Hvordan indriver jeg 150.000 kr hos venner

#1| 3

Slet tak for hjælpen

Redigeret af OMWtoNsbld d. 23-02-2016 12:04
16-02-2016 17:57 #4| 0

Inkassofirmaer/advokatkontorer, overtager normalt forfalden gæld til 10-15% af gældens pålydende værdi.

16-02-2016 17:58 #5| 0

hvis de skriver under kan inkasso osv indrive med renter. Sker nok næppe at du for flere penge ud af den løsning.


Men ellers er det korrekt at der er mange der kan inddrive dem for 30/50 tusind. Men da det er venner gider du nok næppe den løsning.


Du må nok komme videre og bare håbe på det bedste , men en snak med dem om 1000kr måneden er et forsøg værd

16-02-2016 18:05 #6| 19

Mindst 3 venner har lånt sammenlagt 150.000 af dig. Ingen af dem betaler tilbage, selvom du ved, at de har penge. Det gør venner altså ikke mod hinanden, og det undrer mig, at du stadig betragter dem som sådan. Havde der været tale om 1 "ven", der var kommet i økonomiske problemer og derfor ikke kunne betale, var det en anden sag, men at alle 3 gør det, lyder som ren udnyttelse af dig. Jeg ville ikke betragte dem som mine venner mere, og jeg ville ikke have nogen skrupler ved at bruge alle midler for at få mine penge igen. VÅGN OP, det er ikke dine venner.

Redigeret af NyBrugerUdenTøj d. 16-02-2016 18:08
16-02-2016 18:12 #8| 0

Jeg tror jeg ville skrive til hver enkelt af dem, og lave en afbetalings ordning, som de hver især ville være komfortable med. Det kunne være 1000kr om måneden for nogen af dem, 500 kr for andre. Det vigtige er, at i bliver enige om, hvad de kan betale.

Redigeret af mumme d. 16-02-2016 20:02
16-02-2016 18:20 #9| 5

Sletter lige nogen indlæg inden denne tråd stikker sydpå



Og selvfølgelig skal OP ikke sælge sin gæld til nogen der fortager sig disse opgaver ulovligt.

PN opfordrer lige alle der skriver i tråden til at forsøge at holde rocker osv ude af denne tråd tak.



Personligt ville jeg bede mine venner og deres kærester/kone om at komme hjem til mig hvor jeg ville fremlægge min bekymring for den mangle indbetaling fra deres side af og selvfølgelig bede dem at betale deres gæld tilbage.

Umiddelbart ville jeg ikke se disse personer som mine venner især nå de ikke har kontaktet dig for en afdragsordning eller bare givet dig nogen penge.







Redigeret af nikzz d. 16-02-2016 18:21
16-02-2016 18:42 #10| 0

Bed dem der har lånt de store beløb om at enten betale som minimum en gang imellem eller at underskrive et gældsbrev. Vil de ikke en af de to muligheder, er der ugler i sumpen. Den er fin med Dankfingers kommentar, men når de bare ignorerer dig, men har penge, er det ikke ok. Et eller andet må de sku da sige. At de er ligeglade eller at det får i ordnet på et tidspunkt eller...

Jeg håber at i bare får talt sammen om det i det mindste.

Vælger i gældsbrev så få evt. skrevet en afdragsordning ind i gældsbrevet på "kompromis-vilkår", altså ikke for stramt (alle kan komme i økonomiske problemer), ikke for løst. F.eks at de forpligter sig til XXXX kroner pr. kvartal, men kan springe et kvartal over pr. år. Vær rimelig med beløbene. Betragt dette som sidste udvej.

16-02-2016 18:55 #11| 7

Hvis du finder en måde at få dine penge på, så må du da gerne lige skrive.. Jeg har vel noget der minder om en halv mill ude at stå, hvor jeg tvivler på jeg ser halvdelen igen 😳

Ved godt man self ikke skal bruge rockere eller lign til sådanne opgaver, men hold kæft hvor er det fristende nogle gange.. Man føler sig som en kæmpe idiot når man skal tigge om at gå sine egne penge.. At man nærmest skal blive en bussemand for at indkræve hvad folk skylder, det er ikke til at holde ud.. Et godt råd : LAD VÆRE AT LÅNE UD!! Giver ikke andet end hovedpine 😏

16-02-2016 19:01 #12| 1

Dudes, hvordan kan man gå 150k-500k stuck på at låne ud til sine venner/kammerater.. godt nok sick.. I må have lånt mange millioner ud til folk

16-02-2016 19:06 #13| 2
msm89dk skrev:

Dudes, hvordan kan man gå 150k-500k stuck på at låne ud til sine venner/kammerater.. godt nok sick.. I må have lånt mange millioner ud til folk




Fordi man er dum og naiv og tror på det bedste i folk 😳🔫
16-02-2016 19:33 #14| 10

Det er sguda også nitten at jannick er på ferie.


Men ja. Et gældsbevis/afdragsordning er nok vejen frem så

16-02-2016 20:29 #15| 0

Du bliver nød til at få aftalerne på skrift, så er dine muligheder straks bedre.


Hvis de ikke vil dokumentere lånene skriftligt ser det ikke super godt ud for dig.

Så er vi ovre i den afdeling hvor temperamentet afgør næste skridt.

16-02-2016 22:31 #16| 4

Nogle gange "låner" man et mindre pengebeløb til sine bedste venner velvidende, at beløbet i virkeligheden er "en gave"/ under bagatelgrænsen og så har man det ok, selvom der ikke bliver betalt tilbage og man er lige gode venner af den grund.


Jeg håber vi alle har så gode venner, der ville hjælpe på den måde, også med lidt større beløb end "prisen på en Latte" hvis det hele ramlede - jeg har i hvert fald nogle venner og veninder, hvor et mindre beløb aldrig ville kunne blive et problem.


Men så store pengebeløb som OP har ude, kræver en form for gældsbrev - så selvom det er ubehageligt for dig OP, så må du tage en snak med dem og få en skriftlig aftale med dem.


Hvis du vitterlig regner dem for venner og ikke bare nogen, der har udnyttet dig, så sig ærligt at det ærgrer dig, at en manglende fast aftale bliver et issue hver måned. Og rigtige venner vil ikke have et problem med en fast aftale.


Hvis I får lavet en fast - skriftlig - aftale, kan de køre det automatisk over banken og I behøver "aldrig" tale om det mere medmindre der sker ændringer som kræver justering af tilbagebetalingstiden.


Hvis de ikke er interesseret i en skriftlig fast aftale, så er de nok ikke rigtige venner og så er aftalen endnu mere vigtig.


Summarum: du er nødt til at få lavet faste aftaler på skrift med dem - det kan umuligt være mere ubehageligt end potentielt at vinke farvel til 150k fordi de r*vrender dig gang på gang.

Redigeret af tuznelda d. 16-02-2016 22:32
17-02-2016 00:21 #17| 2

Aftal de betaler pr mobilepay.

Lav en anmodning til dem hver betalingsdag, så dukker det op på deres telefon med det samme, og du kan allerede dagen efter skrive hvis ikke de betaler, feks:

Hej champ.

Kan se du ikke har overført hvad vi har aftalt, gider ikke til at være uvenner over det her, hvis beløbet er for højt eller lign. Så overfør hvad du kan denne måned.

Snakkes!

17-02-2016 01:48 #19| 0
lassepasfoto skrev:Hej champ.

Kan se du ikke har overført hvad vi har aftalt, gider ikke til at være uvenner over det her, hvis beløbet er for højt eller lign. Så overfør hvad du kan denne måned.

Snakkes!

Hahaha! Folk er for flinke, lad nu bare værre. Det er ikke dine venner OP, så simpelt er det! Penge får det værste frem i folk, og først når man er i lommen på folk, eller omvendt, lærer man dem virkelig at kende!

Sælg gælden til et lovligt indrivelsesfirma, og lad værre at overveje nogen kriminelle løsninger. Det ender sikkert med du bare bliver hustlet...

17-02-2016 06:29 #20| 1
dlrma_ skrev:
Hahaha! Folk er for flinke, lad nu bare værre. Det er ikke dine venner OP, så simpelt er det! Penge får det værste frem i folk, og først når man er i lommen på folk, eller omvendt, lærer man dem virkelig at kende!
Sælg gælden til et lovligt indrivelsesfirma, og lad værre at overveje nogen kriminelle løsninger. Det ender sikkert med du bare bliver hustlet...

Hvilket lovligt inkasso firma køber en gæld du ikke har papir på?

17-02-2016 07:28 #22| 0
grovfil skrev:
Hvilket lovligt inkasso firma køber en gæld du ikke har papir på?

En aftale pr SMS eller optagning af lyd hvorpå personen siger ja til han har gæld er vel juridisk set nok.? En aftale er ikke mere gældende af at den er på papir end den er mundtlig.. Det er bare langt sværere at bevise. Ved ikke om aftaleretten er anderledes i sådan en pengesituation. Det tror jeg dog næppe

17-02-2016 07:41 #23| 2
dlrma_ skrev: En aftale pr SMS eller optagning af lyd hvorpå personen siger ja til han har gæld er vel juridisk set nok.? En aftale er ikke mere gældende af at den er på papir end den er mundtlig.. Det er bare langt sværere at bevise. Ved ikke om aftaleretten er anderledes i sådan en pengesituation. Det tror jeg dog næppe

Korrekt, men tvivler på et seriøst firma bare tror OP på sit ord eller en sms udskrift, og siger, den køber vi..

Kan være jeg tager fejl, men tror det egentlig ike.

17-02-2016 09:33 #26| 1

Få lavet et gældsbrev, med helt klar rente og afdrags ordning! Ønsker du at det skal være rentefrit, så fair nok.

Få samtidig indføjet en klausul om at forsinket betaling anses for misligholdelse og medfører at hele gælden forfalder. - Dette gælder også normalt, men bare så dine "venner" også kan fatte det.

Skriv at gældsbrevet kan tjene til tvangsfuldbyrdelse, henvis til Retsplejelovens § 478, stk. 1, nr. 5. (https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=172923)


Næste gang de ikke betaler til tiden, sender du betalingspåkrav - se her inkassolovens § 10 (https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=143233), venter, sender rykker - se her rentelovens § 9 b (https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=142962), venter, sender rykker, venter, sender rykker hiver dem i fogedretten og sætter alt hvad de ejer og har på tvangsauktion.


De er ikke dine venner, men nogle scumbags der har udnyttet at du har været alt for god af dig.

Redigeret af Fantomet d. 17-02-2016 09:34
17-02-2016 10:38 #27| 0

Der står ikke nogen steder at vennerne har penge, Ja alle kan da betale 1k om måneden, men det er bare ikke særlig fedt hvis man nu kun har en kontanthjælp at leve af, tænk på hvis det var dig som skulle give 20% af dit rådigheds beløb til en fat fuck der ikke "mangler" dem - selvom det er det rigtige forstår jeg godt at det ikke ligefrem er tillokkende.


Hvis de virkelig har penge så har du lært at det ikke var dine venner og forhåbentlig lært en lektie om at låne penge ud.

ALLE vil bare have lavet gældsbrev, ¨

HALLO hvad med og vente med og se om dine venner støder på lidt bedre tider og får råd til at betale uden at det rammer dem for hårdt, så fuck da om der skal gå 1-3 år for de forskellige, tænk dog på dine venners bedste.


Hvis du selv er helt flad og det er derfor du tuder over lidt skillinger så tag da og tud lidt til dine venner i stedet og håb på at de kan undvære dig en 500kr her og der hvis de ved at du er flad.. Du skulle slet ikke have lånt dem under nogle omstændigheder når du tuder sådan over det, og laver tråd på et offentligt forum for at få hjælp til inkasso, ahaha, du ligger som du har fucking redt OP.

17-02-2016 10:44 #28| 4
Dankfinger skrev:Der står ikke nogen steder at vennerne har penge, Ja alle kan da betale 1k om måneden, men det er bare ikke særlig fedt hvis man nu kun har en kontanthjælp at leve af, tænk på hvis det var dig som skulle give 20% af dit rådigheds beløb til en fat fuck der ikke "mangler" dem - selvom det er det rigtige forstår jeg godt at det ikke ligefrem er tillokkende.

Hvis de virkelig har penge så har du lært at det ikke var dine venner og forhåbentlig lært en lektie om at låne penge ud.

ALLE vil bare have lavet gældsbrev, ¨
HALLO hvad med og vente med og se om dine venner støder på lidt bedre tider og får råd til at betale uden at det rammer dem for hårdt, så fuck da om der skal gå 1-3 år for de forskellige, tænk dog på dine venners bedste.

Hvis du selv er helt flad og det er derfor du tuder over lidt skillinger så tag da og tud lidt til dine venner i stedet og håb på at de kan undvære dig en 500kr her og der hvis de ved at du er flad.. Du skulle slet ikke have lånt dem under nogle omstændigheder når du tuder sådan over det, og laver tråd på et offentligt forum for at få hjælp til inkasso, ahaha, du ligger som du har fucking redt OP.

Du virker som en sympatisk type. Hvis du nu gad at læse OP igennem, så vil du se at han/hun skriver at han ved dem han har lånt pengene til har penge, men de vil ikke aflevere det de skylder.

17-02-2016 11:14 #29| 0

Glemte lige:


Hvis i med lånet de har nu, ikke har en afdragsordning eller andet aftalt, så er udgangspunktet, at der skal betales, når du beder om det, jf. GBL § 5, stk. 1. Dermed vil gælden være forfalden, såfremt de ikke straks betaler og der kan på løbe morarenter, ca 8%, jf. rentelovens § 5, stk. 1.


Dette synes jeg utvivlsomt vil være et douchebag move, hvorfor du ikke bør bruge det! Du kan dog bruge det som en motivationsfaktor, til at få dem til at underskrive et gældsbrev, som jeg omtalte i min tidligere post.


@Dankfinger "Venner" der skylder en penge(I den her størrelsesorden), må som minimum lige gøre opmærksom på, hvis de ikke kan overholde den afbetalings ordning der er lavet. Gør man ikke det, er man ikke venner, men et egoistisk møgsvin, der pisser OP op og ned af ryggen.

17-02-2016 11:41 #31| 0
MrLe-roy skrev:
Du virker som en sympatisk type. Hvis du nu gad at læse OP igennem, så vil du se at han/hun skriver at han ved dem han har lånt pengene til har penge, men de vil ikke aflevere det de skylder.

ok, det har jeg overset, men det er jo svært og vide hvad OP mener med at "de har penge", alle har jo lidt penge engang imellem, men som han skriver det virker det som om at de sagtens kan betale, men så skriver han at de sagtens burde kunne overkomme at betale bare 1k fordi han mener det er til at overkomme for de fleste - og det hentyder lidt til at de ikke har så meget hvis de kun kan "overkomme" 1k.


@Fantomet nu er størrelsesorden relativt ifht. indkomst både for kreditor og debitor. Og nu ser der heller ikke ud til at være en afbetalings ordning på plads, og måske de har haft bare lidt kontakt med OP (virker obligatorisk for "venner).

17-02-2016 12:15 #35| 3

Når du engang får skruet hovedet rigtigt på Dankfinger, så indser du forhåbentlig hvor way off du er med dine indlæg i denne tråd.

17-02-2016 13:06 #36| 1
clrawe skrev:Så du tager slet ikke OP's parti?
Og du er jo ikke ude af ludertråden. Folk som dig kan ikke holde sig væk!


Ok sidste indlæg, for pointere at jeg self. mener OP skal have sine penge, men nej jeg er ikke på OP's parti hvis du hentyder til at sælge gælden og tage renter ved manglende betalinger..

Vildt nok at jeg er den eneste som mener OP kunne have ladet være med at låne sådanne beløb ud til sådan nogle fuckhoveder. Og i alle sammen mener at de bare skulle klynges op, når vi intet kender til skyldneres situation udover at OP ikke har modtaget betalinger i et halvt år og at han mener de godt kan "overkomme" at afdrage 1k om måneden......

17-02-2016 13:29 #37| 1

Man låner vel ikke penge, hvis man er i en situation, hvor man ved, at man ikke kan betale dem tilbage.

17-02-2016 18:32 #39| 2

Så er jeg her igen SUK

Denne tråd er ikke til at debattere om Dankfinger er fra Randers eller om tjepan skulle have lånt penge osv. Så har slette alle de indlæg som ikke bidrager til tråden.

Kunne nok slette flere end jeg har gjort


Nogen spørgsmål så skriver i bare til dieb

omkring det.

forsætter tråden med at gå sydpå lukkes den




17-02-2016 18:38 #40| 0
nikzz skrev:Så er jeg her igen SUK
Denne tråd er ikke til at debattere om Dankfinger er fra Randers eller om tjepan skulle have lånt penge osv. Så har slette alle de indlæg som ikke bidrager til tråden.
Kunne nok slette flere end jeg har gjort

Nogen spørgsmål så skriver i bare til dieb
omkring det.
forsætter tråden med at gå sydpå lukkes den



Hvorfor ikke bare lukke lortet nu? OP har ikke været aktiv siden første indlæg, og der er ingen måder hvorpå denne tråd kan ende ud i noget fornuftigt. Hvis OP ønsker den åben, kunne han jo passende deltage i sin egen tråd. Tror næppe der kan gives andre råd, end der allerede er.

Redigeret af NyBrugerUdenTøj d. 17-02-2016 18:41
17-02-2016 18:44 #41| 0
NyBrugerUdenTøj skrev:
Hvorfor ikke bare lukke lortet nu? OP har ikke været aktiv siden første indlæg, og der er ingen måder hvorpå denne tråd kan ende ud i noget fornuftigt. Hvis OP ønsker den åben, kunne han jo passende deltage i sin egen tråd, tror næppe der kan gives andre råd, end der allerede er.

Tja tjo

Du har nok ret i at der nok ikke kommer bedre råd end dem der givet

Men ville nu lige give OP muligheden for at svare tilbage.

Er jo ikke fan af at lukke tråde da der måske er nogen der kan bidrage med det helt rigtige i sådan en type tråd.

17-02-2016 18:49 #42| 0
nikzz skrev:
Tja tjo
Du har nok ret i at der nok ikke kommer bedre råd end dem der givet
Men ville nu lige give OP muligheden for at svare tilbage.
Er jo ikke fan af at lukke tråde da der måske er nogen der kan bidrage med det helt rigtige i sådan en type tråd.

Haha, ok. Tror nu godt du ved, hvordan den kommer til at ende.....på samme måde som alle andre tråde af den type. Folk der ikke forstår at diskutere som voksne, og istedet sviner hinanden fordi de ikke deler samme holdning. Men det kan nu også være underholdende at observere :)

Redigeret af NyBrugerUdenTøj d. 17-02-2016 18:50
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar