Gutterne på skitur - Hvad skal bilejeren have for turen?

#1| 0

Vi kører 4 gutter til Østrig på skiferie i min vens Ford Mondeo og vi diskuterer om han skal have noget for, at vi kører 2.800 km i hans bil.

Hvad er kutymen? 

Skal han holdes uden for at betale diesel eller skal denne bare deles i 4 og så får han et klap på skulderen for bil og slitage på denne? 

Til afklaring er det en firmabil i hans egen lille virkosmhed. Mondeoen har kørt 130-140K km så vidt jeg husker og er nok 5 år gammel.
Redigeret af DanM d. 05-01-2019 16:59
04-01-2019 09:24 #2| 2

bare betal hans hotel. Mad. Øl og diesel så er det fint

04-01-2019 09:26 #3| 2

Sidst jeg var på en tilsvarende tur aftalte vi 3 kr pr kilometer inklusiv brændstof

 

Dvs i dette tilfælde:

8400 fordelt ligeligt mellem alle deltagere på turen (inkl. bilejer)

Redigeret af InPosition d. 04-01-2019 09:28
04-01-2019 10:12 #4| 1

Vi aftalte 2 kr. pr. kørt kilometer, og så kom brændstof og færge/bro oveni. 

04-01-2019 10:19 #5| 12
DanM skrev:

Vi kører 4 gutter til Østrig på skiferie i min vens Ford Mondeo og vi diskuterer om han skal have noget for, at vi kører 2.800 km i hans bil.

Hvad er kutymen? 

Skal han holdes uden for at betale diesel eller skal denne bare deles i 4 og så får han et klap på skulderen for bil og slitage på denne? 

“Om han skal have noget for at I kører 2800 km i hans bil”? Jeg er måske jyde, men forstår slet ikke, hvordan det kan være et spørgsmål :) 


Jeg kender ikke til satserne, men han skal imo godtgøres for mere end blot diesel. 

04-01-2019 10:26 #6| 0

Er spørgsmålet reelt om han skal have noget?

Eller hvor meget han skal have?

 

For selvfølgelig skal han da have noget.

 

Jeg synes ikke det lyder helt skævt med 2 kr./km + brændstof/bro/vejafgifter

Eller 3 kr./km inkl. brændstof.

 

Kører man erhvervsmæssigt i egen bil for sin arbejdsgiver, kan man i 2019 få op til 3,56 kr./km i skattefri godtgørelse udbetalt.

04-01-2019 10:45 #7| 1

Man kunne også stille det op modstat. Du kunne jo give ham 5-6000, men til gængæld få du et klap på skulderen af de tre andre!

Selvfølgelig skal han have noget.
3 kr pr km inkl. benzin, men eksl vejafgift synes jeg lyder fair.

04-01-2019 12:27 #8| 4

Personligt ville jeg være fint tilfreds hvis dem der kører med dækker udgifter til diesel og vejafgifter hvis det er aktuelt.

04-01-2019 12:33 #9| 15

Overraskende hvor mange der vil betale forholdsvis mange penge til ejeren.
Ud over benzinpenge er det aldrig noget der er på tale i min omgangskreds, når nogen stiller bil til rådighed til længere ture.
Men prøv da at hør ham selv om han har den slags forventninger?

2 kr. x 2800 bliver tæt på 2k per mand + benzin

Jeg har lige købt flybilletter til min skiferie for cirka 2000 kroner.

Så skulle jeg betale 2k for at sidde på bagsædet af en Ford Mondeo, så finder jeg selv vej og så mødes vi bare på destinationen.

04-01-2019 12:50 #10| 0
Aurvandil skrev:

Overraskende hvor mange der vil betale forholdsvis mange penge til ejeren.
Ud over benzinpenge er det aldrig noget der er på tale i min omgangskreds, når nogen stiller bil til rådighed til længere ture.
Men prøv da at hør ham selv om han har den slags forventninger?

2 kr. x 2800 bliver tæt på 2k per mand + benzin

Jeg har lige købt flybilletter til min skiferie for cirka 2000 kroner.

Så skulle jeg betale 2k for at sidde på bagsædet af en Ford Mondeo, så finder jeg selv vej og så mødes vi bare på destinationen.

 

 Der kan så også komme en uges billeje oveni på selve destinationen - 3kish km er ret meget i en nyere bil i forhold til nedskrivning af værdi - 3 kr pr kørt km er dog også lettere absurd, dette tal inkluderer vægtafgift, forsikring og et værditab der for en nyere bil allerede har været ret højt.

 

udgifter + 1 kr pr km så er vi ca ved at være hvor det er rimeligt for alle parter - forudsat det er kotume i denne vennekreds at kompensere for denne slags ting.

04-01-2019 13:53 #11| 0

Sidst jeg var på skiferie hvor vi selv kørte, mener jeg ikke ham der lagde bil bad om noget. Men vi havde snakket om det. Nogen mener at statens takst er fair - den er for 2019 3,56 kr./km... Men så inkluderer det jo også alt (minus færge).

 

Jeg mener ham der lagde bil til mente, at det ville være fair med ca. 1 kr. pr. km. ud over udgifter.

 

Men normalt ville jeg snakke med ejeren, og høre ham om hvad han mener er fair. Og hvis folk mener det er for dyrt, må man jo finde alternativer. Men det duer ikke at starte en skiferie med sure miner, fordi nogen ikke er tilfreds med hvad der skal betales. Det skal være fair for alle.

 

Og ja, man kan da sikkert finde fly til et par tusinde, hvor man kan medbringe ski og støvler og bagage. Men inkluderer det også transit til og fra lufthavn i begge ender? 

04-01-2019 14:00 #12| 1

Har været på flere kør selv ferier - Og vi plejer bare at skiftes til at fylde banzin på bilen på vejen. 

 

Ingen af os har nogensinde betalt for slid, det går bare ud over en andens bil næste gang :) 

Redigeret af Snack1606 d. 04-01-2019 20:40
04-01-2019 14:07 #13| 0

Enig med Claus, passagerer dækker udgifter, ejer slitage og evt. Nedbrud reperation osv.

04-01-2019 14:27 #14| 0
Snack1606 skrev:

Har været på flere kør selv ferier - Og vi plejer bare at skiftes til at fylde banzin på bilen på vejen. 

 

Ingen af os har nogensinde betalt for sild, det går bare ud over en andens bil næste gang :) 

 

 Joohhhh, men der er jo folk der har mikrobiler eller minibiler, hvor man kan være ca. 2 inkl bagage, og så er der stationars med tagboks, hvor man kan være 4 (måske 5, hvis man vil sidde ubekvemt i 10-15 timer).

 

Det vil jo som regel være dem med familiebilen med tagboks til der kører på diesel hvis bil man tager - og ikke dem der har sportsvognen eller mini/mikro-bilen. Så det vil jo ofte være en skæv fordeling. Jeg ville normalt godt kunne bruge min bil, men jeg har ikke snekæder, bilen går ca. 9-10 km/l og har en masse skavanker. Jeg tvivler på, at min ville blive valgt over andres.

 

IMO bør man tage diskussionen, og finde frem til hvad alle parter synes er fair. Nogle vil mene, at bare udgifterne er dækket, er det fair, mens andre gerne vil have dækket lidt mere - hvordan i øvrigt med snekæder. Er det ejerens ansvar at have dem, og selv betale for dem med chance for, at de aldrig bliver brugt (men man skal have dem med på sådan en tur), eller er det fælles udgifter, så ejeren selv får nye snekæder gratis?

04-01-2019 14:34 #15| 2
Snack1606 skrev:

 

Ingen af os har nogensinde betalt for sild

 Betaler I heller ikke for snapsen? :-)  

 

04-01-2019 14:39 #16| 0

Han skal helt sikkert betales..

men det kommer vel også an på om det er en firmabil hvor han ikke selv har udgifter til slid og evt. Diesel

 


04-01-2019 14:41 #17| 0

Sjovt indlæg har næsten samme problemstilling.

Vi skal kører til Italien, min kæreste, mig, hendes søster og hende kæreste - i vores bil.

Jeg ville gerne have at de skulle betale for slitage af bilen, det er en ny bmw der går ca. 14km på literen.

Jeg foreslog at vi betalte 2.5kr pr km for slitage, altså skulle de som par ca. betale 3000*1,25+benzin. Jeg anede ikke om det var for meget eller for lidt, men det var hvad jeg lige kunne sjusse mig frem til på FDM. Det blev dog mødt med en del modstand fra alle parter, og de fandt en lejebil vi kunne låne for 3000kr for en uge med fri km, men det koster så 1500kr at krydse en grænse i den? 
Vi er faktisk ikke kommet frem til noget endnu, så vil gerne høre jeres input. 

Hvis vi skulle flyve og kører i bus fra lufthavnen ville det koste os ca. 9000kr men vi er ikke interesseret i at være afhængige af bus, da den kun kører på irriterende tidspunkter ifht. flyafgang.

04-01-2019 14:55 #18| 0

Godt spørgsmål!

Jeg har aldrig med venner i omgangskreds gjort andet end at splitte de direkte omkostninger.
Altså Benzin, Færge, vejafgift, parkering mv.

Det ville klart være min antagelse når vi bookede ferien eller hvis jeg selv lagde bil til. (Denne kan selvfølgelig være forkert)

Jeg kan samtidig sagtens se pointen i at afregne for kilometer da jeg selv lige har leveret en privat leasingbil retur og afregnet lidt ekstra kilometer. Det havde da ikke lige været drømmen med at æde 2800km ekstra på tælleren selv.

Og nej personligt ville jeg aldrig selv bede om andet end de direkte omkostninger.

Det er dog en god ide at tage snakken inden ferie bookes.

Jeg ville som flere andre er inde på blive lidt paf og utilfreds hvis en af mine venner efter rejse var booket kort før afgang lige bad om 1500 kr. ekstra pr. Mand inden vi så efterfølgende splittede direkte omkostninger. Jeg er sikker på mine venner ville have det på samme måde hvis jeg lavede det nummer.

For hvis det er forudsætningen, så ville det ændre lysten til at tage en kør selv ferie ændrer det markant og jeg ville som flere andre er inde på foretrække at finde eller have fundet fly + lejebil. (Hvilket man ikke kan på samme niveau hvis man får beskeden 2 uger før)

04-01-2019 15:49 #19| 0

synes helt klart at man skal aftale noget inden kørsel. Jeg har ikke selv lagt bil til en længere tur end Odense-grænsen-smukfest- odense med bilen fyldt til randen med alkohol til 8 gutter i en uge. 

 

Jeg bad ikke om andet end benzin-penge. 

 

En af gutterne som “kun” kørte odense-Skanderborg og hjem igen, gjorde det samme.. 

 

Alt i alt en fin historie, indtil kammeratens bil bryder sammen på vej hjem, for så efterfølgende at høre om vi ville hjælpe med at betale hans regning ved mekanikeren. 

Redigeret af Nitrrrrrram d. 04-01-2019 15:52
04-01-2019 16:23 #20| 0

Har brugt min bil 2 gange til skiferie i Norge. Andre gange har det været andres bil. Ture fra århus til kbh og hjem igen osv. Man har altid kun taget for benzin på disse ture, men ved 2800 km ville jeg nok foreslå 1.5kr/km inklusiv benzin.

04-01-2019 16:54 #21| 0

Jeg vil foreslå at leje en bil fra f.eks. Flesnborg med fri km. Det kan gøres relativt billigt - og så slipper man for at skulle have dårlig samvittighed om hvordan regningen skal deles. Her deles der bare ligeligt. 

 

Eksempel på leje lørdag til lørdagen efter

 

Redigeret af Heffernan d. 04-01-2019 16:57
04-01-2019 17:38 #22| 1
Torstens skrev:

 

Og ja, man kan da sikkert finde fly til et par tusinde, hvor man kan medbringe ski og støvler og bagage. Men inkluderer det også transit til og fra lufthavn i begge ender? 

 I mit tilfælde ryger der også knap 1000 på i transit udgifter begge veje, så turomkostningerne nærmer sig 3k.

I min verden er det dog stadig klart at foretrække fremfor bagsædet af en bil, hvis vi skal op at smide 2k+ per mand. Dertil er der også lidt tid sparet.
For 2 kr. per kilomet i en privat bil, så vi jeg også mene det er bedre at køre den til Flensborg og køre videre i en lejet bil derfra, hvis afskrivningen på privatbilen er noget der nager ejeren.

04-01-2019 17:50 #23| 0

Kan sagtens følge at det umiddelbart kan virke som om ejeren går i små sko, men alligevel, hvis vi taler om en nyere bil - over mikrobilklassen - eller en leasingbil, så er der er imo en reel værdiforringelse ved at køre 3K km. Det er vel ligeså unfair, at den der tilfældigvis har en bil egnet til formålet skal bære den udgift selv. 


Hvordan man så klarer det internt og til hvilken pris, kan man så diskutere. F.eks. kunne man for at undgå det store kuglerammehysteri bare sige, at ejeren stiller bil til rådighed og så klarer passagererne efter fælles overenskomst de udgifter der er forbundet med turen t/r, eller man vælger en fast kilometertakst, f.eks. 1 kr,  for at kompensere for værdiforringelsen og så deler alle i bilen de øvrige udgifter. 

 

04-01-2019 18:03 #24| 0

2-2.5kr pr km incl diesel.  Så tjener han også lidt på det. 


Absolut ikke mere. 


04-01-2019 18:23 #25| 1

2kr pr km lyder imo fair, så lander man på 1400 pr mand.

- Evt. rund op til 1500, og så må det inkludere, hvad der køres frem og tilbage fra lift, når I engang er landet. :)

04-01-2019 18:54 #26| 0

Altså der er jo en del forudsætninger der skal besvares før man kan svare helt på spørgsmålet.

 

Hvis det er en firmabil, skal han selvfølgelig ikke have noget. Det går jeg ikke ud fra at det er.

 

Det afhænger jo også af hvor ny bilen er og om der er alternativer. Hvis det er besluttet at det er hans bil der skal køres i, så skal han selvfølgelig kompenseres for afskrivning og slidtage. 

04-01-2019 20:09 #27| 3

Der er sagt mange fine ting. For mig afhænger det meget af, hvordan hele beslutningen er truffet, hvem der har tilbudt hvad, og hvor økonomisk flyvende de forskellige er.

Det er lidt som de slå-sammen fødselsdage/jul vi holder: Hvis jeg ringer til Sverige og foreslår vi kommer derop og holder dobbelt børnefødselsdag, så splitter vi udgiften, inviterer jeg til jul og hele banden kommer herned, så er det mig, der står for det hele.

 

Er det et fast sjak, hvor alting går på tur, så er det måske ikke så vigtigt at dele udgiften pr. gang.

 

Er der blevet sagt "kan vi køre fælles, evt. i Flemmings bil, for den er den bedste" så betales der tæt på, hvad det reelt koster manden at lægge bil til. Måske ikke statens takst, men tæt på. Han skal jo trods alt ikke afholde mere vægtafgift/forsikring, værdiforringelsen afhænger også af alderen osv.


Dér hvor det bliver spændende er, når der kommer en skade på bilen, og han har 5k i selvrisiko. Så får I ihvertfald lige checket hans holdning ud, hvis I oveni også kører gratis og kun tanker bilen undervejs.


Til dem som foreslår fly: Ja, det er derfor det ofte er smart at flyve, hvis man ikke skal bruge sin bil på destinationen.

04-01-2019 20:12 #28| 0

Sjovt der er så mange der synes at der skal betales for slitage.. og flere af jer siger det er fordi i er jyder?

 

Jeg lægger gerne bil til og vil ikke kræve andet end at benzin, bro, vejafgift skal splittes ligeligt, hvis det reelt er nogle kammersjukker.. For den slitage kan man bestemme lidt mere og sidde komfortabelt..

hvis nogle af mine venner ønsker slitage betaling så kan jeg nok godt finde en anden transportmulighed.. men det er endnu ikke sket.. samme for benzinudgifter hvis det er under 200 km..

 

hvis man er venner og ingen lever på en sten så synes jeg det bliver småligt med slitage betaling.. heldigvis har jeg ikke oplevet et endnu..

04-01-2019 20:37 #29| 1
mrJBK skrev:

Sjovt der er så mange der synes at der skal betales for slitage.. og flere af jer siger det er fordi i er jyder?

 

Jeg lægger gerne bil til og vil ikke kræve andet end at benzin, bro, vejafgift skal splittes ligeligt, hvis det reelt er nogle kammersjukker.. For den slitage kan man bestemme lidt mere og sidde komfortabelt..

hvis nogle af mine venner ønsker slitage betaling så kan jeg nok godt finde en anden transportmulighed.. men det er endnu ikke sket.. samme for benzinudgifter hvis det er under 200 km..

 

hvis man er venner og ingen lever på en sten så synes jeg det bliver småligt med slitage betaling.. heldigvis har jeg ikke oplevet et endnu..

 

 Ændrer din holdning sig hvis bilen er leaset ? Så vil ejeren af bilen stå med en faktisk regning på en 5000 Ish kroner for de overkørte km. Ca halvdelen hvis han har plads i hans aftalte antal km. Måske et mere håndgribeligt eksempel end en afskrivning på bilens værdi. pointen er dog den samme, det er en jævnt stor udgift for at stille bil til rådighed

Redigeret af Live d. 04-01-2019 20:38
04-01-2019 20:45 #30| 0
dankjar skrev:

 Betaler I heller ikke for snapsen? :-)  

 

 

 De mængder jeg drikker snaps i, håber jeg altid at kunne løbe fra regningen ;)

Redigeret af Snack1606 d. 04-01-2019 20:49
04-01-2019 21:14 #31| 0
Live skrev:

 

 Ændrer din holdning sig hvis bilen er leaset ? Så vil ejeren af bilen stå med en faktisk regning på en 5000 Ish kroner for de overkørte km. Ca halvdelen hvis han har plads i hans aftalte antal km. Måske et mere håndgribeligt eksempel end en afskrivning på bilens værdi. pointen er dog den samme, det er en jævnt stor udgift for at stille bil til rådighed

 

 Nu tænker jeg at leasing-selskaberne tager sig godt betalt for km'erne, og så er det selvfølgelig nødvendigt at deles om den direkte udgift.

04-01-2019 21:26 #32| 1
Heffernan skrev:

Jeg vil foreslå at leje en bil fra f.eks. Flesnborg med fri km. Det kan gøres relativt billigt - og så slipper man for at skulle have dårlig samvittighed om hvordan regningen skal deles. Her deles der bare ligeligt. 

 

Eksempel på leje lørdag til lørdagen efter

 

 Man skal bare ikke forvente en Ford Mondeo.

 

Vi lejede en Passat via samme site og da vi så skulle hente vores fine Passat var den erstattet af en Skoda Yeti med båndafspiller og intet afslag i prisen 

 

04-01-2019 21:35 #33| 1

Man booker heller ikke en specific bilmodel, men klasse, det ret standard for udlejningsfirmaer og ikke specifikt for det site. Men det lyder til du var lidt uheldig :)

05-01-2019 09:50 #34| 1

Det er for mig totalt absurd at folk hellere vil betale penge til et udlejningsfirma, et flyselskab, tog eller andet, end de vil være med til at dække reelle udgifter der er ved at benytte en vens bil, som kan pakkes perfekt hjemmefra, og som jo rent faktisk mister værdi ved at køre 2800 km.

Netop ved at aftale en fair km pris, sørger man for at man feks HVER gang kan vælge at køre i den fede bil, som ham vennen der går op i biler har.

Jeg synes 2kr/km + brændstof, færge, vejafgifter lyder fair.

Jeg har ofte selv lagt bil til uden at lave en aftale, og har ofte kørt med andre uden aftale
Men det er faktisk dumt, og som andre skriver, så er det jo ikke uden risiko for venskabet, hvis der kommer problemer med fartbøder, værksted, p-bøder, havari, buler, osv.

Det kan være fristende at synes at kun brændstof skal dækkes, men hvis man er af den holdning, så skal man bare kigge en ekstra gang i kalenderen og se hvornår man sidst selv lagde bil til ifm den slags??

05-01-2019 10:33 #35| 3
GutShot85 skrev:

 Man skal bare ikke forvente en Ford Mondeo.

 

Vi lejede en Passat via samme site og da vi så skulle hente vores fine Passat var den erstattet af en Skoda Yeti med båndafspiller og intet afslag i prisen 

 

 

 Og så stod i der med hele cd samlingen til ingen verdens nytte 😀

05-01-2019 10:37 #36| 2

Har selv lagt bil til, samt kørt med de andre når vi er på den årlige i Østrig.


Vi har aldrig talt om penge til ejeren af bilen og aldrig forventet at få det heller. 


De beløb der bliver nævnt synes jeg er helt hen i vejret. I forhold til bilens værdi gør det jo ingen forskel om den har kørt 2800 km fra eller til, og no way den slider for 2-3,- pr. km det er jo lige ud hele vejen... dækkende bliver selvfølgelig brugt meeeen ellers er det vist begrænset. 


Men hvis nogen gerne vil betale de takser låner jeg da gerne en bil ud, det er jo vild overskudsforretning, med mindre det er en helt ny bil til 1.500.000,-

05-01-2019 10:52 #37| 0
OP

Tak for de mange input som varierer en del.

Til afklaring er det en firmabil i hans egen lille virkosmhed.
Mondeoen har kørt 130-140K km så vidt jeg husker og er nok 5 år gammel.

05-01-2019 11:13 #38| 0

Vi er 6-7 stykker afsted hvert år.

Jeg har kørt hver gang og får ikke noget for det, og det kunne jeg heller ikke drømme om. I år er det en anden der kører. Turen går dog kun til Norge, så er nok den forkerte til at vurdere, når I skal køre 2800 km.

Der har været lidt til overs hver gang, og så har jeg fået en flaske sprut af en art, men ikke noget jeg beder om.


- to lægger bil til

- to står for madindkøb og laver mad, @nkj123

- én der køber sprut

- to der sprøjter Chips til de andre ved filten (Nogen vil påstå at den ene er mig ;))

- to er ekstra flittige med oprydning

- Det er kun @Kallefar der ikke bidrager med noget 😀 

 

Man skal selvfølgelig deles om turen og de opgaver og udgifter der er forbundet med det.

Hvis man mener at 2800 km forringer bilens værdi og/eller slider unødigt meget på bilen, så skal jeg ikke kunne vurdere hvad beløbet skal være, dog synes jeg at 3 km. pr.kilometer+benzin er lige i overkanten!



 


05-01-2019 14:09 #39| 1

No way en fem år gammel mondeo med 140k på meteret taber 3kr per km. 

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar