Indsigelse mod udlejer, spanien.

#1| 0

Kort fortalt har jeg været på 10 dages ferie i Spanien og under opholdet mister jeg en nøgle. Jeg var nødsaget til at kontakte udlejer med det samme, da jeg ikke havde mulighed for at komme ind. Heldigvis finder jeg nøglen det sted den er mistet (en bar) Men da udlejer allerede er opmærksom på at den har været væk, vil personen nu have udskiftet hele låsen(da de ikke vil tage nogle chancer for at der kunne være lavet en kopi af nøglen.

På kontrakten jeg har underskrevet, er der en minimum fee på 50€ hvis en nøgle er gået bort. Jeg har lagt 300€ i depositum, men det ser ud til de alle nu vil blive brugt på en ny lås. Det finder jeg helt urimeligt, da staff på baren har fundet nøglen og haft den på sit kontor indtil jeg dukkede op igen.

Kan man lave en indsigelse på det grundlag i banken(Nordea)? De er desværre ikke til at rykke med. Jeg har endda tilbudt at betale minimum fee på 50€, men de afviser. Jeg har kigget lidt på Nordea's side og kan umiddelbart ikke finde et lign. scenarie beskrevet på følgende link:Nordea

På nordea's side står der også følgende: Her på siden har du mulighed for at oprette en indsigelse. Opdager du korttransaktioner på din konto, du ikke kan vedkende dig, er dit kort anvendt to gange til samme betaling, eller har du ikke modtaget varer eller services, som du har købt med dit kort, kan du gøre indsigelse

Kan der oprettes en sag her, PN? Synes umiddelbart ikke jeg kan finde noget om selvrisiko, når jeg har godkendt betalingen(depositum ved indflytning)

Lad mig høre fra jer :)

02-09-2013 13:19 #2| 2

Ville du selv acceptere en nøgle havde været væk for derefter bare at dukke op igen, uden at du ville få skiftet din lås ?

Du kan ikke lave en CB på sagen her, du har jo fået det du bestilte, det i er uenige om er om depositum skal tilbagebetales.

02-09-2013 13:38 #3| 0
OP

I dette tilfælde, ja. Personalet i baren finder nøglen og jeg kan med garanti sige det er præcist den samme nøgle pga. en speciel lille pude som sad på. Så medmindre personalet har tænkt sig at kopiere nøglen i øvrigt uden at have kendskab til lejlighedens adresse, så kan jeg ikke se det er rimeligt at kræve at der skal en ny lås til.

Det er selvfølgelig en vurdering udlejer skal tage, men siden jeg synes det er uretfærdigt, ville jeg høre om man kunne lave en indsigelse på denne sag, hvilket det åbenbart lyder til, ikke er muligt. Jeg har vel fået det jeg bestilte. De har så bare brudt kontrakten, imo.

02-09-2013 15:51 #4| 0

Nej, jeg kan ikke se, at du skulle have ret til at kræve tilbageførsel af din bank (i henhold til § 74 i lov om betalingstjenester og elektroniske penge).

Der er ikke tale om, at en vare eller en tjenesteydelse ikke er leveret. Derimod har udlejer foretaget modregning i depositum for et angivet tab. Det er en anden problematik end en ikke-levering. Ideen bag tilbageførselsmuligheden er, at folk der betaler forud med kort ikke skal stilles ringere end folk, der betaler pr. efterkrav. Tilbageførselsmuligheden kan f.eks. heller ikke bruges ved mangelsindsigelser (dog godt hvis manglen er af en sådan karakter, at det må sidestilles med ikke-levering).

Hvis udlejer er dansker, så skulle sagen så vidt jeg kan vurdere kunne behandles af ankenævnet for feriehusudlejning.

Hvis du gider, kan du prøve at give dem et ring og høre, om du er blevet urimeligt behandlet. En egentlig klage koster 300 kr., som man får tilbage, hvis man får medhold.

02-09-2013 16:15 #5| 0
OP

firmaet er spansk og ikke en dansk udlejer, men tak for hjælpen henry. Jeg kan vidst godt glemme den sag så :)

02-09-2013 17:38 #6| 0

er der flere døre til samme nøgle, feks. havedør bagdør ect. ?? for 2200 DKK for 1 ny cylinder/lås i Spanien lyder godt nok vildt i mine øre.

02-09-2013 19:40 #8| 0
OP

@nuller

Nej, det er kun ind til selve lejligheden.

@Snuxa

I kontrakten står der ordret: Loosing or forgotten the Apartment keys have a minimum charge of 50€

Jeg forstår det som 1 stk. tabt nøgle = 50€, hvad ellers skulle give mening? Hvis de har tænkt sig at udskifte låsen hver gang ved tab af nøgle, kan de jo ligeså godt skrive "minimum charge of 300€, så urimeligt synes jeg nu nok det er.

02-09-2013 20:33 #10| 0
OP

Den er jeg med på, men hvornår får man så minimum opkrævningen, når man taber 300€ på en enkelt mistet nøgle, som jo alligevel dukkede op?

02-09-2013 20:42 #11| 0

Husk at du har ret til at se faktura som beviser at de har skiftet låsen.

02-09-2013 23:34 #12| 0

@Pumba

Mon ikke vi er inden i spansk lovgivning her ?
Så uden at kende til spansk lovgingning (antager jeg) er det vel ikke sikkert det er sådan ?

03-09-2013 00:40 #13| 0

Formentlig spansk ret (man skal lige kigge på aftalegrundlaget, men det handler dog om noget så fundamentalt som at dokumentere sit krav. Det tør jeg næsten godt love, at man også skal i Spanien.

Det er formentlig op ad bakke at forsøge at gøre noget yderligere, uanset at udlejer muligvis har været en smule hurtig til at udnytte situationen til egen fordel.

@ ih8str8
Minimum charge kunne f.eks. finde anvendelse, hvis nøglen var tabt under omstændigheder, hvor der ikke var nogen frygt for misbrug, så låsen ikke behøvedes at blive stillet om.

03-09-2013 12:18 #14| 0

@Henry +1

03-09-2013 13:57 #15| 0

Hvis det er en en virksomhed du har lejet igennem og de holder fast i deres krav, så bed om en "hoja de reclamación".
Det lyder ret sikkert som om de ikke vil skifte låsen, men bare beholde pengene.
Det kommer under alle omstændigheder aldrig til at koste €300. Regn normalt med omkring €100 og hvis det er en speciel lås absolut max €200.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar