Min hustru har scoret sig et nyt job, hvilket er fedt for hende, men det betyder også, at vi skal have fundet en bil nr. 2, så vi begge kan komme frem og tilbage til vores respektive jobs. Det passer selvfølgelig med, at hun hver morgen kører imod øst på motorvejen, mens jeg kører imod vest, så ingen carpool eller noget er muligt. Jobbet kommer primært til at være et step up ift. spændende udfordringer i dagligdagen, og i den generelle trivsel, mens det økonomisk er et mindre hop - så vi skal have noget, der er til at betale...
Vi har i dag en fin Kia Ceed fra 2019, som blev købt fabriksny dengang. Den kører rigtigt fint og har hvad vi behøver til den primære bil.
Derfor skal bil nr. 2 blot være en, der kan fragte hende fra A til B i jobmæssig kontekst - og formentlig kommer til at holde stille i fritiden, da vi forventer at bruge Kia'en som den primære. Det kommer til at betyde, at den skal køre ca. 15.000-20.000 km. årligt.
Ingen af os har nogen som helst forstand på biler, så det er lidt som at sende to mongoler på jagt. Især når vi meget gerne vil købe noget billigt (både i indkøb og månedlige omkostninger), så derfor vender jeg mig imod jer, da PNVA.
Hvad skal vi være opmærksomme på, når vi gerne vil opfylde disse betingelser:
- Pris: 0-50.000 kr.
- Billig i driftomkostninger
- Gerne et mærke, der er kendt for at være solidt eller billig i reparation
- Benzin eller diesel (60 km. dagligt)
Hvad skal den som minimum leve op til ved køb ift.:
- Seneste syn
- Km.-stand
- Service/skift på vitale sliddele (hvilke er især vigtige?)
Jeg har altid købt fabriksnye biler med lang garanti og "sikkerhedsnet", da jeg ikke magter at stå med katten i sækken og en bil, der skal på værksted konstant. Så hjælp os lige med at minimere risikoen for dette, så vi er bedst klædt på, når vi står overfor en eller anden slesk brugtvognsforhandler, der lover guld og grønne skove til to blanke Paradise-typer...
