Investering 600k lavrisiko

#1| 0

Hej PN'er

 

Med varslingerne omkring negativ rente har vi nu overvejet at placere vores opsparing i noget.

 

Vi har ca. 600k stående og ønsker umiddelbart noget lav risiko. Hvis der er mellem/høj risiko, vil det blive for en mindre del af beløbet.

Vi har i dag 2 fastforrentet lån med afdrag: 2,3 mdkk 1,5% og 340 tkr. 0,5%.

 

Skal vi nedbringe restgælden, investere i værdipapirer eller noget helt andet? Hvis værdipapirer, hvilken type samt hvor?

 

Forventninger er, at indenfor 3-5 år skal størstedelen af pengene bruges.

 

Tak

01-06-2020 14:11 #2| 1

Hvis i allerede skal bruge pengene igen om 3 år ville jeg blot indfri de lille lån. Det er risikofrit og jeg ville ikke gå ind i et volatilt marked som det er nu. 

01-06-2020 14:29 #3| 0

Hvad er den negative rente på i øjeblikket for indestående i den størrelse?

01-06-2020 21:55 #4| 0
Inkog92 skrev:

Hvis i allerede skal bruge pengene igen om 3 år ville jeg blot indfri de lille lån. Det er risikofrit og jeg ville ikke gå ind i et volatilt marked som det er nu. 

 

 Og så optage nyt lån om 3-5 år? 

01-06-2020 23:31 #5| 4

Sæt dem ind hos Santander. 31 dages binding, og en rente på 0,35% hvilket formentlig er ca 1% bedre end den negative rente I skal betale lige nu. Tror ikke der er et bedre lavrisiko alternativ.

02-06-2020 00:12 #6| 0

I kan også sætte dem ind på banknorwegian og få 0.3% uden binding

02-06-2020 01:49 #9| 0

Hvis i køber aktier i Maersk, iss eller jyske bank tvivler jeg på af de er mindre hver om 3-5 år. Men der vil selvfølgeligt være en risiko. Men sandsynligvis har i forrentet pengene positivt.

02-06-2020 07:06 #10| 28
superKrikken skrev:

Hvis i køber aktier i Maersk, iss eller jyske bank tvivler jeg på af de er mindre hver om 3-5 år. Men der vil selvfølgeligt være en risiko. Men sandsynligvis har i forrentet pengene positivt.




Udmeldinger som ovenstående burde være nok til et ban, når man gang på gang ved at nogle er naive nok til at følge sådan et “råd”
02-06-2020 07:29 #11| 0

Mange pensionsselskaber har såkaldte gennemsnitsrenteprodukter til frie midler (Det tekniske navn er en paragraf 53A ordning). Det betyder, at du f.eks lige nu kan få 0,6% i rente hos Topdanmark + eventuel bonus. I denne type af produkt vil der løbende (typisk hvert år) blive fastsat en rente du er garanteret + du vil kunne få andel i eventuel bonus, hvis det går godt.

Vær opmærksom på, at hvis du indfrier lån:
1) Evt skal ud og optage lån igen med de omkostninger det giver.
2) Ikke nødvendigvis kan få samme vilkår/lånemuligheder igen, hvis din økonomi har ændret sig.

Kan stadig være en fin beslutning, men værd at overveje.

03-06-2020 07:37 #12| 2
superKrikken skrev:

Hvis i køber aktier i Maersk, iss eller jyske bank tvivler jeg på af de er mindre hver om 3-5 år. Men der vil selvfølgeligt være en risiko. Men sandsynligvis har i forrentet pengene positivt.

 

 OP spørger om lavrisiko, du giver ham ekstrem risiko.

Jeg tvivler på at du har nogen som helst anelse om hvad du snakker om. Sådan her er Mærsk gået de sidste 2 år.




Redigeret af hermod d. 03-06-2020 07:41
03-06-2020 08:05 #13| 0

Personligt tænker jeg ikke at man køber på toppen hvis man handler aktier nu, naturligvis med en god spredning og i flere forskellige sektorer.


03-06-2020 09:55 #14| 0
Dkno skrev:

Mange pensionsselskaber har såkaldte gennemsnitsrenteprodukter til frie midler (Det tekniske navn er en paragraf 53A ordning). Det betyder, at du f.eks lige nu kan få 0,6% i rente hos Topdanmark + eventuel bonus. I denne type af produkt vil der løbende (typisk hvert år) blive fastsat en rente du er garanteret + du vil kunne få andel i eventuel bonus, hvis det går godt.

Vær opmærksom på, at hvis du indfrier lån:
1) Evt skal ud og optage lån igen med de omkostninger det giver.
2) Ikke nødvendigvis kan få samme vilkår/lånemuligheder igen, hvis din økonomi har ændret sig.

Kan stadig være en fin beslutning, men værd at overveje.

 

 

Mig bekendt så ny opretter Topdanmark ikke gennemsnitsrenteprodukter til nye kunder ;)
03-06-2020 10:41 #15| 0
dankersoe skrev:

Personligt tænker jeg ikke at man køber på toppen hvis man handler aktier nu, naturligvis med en god spredning og i flere forskellige sektorer.

 

 

 Men det er stadig højrisiko at køre det i aktier.

03-06-2020 14:38 #16| 3

Enkeltaktier er ganske enkelt udelukket på baggrund af OP's risikoønske. Selv ETF'er vil jeg klar fraråde, hvis ønsket er så lav en risiko. Hvis pengene skal bruges indenfor den tidsramme, så er aktier bare no go imo.

03-06-2020 14:55 #17| 0

Guld

03-06-2020 15:11 #18| 2
los_champ skrev:

Guld

  

Tåbeligt råd. Fra 2011 til 2016 blev guldprisen næsten halveret. Kalder du det lavrisiko?
03-06-2020 18:44 #19| 1

Hvad havde folk forventet. OP spørger om råd til en lav risiko forvaltning af sin opsparing på et gambling forum.. 

 

03-06-2020 21:33 #20| 0
Mads Møller skrev:

  

Tåbeligt råd. Fra 2011 til 2016 blev guldprisen næsten halveret. Kalder du det lavrisiko?


Jeg regner ikke med, at nogen ser et råd på et ord, som det tager beslutninger på, men måske giver det anledning til, at OP giver sig til at undersøge det lidt nærmere, end hvad jeg eller andre skriver i en kort kommentar her. Lyt fx lidt på Peter Schiff eller Frank Giustra og guld. 

 

Ja, jeg ser guld som lavrisiko. En halvering på 5 år er et ekstremt tilfælde og det er jo ikke meget mere end vi flere gange i boligmarkedet - så safe as house ;-) 

 

 

03-06-2020 23:56 #21| 0
hermod skrev:

 

 OP spørger om lavrisiko, du giver ham ekstrem risiko.

Jeg tvivler på at du har nogen som helst anelse om hvad du snakker om. Sådan her er Mærsk gået de sidste 2 år.

 



 Har du lyst til at være på om Mærsk aktien er oppe eller nede om to eller tre år fra da jeg skrev mit indlæg ?

 

04-06-2020 00:31 #22| 3
superKrikken skrev:

 Har du lyst til at være på om Mærsk aktien er oppe eller nede om to eller tre år fra da jeg skrev mit indlæg ?

 

 

 Fordi det har betydning for om det er høj- eller lavrisiko?

04-06-2020 00:33 #23| 0
Jensen skrev:

 

 Fordi det har betydning for om det er høj- eller lavrisiko?

 

 Set med mine øjne er Mærsk nuværende kurs lav risiko.

04-06-2020 00:33 #24| 9
superKrikken skrev:

 

 Set med mine øjne er Mærsk nuværende kurs lav risiko.

Og du udtaler dig tydeligvis om noget du ikke har forstand på. 

 

04-06-2020 06:44 #25| 0

Sparindex Lav Risiko KL

04-06-2020 07:19 #26| 0
superKrikken skrev:

 Har du lyst til at være på om Mærsk aktien er oppe eller nede om to eller tre år fra da jeg skrev mit indlæg ?

 

 

 Jeg ejer den selv, så jeg håber på oppe. 

04-06-2020 08:32 #27| 1
superKrikken skrev:

 


 Set med mine øjne er Mærsk nuværende kurs lav risiko.




Puha, det er op ad bakke med dig
04-06-2020 10:00 #28| 1
Gammelfar skrev:

Udmeldinger som ovenstående burde være nok til et ban, når man gang på gang ved at nogle er naive nok til at følge sådan et “råd”

 

faktisk udmærekde aktier som foreslåes - men hvis lav risiko vil jeg mene investreringsforening sparindex lav riskiko globale aktier er bedre valg

men ellers bankrente eller indfri dye lån 

 

formentligt skidt tidspunkt købe aktier omend svært vide med fed/ecb printer penge :)

04-06-2020 10:02 #29| 0
Jensen skrev:

Og du udtaler dig tydeligvis om noget du ikke har forstand på. 

 

 

 Fleste analyse sekslaber har Mærsk til at stige herfra men også nogle som mener det modsatte så who knows

dog umiddelbart mit indtryk at -indenfor- den branche så er mærsk godt valg (og ej har ikke selv mærsk lige pt... swingtradet og solgt ud så jeg håber faktisk falder så jeg kan købe ind igen)

04-06-2020 10:04 #30| 0

Jeg ville placere en stor del af pengene i en obligationsfond, som investerer i Investment Grade, givet din korte tidshorisont og ønske om lav risiko.

Redigeret af Alexanderbp d. 04-06-2020 10:05
04-06-2020 10:22 #31| 2

@Wannoks og lignende.
Et forsimplet svar herfra.
De foreslåede aktiekøb kunne være verdens bedste og det ville fortsat være et elendigt råd. OP skal bruge størstedelen om 3-5 år. I kender ikke hans grænse for, hvor meget han kan tåle at tabe i forhold til hvad han skal bruge i fremtiden. Men i og med, at de står kontant idag, så er der nok ikke den store lyst/mulighed for risiko.

Helt overordnet set så bør aktierne jo give os et afkast, så vi bliver kompenseret for risikoen. Men alligevel har investorer som har købt Mærsk for 3 og 5 år siden tabt penge. Selv hvis vi antog at der var 80% sandsynlighed for at Mærsk om 3 år havde givet mindst >= 0 i afkast ville det være et elendigt råd, fordi I aner ikke om OP kan tåle miste 0-100% af midlerne, de sidste 20% af gangene.

04-06-2020 10:25 #32| 1
wannooks skrev:

 

 Fleste analyse sekslaber har Mærsk til at stige herfra men også nogle som mener det modsatte så who knows

dog umiddelbart mit indtryk at -indenfor- den branche så er mærsk godt valg (og ej har ikke selv mærsk lige pt... swingtradet og solgt ud så jeg håber faktisk falder så jeg kan købe ind igen

 I snit er der en kraftig købsanbefaling på enkeltnavne hos analytikerne på samtlige vesteuropæiske top indeks, og ditto US.


Kodeordet er “lavrisiko”. I den henseende er Mærsk (og stort set alle andre aktier - disclaimer i mangel af at jeg ikke kan komme i tanke om et selskab hvor det modsatte er tilfældet) ikke noget som man skal investere i.

04-06-2020 11:20 #33| 1
Gammelfar skrev:

@Wannoks og lignende.
Et forsimplet svar herfra.
De foreslåede aktiekøb kunne være verdens bedste og det ville fortsat være et elendigt råd. OP skal bruge størstedelen om 3-5 år. I kender ikke hans grænse for, hvor meget han kan tåle at tabe i forhold til hvad han skal bruge i fremtiden. Men i og med, at de står kontant idag, så er der nok ikke den store lyst/mulighed for risiko.

Helt overordnet set så bør aktierne jo give os et afkast, så vi bliver kompenseret for risikoen. Men alligevel har investorer som har købt Mærsk for 3 og 5 år siden tabt penge. Selv hvis vi antog at der var 80% sandsynlighed for at Mærsk om 3 år havde givet mindst >= 0 i afkast ville det være et elendigt råd, fordi I aner ikke om OP kan tåle miste 0-100% af midlerne, de sidste 20% af gangene.

 

At kigge på historisk performance er også simplificeret sagt lidt dumt. Så hvis aktien var steget og hypet ville du synes det var bedre køb? Nej vel, så man er nødt til kigge på mere end det. Desuden ville aktien jo blot indgå som en ud af 20-25-30-50 stk (hvor man forsøger vælge de stærkeste virksomheder indenfor hver brance som potentielt kan "vinde" hvis økonomien er anstregnt og konkurrenter går ned) så risikoen spredes ud

 

Man kan også se jeg foreslår sparindex lav risiko globale aktier eller bank rente hvis risikoen skal være helt lav. Men det må også være op til OP at gøre research efter at få inspiration herfra og afklare sin ønskede risk/reward.

 

Men mener ikke mærsk som en del af en portfolio er værre end andre aktier - og slet ikke forhold til andre indenfor den givne brance.

 



Så synes bare dem som kalder på instant ban af dem som tog sig friheden til at komme emd aktieforslag ... de burde bannes fra PN. Blot det som var min pointe :)

Redigeret af wannooks d. 04-06-2020 11:26
04-06-2020 12:07 #34| 2

Jeg kan mærke, at det her bliver op ad bakke så sidste besked herfra og du må hjertens gerne få det sidste ord.
Pointen er, at det er decideret uansvarligt at forslå 2-3 aktier at købe for en som ønsker lav risiko. Selv dit forslag om en global aktie fond er alt andet end lav risiko.

Du har absolut ingen ide om OP viden eller interesse for området, og hvis der tilstrækkelig mange selvlærte Facebook eksperter som råber “køb x og y, det kan kun gå godt” så er der uden tvivl desværre nogle som lader sig lokke af FOMO og flok mentalitet. Man må gerne nogle gange tænke over de konsekvenser ens postulater kan have.

04-06-2020 13:05 #35| 1
Gammelfar skrev:

Jeg kan mærke, at det her bliver op ad bakke så sidste besked herfra og du må hjertens gerne få det sidste ord.
Pointen er, at det er decideret uansvarligt at forslå 2-3 aktier at købe for en som ønsker lav risiko. Selv dit forslag om en global aktie fond er alt andet end lav risiko.

Du har absolut ingen ide om OP viden eller interesse for området, og hvis der tilstrækkelig mange selvlærte Facebook eksperter som råber “køb x og y, det kan kun gå godt” så er der uden tvivl desværre nogle som lader sig lokke af FOMO og flok mentalitet. Man må gerne nogle gange tænke over de konsekvenser ens postulater kan have.

 

SuperKrikken skrev: "Hvis i køber aktier i Maersk, iss eller jyske bank tvivler jeg på af de er mindre hver om 3-5 år. Men der vil selvfølgeligt være en risiko. Men sandsynligvis har i forrentet pengene positivt."

Iøvrigt er der vel også risiko ved at binde alle penge... Ikke at jeg på nogen måde tror der kommer hyperinflation men kan du sætte chancen til 0%?

Så tror bare ikke OP kommer helt udenom at research og vurdere det lidt selv... Gider man ikke det så....

Mit forslag var som sagt med højrente bank-konti og/eller noget sparindex globale aktier min risk (som iflg nordnet i hvert fald har lavere risiko/volatilitet sammenlignet med fleste andre aktie fonde) ... 

 

Synes bare fri debat er ganske udmærket... Hvem skal man ellers spørge? Ens bankrådgiver som foreslår deres egne pensionsordninger som køber op i egne investeringsforeninger hvor de samlede årlige omkostninger æder en god del op? :)

 

... Men til OP: Hvis du lider af *Fear of Missing Out" på aktiemarkedet så har Gammelfar ret

Redigeret af wannooks d. 04-06-2020 13:09
04-06-2020 19:08 #36| 1
wannooks skrev:

 

 Fleste analyse sekslaber har Mærsk til at stige herfra men også nogle som mener det modsatte så who knows

dog umiddelbart mit indtryk at -indenfor- den branche så er mærsk godt valg (og ej har ikke selv mærsk lige pt... swingtradet og solgt ud så jeg håber faktisk falder så jeg kan købe ind igen)

 

 I april 2015 var andelen af anbefalinger nogenlunde som i dag, da kostede aktien over 12.000 - juni 2016 kostede den 6500.


 

04-06-2020 19:29 #37| 1
Jensen skrev:

Sæt dem ind hos Santander. 31 dages binding, og en rente på 0,35% hvilket formentlig er ca 1% bedre end den negative rente I skal betale lige nu. Tror ikke der er et bedre lavrisiko alternativ.

 

 Samme råd som Jensen.

 

https://santanderconsumer.dk/opsparing/

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar