget som helst i Københavns kommune. 

 

Det er korrekt at man som boligejer vil få en skatterabat indtil man sælger.  Til gengæld tror jeg at priserne vil blive justeret efter 1 januar 2024 til den nye virkelighed. I første omgang på ejerlejligheder og sekundært på huse/villaer. Andelslejlighederne står endnu uklart.

 

Udfordringen er at andelslejlighederne ikke svinger så meget i pris som ejerlejligheder hvilket på den lidt kortere bane kan imødegå et evt. dyk i i ejendomspriserne i KBH. Andelslejligheder bliver tilgengæld vurderet ud fra tilsvarende udlejningsejendomme dvs. man vil sandsynligvis altid kunne komme af med den igen men ikke altid til den pris som du selv gav for den da der er et loft på salgspris/andelskronen. 

 

@kongs: Helt enig i at umiddelbart virker det også ulogisk at sidde til leje men en 2.5 mio på bankbogen

Redigeret af Bentz d. 29-07-2023 13:27
29-07-2023 12:04 #5| 0
Bentz skrev:

Kære Pokernet

 

Som altid tak for jeres indspark. 

Jeg står i den kedelige situation at kæresten og jeg er gået fra hinanden efter 19 år og 2 børn. 

Huset (Brønshøj/Københavns kommune) er sat til salg og nu er spørgsmålet hvad man skal flytte i  ?

 

Hvis vi sælge ca til prisen +/- vil jeg efter salg mv. så med en pose penge: ca. 2,5 mio kr i likvide midler..

 

Umiddelbart ønsker jeg ikke ejerlejlighed da jeg tænker at de nye ejendomskatter især kommer til at ramme den boligform ekstra hårdt i København.

Andelslejlighed har jeg klart overvejet og står med en mulighed for at købe mig ind i en 109 kvm, 4 værelset andelslejlighed til 2 mio og 6.500 i mdl boligafgift. Økonomien i andelsforeningen ser også fornuftig ud og flere nævner at de nye boligskatter på andelsboligmarkedet sandsynligvis vil blive indført med et loft over den årlige stigning.  

 

Til gengæld får diverse artikler som: Andelsbolig prisudvikling 2023 (boligraadgiver.dk) - hvor de taler om prisfald på mellem 20-30 % på fastsættelse af andelskronen i 2023 - mig det til at løbe koldt ned af ryggen.  Jeg kan se af årsregnskabet at andelskronen i løbet af de sidste mange år er blevet opskrevet løbende i foreningen, dvs. at rentestigningen fra ca 0,5/1 % til nu ca. 5% i løbet af de sidste 6 måneder endnu ikke er blevet indregnet i deres valuar-vurdering af ejendommen.

 

What to do og hvilke tanker gør i jer pt. om  boligmarkedet ?

 

Mange pokerhilsner

Bentz





 

  

 

 

Meget kommer an på øvrige indtægts og formueforhold, pension etc.

 

Dit valg skal planlægges også i et pensionering perspektiv, og finansiering ligeså.

 

Har du - via arbejdsgiverpension eksempelvis - en stor aktie eksponering skal du nok ikke tage en lejebolig, og putte formuen i et aktieindeks.

 

Samtiig er der gældshensynet - med 2,5 i egenkapital vil du ikke ryge i høj belåningsgrad, dvs al realkreditgæld vil være relativ billig både i forhold til omkostning og likviditet hvis du ønsker det.

 

Har du nul formue ud over, er ejermarkedet nok det rigtige, og købe så god og hensigtsmæssig bolig som under 60% belåning - 6,25 mio kan findes, og tage fleksafdragsfrit i 30 år, og spare op i andre aktiver

 

06-08-2023 14:49 #6| 0
OP
hostrup skrev:

 

Meget kommer an på øvrige indtægts og formueforhold, pension etc.

 

Dit valg skal planlægges også i et pensionering perspektiv, og finansiering ligeså.

 

Har du - via arbejdsgiverpension eksempelvis - en stor aktie eksponering skal du nok ikke tage en lejebolig, og putte formuen i et aktieindeks.

 

Samtiig er der gældshensynet - med 2,5 i egenkapital vil du ikke ryge i høj belåningsgrad, dvs al realkreditgæld vil være relativ billig både i forhold til omkostning og likviditet hvis du ønsker det.

 

Har du nul formue ud over, er ejermarkedet nok det rigtige, og købe så god og hensigtsmæssig bolig som under 60% belåning - 6,25 mio kan findes, og tage fleksafdragsfrit i 30 år, og spare op i andre aktiver

 

 

 Tak for svaret, har en udmærket pension som ligger i en blanding af obligationer og aktier. Med en personlig årsindtægt på ca. 585.000 kr. (poker penge ikke inkluderet), 2 dele-børn og en "forventet egenkapital" på ca 2.5 mio, så vil banken gå med til at jeg købe for max 5 mio. 

Det er netop de tanker jeg gør mig når jeg ser på det nuværende boligmarked og bankernes risikovurderinger.

Jeg ved godt at man ikke kan spå om hverken renter eller boligmarkedet, men de offentlige lønninger har i hvert fald ikke rykket sig indtil videre.  

Derfor synes de nuværende priser på boliger (i København)  også at virke (for) høje i forhold til den eksplosive stigning af renter i 2022/23.


Det der muligvis understøtter de høje priser er at udbuddet (stadig) er lavt - især i Købehavn. Jeg tænker der må være flexlånere der lige nu sidder afdragsfrit og krydser fingrer for at rentekurven snart vender inden de skal i gang med at afdrage på deres gæld.  

 


  

  

  

Redigeret af Bentz d. 06-08-2023 14:53
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar