Hive data ud fra død MacBook pro a1708

#1| 0

Hej alle sammen. 


Jeg har en niece, der er helt på røven, da hendes MacBook er død (CPU og bundkort) og hun ikke har lavet backup af data. Nu siger reparatøren at det ikke kan lade sig gøre at hente data ud fra HDD (der ikke er død), på grund af et eller andet med at der er kommet en ny opdatering, der hedder Big Sur. Jeg er på ingen måde stærk på Mac og hun er helt ødelagt, da hun skal bruge data til eksamener. 

 

Nogle eksperter på området? Giver gerne en god dusør, hvis det lykkes at hive data ud ❤️

03-12-2020 17:14 #2| 0

Kender intet til Mac og Big Sur, men I kunne forsøge at smide HDD'en i en external harddrive enclosure, og se om I kan tilgå data på den måde. De kan fås ret billigt på nettet.

 

 

03-12-2020 18:55 #3| 1

Vil godt kigge på det, men kræver jo nok jeg får MACen  i hånden, jeg er næsten 100% på jeg kan få data ud af den selv hvis hdd skulle være lettere beskadiget

 

Har før gendannet 500gb data på total smadret hdd så ved lidt om et par fifs du kan gøre

Redigeret af gizzar d. 03-12-2020 18:57
03-12-2020 19:00 #4| 0
gizzar skrev:

Vil godt kigge på det, men kræver jo nok jeg får MACen  i hånden, jeg er næsten 100% på jeg kan få data ud af den selv hvis hdd skulle være lettere beskadiget

 

Har før gendannet 500gb data på total smadret hdd så ved lidt om et par fifs du kan gøre

 

 Hvor bor du henne? :) 

 

problemet ifølge reparatør er at det nye OS, der åbenbart hedder Big Sur (som min niece har opdateret til) på en eller anden måde krypterer dataen på en måde, der ikke er cracket endnu. Så de siger man ikke bare kan tage HDD over i en anden computer. Men du må hjertens gerne give den et skud ❤️

03-12-2020 22:19 #5| 0
Moderator
gizzar skrev:

Vil godt kigge på det, men kræver jo nok jeg får MACen  i hånden, jeg er næsten 100% på jeg kan få data ud af den selv hvis hdd skulle være lettere beskadiget

 

Har før gendannet 500gb data på total smadret hdd så ved lidt om et par fifs du kan gøre

 

 Fra et krypteret drev? - ok så... 😂

04-12-2020 01:35 #6| 0
mortenkk skrev:

 

 Hvor bor du henne? :) 

 

problemet ifølge reparatør er at det nye OS, der åbenbart hedder Big Sur (som min niece har opdateret til) på en eller anden måde krypterer dataen på en måde, der ikke er cracket endnu. Så de siger man ikke bare kan tage HDD over i en anden computer. Men du må hjertens gerne give den et skud ❤️

 

 Skulle ikke være noget problem, kender et par fifs der kan omgå krypteringer på drev, har før fremskaffet filer der har været 64-128 bit kryperet, kommer selvfølgelig an på krypteringen, kender ikke big sur, men når noget låses er der som regl altid en SOS udvej, har et program der har fremskaffet filer med mange forskellige krypteringer, så vil intet love men vil godt sige at chancerne er store, det jo ikke en bank vi skal dekryptere:)

 

Du kan sende en PM hvis det aktuelt, er fra holbæk området

Redigeret af gizzar d. 04-12-2020 01:35
04-12-2020 01:37 #7| 0
NanoQ skrev:

 

 Fra et krypteret drev? - ok så...

 

 Altså at skrive beskytte sine filer er jo også en kryptering

04-12-2020 01:42 #8| 0
mortenkk skrev:

 

 Hvor bor du henne? :) 

 

problemet ifølge reparatør er at det nye OS, der åbenbart hedder Big Sur (som min niece har opdateret til) på en eller anden måde krypterer dataen på en måde, der ikke er cracket endnu. Så de siger man ikke bare kan tage HDD over i en anden computer. Men du må hjertens gerne give den et skud ❤️

 

 Kan undersøge om programmet vil læse et drev med big sur på, men så skulle det være fordi big sur er helt nyt udviklet fil system hvor der ikke er lavet et program endnu til at kunne åbne denne type filsystemer, det har jeg bare virkelig svært ved at tro

04-12-2020 01:47 #9| 0

macOS Big Sur supports encryption at the file level. The prior version of macOS supported encryption only at the level of entire volumes.[35] As of June 2020, this capability is known to be compatible with Macs based on Apple silicon; it is unclear whether it is compatible with Intel-based Macs.[35]

 

Lyder ikke anderledes end den sidste mac jeg hev data ud fra har du slået file valuet til på macen?

04-12-2020 01:55 #10| 0

Although Big Sur uses the same protected System volume and APFS Volume Group as Catalina, it changes the way that volume is protected to make it an even greater challenge for those developing malicious software: welcome to the Signed System Volume (SSV).

 

Jeg kan sagtens tilgå APFS(appel file system) drev så tror sq sagtena det kan lade sig gøre, jeg kan også guide dig online men det hele forgår i ved consol skrivning og så skal du jo have en mac eller en Pc med disken sat til

04-12-2020 01:59 #11| 0

Ellers så kan du installere en nedgradering eller opgradering hvis du kan få disken over i en anden mac, på den måde fjerner den big sur krypteringen og bruger den kryptering der nu er på den mye update,

 

Hvis alt data er låst for at få hevet det ud kan du altid smide mere på :) fx køre en opdatering på disken, så ved mindre den harddisk er fra 2020 og nyudviklet såå kan man altså gøre meget :D

 

Lad os antage det en harddisk fra 2016 så der altså ikke lavet harddiske man slet ikke kan åbne og komme ind til filsystemet på disken, allerede her er du langt:)

 

som jeg høre det på din it mand så påstår han at fordi du har givet din harddisk en.big sur opdatering så kan han slet ikke sætte et kabel i? Jeg er med på han ikke bare kan sætte den i en mac eller en pc og gå i denne computer og hive data ud, det klart at det kan man ikke bare, han skal jo læse disken via et 3 parts program og her nægter jeg at tro at den ikke vil læse (ved jeg den vil med APFS)

Redigeret af gizzar d. 04-12-2020 02:07
04-12-2020 02:13 #12| 0

Det kan jo så godt være vi kommer ind på harddisken og ikke får lov at hive data ud af den fordi filerne er låst med SSV det nye kryptering(det så her der ikke skulle være et program til at crake denne kryptering i følge din it mand, kan også godt være) men så kan vi opdatere IOS eller nedgradere så krypteringen fjernes med opdateringen, her ville man nok gå en opdatering tilbage 

04-12-2020 06:15 #13| 3

@gizzar Du lyder ret cool - sejt at du har sat dig ind i alt det

04-12-2020 07:01 #14| 0

@gizzar

du er for nice :) 

hvor i landet bor du? For tror umiddellbart ikke jeg selv har mod på at gøre det. 

04-12-2020 07:34 #15| 0
mortenkk skrev:

@gizzar

du er for nice :) 

hvor i landet bor du? For tror umiddellbart ikke jeg selv har mod på at gøre det. 

 

 

gizzar skrev:

 

Du kan sende en PM hvis det aktuelt, er fra holbæk området

 

 

04-12-2020 07:39 #16| 0
hamdenlange skrev:

 

 

 

 

 

 Tak, tror ikke mine øjne var helt åbne så tidligt ;)

04-12-2020 07:56 #17| 0
mortenkk skrev:

Hej alle sammen. 

 

Jeg har en niece, der er helt på røven, da hendes MacBook er død (CPU og bundkort) og hun ikke har lavet backup af data. Nu siger reparatøren at det ikke kan lade sig gøre at hente data ud fra HDD (der ikke er død), på grund af et eller andet med at der er kommet en ny opdatering, der hedder Big Sur. Jeg er på ingen måde stærk på Mac og hun er helt ødelagt, da hun skal bruge data til eksamener. 

 

Nogle eksperter på området? Giver gerne en god dusør, hvis det lykkes at hive data ud ❤️

gizzar skrev:

Det kan jo så godt være vi kommer ind på harddisken og ikke får lov at hive data ud af den fordi filerne er låst med SSV det nye kryptering(det så her der ikke skulle være et program til at crake denne kryptering i følge din it mand, kan også godt være) men så kan vi opdatere IOS eller nedgradere så krypteringen fjernes med opdateringen, her ville man nok gå en opdatering tilbage 

 Jeg er ikke ekspert, slet ikke på Mac, men det bliver vel svært at opdatere IOS med et dødt bundkort og CPU.

 

 

04-12-2020 11:43 #18| 0
Jigra skrev:

 Jeg er ikke ekspert, slet ikke på Mac, men det bliver vel svært at opdatere IOS med et dødt bundkort og CPU.

 

 

 

 Ikke hvis du tager harddisken ud og installere en opdatering den vej

04-12-2020 11:44 #19| 0
FlinkFyr skrev:

@gizzar Du lyder ret cool - sejt at du har sat dig ind i alt det

 

 ???? Noget konstruktiv at sige?sågår jeg ud fra du kan guide manden lidt hvis du er så klog

04-12-2020 11:48 #20| 7
gizzar skrev:

 

 ???? Noget konstruktiv at sige?sågår jeg ud fra du kan guide manden lidt hvis du er så klog

 

 Jeg læste det faktisk som en oprigtig ros - jeg kan selvfølglig tage fejl, men hvis det nu var oprigtigt, så er det lidt hårdt med sådan et angreb :) 

04-12-2020 11:49 #21| 0
gizzar skrev:

Vil godt kigge på det, men kræver jo nok jeg får MACen  i hånden, jeg er næsten 100% på jeg kan få data ud af den selv hvis hdd skulle være lettere beskadiget

 

Har før gendannet 500gb data på total smadret hdd så ved lidt om et par fifs du kan gøre

 

 Pris? Jeg har 2 stationære computere, som ikke kan tænde mere og vil gerne have alt indholdet. 

EDIT: IKKE APPLE

Redigeret af ERH4RDT d. 04-12-2020 11:50
04-12-2020 11:52 #22| 0
ERH4RDT skrev:

 

 Pris? Jeg har 2 stationære computere, som ikke kan tænde mere og vil gerne have alt indholdet. 

EDIT: IKKE APPLE

 

 Kan jeg sagtens klare, skal bare bruge begge hdd,

 

Kan fortælle jeg hjalp en gut i spanien med 500gb på en hd der var total skadet, han var fordi 3 it shops 2 kunne ik gøre noget og den 3 ville have 2-3000kr jeg klarede det på 4-5 timer og sendt at til spanien igen:) han var lykkelig, han er en offentlig (semi stor person på facebook)

04-12-2020 11:52 #23| 0
Micebulldogs skrev:

 

 Jeg læste det faktisk som en oprigtig ros - jeg kan selvfølglig tage fejl, men hvis det nu var oprigtigt, så er det lidt hårdt med sådan et angreb :) 

 

 Ja læste jeg ikke sådan, hvis tilfældet så undskylder jeg mange gange

04-12-2020 11:53 #24| 0
gizzar skrev:

 

 Kan jeg sagtens klare, skal bare bruge begge hdd,

 

Kan fortælle jeg hjalp en gut i spanien med 500gb på en hd der var total skadet, han var fordi 3 it shops 2 kunne ik gøre noget og den 3 ville have 2-3000kr jeg klarede det på 4-5 timer og sendt at til spanien igen:) han var lykkelig, han er en offentlig (semi stor person på facebook)

 

 Hvor er du henne i verden? Fedt. Lyder til du har styr på det!

04-12-2020 11:53 #25| 0
gizzar skrev:

 

 ???? Noget konstruktiv at sige?sågår jeg ud fra du kan guide manden lidt hvis du er så klog

 

 Tror faktisk du fik ros

 


Edit, det er vist opklaret... Fedt du gider hjælpe 🙂

Redigeret af grovfil d. 04-12-2020 11:55
04-12-2020 11:55 #26| 1
grovfil skrev:

 

 Tror faktisk du fik ros

 

 Undskylde mange gange så:/ jeg var nok ikke helt vågen så det min sorry:D

04-12-2020 12:00 #27| 0
ERH4RDT skrev:

 

 Hvor er du henne i verden? Fedt. Lyder til du har styr på det!

 

 Holbæk området :) 

 

jeg køre noget it ting hvor jeg skal køre ud til folk og hjælper, dog er bilen lige død og jeg skal have ny så:/

 

smid en pm så aftaler vi nærmere

04-12-2020 12:07 #28| 0

Når du sætter en hd til en pc, vil pc ikke opfange harddisken, hvis du derimod bruger noget software som læser alle slags filsystemer (APFS,NTFS,FAT32) så er du bag daten og kan gøre en del ting for at prøve at få dataen ud :) ændre fil system opdatere osv

 

Men tænker at eftersom det APFS at programmet bare æder den og det lige til, men kan jo være jeg får en udfordring :D

04-12-2020 12:23 #29| 0
Moderator

Jeg synes det er fedt du gider prøve. Men er drevet krypteret, bliver det lidt op af bakke.

 

For OP, håber jeg du kan klare det. På et lidt mere nørdet plan, håber jeg Apple har så meget styr på kryptering, at du ikke kan. 🙂

 

Ingen kritik, blot oprigtig interesse, da jeg bla arbejder med at sikre data.

04-12-2020 12:24 #30| 0
Moderator

@OP er der ikke synkroniseret med iCloud?

04-12-2020 12:35 #31| 0
NanoQ skrev:

Jeg synes det er fedt du gider prøve. Men er drevet krypteret, bliver det lidt op af bakke.

 

For OP, håber jeg du kan klare det. På et lidt mere nørdet plan, håber jeg Apple har så meget styr på kryptering, at du ikke kan.

 

 Altså so far har krypteringer ikke været et problem, så skulle det være fordi big sur har lavet noget helt sygt, men virker til de har ladet denne mulighed stå åben da fil systemet ikke er ændret, tænker sikkert at folk der vil hive data ud bare prøver at tilslutte den og hive ned, det kan man slet ikke:) her er krypteringen god, men går du bag om dataen ind til harddiakens fil system så du inden i harddiskens kerne, og kan ændre lege som man vil, ser ingen steder at de indikere at den skulle være helt låst for tilslutning via software som kan læse appel file system filer

 

Lavede en mac for en, det tog tid men fik knækket appels system idet hun han lavet en opdatering og ikke lavet backup på drevet, jeg kom ind lavede backup rullede hendes mac tilbage og wupti så var der data og en næsten ny mac :D

04-12-2020 12:37 #32| 0

Altså tilslutter hun harddisken til en anden mac og booter via den harddisk starter pcen vil? Og hun skal bare skrive hendes password ind og så er krypteringen åben? Krypteringen er jo lavet så den bruger åbner sin pc med kode og åbner op for sin pc, har hun glemt sin kode kan man ikke bare overstående

04-12-2020 12:38 #33| 0
Moderator
gizzar skrev:

 

 Altså so far har krypteringer ikke været et problem, så skulle det være fordi big sur har lavet noget helt sygt, men virker til de har ladet denne mulighed stå åben da fil systemet ikke er ændret, tænker sikkert at folk der vil hive data ud bare prøver at tilslutte den og hive ned, det kan man slet ikke:) her er krypteringen god, men går du bag om dataen ind til harddiakens fil system så du inden i harddiskens kerne, og kan ændre lege som man vil, ser ingen steder at de indikere at den skulle være helt låst for tilslutning via software som kan læse appel file system filer

 

Lavede en mac for en, det tog tid men fik knækket appels system idet hun han lavet en opdatering og ikke lavet backup på drevet, jeg kom ind lavede backup rullede hendes mac tilbage og wupti så var der data og en næsten ny mac :D

 

 Uhm... Ok... Så du kan knække en bitlocker? 😁

04-12-2020 12:42 #34| 0
NanoQ skrev:

 

 Uhm... Ok... Så du kan knække en bitlocker?

 

 Krypteringen ligger efter filsystemerne, nu der inde til filsystemerne er du ude over krypteringen herfra kan du ændre filsystem.som kan læses på andre maskiner (mac,pc,linux osv)

 

Ellers kan du jo bare force en degradering af ios med gemt data eller opgradere hvis det løser det, altså som sagt så er der altid en mulighed, det kun nilfisk som har lavet noget total idiot sikkert, dem som laver disse krypteringer skal jo også havde en nødplan til at komme ind:) ellers har krypteringen total låst sig selv så ingen kan gøre noget, lyder for godt til at være sandt

 

Så skulle dem som lavede krypteringen låse sig selv ude fra harddisken på et tidspunkt så hvis de har fucket op så kan de ikke gå ind og rette til

Redigeret af gizzar d. 04-12-2020 12:44
04-12-2020 12:47 #35| 0
NanoQ skrev:

 

 Uhm... Ok... Så du kan knække en bitlocker?

 

 Du skal også lige tage højde for at der kæmpe forskel på at sidde her hjemme og knække en kryperting (kan jeg ikke) eller havde hardwaren i hånden, de krypteringer er jo langt hen af vejen lavet med hensigt på du ikke har hardwaren i hånden

 

Det andet er hacking, som når folk dekryptere data fra banker, offentlige instanser osv, her bruger de internettet og skal dekeyptere noget hvor de ikke kan få adgang til filsystemer osv, der skal man bruge nogle tunge softwares og være godt nørdt, denne form for dekryptering kan jeg sq ikke :D 

Redigeret af gizzar d. 04-12-2020 12:49
04-12-2020 13:47 #36| 0
Moderator

Nej... kryptering, som eksempelvis bitlocker, er, måske endda primært, til for at folk der får hardwaren i hånden ikke kan tilgå data.

04-12-2020 13:49 #37| 0
Moderator
gizzar skrev:

 

 Krypteringen ligger efter filsystemerne, nu der inde til filsystemerne er du ude over krypteringen herfra kan du ændre filsystem.som kan læses på andre maskiner (mac,pc,linux osv)

 

Ellers kan du jo bare force en degradering af ios med gemt data eller opgradere hvis det løser det, altså som sagt så er der altid en mulighed, det kun nilfisk som har lavet noget total idiot sikkert, dem som laver disse krypteringer skal jo også havde en nødplan til at komme ind:) ellers har krypteringen total låst sig selv så ingen kan gøre noget, lyder for godt til at være sandt

 

Så skulle dem som lavede krypteringen låse sig selv ude fra harddisken på et tidspunkt så hvis de har fucket op så kan de ikke gå ind og rette til

 

Det er altså ikke korrekt :) - eller - du kan da godt tilgå en bitlockered harddisk. Men du kan ikke tilgå data. 

04-12-2020 16:39 #38| 0
NanoQ skrev:

 

Det er altså ikke korrekt :) - eller - du kan da godt tilgå en bitlockered harddisk. Men du kan ikke tilgå data. 

 

 nej det er jo også det jeg så siger at hvis man ikke kan, så kan du ændre i filsystemerne og krypteringen, det stadig appel file system

04-12-2020 16:41 #39| 0

anyway tror ikke dette bliver noget problem men nu må vi se:) har ihvertfald hentet data fra en APFS før :)

 

04-12-2020 16:49 #40| 10

Fed tråd, men jeg fatter nada 😀

04-12-2020 17:10 #41| 1

Hvis den er krypteret og der ikke er lavet en recovery header/usb pind eller lign kan den ikke genskabes. Med mindre at krypteringens header kan genskabes via fx Apple Idet - det har jeg slet ikke en idé om på stående fod, men jeg vil gerne researche det i aften.

Gizzar aner ikke hvad han taler om sorry.

04-12-2020 17:27 #42| 0
Moderator
HestenTonny skrev:

Hvis den er krypteret og der ikke er lavet en recovery header/usb pind eller lign kan den ikke genskabes. Med mindre at krypteringens header kan genskabes via fx Apple Idet - det har jeg slet ikke en idé om på stående fod, men jeg vil gerne researche det i aften.

Gizzar aner ikke hvad han taler om sorry.

 

 Korrekt 🙂

 

Er data krypterede kan de ikke tilgås uden key. Engang kunne man bruteforce sig igennem, men ikke med nutidens algoritmer.

04-12-2020 17:29 #43| 0
Moderator
gizzar skrev:

anyway tror ikke dette bliver noget problem men nu må vi se:) har ihvertfald hentet data fra en APFS før :)

 

 

 Du har ikke hentet data fra et krypteret APFS 🙂

04-12-2020 17:54 #44| 0
HestenTonny skrev:

Hvis den er krypteret og der ikke er lavet en recovery header/usb pind eller lign kan den ikke genskabes. Med mindre at krypteringens header kan genskabes via fx Apple Idet - det har jeg slet ikke en idé om på stående fod, men jeg vil gerne researche det i aften.

Gizzar aner ikke hvad han taler om sorry.

 

 Der er ikke lavet noget som helst og som jeg forstår det er den krypteret fra standard? Hun har i hvert fald ikke aktivt valgt noget til eller fra. 

du må gerne kigge på det, hvis du får tid - jeg ved ikke hvor jeg skal starte og slutte. 

04-12-2020 18:20 #45| 0
mortenkk skrev:

 

 Der er ikke lavet noget som helst og som jeg forstår det er den krypteret fra standard? Hun har i hvert fald ikke aktivt valgt noget til eller fra. 

du må gerne kigge på det, hvis du får tid - jeg ved ikke hvor jeg skal starte og slutte. 

 

 Lad mig bare prøve, vi kan snakke frem og tilbage men det lyder meget lige til

04-12-2020 18:22 #46| 0
NanoQ skrev:

 

 Du har ikke hentet data fra et krypteret APFS

 

 Jeg har haft en harddisk med APFS på der var 180gb data tror jeg fik 98% frem der var lidt der blev beskadiget undervejs skulle intet password bruge 

Redigeret af gizzar d. 04-12-2020 18:23
04-12-2020 18:35 #47| 0

https://www.google.com/amp/s/eclecticlight.co/2020/06/25/big-surs-signed-system-volume-added-security-protection/amp/

 

Lyder jo som np især fordi vi jo ikke skal booste fra disken

04-12-2020 18:57 #48| 1

Ser ud til at APFS, hvis krypteret, kan decryptes kun ved brug af user password.
Og endvidere at der ikke bruges kryptering hvis det ikke tilvælges og FileVault ikke er slået til. Lyder til at kryptering er slået til hvis en reparatør har haft den i hånden og gav op, og at han ikke er specielt kyndig.

Redigeret af HestenTonny d. 04-12-2020 18:59
04-12-2020 19:33 #49| 0
Moderator
HestenTonny skrev:

Ser ud til at APFS, hvis krypteret, kan decryptes kun ved brug af user password.
Og endvidere at der ikke bruges kryptering hvis det ikke tilvælges og FileVault ikke er slået til. Lyder til at kryptering er slået til hvis en reparatør har haft den i hånden og gav op, og at han ikke er specielt kyndig.

 

 Enig

04-12-2020 19:34 #50| 0
Moderator
gizzar skrev:

 

 Jeg har haft en harddisk med APFS på der var 180gb data tror jeg fik 98% frem der var lidt der blev beskadiget undervejs skulle intet password bruge 

 

 Så var den ikke krypteret 🙂

04-12-2020 19:47 #51| 1
NanoQ skrev:

 

 Så var den ikke krypteret

 

 Men så er OPs filer heller ikke krypteret:)

 

Har heller ikke påstået jeg kan dekryptere, memte bare godt jeg kunne få dataen frem:)

Redigeret af gizzar d. 04-12-2020 19:48
04-12-2020 21:36 #52| 0
Moderator

Og det er så fint. Jeg gætter blot på, at data er krypteret, ud fra reparatørens udsagn om, at det ikke var muligt.

 

Men jovist... det kan naturligvis være, at han ikke ved, hvad han taler om :)

05-12-2020 00:31 #53| 0

I vender tilbage med svar på om det kan lade sig gøre, ikke?

05-12-2020 01:54 #54| 0

Det var ros 🙂

05-12-2020 03:37 #55| 1
FlinkFyr skrev:

Det var ros

 

 Undskylder mange gange så:/

05-12-2020 03:38 #56| 0
clrawe skrev:

I vender tilbage med svar på om det kan lade sig gøre, ikke?

 

 Skal jeg nok:) afventer svar fra ham ang hvornår han kan aflevere disken eller vi kan mødes så jeg kan få den

05-12-2020 08:35 #57| 1
gizzar skrev:

 

 Skal jeg nok:) afventer svar fra ham ang hvornår han kan aflevere disken eller vi kan mødes så jeg kan få den

 

 Jeg skal nok lige få svaret, min datter bliver et år den her weekend, så der er fyldt program :) 

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar