Hjemmeladning elbil

#1| 0

Hej PN'er


Jeg kan læse, at flere af jer kører elbil til dagligt. Jeg har selv købt min og glæder mig meget til at få den leveret.


Hvilke leverandører kan I anbefale og hvorfor? Forhandleren har godt tilbud på Clever, men jeg har hørt meget blandet omkring dem. Hvorimod jeg andetsteds fra har fået anbefalet en løsning igennem evse.dk


/Qured

04-09-2021 19:27 #2| 2

Zapp mobility/Monta ordning er et godt alternativ synes jeg. 75kr i abon. og så bare 1,10kr pr. KWh i refusion på alt dit forbrug.

 

https://zappmobility.dk/abonnementsloesning-monta/

 

Du skal blot selv have en lader løsning, hvor strømmen kan aflæses og rapporteres til Monta. Enten med en bimåler du selv aflæser eller en ladeboks der kan indrapportere automatisk.

Redigeret af Cthyssen d. 04-09-2021 19:27
05-09-2021 14:17 #3| 0
OP
Cthyssen skrev:

Zapp mobility/Monta ordning er et godt alternativ synes jeg. 75kr i abon. og så bare 1,10kr pr. KWh i refusion på alt dit forbrug.

 

https://zappmobility.dk/abonnementsloesning-monta/

 

Du skal blot selv have en lader løsning, hvor strømmen kan aflæses og rapporteres til Monta. Enten med en bimåler du selv aflæser eller en ladeboks der kan indrapportere automatisk.

 

 Tak for svar! Konceptet minder 1:1 om evse.dk, men fedt med et alternativ. Tak.

05-09-2021 15:30 #4| 0

Så længe du undgår Clever (mm. du kører virkelig meget), du ikke binder dig til et langt abonnement, og din ladeboks er online, så er du fint inde. 

Zaptec, wallbox og easee er imo de pæneste.

05-09-2021 15:32 #5| 0
Cthyssen skrev:

Zapp mobility/Monta ordning er et godt alternativ synes jeg. 75kr i abon. og så bare 1,10kr pr. KWh i refusion på alt dit forbrug.

 

https://zappmobility.dk/abonnementsloesning-monta/

 

Du skal blot selv have en lader løsning, hvor strømmen kan aflæses og rapporteres til Monta. Enten med en bimåler du selv aflæser eller en ladeboks der kan indrapportere automatisk.

 Den løsning har jeg også lige valgt. Med en Easee lader, så jeg ikke selv skal aflæse noget. Fik at vide fra en nørdet ven at det var den man skulle gå efter.

05-09-2021 15:33 #6| 0
Qured skrev:

Hej PN'er


Jeg kan læse, at flere af jer kører elbil til dagligt. Jeg har selv købt min og glæder mig meget til at få den leveret.

 

Hvilke leverandører kan I anbefale og hvorfor? Forhandleren har godt tilbud på Clever, men jeg har hørt meget blandet omkring dem. Hvorimod jeg andetsteds fra har fået anbefalet en løsning igennem evse.dk

 

/Qured

 

 Hvillen bil har du købt? :)

05-09-2021 17:25 #7| 0
OP
Xnuu skrev:

 

 Hvillen bil har du købt? :)

 

 Vi endte med en Skoda Enyaq 80 Plus. Interiøret + det store bagagerum blev udslagsgivende her. Så den glæder vi os meget til at få. Engang i maj 2022.. 

 

Godt input med Eesee, det skal jeg lige have tjekket op på. 

05-09-2021 18:59 #8| 1

Jeg bruger e-on til 730 eller noget i den stil. Kunne være sjovt med en udregning, der siger, hvor meget vi skal køre, før forskellige muligheder kan betale sig. 

05-09-2021 19:29 #9| 0
Qured skrev:

Hej PN'er


Jeg kan læse, at flere af jer kører elbil til dagligt. Jeg har selv købt min og glæder mig meget til at få den leveret.

 

Hvilke leverandører kan I anbefale og hvorfor? Forhandleren har godt tilbud på Clever, men jeg har hørt meget blandet omkring dem. Hvorimod jeg andetsteds fra har fået anbefalet en løsning igennem evse.dk

 

/Qured

 Hvad er tilbuddet på Clever? Som jeg forstår det er forbruget ca det halve i kroner/øre på elbil ift benzinbil. Jeg kører ca 1000km for 800kr benzin i min stationcar, så du skal sammenholde kørselsbehovet med den faste pris på den aftale de kan lave. 

 

05-09-2021 20:41 #10| 0

Én ting er pris ift. kørselsbehov. Man plejer vist at sige, at det økonomisk kan betale sig med abonnement ved cirka 30-35.000km/året. Paradoksalt nok, er de kunder en dårlig forretning for udbyderne. 

En anden meget væsentlig faktor er, at man med en abonnementsløsning begrænser sig og er bundet til et lukket netværk af ladestandere. Man afskærer sig samtidig fra smarte løsninger, som andre firmaer, f.eks. Monta som nævnes, hele tiden kommer med. 

 

Tjek "elbilforeningen fdel" på fb. Der er mange både brugbare og håbløse ting. Admins er måske nok lidt farvede, men fin side som ny eller kommende elbilejer. 

Redigeret af Shadowwarrior d. 05-09-2021 20:49
05-09-2021 22:43 #11| 0
Shadowwarrior skrev:

Så længe du undgår Clever (mm. du kører virkelig meget), du ikke binder dig til et langt abonnement, og din ladeboks er online, så er du fint inde. 

Zaptec, wallbox og easee er imo de pæneste.

 

 Clever kan vel være en fin løsning hvis man eks har jordvarme. Der er ikke rigtig andre muligheder grundet reduceret el afgift. Clever giver fast takst uanset hvad.

05-09-2021 22:58 #12| 0
Palle89 skrev:

 

 Clever kan vel være en fin løsning hvis man eks har jordvarme. Der er ikke rigtig andre muligheder grundet reduceret el afgift. Clever giver fast takst uanset hvad.

Tror ikke OP har jordvarme, men ellers helt enig  

06-09-2021 00:01 #13| 0

Det kommer ret meget an på hvor mange kilometer du forventer at køre.

Mener fra ca. +25k begynder det at kunne betale sig med clever/e-on abonoment.

jeg selv kører ca. 20k om året, så jeg bruger zapp mobility 100kr om måneden for at få 1,10 kr. retur pr kWh forbrug. Fungere fint for mig.

(Sender et billede af bimåleren en gang i kvartalet)

sætter nu bare stikke og bekymre mig ikke synderlig meget om forbruget.

06-09-2021 07:19 #14| 0
OP

Jeg har ikke jordvarme eller solceller, så et helt almindeligt abonnement vil være fint. 

 

Cleverboksen kan "købes" (lejes) for 2.500 kr og så kommer der vel nok noget installation indover. Her er prisen 700 kr månedligt for ubegrænset opladning + tilgang til Clevers net i Danmark. Clever har dog ikke de bedste anmeldelser rundt omkring og skulle være ekstra svære at opsige abonnementet hos. Ydemere, så lejer du kun boksen, som skal afleveres tilbage ved flytning eller opsigelse. 

 

Til sammenligning vil en boks hos evse.dk koste omkring 6.000 kr i indkøb + 3.000 kr for installation (min lokale el-installatør). Abonnementet er her 70 kr månedligt, og der gives de der 1,1 kr retur pr. kwh. Lidt groft sagt, så kan jeg oplade min bil 6-7 gange månedligt, før prisen rammer Clevers. Det vil give et estimeret månedligt kørselsmulighed på små 3.500 km. Ligeledes så ejer du boksen selv og kan tage den med videre ved flytning. Jeg regner med en 1.500-2.000 km om måneden, hvilket må være 3-4 opladninger. Så en besparelse på 300 kr ifht Clever. Her får jeg så ikke glæde af opladning ude på vejene, men dette vil også være få gange det sker. 


Zapp/Monta ser ud til at være en spændende alternativ til evse.dk, så dem skal jeg lige have læst igennem. 

06-09-2021 10:42 #15| 0

Nu har jeg først selv lige fået min Tesla her 1/9, så jeg har ingen tal selv. men har en kammerat som har haft en Model 3 i et års tid. Han kører ca. 35.000km/år og siger han ligger på 400kr/md inkl. zapp abonnement. (Selvfølgelig efter refusion).



06-09-2021 11:46 #16| 0
Cthyssen skrev:

Zapp mobility/Monta ordning er et godt alternativ synes jeg. 75kr i abon. og så bare 1,10kr pr. KWh i refusion på alt dit forbrug.

 

https://zappmobility.dk/abonnementsloesning-monta/

 

Du skal blot selv have en lader løsning, hvor strømmen kan aflæses og rapporteres til Monta. Enten med en bimåler du selv aflæser eller en ladeboks der kan indrapportere automatisk.

 

 Vi får forhåbentlig også vores elbil leveret i løbet af slutningen af 21. Her har vi også valgt gå med denne løsning. 
Vi køber så Easee laderen da den selv gør hele arbejdet og er den pæneste imo. 

06-09-2021 19:05 #17| 0

Henter min Ioniq 5 Ultimate på fredag. Vi er gået med Ampera/Monta. 70kr/md og 1,12kr Per kWh retur. Derudover bruger de 6mm2 installationskabel, som man ellers ofte skal betale ekstra for ved fx Zapp og andre udbydere. Processen indtil videre har været rigtig god. 

06-09-2021 19:21 #18| 0
04uran skrev:

Henter min Ioniq 5 Ultimate på fredag. Vi er gået med Ampera/Monta. 70kr/md og 1,12kr Per kWh retur. Derudover bruger de 6mm2 installationskabel, som man ellers ofte skal betale ekstra for ved fx Zapp og andre udbydere. Processen indtil videre har været rigtig god. 

 Hvordan kan Zapp vide man bruger 6mm2 kabel, hvis man ikke for installationen igennem dem? Men man selv sørger for at få en elektriker til at installere det?

 

06-09-2021 20:26 #19| 0
CaliKid skrev:

 Hvordan kan Zapp vide man bruger 6mm2 kabel, hvis man ikke for installationen igennem dem? Men man selv sørger for at få en elektriker til at installere det?

 

 

 Mig bekendt bruger mange af de her selskaber samme løsning, hvor de samarbejder med elektrikere rundt i landet. De kører så alle med, hvad de kalder en standardinstallation. Her kører de fleste med 10m 4mm2 kabel inkluderet i prisen som typisk ligger omkring 10k for ladeboks og installation, hvilket i sig selv er fint. Men vil man fremtidssikre sin installation, så giver det mening at gå op i 6mm2. Det skal man typisk betale mere for til elektrikeren, men i Amperas aftale er det altså med i prisen for op til 10m. 

Zapp, Ampera og de andre er ligeglade med kablet, da de blot ordner refusion osv. 

14-09-2021 17:21 #20| 0

Overvejer en plugin hybrid i Golf-klassen, der har et batteri med kapacitet til 60-70 km.

 

Jeg kører ikke mere end ~25 km om dagen ifm. transport til og fra arbejde, og kan lade på arbejdet. Deruover køres der længere ture på sjælland og til/fra Jylland - i alt omkring 15.000 km om året.

 

Nogle indspark til bedste løsning til at oplade på hjemmeadressen? Det virker lidt som en jungle og mest rettet mod folk med større kørselsbehov.

14-09-2021 17:23 #21| 0
huckleb skrev:

Overvejer en plugin hybrid i Golf-klassen, der har et batteri med kapacitet til 60-70 km.

 

Jeg kører ikke mere end ~25 km om dagen ifm. transport til og fra arbejde, og kan lade på arbejdet (Clever). Deruover køres der længere ture på sjælland og til/fra Jylland - i alt omkring 15.000 km om året.

 

Nogle indspark til bedste løsning til at oplade på hjemmeadressen? Det virker lidt som en jungle og mest rettet mod folk med større kørselsbehov.

 Hov, ville bare tilføje udbyder af lademulighed på arbejdsplads. :)

 

Redigeret af huckleb d. 14-09-2021 17:25
14-09-2021 18:24 #22| 0
huckleb skrev:

Overvejer en plugin hybrid i Golf-klassen, der har et batteri med kapacitet til 60-70 km.

 

Jeg kører ikke mere end ~25 km om dagen ifm. transport til og fra arbejde, og kan lade på arbejdet. Deruover køres der længere ture på sjælland og til/fra Jylland - i alt omkring 15.000 km om året.

 

Nogle indspark til bedste løsning til at oplade på hjemmeadressen? Det virker lidt som en jungle og mest rettet mod folk med større kørselsbehov.


 hvorfor plug-in og ikke rent el med det relativ lille kørselsbehov du har. Hvis du har muligheden at lade på arbejdet så bliver det jo ikke lettere og du er fri for at lade hver dag.

 jeg har aldrig rigtig set fidusen i de plug-in hybrider. Klart det er et blødt mellemstadie overgang fra benzin og el men hvorfor ikke bare springe ud i det med ren el?

Du kan sagtens køre Jylland-Sjælland i en elbil :-)


jeg skiftede for to år siden og tvivler stærkt på jeg nogensinde kommer til at købe en benzin/diesel bil igen. (Man/jeg bliver forhåbentlig aldrig for gammel til at syntes det er lidt sjovt at kigge i bakspejlet efter dino bilerne efter et grønt lys)

Jeg kører ca. 20k om året.


Økonomisk, tror jeg også det er en fordel med rent el kontra hybrid, når forbrug, afgifter, service osv. er medregnet.

14-09-2021 18:33 #23| 0

@sloth

Tak for indspark.

Der er flere grunde; der er tale om leasing, ønsker ikke at slippe benzinmotoren helt (endnu), få fordele fra begge verdener, bilmodel, pris, …


Er bevidst om, at det hverken et økonomisk eller miljømæssigt det mest optimale valg, men det bekymrer mig ikke. Dog vil jeg alligevel gerne gøre lidt for at finde den optimale ladningsmodel.

Redigeret af huckleb d. 14-09-2021 18:34
14-09-2021 20:26 #24| 0
huckleb skrev:

 Hov, ville bare tilføje udbyder af lademulighed på arbejdsplads. :)

 

 Hvad betaler du på arbejdspladsen? 

 

14-09-2021 21:18 #25| 0
Shadowwarrior skrev:

 Hvad betaler du på arbejdspladsen? 

 

 

 Jeg antager, man skal have et abonnement hos Clever. Det jeg prøver at finde ud af er, hvordan man bedst supplerer dette hjemmefra: Få installeret en lader, få lavet en anden lademulighed fra “kraftstik”, lade fra alm. stikkontakt med jord, …

14-09-2021 22:31 #26| 0
huckleb skrev:

 

 Jeg antager, man skal have et abonnement hos Clever. Det jeg prøver at finde ud af er, hvordan man bedst supplerer dette hjemmefra: Få installeret en lader, få lavet en anden lademulighed fra “kraftstik”, lade fra alm. stikkontakt med jord, …

 

 Okay. Mit forslag er, at du får overtalt din arbejdsgiver til at sætte en eller flere ladestandere op, som alle kan bruge, i stedet for den nuværende rigide løsning, hvor de pådutter deres ansatte (og dem selv) det dyreste alternativ. 

15-09-2021 08:54 #27| 0
Shadowwarrior skrev:

 

 Okay. Mit forslag er, at du får overtalt din arbejdsgiver til at sætte en eller flere ladestandere op, som alle kan bruge, i stedet for den nuværende rigide løsning, hvor de pådutter deres ansatte (og dem selv) det dyreste alternativ. 

 

 Tak for forslaget. Det vil jeg bringe videre.

15-09-2021 09:43 #28| 0
Shadowwarrior skrev:

 

 Okay. Mit forslag er, at du får overtalt din arbejdsgiver til at sætte en eller flere ladestandere op, som alle kan bruge, i stedet for den nuværende rigide løsning, hvor de pådutter deres ansatte (og dem selv) det dyreste alternativ. 

 

 Hvis der er fri opladning, betalt af arbejdsgiver, kommer der sikkert noget skatteteknisk. 


15-09-2021 16:54 #29| 0
mathias1 skrev:

 

 Hvis der er fri opladning, betalt af arbejdsgiver, kommer der sikkert noget skatteteknisk. 

 

 

 Korrekt, såfremt der ikke er tale om firmabiler, men de vil under alle omstændigheder kunne tilbyde ansatte en pris, der ligger tæt på 1dkk pr kw.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar