Øko bil til motorvejskørsel

#1| 0

Skal ud og have et føl af en lastbil så der kan spares penge til at dække underskud på odds og poker.

Kørselen er på 150 pr. dag hele ugen, med 90% motorvej hvor kø kan forekomme.


Efter at have undersøgt markedet tænker jeg at en fin løsning er Polo BM/BMT 1,2 der kan løbe de 20-25 km/l på hurtigbanen.


Hvad har PN ? Og hvad er jeres erfaringer med en øko bil til motorvejskørsel?

17-03-2017 14:08 #2| 1

Ville personligt undersøge alternativer til Polo'en da den er dyrere end tilsvarende klasser hos andre mærker.

17-03-2017 15:20 #3| 0

SEAT har kampagne på deres Ibiza lagerbiler - Ville klart overveje en 1.0 TSI 95 Hk Style. Virkelig god motor, der opgivet til 23,8.

Er ca 30.000 billigere end tilsvarende Polo.

17-03-2017 15:44 #4| 0

Kører 120 pr dag i en renault sportstourer stationcar med de 100 km på motorvej.. kører altid mellem 125 og 130 km/t. her i vinter halvåret snitter vi 22 km pr liter på vinterdæk. Den er opgivet til 31 pr liter

17-03-2017 17:17 #5| 0

Tak for inputs. Glemte at skrive at budget er på de 100k

17-03-2017 20:28 #6| 0
Lars-Garn skrev:SEAT har kampagne på deres Ibiza lagerbiler - Ville klart overveje en 1.0 TSI 95 Hk Style. Virkelig god motor, der opgivet til 23,8.
Er ca 30.000 billigere end tilsvarende Polo.

Men, den går ikke i nærheden af 20-25 km/l, hverken i snit eller ved motorvejskørsel, nok nærmere 15 km/l. ;)

17-03-2017 21:21 #7| 0

har samme bil og økonomi som live

17-03-2017 23:15 #8| 0
Lars-Garn skrev:SEAT har kampagne på deres Ibiza lagerbiler - Ville klart overveje en 1.0 TSI 95 Hk Style. Virkelig god motor, der opgivet til 23,8.
Er ca 30.000 billigere end tilsvarende Polo.

Hvordan lyder de tilbud? sådan ca.?

17-03-2017 23:18 #9| 1

Lyder? Som alle andre 3-cylindrede biler med turbo.. ?


http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/seat/ibiza/10-tsi-95-style-5d/3175998


Her er i øvrigt et link til, hvor langt sådan en "frisørporsche" går på literen.. :

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/44-Seat/391-Ibiza.html?fueltype=2&constyear_s=2016&power_s=95&power_e=95&powerunit=2



Redigeret af GrimGladGris d. 17-03-2017 23:22
18-03-2017 03:13 #10| 0

I forhold til OP, så er den bil jeg har kørt længst på literen i, ved motorvejshastighed (110 km/t) by far, en Citröen C4 Cactus 1.6 BlueHDi, den ruller over 30 km/l ved den hastighed. Men, den falder naturligvis drastisk så snart hastigheden øges.. ;) Den samme motor ligger i øvrigt i flere af PSA koncernens modeller, men den bliver nok svær at komme i nærheden af for blot 100k, medmindre du går efter en van, så er det faktisk muligt. ;)

18-03-2017 09:33 #11| 0

C4 er en del over mit budget men ellers en fin brandstoføkonomi.


Det jeg er mest i tvivl om er hvorvidt jeg skal tage en xxx diesel bil med 200xxx km, spare nogle penge nu, eller tage en dyre med færre km på uret.


Ender på mellem de 35-45k km. om året


18-03-2017 09:46 #12| 0

@poksjunkie


Først og fremmest, er dieselbiler helt generelt dyrere at holde kørende, end en tilsvarende benzinbil. Når det så er sagt, så er der også en hel del flere km i en dieselmotor end i en benzinmotor. Dog, forudsætter det korrekt behandling af dieselmotoren. En dieselmotor er meget lettere at slå ihjel end en benzinmotor. En dieselbil med 80tkm eller 200tkm, der kan den med 200tkm sagtens være langt den sundeste, hvis den med de 80tkm ikke er blevet kørt og serviceret korrekt. Læg dertil, at alle de øvrige dele i bilen, ikke er "stærkere" eller bedre end i en tilsvarende benzinbil. Så alle øvrige sliddele er slidt ligelidt benzin Vs diesel. Så, er vi ude i at du vil købe mest muligt for færrest mulige penge med dit kørsesmønster, så ville du være bedre tjent med en helt ny bil, af de små micro'er eller en 2-3 år gammel næsten ny bil, i b-segmentet. -Eller, købe en gammel nysynet bil til 7-25k og så gamble med, at den "måske" kan køre et syn. Derudover, er det meget modelafhængigt, hvad det er du skal være opmærksom på, så det er svært at sige noget generelt. ;)


Begge, er indenfor budgettet som van:

http://www.bilbasen.dk/brugt/varebil-ekskl-moms/citron/c4-cactus/16-bluehdi-100-feel-van-5d/3174066

http://www.bilbasen.dk/brugt/varebil-ekskl-moms/peugeot/208/16-bluehdi-100-chili-sky-van-5d/3144279

Redigeret af GrimGladGris d. 18-03-2017 11:21
18-03-2017 12:35 #13| 0
GrimGladGris skrev:I forhold til OP, så er den bil jeg har kørt længst på literen i, ved motorvejshastighed (110 km/t) by far, en Citröen C4 Cactus 1.6 BlueHDi, den ruller over 30 km/l ved den hastighed. Men, den falder naturligvis drastisk så snart hastigheden øges.. ;) Den samme motor ligger i øvrigt i flere af PSA koncernens modeller, men den bliver nok svær at komme i nærheden af for blot 100k, medmindre du går efter en van, så er det faktisk muligt. ;)

Desværre er den også pt verdens grimmeste bil.

18-03-2017 13:04 #14| 0

@Grimgladgris

Synes du stiller det rigtig godt op og kan sagtens følge dig med overholdt service kontra mindre overholdt.

Det bliver ikke en micro bil når jeg skal køre så meget motorvej.

Har desuden mulighed for at få lavet bil af en ven så det kunne nemt ske man skulle ud i et lig af en bil og så køre den i havnen om et halvt år for derefter at finde en langt dyre bil.


Tak for inputs


Edit: Hvad betyder det idag at have gulpladet til privat/arbejdskørsel udover at man ikke må bruge bagsæderne til person transport ?

Redigeret af poksjunkie d. 18-03-2017 13:05
18-03-2017 14:49 #15| 0

Edit: Hvad betyder det idag at have gulpladet til privat/arbejdskørsel udover at man ikke må bruge bagsæderne til person transport ?


Der er jo slet ikke bagsæder i og udover det er der en ekstra afgift om året på 6000kr hvis det er til privat plus de grønne afgifter er højere, særligt i diesel og de bliver betalt en gang om året og ikke over to som med biler på hvide plader.

Man skal i hvert fald lige regne det hele igennem ikke man ender med at betale det samme men mister bagsæderne.

18-03-2017 14:49 #16| 2

Bortset fra man får en nyere bil er gulpladebiler håbløse mht. økonomi. Hvem vil købe en 5-6 år gammel Cactus, hvis den koster 9k i årlig afgift i forhold til 260 kr/år på hvide plader. Man kan godt nok købe meget benzin til en mikropotte (og sidde noget mindre sikkert og komfortabelt) for forskellen i årlig afgift.

Find en velserviceret 4-5 år gammel potte og kør i den til du bliver træt af den. Gerne den med lavest mulige ejerafgift. Om bilen går 22 eller 20 km/l er småpenge i forhold til hvad det ellers koster at have bil. Så går der religion i det at bilmærke XX er dyrere end bilmærke YY i service. Find et uautoriseret værksted, du kan stole på og så bliver service til at betale. Jeg kender et godt sted ved Ringsted ;-)

18-03-2017 19:02 #17| 0

@ipm_1957 Du har ret i stort set alt, dog er der en tendens til at de her 4-5 år gamle potter, med en god driftsøkonomi er umådeligt højt sat som brugtbiler. Der vil fortsat være et signifikant værditab i de biler. -Særligt, hvis det bliver forbudt at køre i dieselbiler om nogen få år i storbyerne... -.- En 3-4 år gammel Polo, uden nævneværdigt udstyr og med et avg kilometertal koster jo MERE end en ny Up! og mere, end OP's budget.. ;)

18-03-2017 20:05 #18| 0

Jeg kan da godt se, at visse modeller er extremt højt prissat. Så må man jo ud i kanterne. Jeg så i min søgen en Megane 90 HK dci til lige over 100k, den var fra først i 12 og havde ca. 100000 på uret. Tror den vil være et billigere bekendtskab end en ny Up/Aygo eller hvad de hedder. Jeg endte i den anden ende af udstyrsspektret med en 130 HK Megane 1.6 dci med alt i 2012-udstyr ;-) Så jeg har vundet retten til et værditab ;-)

19-03-2017 20:07 #19| 0

Nogle forslag til hvor meget rabat jeg kan prøve at forhandle med i denne bil?


http://www.vw-kbh.dk/Brugte-biler/Vis/?id=808-100501631

19-03-2017 20:18 #20| 0

@Hugging Hun


Når du nu ved, at du kan få en bil magen til, med mere udstyr (fuldautomatisk klima), der kun har kørt det halve til 10.000 kroner mindre, then do the math:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/polo/12-tsi-90-comfortline-bmt-5d/3095935

Eller den her: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/polo/12-tsi-90-comfortline-bmt-5d/3181307

med samme udstyr og dog i hvid, der blot har kørt 2.000 km, ligeledes til 10.000 kroner mindre.


Dog forstår jeg ikke, at du vil vælge en skrabet Polo, når du kan købe en Fabia i stedet. Den er både større, bedre og har mere udstyr.. -Og holder prisen mindst lige så godt, som en skrabet Polo. Jeg spørger lige retorisk: Hvor er parkeringssensoren, hvor er armlænet, hvor er det gode anlæg, hvor er multifunktionsrattet? Helt ærligt, vi skriver 2017 og de der Polo'er er udstyret, som biler var i 2007 :O


Redigeret af GrimGladGris d. 19-03-2017 20:23
19-03-2017 20:39 #21| 0

@ggg


tak, har ikke prøvet Fabia, dog har jeg aldrig overvejet den. kan være jeg lige skal have den i en tur.

19-03-2017 23:18 #22| 0
Hugging Gun skrev:@ggg

tak, har ikke prøvet Fabia, dog har jeg aldrig overvejet den. kan være jeg lige skal have den i en tur.

Husk på, der er rigtig mange andre alternativer end blot Fabia'en... -Eksempelvis sælger Ford i øjeblikket Fiesta'en med 140! HK, til stort set samme pris. ;)

Redigeret af GrimGladGris d. 19-03-2017 23:19
19-03-2017 23:31 #23| 0
AtillaWP skrev: Desværre er den også pt verdens grimmeste bil.

Nissan Juke overgår den sgu med længder, den får jo en gammel multipla til at ligne en maserati

20-03-2017 00:04 #24| 0
LoveLime skrev:
Nissan Juke overgår den sgu med længder, den får jo en gammel multipla til at ligne en maserati

Haha, når vi nu er i gang, hvad så med de nye Fiat:

Her en 500L Living: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/fiat/500l-living/13-mjt-95-lounge-5d/3189135

Og en alm 500L: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/fiat/500l/16-mjt-120-urban-5d/3173100

Og sidst en 500X: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/fiat/500x/16-mjt-120-popstar-5d/2462159


Yummi.. :/

20-03-2017 00:24 #25| 0

Prøvede Fiestaen idag. Den var virkelig god og rykkede effortless.


Men er bare faldet for poloen. Hvad synes i om denne? Kan jeg få den ned til 150k tror i?


VW Polo 1,2 TSi 90 Comfortline BMT til 159900 kr
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/-/-/-/3153348

20-03-2017 07:45 #26| 0
Hugging Gun skrev:Prøvede Fiestaen idag. Den var virkelig god og rykkede effortless.

Men er bare faldet for poloen. Hvad synes i om denne? Kan jeg få den ned til 150k tror i?

VW Polo 1,2 TSi 90 Comfortline BMT til 159900 kr
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/-/-/-/3153348

Hvor langtid har den været til salg?


Bliver den solgt privat? Da den er slået op under forhandler, men læses som om det er privat(en medarbejder)??

20-03-2017 08:20 #27| 0

Godt spørgsmål.. kan nok ikke finansiere den via forhandleren

20-03-2017 08:25 #28| 0
Hugging Gun skrev:Godt spørgsmål.. kan nok ikke finansiere den via forhandleren

Tænker på garantien ☺️

20-03-2017 08:28 #29| 0

nå ja selvfølgelig

20-03-2017 11:56 #30| 0

Du kan købe min Seat Ibiza, 1,6 TDI, 4-cylinderet(fremfor 1,4 3-cylinderet echo modeller som er skod), fra 2009 og har kørt 105.000 - nærmest ingen af dem til salg på Bilbasen. Og det skal siges at min far er mekaniker, så bilen er rigtig godt vedligeholdt. 80.000,-

20-03-2017 12:30 #31| 0
Hugging Gun skrev:
Hvordan lyder de tilbud? sådan ca.?

Alle biler på lager er sat 10.000 mener jeg det var - Men sikkert stadig muligt at forhandle yderligere rabat hos forhandleren.

20-03-2017 20:50 #32| 0
Skankhunt42 skrev:Du kan købe min Seat Ibiza, 1,6 TDI, 4-cylinderet(fremfor 1,4 3-cylinderet echo modeller som er skod), fra 2009 og har kørt 105.000 - nærmest ingen af dem til salg på Bilbasen. Og det skal siges at min far er mekaniker, så bilen er rigtig godt vedligeholdt. 80.000,-

Du skylder jo nok lige at fortælle, om det er en Reference eller en Stylance. Ligesom du skylder at fortælle om væsentlige udstyrsdetaljer, herunder om der er aircondition i, og om det er 105 HK eller blot 90 HK udgaven du vil af med. I øvrigt, er de 80.000 kroner temmelig meget i en privat handel. Forhandlere sælger biler med tilsvarende km-tal for samme pris og enkelte, er tilmed billigere. ;) Et eksempel: Den her er fra 2013! og har kørt 20 tkm mindre:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/seat/ibiza/16-tdi-90-reference-5d/3049417


Kom du til mig, med den pågældende bil, eller en af de forhandlere, hvor det er mig der afgiver buddet på brugtbilerne, ville mit bud være 50k eller måske 52k... ;) En væsentlig del af forklaringen på prisen, skyldes at den pågældende model i 2009 blev solgt ny for 177tkr og den i 2013 blev solgt, helt ny for under 155tkr. Så ja, der er nogen af ejerne af de ældre modeller, som kommer til at æde et forholdsvis større værditab. ;)

Redigeret af GrimGladGris d. 20-03-2017 20:55
20-03-2017 20:59 #33| 0

GGG

Kan du finde en Polo Comfortline bmt fra senest 15. 1,2 benzin med så meget udstyr som muligt til fornuftigt penge. Som den link jeg senest har skrevet til? Må gerne befinde sig i sjælland.


Gerne med adaptiv fartpilot, multifunktionsrat. Tonede ruder. Som bonus armlæn


Gerne hos en forhandler

Redigeret af Hugging Gun d. 20-03-2017 21:02
20-03-2017 21:11 #34| 0
Hugging Gun skrev:GGG
Kan du finde en Polo Comfortline bmt fra senest 15. 1,2 benzin med så meget udstyr som muligt til fornuftigt penge. Som den link jeg senest har skrevet til? Må gerne befinde sig i sjælland.

Gerne med adaptiv fartpilot, multifunktionsrat. Tonede ruder. Som bonus armlæn

Ja? http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/polo/12-tsi-110-highline-bmt-5d/3145598

Eller med dsg: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/polo/12-tsi-110-highline-dsg-bmt-5d/3204489


Ellers må du sige til, så kan jeg godt ligge billet ind på en alm 90hk'er i comfortline.. Der er jo solgt et utal i flåder, til diverse udlejningsfirmaer osv.. Men, så skal du også slå til inden for 24 timer, uanset hvilken farve osv den måtte være i og hvor i landet, den måtte befinde sig. (Jeg orker ikke afregne autotransport osv), lige som det er uden garanti af nogen art, så det kræver du har et cvr. nr. .. Men altså, priserne er jo sat fordi der er købere til bilerne, til de priser, så det er også begrænset hvor meget jeg ville kunne trække sådan en hjem for.. ;)

Dem med både klima og multifunktionsrat, koster allesammen omkring de 170tkr, dog er der nogen som også har adaptiv fartpilot og nogen uden, ville klart gå efter en med. Men stadig, så ville jeg anyday gå efter den nye 1.0 liters med 95 hk. Den er lige så stærk som den gamle 1.2'er og mere økonomisk osv.. Og koster det samme/mindre.. ;) Et eksempel er denne lille fine "røde" sag: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/polo/10-tsi-95-bluemotion-5d/3125999 Som tilmed er med bakkamera.. ;)

21-03-2017 08:49 #35| 0

Godt set.. tak for dem. Har desværre ikke cvr.

Det virker ikke som om der er så meget forskelle på en 2 år gammel highline ifht til en ny BMT og endda meget tæt prismæssig. Eller?

01-04-2017 10:05 #36| 0

Når der står "hvid metal" i beskrivelsen. Betyder det så at der er metallsk på?

01-04-2017 10:35 #37| 1

min kone begyndte også ævle omkring økonomi, co2, 105 kr pr dag, langt på liter. Gav hende fingeren og købte en bmw 535i. Rock on!!!!

01-04-2017 13:05 #38| 0
Kamstrup skrev: Hvor langtid har den været til salg?

Bliver den solgt privat? Da den er slået op under forhandler, men læses som om det er privat(en medarbejder)??


Kamstrup skrev: Tænker på garantien ☺️

Det er ikke helt så sort og hvidt ang. garanti/reklamationsret som forhandlerne gerne vil gøre det til:


https://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-388.html


https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/brugte-biler-du-har-stadig-reklamationsret

01-04-2017 20:51 #39| 0
ALL IN INC skrev:

Det er ikke helt så sort og hvidt ang. garanti/reklamationsret som forhandlerne gerne vil gøre det til:

https://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-388.html

https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/brugte-biler-du-har-stadig-reklamationsret

Ligeså snart den har været i kontakt med en autoforhandler.

Brugt deres side til at sælge, solgt igennem dem. Så skulle den meget gerne være dækket uanset om der står sælges privat??



01-04-2017 22:50 #40| 0
Kamstrup skrev:
Ligeså snart den har været i kontakt med en autoforhandler.
Brugt deres side til at sælge, solgt igennem dem. Så skulle den meget gerne være dækket uanset om der står sælges privat??

Er ikke sikker på jeg helt forstår dit spørgsmål, men here goes:


Der er altid 24 måneders reklamationsret i forbrugerkøb(sælger handler som led i sit erhverv. Køber handler udenfor sit erhverv).


Hvis der er tale om formidlingssalg(bilforhandleren sælger en bil for en kunde) er der som udgangspunkt også 24 måneders reklamationsret, men da skal reklamationsretten gøres gældende overfor den private sælger.


Der er dog en del faldgruber for bilforhandleren i disse tilfælde, som kan gøre at han anses som sælger og dermed hæfter ift. reklamationsretten. F.eks.skal sælgerens, dvs. privatpersonens navn og adresse fremgå af købsaftalen og der skal tydeligt/eksplicit gøres opmærksom på at reklamationer skal rettes til ham.

Bilforhandleren skal herudover både før og ved handlens indgåelse gøre køberen tydeligt opmærksom på forholdet for ikke selv at hæfte ift. reklamationsretten.

Redigeret af ALL IN INC d. 03-04-2017 00:51
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar