Hjælp- jeg er blevet stævnet.

#1| 0

Hej Pokernet, håber nogle kan hjælpe med info omkring mit udestående med et transport firma. Hvor kan jeg få oplysninger omkring transport svindel, bekendtgørelser ?, evt. transport forumer, da jeg godt ved dette er et pokerforum.

Jeg har et firma som af og til benytter godstransport. Situation er den, at jeg er blevet faktureret af et godstransportfirma for 3 timer, i alt 2800 kr for en transport af 2 kolli. Afstand mellem afhentning og aflæsningsted er ca. 5 km. Jeg var selv tilstede under pålæsning af materialerne med kranvognen, det tog ca. et kvarter og aflæsningen foregik hos DSV, som skulle sende materialerne videre til udlandet.

Jeg har over 2 gange henvendt mig til transport firmaet for at få en forklaring på de 3 timer, men fik at vide jeg bare skulle betale for 3 timer uden forklaring. Efter en rykker ringer jeg igen og får at vide at de har en regel om 3 timers fakturering og sådan er det bare. Det undre mig , da jeg tidligere på året har en faktura fra dem på 2,5 time.

Efter at have modtaget brev fra deres advokat om inkasso, indbetaler jeg for 2 timer til transportfirmaet og forsøger mig pr telefon at kontakte deres advokat for en afklaring i sagen, men forgæves. Så jeg skriver et brev med min forklaring om at jeg føler mig snydt og om vi kan snakke om en afvikling af sagen. Høre ikke noget indtil igår, hvor jeg modtager en stævning til byretten. I denne stævning bliver der forklaret at der har været ventetid hos DSV ved aflæsningen.

Mit spørgsmål er så. Skal jeg betale for at, der hos DSV har været ventetid på aflæsning af materialerne. Jeg mener, det er jo ude af mine hænder hvad der sker efter at materialerne har forladt mig. Er der ikke nogle regler omkring dette.
DSV var informeret om materialernes ankomst.
Er bange for at et udestående på 1000 kr ender med at koste mig 10000 kr i byretten. HJÆLP!!! Kunne bare betale de 1000 kr og inkasso omkostninger, men føler mig snydt!

Mvh

SISU

14-12-2010 22:38 #2| 0

Uden at være jurist, så synes jeg egentligt at det er fair nok at du bliver faktureret for 3 timer, så vidt der har været en ventetid ved DSV så fragtfirmaet har brugt de 3 timer på transporten. Eller er det mere rimeligt at det er fragtmanden, som kommer til at hænge på regningen, da hans medarbejder sikkert gerne stadig vil have løn, selvom han har siddet og ventet i 2 timer uden at lave noget...

Pay up og håb der ik er ventetid næste gang eller find et andet fragtselskab.

14-12-2010 22:40 #3| 0

"Skal jeg betale for at, der hos DSV har været ventetid på aflæsning af materialerne. Jeg mener, det er jo ude af mine hænder hvad der sker efter at materialerne har forladt mig."

Hvordan du overhovedet kan være i tvivl om at din pris afhænger af hvad der sker efter godset har forladt dig fatter jeg slet ikke. Selvfølgelig skal du betale for den tid som det har taget for fragtfirmaet at flytte dit gods fra start til slut. Du sætter dig vel heller ikke ind i en taxa og forventer at chaufføren stopper taxameteret hvis der er trafikprop?
Fragtfirmaet er til gengæld i værste fald nogle fuskere og i bedste fald nogle amatører, så det er nok bare med at finde et andet firma til næste gang.

Om du skal betale eller ej er umuligt for os at sige. Du kan vel bede dem om en form for dokumentation for at de først afleverede godset 3 timer efter de begyndte pålæsningen hos dig. Hvis de kan dokumentere det så må du betale, og hvis ikke kan du finde en advokat der kan fortælle dig om det er værd at tage chancen i retten.

14-12-2010 22:45 #4| 0

Kan sagtens følge dig men du skulle nok have bedt om et tilbud.

Ville du have haft det bedre, hvis der var tale om 2 timer til en anden pris?

14-12-2010 22:55 #5| 0

Hvor meget har du på skrift?

Her tænker jeg på der min. fakt af 3 timer, er det noget du kun har mundligt, eller er de så dumme, at de har skrevet det til dig?

Om du er blevet hustlet, er jeg faktisk ikke i tvivl om, men mon ikke der findes en køreseddel, fra den chaffør, som afleverede dine kollis? Aner ikke om man bruger sedler, så det er et skud i tågen.

Hvis du ikke har noget på skrift mod dem, så er det påstand mod påstand, og der er jeg ikke sikker på, hvem der vinder.

Men har du den med de 3 timer på skrift, så er det ikke svært at bevise deres bedrag, da de højst sandsynlig, har en del regninger under 3 timer.

Flov.

Mit råd uden noget på skrift, betal og som du nok også allerede har gjort, find et andet firma, og få alle dine aftaler på skrift i fremtiden.

14-12-2010 22:59 #6| 0

Hvis de har en regel om 3 timers fakturering, så må den jo stå et eller sted skulle man mene. Enten på deres hjemmeside eller på den kontrakt du tegner med dem.

Ellers kan en GPS-tracker i en pakke måske være en løsning. For på den måde at få klarsyn om den reelle fragtid.

14-12-2010 23:12 #7| 0

Det lyder som et hustlerfirma, men måske har de fat i den lange ende....juridisk.
Mon ikke de er ude af branchen om kort tid?

15-12-2010 01:54 #8| 0

Grunden til at du er blevet bonget 3 timer, er at lastbilen kommer fra et sted til dit pålæsnings sted som tom vogn, Det ville sige at transport firmaet altså skal betale fra det sted hvor lastbilen kommer fra, til dit pålæsnings sted og det er de jo ikke interesset i , da de skal betale løn, slidtage på lastvogn og diesel og forsikringer. Så derfor er du blevet bonget for 3 timer. Og derfor prøver de at få den næste kunde i leddet til at betale.

ud fra det du har skrevet, kan prisen aldrig være mere end 1½ times arbejde.

Hvad du skal gøre, ved jeg ikke ..

Men et råd kan gives, ved du næste gang sørger for en fast pris inden de kommer og afhenter !

15-12-2010 09:22 #9| 0

De lyder til at være lidt smuds - da de siger du bare skal betale, og så ikke mere!

Men hvis de har holdt i kø hos DSV vil jeg mene det er for din regning!

15-12-2010 09:50 #10| 0

Det du betaler for er at Fragtmanden kommer fra

1: Deres firma til dit firma
2: Til lasten fra dit firma er afviklet, og vognen kan komme videre ud til et nyt job.

Man skal self betale selv hvis den holder og venter, ellers så har i jo bare en cirkel hvor alle smider den videre. Så kan du jo passende sende regningen på vente tiden videre til DSV, så kan du jo se om de vil betale den. Kan jo aldrig være fragtmandens fejl at der er ventetid, ergo så er bolden på din banehalvdel, hvor du så kan se om du kan smide lorten af på DSV.

At 3t stadig lyder af meget kommer jo an på DSV, evt find ud af hvor lang ventetiden ca var. Der er kørsels skive i lastbilen, så du kan se hvad tid den ankom til stedet, samt hvad tid den forlod pladsen igen.

15-12-2010 10:20 #11| 0

Er selv i transportbranchen.

Og Incracy er 100% spot on.

Regningen må videre til DSV, med mindre vognmanden lyver selvfølgelig.

Dog dårlig stil at de vognmanden ikke vil give dig en ordentlig forklaring når du er i tvivl.

15-12-2010 12:22 #12| 0

Hej sisu,

Inden du læser mit svar, skal du vide at jeg arbejder hos DSV.

Du har booket en forsendelse hos en transportør, som herefter oplever ventetid og det skal du betale for, der er desværre ingen vej udenom. Du får i øvrigt aldrig DSV til at betale dig en krone.

Et par gode råd fremover:

Aftal en fast pris, dette beskytter dig ikke mod evt. ventetid, men i den faste pris kan der f.eks. indregnes 30 min til læsning, og 30 min til losning. Få samtidigt din transportør til at advisere dig om evt. ventetid, samt om hvornår godset er losset på terminal.

I dette tilfælde, så book hele forsendelsen hos DSV (eller en anden transportør der kan sende dit gods til udlandet), da de ikke kan afregne dig for ventetid i forbindelse med losning på egen terminal (hvor de også har 1.prioritet til at få losset bilerne), så anvender du også kun en transportør hvilket gør også evt. forsikringssager o.lign. mere gennemskuelige, da godset ikke "skifter hænder" undervejs.

Jeg kan desværre ikke se hvordan du kan slippe udenom denne stævning, så bare få betalt imo. Hvis du vil tage kampen op, så tag fat i MAQS Law Firm, der er eksperter i bla. transportjura

www.maqs.com/da

Håber det kan hjælpe dig, og hvis du har andre spørgsmål eller noget, så tøv ikke med at skrive, enten her eller på PM.

GL

15-12-2010 17:43 #13| 0
OP

Tak for svar til Jer alle. Super god info!

@UnluckyRic
Har altid været tilfreds med DSV, men de har jo ingen kranvogne, så nogle gange må jeg benytte mig af alternativ transport, for at få materialerne frem til DSV.
-----------------------------------------------------------------------------------

Anyhow, 3 timer for at fragte mit gods 5 km lyder stadig sick, selvom der har været ventetid hos dsv, som iøvrigt kendte til vognens ankomst og har dermed kunne planlægge aflæsning forud for vognens ankomst. Har været i kontakt med DSV og de har ifølge deres papirer brugt én time på aflæsningen.

Ender nok med at erklære mig skyldig i stævningen, da jeg nok ikke har en chance medmindre jeg kan bevise, der er snydt med aflæsningen af vognmandens kørselskive. Ser håbløst ud, jeg folder og sidder tilbage med en dårlig smag i munden af, at blive behandlet dårligt. øv!

Men tak for gode råd.

GL

15-12-2010 18:39 #14| 0

Jeg er lageransvarlig hos et firma i heri midtjylland og har flere gange fået fortalt af de andre medarbejdere, at så snart transporten har forladt din rampe (indforstået stedet, hvor det er sat ind), så er det ikke længere dit ansvar. Derfor ville jeg som dig også føle mig gevaldigt snydt ved en kørertur på 5 km. og 3 timers betaling. - Skal dog ikke kunne sige om der findes specialregler indenfor brancen.

15-12-2010 20:08 #15| 0

Der kommer MANGE dårlige råd herinde...

@SISU

Du har bestilt fragt fra A til B, du har IKKE aftalt en fast pris kun timepris.
AT fragtfirmaet så holder i KØ, må vente på DSV det bliver dit problem.

Regningen er så lille at du en ANDEN gang bør overveje hvordan du vil takle det.
For her har modparten ret og du kommer jo nok til at betale 5000 kr. ialt inden sagen er lukket...

Mit råd (såfremt de facts jeg skriver er korrekt opfattet) luk sagen INDEN byretten... det gør du ved at ringe/skrive til modparten og høre hvordan i lukker den endeligt.

Modparten har som udgangspunkt IKKE snydt dig.

15-12-2010 23:24 #16| 0

modparten har set sit snit til at hustle dig, da i ikke har aftalt fast pris.

modparten er et skidt firma, og bør derfor nævnes på PN.

5 km kan ikke tage 3 timer, specielt ikke når DSV er "klar" til at modtage pallerne

og "kun" har skrevet 1 time på (der kan dælme ellers losses/læsses meget på en time)

DSV plejer nu at være hurtige til at skrive fakturer ud..... FAST pris eller ca. pris,er altid et must... men det er jo nemt at sige her bagefter.

så hvis du nævner kranfirmaet herinde så har du da udcelukket en hel del der ikke vil bruge firmaet... fremover.. så får du da "en lille hævn"


venligst nuller

21-12-2010 17:10 #17| 0

Hvis du vil have fat i lovgivningen, så burde dette gå ind over aftaleloven.
Men meget afhænger også af om i har en skriftlig aftale.
Hvis dette ikke er tilfældet, så er det dig der har bevisbyrden for at beløbet ikke skulle matche den ydelse som du mener du har fået.
I andre sager indbringes også kutyme i den pågældende branche. Altså hvis noget ikke er angivet i en aftale, så ses der på hvad der tidligere er sket i lignende sager, eller hvordan firmaerne i den givne branche arbejder.

22-12-2010 00:10 #18| 0

Hej OP,

Som tidligere shippingmand kan jeg konstatere at kunden(godsets ejer) altid betaler ventetiden. Dette er std. indefor transport.

Er ventetiden forårsaget pga. fejl af transportfirmaet eller DSV bør de selvfølgelig betale, men det går jeg ud fra at du ikke er blevet oplyst.

Står der ikke en klausul i dit tilbud ang. ventetid?

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar