Jura ifm. køb af møbler

#1| 0

Hej PN.

Går lige til sagen:

19 september køber jeg møbler hos IDEmøbler. Jeg bliver informeret om, at leveringen vil være i uge 42-43. Det er helt fint. Nu skriver IDEmøbler så følgende, efter jeg rykkede for en dato:

"Jeg kan desværre ikke på dette tidspunkt fortælle dig angående lev af Mallorca bordet det er i rest ordre.
Du er selvfølgelig velkomme til at få dine penge tilbage ønsker du det skriv til mig igen med dit
kort nummer og reg så jeg kan overføre dem i løbet af 5 bankdage.
De andre ting du har købt er klar til lev"

Sagen er den, at vi fik 50% på bordet og det er derfor ikke et alternativ at annullere den del af ordren. Vi købte fragt/levering med i handlen til 1000,-.

Hvad er mine muligheder nu? Skal jeg bare vente den måned (eller to, som han fortalte mig telefonisk) på at få det hele leveret, eller kan jeg evt. kræve at jeg får leveret de møbler der er på lager nu, og så, på sælgers regning, leverer bordet når det en gang kommer på lager.
Vi har i øvrigt betalt for det.

På forhånd tak!

20-10-2014 14:07 #2| 0

Som jeg læser det har du ikke noget i mod og vente på bordet? Men dit problem er at du ikke vil betale levering 2 gange hvis det skulle komme op??? Hvis du vælger og vente på bordet burde leveringen være på sælgers regning for det hvis du får resten leveret nu.

20-10-2014 14:42 #3| 0
OP

Jeg er enig med dig, og det var egentlig også dét jeg ville have afklaret..
MEN, nu har IDEmøbler skrevet at de først får bordet på lager til februar 2015. Det kan sgu ikke være rigtigt, at man sætter et bord 50% ned og så man ikke har det på lager. Er der nogle der kan hjælpe her? (zorro:D?).

20-10-2014 18:03 #4| 0

Kræv du bare at de del-leverer din bestilling, altså at de sender det afsted der er klar, og bordet når det kommer på lager til feb 2015.

20-10-2014 19:02 #5| 0
Short version:

- Det bedste er at aftale med dem, at de leverer på deres regning. Tilbageholder de det hele samlet, så kan du kun hæve eller vente (Med mindre du lider et økonomisk tab, for så kan du også få erstatning, men det er nok ikke tilfældet).
- Skulle der ske to leveringer uden at I har aftalt noget, så vil de i praksis næsten altid hænge på regningen selv.

Long version:

Leveringsforsinkelse overordnet:


Det ser ud til, at der vil ske en leveringsforsinkelse (Med mindre I aftaler, at han først skal levere til februar - i så fald er den jo ikke forsinket). Men hvis vi holder fast i leveringsforsinkelsen og hvad det betyder for dig, så er kriteritet, at det skal være en væsentlig forsinkelse og sælgeren burde være klar over, at det er væsentligt for dig. Det mener jeg godt, at man kan sige er tilfældet her. Så derfor har du mulighed for at gøre brug af dine misligholdelsesbeføjelser:

- Du kan hæve købet.
- Du kan kræve naturalopfyldelse (få leveret bordet).

Du ønsker ikke at hæve købet, så den ser vi bort fra.

Du ønsker at få leveret bordet. I så fald kan du fastlægge en dato, når der er konstateret forsinkelse (Det er der ikke endnu, da uge 43 ikke er slut). Når det sker, så kan du fastsætte en rimelig frist, hvor han skal levere indenfor. Sker det ikke, så kan du hæve købet. Det ønsker du ikke, så det får du ikke så meget ekstra ud af. Du vil i mellemtiden kunne tilbageholde købesummen, men den er betalt, så det er også lidt irrelevant.

Hvis du ønsker erstatning, så kræver det, at du har lidt et tab (samt nogle andre ting), så den ser vi bort fra. Det går jeg ikke ud fra, at du har.

Så i forhold til bordet, så er der nok ikke så meget andet at gøre end at vente på det, når du gerne vil have det.

Vedrørende en ekstra leverance:

I forhold til at kunne få leveret af to omgange og kun betale for én gang, så ville jeg bare sige det til IDEmøbler og så høre, hvad de siger. Jeg vil egentlig forvente, at de accepterer det. Det vil være "fair" og modsat kan det hurtigt give dårlig medieomtale, hvis de på den måde "trækker" ekstra gebyrer ned over hovedet på folk. Så den del kan jeg ikke forestille mig, at de vil stejle over. Sørg dog lige for at få det på skrift (mail), så der ikke er tvivl. Det er altid en god ide uanset hvad :)

Siger han nu nej og vil levere det hele samlet, så kører det rent lovmæssigt som ovenfor. Du får mulighed for at hæve på et tidspunkt som følge af forsinkelsen. Ønsker du ikke det, så kommer du ikke ret meget videre. Medfører det et tab, så kan du få erstatning, men det gør det formentlig heller ikke.

Men altså prøv at aftale det med dem (at du får levering af to omgange på deres regning). Det må være muligt. Så længe du ikke lider tab ved forsinkelsen, så får du ikke rigtig andre beføjelser end hævebeføjelsen, som du ikke ønsker at bruge...

En sidste måde kunne være at undlade at sige noget om den ekstra leverance - få leveret - og så tage kampen om, hvem der skal betale for den ekstra leverance bagefter... Hvis I intet har aftalt, og de bare leverer, så vil jeg mene, at de skal betale. De vil måske hævde, at du skal betale, og at du selv har bestilt den ekstra leverance... Så står vi i en situation, hvor de sender rykkere og måske truer med RKI som worst case scenario. Du gør indsigelse. Det ryger i retten. I så fald skal de bevise, at du har bestilt den ekstra leverance, og det kan være svært. Det ved de godt, så det vil de formentlig ikke forsøge (da det er pænt dyrt at skulle køre sagen, og der dermed er en stor procesrisiko for meget lidt), og så dropper de at køre sagen... Det er, hvis man kører den HELT ud på spidsen. Det tror jeg ikke sker :)

Skulle det ske, at de vælger at køre sagen, ja så er det jo spørgsmålet om de kan overbevise dommeren om, at du har bestilt den ekstra leverance... Det skal jeg ikke kunne sige, om de vil kunne. Det afhænger jo meget af jeres interne kommunikation. Så hvis I aftaler, at de sørger for den ekstra leverance, så få det gerne på skrift - Det er altid en god vane.
Redigeret af ZorroDk d. 20-10-2014 19:18
20-10-2014 20:08 #6| 1

Hvis købet fastholdes, har du krav på gratis levering af bordet. Det har du jo betalt for. Det er butikkens problem, at de leverer over 2 omgange.

Hvis købet må hæves, enten fordi du ikke gider vente, eller fordi de slet ikke kan levere uden uforholdsmæssige omkostninger har du efter min opfattelse ret til forholdsmæssig tilbagebetaling af de betalte leveringsomkostninger. Dvs skulle du have 4 borde i alt og kan de kun levere 3, bør du få 25 % af leveringsomkostningerne tilbage, uanset at butikken ville have krævet samme leveringspris for 3 borde som for 4 borde.

Hvis købet hæves, har du krav på erstatning på prisdifferencen op til markedets billigste pris, hvis du køber præcis samme bord et andet sted til en højere pris. Det kræver altså, at der er tale om et køb af en massevare. Hvis du har købt et bestemt bord, f.eks. udstillingsmodellen i butikken, så er der ikke erstatning, idet et tilsvarende ikke kan fås andetsteds.

20-10-2014 20:26 #7| 0

Der er slet ingen grund til at gå ned i teoretiske diskussioner. Jeg er ret sikker på, at IDEmøbler naturligvis er enige med dig i, at du også skal have den efterfølgende delleverance gratis. Det er kun i den situation, hvor det er en uforholdsmæssig tung byrde for IDEmøbler at skulle levere af flere omgange, at det kan komme på tale, at du skal betale for flere leverancer, hvis du vil kræve naturalopfyldelse. Men det er vi slet ikke i nærheden af nu, og derfor er jeg enig med Henry i, at det er butikkens problem.

21-10-2014 10:54 #9| 0

Det er tydeligt at sælgeren ved en fejl har givet dig 50% på bordet.
Jeg synes du skal sige til dem at hvis der er så stor usikkerhed om levering af bord foreslår du at de leverer nu hvad de kan og bord når det kommer og tilføj at alt jo er betalt. Bed dem samtidig om at kontakte fabrikken og få oplyst seneste leveringstidspunkt og derefter oplyse det til dig.
Se hvad de svarer. Hvis de igen forsøger at krybe udenom kan du mod mindre gebyr rette henvendelse til Forbrugerombudsmanden som er ret skarp og som de retter sig efter .

21-10-2014 11:06 #10| 1

No matter what så er det TYPISK IdeMøbler det der. Vi har oplevet at bestille og betale en vare, hvorefter vi får en leveringstid på ca. en uge oplyst og ender med at vente i over en måned.

21-10-2014 11:20 #11| 0

Sjovt har jeg også prøvet med en sofa der blev 2 mdr. Forsinket men ringe til dem et par gange og fik gratis levering og 1000 kr i rabat på den

21-10-2014 20:53 #12| 0
OP

Tusinde tak for hjælpen alle sammen. Fedt at du er på pletten Zorro :-). Det var rart at have "juraen" på plads inden jeg kontaktede sælger igen. Vi blev enige om at jeg får leveret møblerne nu, inkl. ekstra bordplader til bordet, hvilket ingen mening giver. Vi får så bordet leveret i februar, på sælgers regning. Det er selvfølgelig ærgerligt, da vi har købt møbler der passer sammen, så jeg kan ikke en gang sige "fuck det, jeg køber et andet"..

21-10-2014 20:57 #13| 0

Sku da smart af sælger at smide de plader med, så kan i da ikke rende fra købet mere :-D

21-10-2014 21:41 #14| 0
OP

Det sjovt - jeg tænker faktisk det samme, da vi SKAL have præcis det bord, og jeg så er sikker på at sælger ikke løber fra det :-). Men ja, havde faktisk ikke tænkt sådan omkring det.

22-10-2014 10:49 #15| 0

Jeg ville nok droppe at få de ekstra bordplader leveret nu, hvis der er mulighed for at der kan være nuanceforskel på dem og bordet.

22-10-2014 11:13 #16| 0
OP
AnyFellow skrev:
Jeg ville nok droppe at få de ekstra bordplader leveret nu, hvis der er mulighed for at der kan være nuanceforskel på dem og bordet.


Hvorfor skulle der være det.
22-10-2014 13:20 #17| 0
MrKjaer skrev:
AnyFellow skrev:
Jeg ville nok droppe at få de ekstra bordplader leveret nu, hvis der er mulighed for at der kan være nuanceforskel på dem og bordet.


Hvorfor skulle der være det.


Det fremgår ikke om møblerne er af træ, men såfremt de er det, kan pladerne godt ændre nuance i forhold til bordet, idet de jo så kommer hjem til MrKjaer og stå.

Det samme er gældende hvis man køber 40 kvm. trægulv og regner med at de 5 kvm. man ikke skal bruge kan komme på loftet i reserve. De kan heller ikke anvendes efter en periode, fordi de ikke er i samme miljø som resten af gulvet.
22-10-2014 13:51 #18| 0
OP

Aha. Det er hvidolieret eg. Er det noget der også kan risikere at ske? Så ringer jeg selvfølgelig bare til ham.

Det er dette : ide.dk/592/Mallorca+spisebord/59204844

Redigeret af MrKjaer d. 22-10-2014 13:52
22-10-2014 14:55 #19| 0
MrKjaer skrev:
Aha. Det er hvidolieret eg. Er det noget der også kan risikere at ske? Så ringer jeg selvfølgelig bare til ham.

Det er dette : ide.dk/592/Mallorca+spisebord/59204844


Det tør jeg ikke sige noget om. Umiddelbart ville jeg nok foretrække at være på den sikre side.
22-10-2014 14:57 #20| 0
OP
AnyFellow skrev:
MrKjaer skrev:
Aha. Det er hvidolieret eg. Er det noget der også kan risikere at ske? Så ringer jeg selvfølgelig bare til ham.

Det er dette : ide.dk/592/Mallorca+spisebord/59204844


Det tør jeg ikke sige noget om. Umiddelbart ville jeg nok foretrække at være på den sikre side.

Tak. Jeg har skrevet jeg ikke vil have dem med :-)
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar