Journalistprøven 2017

#1| 0

Hej PN


Jeg leder efter gode råd til at bestå journalistprøven 2017.


Jeg har søgt gennem gamle tråde og har fundet nogle gode inputs til forberedelse forud for journalistprøven. Jeg har boet i udlandet i omkring 2 år og derfor har det været småt med danske nyheder for mig, Jeg vil specielt sige at mit store problem er kommasætning, da den regel vist er ændret flere gange siden jeg sidst gik i skole.


Til vidensdelen har jeg tænkt mig at læse aviser de næste måneder, samt læse op på følgende:


- Nobelprisvindere

- Ministre i Danmark og store lande i EU

- Poster i internationale organisationer såsom EU og FN

- Siddende rektor på Aarhus og andre danske universiteter

- Betydelige danske lovforslag i de seneste år

- Kommasætning

- Internationale ikoner indenfor kampen for ytringsfrihed, religionsfrihed og civile rettigheder

- Det amerikanske præsidentvalg


Mine spørgsmål til PN er følgende:


Er der andre som har taget prøven der har lyst til at dele ud af deres måde at forberede sig på?

Hvilke ting burde jeg føje til listen over ting jeg skal læse op på?

Eventuelle links til at sætte mig ind i kommasætning osv. vil blive modtaget med kyshånd.


Mange tak på forhånd og jeg håber på gode og konstruktive indlæg.


Professor Popcorn

26-12-2016 19:17 #2| 0

Hvis det ikke er en selv følge for dig, så ville sportsbegivenheder også være en god ide at følge med i!

26-12-2016 19:47 #3| 0

Vedr. kommatering.


Hvis du kan sætte grammatisk komma, så har det været anerkendt de sidste 50+ år, og det er formentlig det, du har lært i skolen.

26-12-2016 20:56 #4| 0

@skizomick


Grammatisk komma, jeg går ud fra at det er komma før ledsætning f.eks? Jeg har lært det med kryds og bolle(lol) som jeg selvfølgelig selv synes er nemmest.

26-12-2016 21:47 #5| 0

har selv taget prøven og bestod, jeg forberedte mig dog ikke en skid på det..

havde 1 fejl så vidt jeg husker i prøven, og det var på det letteste spørgsmål i hele quiz delen :D men good luck..

26-12-2016 21:56 #6| 27
paymyboops skrev:har selv taget prøven og bestod, jeg forberedte mig dog ikke en skid på det..
havde 1 fejl så vidt jeg husker i prøven, og det var på det letteste spørgsmål i hele quiz delen :D men good luck..

Flot.

26-12-2016 21:57 #7| 0
StonieN skrev:
Flot.

tak.. dejligt input, men du er vel stoned

26-12-2016 22:15 #8| 11
paymyboops skrev:
tak.. dejligt input, men du er vel stoned

Han har jo ret? Hvad skal OP bruge dit eget skulderklap til? Eller er din anbefaling bare at han ikke skal forberede sig?

26-12-2016 23:04 #9| 0
paymyboops skrev:har selv taget prøven og bestod, jeg forberedte mig dog ikke en skid på det..
havde 1 fejl så vidt jeg husker i prøven, og det var på det letteste spørgsmål i hele quiz delen :D men good luck..

Jeg mener at have læst at der aldrig eller i hvert fald meget sjældent er nogen der har haft alle spørgsmål i DJHs "quiz-del" korrekt, så jeg caller dig på denne. Sorry.

26-12-2016 23:36 #10| 0

SDU eller DMJX? Eller begge?

SDU plejer at fokusere rigtig meget på personer, hvor DMJX er mere på samfundsforhold.

Tjek de tidligere prøver på deres hjemmesider. Der har tidligere været en "Find Kernen"-opgave, hvor man skal vælge imellem en masse informationer, og skrive en nyhedsartikel eller blog. Hvis det er en nyhedsartikel, handler det om at have en tydelig vinkel, skrive let forståeligt og efter nyhedstrekanten - altså med det vigtigste først.

Der har også været en skriveøvelse, hvor det handler om at skrive i et mere malende, billedligt sprog. Du kan eventuelt øve dig ved at skrive korte tekster, hvor du skal beskrive ting, du møder i naturen eller i din hverdag.

Held og lykke :)

26-12-2016 23:51 #11| 0
CykelNille skrev:
SDU plejer at fokusere rigtig meget på personer, hvor DMJX er mere på samfundsforhold.

This!


Var til optagelse begge steder for efterhånden nogle år siden. DMJX's var IMO fagligt sværest, men hos SDU var man til en ret omfattende samtale. Det var mit indtryk, at de gik rigtig meget op i kreativitet og lysten til at læse på studiet. Nu er jeg måske lidt biased, da jeg endte på SDU, men med mine egne erfaringer krydset med, hvad jeg hører fra kollegaer og venner i branchen, vil jeg anbefale dig SDU > DMJX > RUC.


Ift. konkrete råd til prøven er du inde på det rigtige: Hold dig dybt opdateret på de seneste store nyheder, der kører, og øv dig i at skrive kreativt - vi blev bl.a. bedt om at skrive et essay (mener jeg, det var) om bussemænd :) Et punkt til din liste kan være chefredaktører på dagblade og regionale medier samt Cavling-prisvindere.


Good luck! :)



26-12-2016 23:54 #12| 1
paymyboops skrev:har selv taget prøven og bestod, jeg forberedte mig dog ikke en skid på det..
havde 1 fejl så vidt jeg husker i prøven, og det var på det letteste spørgsmål i hele quiz delen :D men good luck..

Imponerende. Mig bekendt har ingen nogensinde ramt alle rigtigt, så du var "det letteste spørgsmål" fra at gøre noget, ingen har gjort før...

27-12-2016 00:00 #13| 0
CykelNille skrev:SDU eller DMJX? Eller begge?

SDU plejer at fokusere rigtig meget på personer, hvor DMJX er mere på samfundsforhold.

Tjek de tidligere prøver på deres hjemmesider. Der har tidligere været en "Find Kernen"-opgave, hvor man skal vælge imellem en masse informationer, og skrive en nyhedsartikel eller blog. Hvis det er en nyhedsartikel, handler det om at have en tydelig vinkel, skrive let forståeligt og efter nyhedstrekanten - altså med det vigtigste først.

Der har også været en skriveøvelse, hvor det handler om at skrive i et mere malende, billedligt sprog. Du kan eventuelt øve dig ved at skrive korte tekster, hvor du skal beskrive ting, du møder i naturen eller i din hverdag.

Held og lykke :)

@CykelNille


Tak for et godt svar, det er værdsat!


Jeg regner med at ansøge til begge steder. DMJX er mit foretrukne valg på grund af lokaliteten.


Tak for tippet med nyhedstrekanten og skriveøvelsen! Skriveøvelsen skal jeg nok få øvet på inden prøverne.


Jeg kan se på deres 2015/2016 opgaver at man som du siger kan have artikel eller blog. Her ville jeg gå ud fra (uden at have googlet det) at de med en artikel vil se ens evne til at præcist formulere sig omkring et emne, hvorimod en blog sikkert også skal inkludere ens egen mening. Er det nogenlunde korrekt?

27-12-2016 00:04 #14| 0

Da jeg var til prøve på DJH for plus 15 år siden havde jeg aldrig hørte om nyhedstrekanter eller deslige. Jeg ville lade være at overtænke i skriveprocessen og gøre hvad der falder mig naturligt. Til gengæld ville jeg bruge tid på at overveje opgaverne nøje og se dem fra flere synsvinkler inden jeg gik i gang med skrivningen,


Men som sagt er det mange år siden og tingene kan ændre sig. Det er tværtimod ikke særlig lang tid siden jeg har ansat nogen og aner faktisk ikke om de kommer fra RUC, Odense eller Århus. Det betyder ikke en døjt når man skal have et job - ved dog ikke om det betyder noget mht praktiksted.

27-12-2016 00:04 #15| 0
Superficious skrev: This!

Var til optagelse begge steder for efterhånden nogle år siden. DMJX's var IMO fagligt sværest, men hos SDU var man til en ret omfattende samtale. Det var mit indtryk, at de gik rigtig meget op i kreativitet og lysten til at læse på studiet. Nu er jeg måske lidt biased, da jeg endte på SDU, men med mine egne erfaringer krydset med, hvad jeg hører fra kollegaer og venner i branchen, vil jeg anbefale dig SDU > DMJX > RUC.

Ift. konkrete råd til prøven er du inde på det rigtige: Hold dig dybt opdateret på de seneste store nyheder, der kører, og øv dig i at skrive kreativt - vi blev bl.a. bedt om at skrive et essay (mener jeg, det var) om bussemænd :) Et punkt til din liste kan være chefredaktører på dagblade og regionale medier samt Cavling-prisvindere.

Good luck! :)


@Superficious


Tak for dit indlæg.


Jeg regner med at søge ind begge stederne. Boede du i Odense? If so, hvordan var det? Føler du at SDU er mere respekteret end DMJX eller er det nogenlunde det samme for begge steder(jeg overvejer ikke RUC)?


Tak for tilføjelsen til listen, Cavling prisen måtte jeg for at være helt ærlig google mig til. Den er tilføjet! Lad mig endelig høre hvis du kommer på mere.

27-12-2016 09:33 #16| 0

prangstar siger det meget godt i forhold til ikke at overtænke skriveprocessen. Skolen regner ikke med, at man allerede kan skelne mellem fremstillingsformer og kan kriterierne for Wall Street Journal-modellen i søvne allerede inden studiestart. Der skal trods alt også være plads til noget, man kan lære på selve uddannelsen ;-) Skriveopgavernes formål er snarere at vurdere ansøgernes evne til at formulere sig på skrift inden for forskellige rammer og benspænd, og ikke så meget andet.


Held og lykke!

27-12-2016 12:25 #17| 0

Følg også lidt med i kulturlivet. Læs nogle bøger og se nogle film. Det vil nok sige populære bøger og film inden for de sidste 3-4 år.

27-12-2016 12:33 #18| 0
Professor Popcorn skrev:

@CykelNille

Tak for et godt svar, det er værdsat!

Jeg regner med at ansøge til begge steder. DMJX er mit foretrukne valg på grund af lokaliteten.

Tak for tippet med nyhedstrekanten og skriveøvelsen! Skriveøvelsen skal jeg nok få øvet på inden prøverne.

Jeg kan se på deres 2015/2016 opgaver at man som du siger kan have artikel eller blog. Her ville jeg gå ud fra (uden at have googlet det) at de med en artikel vil se ens evne til at præcist formulere sig omkring et emne, hvorimod en blog sikkert også skal inkludere ens egen mening. Er det nogenlunde korrekt?




Korrekt. Det handler om at kunne skrive i et letforståeligt sprog og at være skarp på sin vinkel. Du skal kun fortælle én historie, og det skal være tydeligt, hvad det er, du vil fortælle. Du kan eventuelt prøve at tage en nyhedshistorie og formulere en ny rubrik og underrubrik fra en anden vinkel.

Til videnstesten kan det også være en god idé at tjekke op på forskellige litteratur- og filmpriser, og hvilke byer priserne bliver uddelt i.
27-12-2016 16:15 #19| 0

Det er helt sikkert en god idé at orientere sig i aviser osv. op til. Tror du er fint inde med videnstesten.
Hvis du vil styrke din grammatik, kan du evt. købe "Styr Kommaet" af Gitte Luk, som også er lektor på DMJX, og "Fjern fejlene" af Malene Bjerre.
Ift. de skriftlige opgaver ville jeg prøve at skrive et par tekster, og så få noget feedback fra journalister.

Redigeret af kspr d. 27-12-2016 16:16
27-12-2016 16:36 #20| 0
Superficious skrev: Imponerende. Mig bekendt har ingen nogensinde ramt alle rigtigt, så du var "det letteste spørgsmål" fra at gøre noget, ingen har gjort før...

Ahh det passer vist ikke - i hvert fald ift. DJMX (jeg går ud fra du mener paratvidensprøven). Jeg kender en del journalister og flere af dem påstår de har haft alle rigtige. Jeg har taget den prøve de lægger ud offentligt de sidste mange år og et par gange har jeg haft alle rigtige.

Kommateringsprøven ville jeg nok dumpe med et brag ;-)


27-12-2016 16:39 #21| 0
Professor Popcorn skrev:@skizomick

Grammatisk komma, jeg går ud fra at det er komma før ledsætning f.eks? Jeg har lært det med kryds og bolle(lol) som jeg selvfølgelig selv synes er nemmest.

Jep, det er det.

27-12-2016 17:58 #22| 1
paymyboops skrev:har selv taget prøven og bestod, jeg forberedte mig dog ikke en skid på det..
havde 1 fejl så vidt jeg husker i prøven, og det var på det letteste spørgsmål i hele quiz delen :D men good luck..

Uanset om du så havde nul fejl, så håber jeg i hvert fald ikke, at du nogensinde satser på en journalistkarriere, hvor du skal formidle noget på skrift!

27-12-2016 18:24 #23| 0
Pneets skrev:
Ahh det passer vist ikke - i hvert fald ift. DJMX (jeg går ud fra du mener paratvidensprøven). Jeg kender en del journalister og flere af dem påstår de har haft alle rigtige. Jeg har taget den prøve de lægger ud offentligt de sidste mange år og et par gange har jeg haft alle rigtige.

Kommateringsprøven ville jeg nok dumpe med et brag ;-)

Jo, det passer skam Ingen har nogensinde svaret rigtigt på alle 50 spørgsmål, jævnfør DMJX' egen hjemmeside.

Redigeret af degnovic d. 27-12-2016 18:24
27-12-2016 18:57 #24| 0

Der er vel også snart fejl i spørgsmålene hvert år, og så er det svært at have alle rigtige ;)

27-12-2016 20:17 #25| 0
Professor Popcorn skrev: @Superficious

Tak for dit indlæg.

Jeg regner med at søge ind begge stederne. Boede du i Odense? If so, hvordan var det? Føler du at SDU er mere respekteret end DMJX eller er det nogenlunde det samme for begge steder(jeg overvejer ikke RUC)?

Tak for tilføjelsen til listen, Cavling prisen måtte jeg for at være helt ærlig google mig til. Den er tilføjet! Lad mig endelig høre hvis du kommer på mere.

Selv tak.

Ja, jeg boede i Odense. Det er IMO en fin by med masser af aktiviteter for unge, og som studerende på en social uddannelse som journalistik får du lynhurtigt venner, selvom du kommer andetsteds fra. Desuden kan du bo billigt.


Jeg tror ikke, SDU som sådan er mere respekteret end DMJX. SDU'erne havde - i hvert fald de år jeg gik på BA'en - en højere succesrate til praktikdagen, så måske var de en smule mere efterspurgte i branchen, men det kan have været tilfældigt.


Flere af mine bekendtskaber fra DMJX har deusden været utilfredse med nogle af fagene på DMJX, som ifølge dem var lidt for wannabe universitetsfag og aldrig kom ordentligt i dybden fagligt. Der var jeg personligt glad for fagene på SDU.


Men jeg har ikke noget indtryk af, om SDU'erne står foran DMJX'erne i jobkøen efter endt uddannelse.

27-12-2016 21:52 #26| 0
degnovic skrev:prangstar siger det meget godt i forhold til ikke at overtænke skriveprocessen. Skolen regner ikke med, at man allerede kan skelne mellem fremstillingsformer og kan kriterierne for Wall Street Journal-modellen i søvne allerede inden studiestart. Der skal trods alt også være plads til noget, man kan lære på selve uddannelsen ;-) Skriveopgavernes formål er snarere at vurdere ansøgernes evne til at formulere sig på skrift inden for forskellige rammer og benspænd, og ikke så meget andet.

Held og lykke!

@degnovic


Det giver god mening ja. Det at kunne formulere sig klart og præcist på dansk og at kunne tænke kreativt må vel være hoveddelen af det de vurderer. Jeg skal forsøge ikke at overtænke det, det vil sikkert bare gøre det sværere for mig.


Mange tak.

27-12-2016 22:00 #27| 0
CykelNille skrev:

Korrekt. Det handler om at kunne skrive i et letforståeligt sprog og at være skarp på sin vinkel. Du skal kun fortælle én historie, og det skal være tydeligt, hvad det er, du vil fortælle. Du kan eventuelt prøve at tage en nyhedshistorie og formulere en ny rubrik og underrubrik fra en anden vinkel.

Til videnstesten kan det også være en god idé at tjekke op på forskellige litteratur- og filmpriser, og hvilke byer priserne bliver uddelt i.

@CykelNille


Tak for god feedback! Det kan helt sikkert bruges. Jeg har set at der er et par spørgsmål i tidligere tests vedrørende litteratur- og filmpriser og hvor de bliver uddelt, så det skal jeg også læse op på! Har du et foreslag til hvilke aviser jeg burde følge med i, nu når jeg ikke har været så opdateret på danske nyheder de sidste par år? Politiken, Jyllandsposten, Berlingske etc?

27-12-2016 22:02 #28| 0
kspr skrev:Det er helt sikkert en god idé at orientere sig i aviser osv. op til. Tror du er fint inde med videnstesten.
Hvis du vil styrke din grammatik, kan du evt. købe "Styr Kommaet" af Gitte Luk, som også er lektor på DMJX, og "Fjern fejlene" af Malene Bjerre.
Ift. de skriftlige opgaver ville jeg prøve at skrive et par tekster, og så få noget feedback fra journalister.

@kspr


Kopierer fra sidste svar: Har du et foreslag til hvilke aviser jeg burde følge med i, nu når jeg ikke har været så opdateret på danske nyheder de sidste par år? Politiken, Jyllandsposten, Berlingske etc?


Tusind tak for bogforslag, dem vil jeg se på! Det er nøjagtigt sådanne ting jeg ville have ud af denne tråd, så mange tak for det!

28-12-2016 01:32 #29| 0
Professor Popcorn skrev: @kspr

Kopierer fra sidste svar: Har du et foreslag til hvilke aviser jeg burde følge med i, nu når jeg ikke har været så opdateret på danske nyheder de sidste par år? Politiken, Jyllandsposten, Berlingske etc?

Tusind tak for bogforslag, dem vil jeg se på! Det er nøjagtigt sådanne ting jeg ville have ud af denne tråd, så mange tak for det!

Ville nok satse på Berlingske og JP. Synes de er lidt stærkere på nyheder, hvor Politiken er stærkere på kulturstoffet.

28-12-2016 16:04 #30| 0
degnovic skrev:

Jo, det passer skam Ingen har nogensinde svaret rigtigt på alle 50 spørgsmål, jævnfør DMJX' egen hjemmeside.




I stand corrected! :-)
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar