Har jeg en sag mod ALDI?

#1| 0

Halløj lidt guf til Jura folkene.

Købte for 8 mnd siden en Medion bærbar hos Aldi for 4499,- med dertil hørende 3 års garanti. For ca. 1 mnd siden gad den så ikke, at tænde en dag. Den har ikke været udsat for fugt, kulde, varme eller lignende. Jeg får så et brev af Medion(!?) som er producent- vedlagt er en regning på 3k med. De siger at computeren er i stykker grundet væskeindtrængen og det er ikke en del af garantien. Samtidig står der at, hvis jeg vælger ikke at reparere min computer bedes jeg betale 400kr til dem for det arbejde de har brugt. Jeg har selvfølgelig ikke tænkt mig at gøre nogen af delene, men nu kommer mit spørgsmål så til PN. Har jeg en sag? Hvis nogen kommer med nogle juridiske belæg er det jo bare ren guf.

Aldi er også en del af købeloven og ifølge den kan de ikke henvise til producenten når jeg har købt produktet hos dem. Kan væskeindtrængen ikke være sket på Aldi's lager, før jeg overhovedet købte den eller noget helt 3? Og har det overhovedet nogen relevans?

Jeg talte med en Aldi medarbejder og efter at citere visse dele af købeloven for hende begyndte hun at vrisse af mig. Da jeg spurgte ind til hendes navn, stilling og oplyste hende om at samtalen var optaget lagde hun straks på. Fik senere hen fat i en anden medarbejder som henviste mig til chefen som selvfølgelig ikke var på arbejde.

Det korte af det lange er. Har jeg en sag jeg kan køre i forbrugernævnet, og hvis nogen har nogle råd og fif er de mere end velkommen. Er studerende og mangler min bærbar, for det første er der 2 års studie i den og da den kan repareres vil jeg jo helst det. For det andet skal jeg self bruge den til mit studie.

Stave og grammafejl er gratis.

26-09-2012 00:09 #2| 0

Jeg er på ingen måde juraekspert, men jeg ved, at i mange dele af elektronikbranchen skal reperatøren kunne bevise en fugt/vandskade med billedemateriale. Eksempelvis af en fugtindikator på hardwaren eller ved irret kobber. Har du fået bevis herpå?

Håber du finder en løsning - og aldrig køber Medion igen, det er noget pez :)

26-09-2012 00:11 #3| 0

Jeg har modtaget nogle billeder efter forespørgsel smækker dem lige op. Men ved ikke hvad de skal betyde.

26-09-2012 00:14 #4| 1

Bare til almen info, er dét ikke en gyldig grund til ikke at betale en regning, at man føler sig uretfærdig behandlet.

26-09-2012 00:14 #5| 0

Det er i en PDF? Hvordan ser jeg en fugtindikator eller irret kobber Grethe?

26-09-2012 00:22 #6| 12

@djoffer

Forbrugerrådet peger derfor på, at ALDI selv skal tage imod produkter, der reklameres over, og sikre, at afhjælpning sker i overensstemmelse med købelovens regler. Eksempelvis skal ALDI sørge for, at sagen løses inden for rimelig tid, og uden at forbrugeren har udgifter og væsentlige ulemper.


Kilde: jyllands-posten.dk/indland/article3931912.ece

Vi er da enige om regninger skal betales, men i dette tilfælde ikke af mig. Du betaler måske ethvert Girokort der bliver sendt din vej, men jeg sikrer mig det går rigtigt til.
Desuden synes jeg din hånlige kommentar er mildest talt barnlig. At refere til jeg ikke ved at regninger skal betales... Come on..
Redigeret af witten d. 26-09-2012 08:31
26-09-2012 00:22 #7| 0

Har selv købt 2 computere i Aldi og kan kun sige jeg er yderst tilfreds med supporten herpå...

Den første computer jeg købte (6-7 år tilbage) var der problemer med 3-4 gange... Hver gang kontaktede jeg den lokale Aldi hvor jeg bare skulle komme med computeren og skrive under på jeg havde afleveret den, og så ellers bare vente på skidtet kom retur... Uden regning


For 3 år tilbage købte jeg så min nuværende som der også har været ballade med (grundet konen valgte at dele en rom og cola med den).... Igen kontaktede jeg Aldi (Long Shot da garantien var udløbet og den lugtede af værtshus).... Men den kom retur god som ny uden regning... Endda med en ny oplader med i pakken...

26-09-2012 00:27 #8| 0

Det sagde den flinke Kasseekspedient også ;) Jeg kan med garanti sige jeg ikke har spildt noget væske ud over min computer ergo kan væsken jo som sådan være indtrådt alle mulige andre steder (I Aldi, på vej til rep, før købet etc....) Men når du så siger du fik den rep selvom den var væskefyldt er jeg lidt Wtf?

26-09-2012 00:44 #10| 0

Grethe siger det korrekte, jeg vandt en lign sag for et par år tilbage (tog kun 3 år, weeee). De skal bevise skaden er kommet af forkert håndtering/brug af produktet.

Jeg kan iø tilføje en gammel ven og kollega var distriktschef i Aldi, han frarådede mig nogensinde at købe elektronik der, da de får det værste lort og der konstant er fejl på deres produkter. Makker de ikke ret, er det bare asap til forbrugerstyrelsen

26-09-2012 01:14 #11| 0
thechronic99 skrev:
Det er i en PDF? Hvordan ser jeg en fugtindikator eller irret kobber Grethe?


Pdf'en skulle meget gerne indeholde bevis på skaden. Det er typisk et billede af det hardware, som har taget skade.
26-09-2012 01:43 #12| 0

Jeg vil mene det kan gøre processen lidt lettere for dig, hvis du påstår at skaden skete inden for det første halve år, fordi bevisbyrden jo er på deres side i den periode. Og selvom der er gået 8 mdr. nu, er det stadig indenfor en rimelig tid du reklamerer.

"Inden for reklamationsperioden skal du sørge for at klage til sælger inden for rimelig tid efter, at du har opdaget manglen. Det afhænger af en konkret vurdering, hvad der anses for ”rimelig tid”. Ifølge den danske købelov er en reklamation inden for to måneder, efter at man har konstateret manglen, altid rettidig, men en senere reklamation kan også være rettidig." (forbrugereuropa.dk)

26-09-2012 08:10 #13| 0

Prøvede præcis det samme med min MacBook Pro som jeg havde købt igennem Fona, de blev også ved med at sige det var min egen skyld osv.. Endte med at jeg sagde jeg ville melde dem til Forbrugerstyrelsen, så droppede de dog og gav mig en ny.. Er det generelt et problem for bærbare at det kommer væske ind? Har heller aldrig spildt i min, eller haft den liggende et mega koldt sted

26-09-2012 10:28 #14| 1
thechronic99 skrev:
@djoffer

Forbrugerrådet peger derfor på, at ALDI selv skal tage imod produkter, der reklameres over, og sikre, at afhjælpning sker i overensstemmelse med købelovens regler. Eksempelvis skal ALDI sørge for, at sagen løses inden for rimelig tid, og uden at forbrugeren har udgifter og væsentlige ulemper.


Kilde: jyllands-posten.dk/indland/article3931912.ece

Vi er da enige om regninger skal betales, men i dette tilfælde ikke af mig. Du betaler måske ethvert Girokort der bliver sendt din vej, men jeg sikrer mig det går rigtigt til.
Desuden synes jeg din hånlige kommentar er mildest talt barnlig. At refere til jeg ikke ved at regninger skal betales... Come on..


Nu var mit råd faktisk venligt ment, og ikke en hån... Havde for nyligt en ven der stod i ca. den samme situation hvor en håndværker havde udført et arbejde i hans hjem som alle med et halvt øje kunne se var helt vind og skævt... Han nægtede også først, at betale regningen men efter lidt advokat bistand o.s.v. viste det sig at håndværkeren, var i sin gode ret til at smide lortet til inkasso og dermed ville min ven så også komme i RKI, uagtet at han samtidig kørte en klagesag omkring det pågældende arbejde.. Og ja eftersom jeg går ud fra du er blevet oplyst om, at der vil komme en regning på de 400 ved indlevering såfremt det ikke er dækket af garantien er vi nok ude i samme princip.
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar