Hvordan spilles AA og KK på NL100?

#1| 0

Hej.

Jeg har igennem længere tid næsten aldrig 3-bettet KK og AA på NL100. Grunden til dette er at jeg ikke vil skræmme mine modstandere væk, samt at der er god chancher for at tage deres stack hvis de rammer TPTK....

Men her på det seneste er jeg kommet meget i tvivl om ikke bare jeg skulle 3-bette. Dels for ikke at blive for gennemskuelig og dels for at få luget ud i de små og mellem par som har en tendens til at tage min stack når de rammer trips.....

I de fleste videor jeg har set 3-bettes disse hænder næsten altid, så det er jo nok mig der er galt på den......eller hvad?

11-03-2009 21:35 #2| 0

3-bet 100 % af gangene, især hvis du ikke kan smide dem post, når du kun har kaldt.

Generelt er det ikke sagen at slowplaye lowstakes-donks.

11-03-2009 21:36 #3| 0

på NL100 bør de altid 3bettes imo. men sørg for at have flere hænder end lige AA & KK i 3bet-rangen, så du oftere får action på monsterhænderne.

11-03-2009 21:37 #4| 0

Generelt vil du jo gerne have så mange penge i potten, når du har den bedste hånd.

Det har du preflop med aa og næsten altid med kk.

Derfor 3-bet lortet.

Det betyder også, at det bliver nemmere at spille postflop.

11-03-2009 21:41 #5| 0

Takker for svarene.

Der er vist udbredt enighed om at jeg skal lægge stilen lidt om. Jeg kan godt se logikken i det. Tror at det er et (af mange) lævn fra tiden som poker-fisk.....som jeg langsomt forsøger at fjerne.

Jeg 3-better omkring 7-8%, så det er ikke sådan at jeg aldrig 3-better....

11-03-2009 21:43 #6| 0

Stop med det :)

Gi den Gazzz

3bet; TT+, AK,AQ,

4bet; QQ+, AK -

PS. Ovenstående skal justeres efter modstandere..


Fordi du skal 3bet nogle flere hænder, og generelt begynde at 3bet er for, at undgå at blive for let at spille imod..

11-03-2009 22:12 #7| 0

Ja, det skal vel justeres af modstander, position, effektive stacks mm. Jeg har ikke nogen fast regel for hvornår jeg 3-better men jeg 3-better i langt de fleste tilfælde de hænder du nævner....Kan også dagtens finde på at 3-bette små par og suitede connectere mod løse spillere der folder meget til 3-bet osv.....

11-03-2009 22:51 #8| 0

Det kommer så meget an på hvor meget du 3better? Jeg 3better ca. 10-12% så jeg 3better naturligvis (næsten) altid mine valuehænder.

Hvis du nu kun 3better TT+ og AQ+ som PerBaad foreslår, så ville jeg nok være mere tilbøjelig til at mixe det op og calle, men det kræver også du er en ferm handreader.

11-03-2009 22:55 #9| 0

@Perbaad

Fint med din range på 3 bet.
Hvilke hænder smider du så til et 4 bet ?

11-03-2009 22:57 #10| 0

Hvis den effektive stak er 30 BBs eller der under, så kan du godt tillade dig at flat calle af og til, da den maksimale fejl du kan begå ved at stakke af til en bedre hånd ikke helt opvejer de gange du vinder med den bedste hånd. Du skal dog ikke flat calle et 3xBB raise eller der under, da du på den måde giver blinds odds til at kalde med en helt masse hænder.

Hvis du er dybere end det, bør du 3 bette til et beløb der er så stort, at ingen kan få korrekte implied odds til at kalde dig for set value (der skal være mindre end 10 gange det beløb du putter i potten pre flop tilbage i den effektive stak), og du burde således være garanteret et positivt resultat på dine esser i det lange løb, selv hvis du går til bunds med dem hver eneste gang.

11-03-2009 22:58 #11| 0

Hvis du 3-better 7-8% er det jo helt igennem ultra SICK ikke at 3-bette KK og AA......

11-03-2009 23:14 #12| 0

"Grunden til dette er at jeg ikke vil skræmme mine modstandere væk, samt at der er god chancher for at tage deres stack hvis de rammer TPTK...."

Det lyder egentlig ikke som om du bør spille på NL100, for det der lyder som en typisk begynder tankegang.

Du tager sjældent folks stak, når de rammer TPTK, med mindre de er meget donkede. Især når du har AA er det en fjollet idé, for du sidder jo selv med to af de mulige "top kicker" de kan have, så hvilke et par kombinationer kan de have, som de er villige til at gå til bunds med?

Hvis du vil gå til bunds med AA, så vil du helst have at modstanderen sidder med KK eller QQ, og ved at re-raise, ryder du alle de spekualtive hænder der fisker efter sets, straights og flushes af vejen, og sikrer dig at du hovedsageligt spiller imod over par som du kan slå, når potten vokser sig stor.

Hvis du ikke begynder med at bygge potten op pre flop, og du lige pludselig befinder dig i en pot, der er uforholdsvis stor i forhold til hvad der var i den før floppet, så kan du som regel være sikker på at ét par er lige til skraldespanden.

11-03-2009 23:43 #13| 0

@Razz

Hmm... Forbeholdt hvem villain er, så smider jeg som "std" 99,TT,JJ, i 5/10 gange QQ..

Men har jeg reads, så kan jeg som den anden dag ikke have noget problem med at 5b-push 99 allin..

11-03-2009 23:44 #14| 0

@msm89dk

Hvem er din kommentar rettet mod ?

12-03-2009 00:05 #15| 0

jeg vil prøve at sætte ord på nogle ting man virkelig skal have fingeren på pulsen med, man skal selvfølgelig kun gøre det såfremt man virkelig har en god forståelse for de stats PT giver på modspillere, samt er god til at læse boardets struktur....

men her kommer et par ting som jeg brugte/bruger på nl100 som går lidt ud over det topic efterspørger egentlig ;)

jeg har spillet nl100 på en del forskellige netværk...og vil sige at man skal tilpasse sit spil til de forskellige...everest/party/ongame/prima er det egentlig muligt at holde en stabil og god winrate med blot TAG poker, hvor man egentlig spiller sine store hænder lige ud af landevejen og ikke forsøger at "lokke" folk med (ps: utrolig ringe ide, da alle de dygtige modspillere udnytter dig så)

spiller du derimod på sider som FTP/stars/boss media/ipoker så er der faktisk en del modstand, og der spilles efter min opfattelse en del mere aggro poker på disse netværks, mine tanker er at dette skyldes en utrolig stor mængde regs, de er faktisk temmelig svære at tjene penge på, ved at spille TAG - min egen erfaring er at det simpelthen kræves for at holde en større winrate, at man åbner helt op og nærmest får et image som insane...

et eksempel er selvfølgelig 3 bet squeezEEEE

mange bruger egentlig kun 3 bets når de har en hånd de synes er "bedre" end blot til at kalde med, en ovenover opstillede en udemærket range bortset fra jeg gerne vil have AJ med (selvfølgelig alt efter modspillere)

men her kan man medtage en helt masse hænder som alle suitede connectors (utroligt nok hader jeg at gøre det med T9s, da man tit kan rende ind i noget lort), også cbetter jeg ellers 100% af mine 3 bettede pots...(undtagen multiway pots hvor floppet falder til at det er meget usandsynligt jeg kan tage potten ned) sådan noget som AKQ, eller lign...

men også generelt så tag chancer i de spots du er i tvivl om du har den bedste hånd, tag det ekstra stab på potten ved flop...du kommer oftest billigere til river end du ellers ville såfremt du sidder i pos....

dette er i sig selv hamrende -EV, og det kræver virkelig at man læser modstandernes stats rigtigt at få dette til at give den winrate man ønsker...men effekten ved dette er, at man bliver kaldt rimelig light i ens 3 bets mod regs (også med store hænder jo) og postflop kan du faktisk få dem ind på boards som 2 5 7 med deres 88 eller 99 fx, hvor de normalt vil kunne folde pga dit image...og du kommer også til at tjene meget mere på dine AK hænder fx, hvor folk måske ikke betalte dine 3 bets før med AJ og kom i "problemer"

udover det vil jeg bare sige at 3/4 pot bets på river, med borderline hands virkelig er en af de ting der er vigtige at få vendt til positivt...min opfattelse er i alt fald at det er her mange taber ekstremt meget på nl100...

anyways just my 5c

12-03-2009 00:18 #16| 0

@ sayallin

"udover det vil jeg bare sige at 3/4 pot bets på river, med borderline hands virkelig er en af de ting der er vigtige at få vendt til positivt...min opfattelse er i alt fald at det er her mange taber ekstremt meget på nl100..."

Hva mener du med borderline ?

12-03-2009 01:36 #17| 0

Han mener vel i snævre spots.. spinkle valuebets.. men jeg er ikke helt sikker på du mener med at få det vendt til positivt sayallin.. ? At man skal gøre det mere ofte eller at man skal passe på med det?

Og Perbaad, det jeg skrev tidligere var selvfølgelig rettet imod OP.

12-03-2009 01:53 #18| 0

Fin post. Vil bare lige pointere at det virker bedst imod TAG's, som du har noget FE imod.

Hvis du sidder til bords med en eller flere donks, der bare VIL se et flop, hvis han har to høje kort eller to suitede kort, og går død med TP, uagtet at det er en re-raised pot, så er det direkte skidt at 3-bette som bluff. Der er det bare med at spille lige ud af landevejen, og give den gas, når man har godterne, og ellers holde sig fra at fyre mere end eet c-bet af. Hvis dit c-bet ikke virker, så folder donken INTET på senere streets, og dit ellers så vel eksekverede bluff bliver kæmpe -EV.

12-03-2009 02:09 #19| 0

helt enig med sayallin mht de sidste par linjer....
De mellemstore bets på river med mellemhænder kan gøre en stor forskel...

12-03-2009 11:12 #20| 0

Det lyder rimelig fornuftigt, jeg havde også reraised 4 , med AA, helt klart få flest penge i potten som muligt uden af overdrive

12-03-2009 20:25 #21| 0

Hej igen.

Super god feedback.

Jeg er godt klar over at det er et (af mange?) leaks fra begynder tiden ikke at 3-bette AA og KK. Jeg ved faktisk ikke 100% helt hvorfor jeg aldrig har gjort det - men kun godt at man kan blive klogere.

Jeg synes nu at jeg er rimelig stabilt vindende med AA og KK uden at have 3-bettet dem særlig tit:

Har haft AA 211 gange på NL100 og har en BB/100 på 1244,07 (har 3-bettet 32,8% så det passer ikke helt at jeg aldrig 3-better).

Har haft KK 183 gange på NL100 og har en BB/100 på 757,72 (har 3-bettet 55,4% - en del mere en jeg selv har gået og troet).

Er der mon udsigt til at indtjeningen kan blive større ved altid at 3-bette? Hvad siger jeres stats?



12-03-2009 21:36 #22| 0

Du mister værdi fra mange af de hænder der stacker dig ved et 3bet, hvis du ikke 3better dine prima hænder. De fleste regs går jo ikke bare i autostackoffmode med jj på et 259f, men det gør de tit hvis du 3better aa-kk og kommer ind, og især når du i forvejen har en høj 3bet procent.

Derudover giver du jo dine modstander tilladelse til automatisk at setmine profitabelt, omend det er dem selv der har åbnet. Lad os antage at du kun caller bagved med aa og floppet slår 223, du stacker af, og villain har profitabelt ramt sit set med 33, og nakker dine dollinger.

Jeg hører ikke til en af de spillere der er med på den store 3bet-vogn. På ipoker bliver der 3bettet som sindsyg, men jeg 3better kun 6% hvoraf de 2% er squeezes med semirags, som spiller dårligt multiway. Grunden til dette er at jeg føler at jeg er en langt bedre postflopspiller end de fleste, og derfor ynder at undgå flips. Derudover har det nok også noget at gøre med at jeg 12-16tabler og derfor ikke kan overskue alle de marginale spots jeg kommer i med en høj 3betprocent.

13-03-2009 09:02 #23| 0

@ alle

min mening var _IKKE_ at man skulle sætte sig i flere snævre spots (:D), men med borderline hænder, mener jeg spots hvor ens hånd altså drastisk mister styrke i forhånd til boardet eller man hele hånden egentlig er usikker på om man har den bedste hånd.

jeg kan bedst forklare dette med en illustration :)

www.pokerhand.org/?3972898

(ps beklager party buggen preflop, han limper altså ind hvor der står check)

men ganske simpel hånd jeg tester min konge på floppet, klonker turn og 3/4 del potter...river completer stort set alle draws og jeg skal pludselig betale 28 ind i en pot jeg har 18 ude i, det er selvfølgelig her det er vigtigt at tage de rigtig beslutninger...

der er i mine øjne kun 2 muligheder (såfremt han better så højt), vi kan bet/folde - sad og diskuterede dette med et par stykker (også kendt som et block bet) for at han ikke kan bluffe os ud af potten, altså bette 15-18 på river og folde til et reraise...

ellers kan vi check/folde som jeg vælger her...pågrund af at ALLE draws stort set completer og jeg tror vi får på nakken ret ofte her....hvis skurken altså ikke er ude i et bluff ;)

men det handler altså om at holde øje med de forskellige spillere, og igennem tid finde ud af hvordan de spiller de bestemte typer hænder på river....

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar