Globaliserings-strategi: Vestas (evt. Carlsberg)

#1| 0

I forbindelse med faget International Business Strategies skal jeg lave en analyse af en virksomheds globale strategi (10-12 sider).

The recommended strategy should include all aspects of the business model including marketing, R&D, organization, sourcing, geographic aspects etc.
Risks: What are the key risks from the recommended strategy.

Er der nogen PN'ere, der ligger inde med noget godt materiale til en sådan rapport?

Har tænkt mig at skrive om VESTAS, men Carlsberg kunne også være en idé.

16-11-2011 09:59 #2| 2

Jeg ved at Vestas har haft den problemstilling at for at komme ind på det kinesiske marked har det været et krav, at de har været villige til at acceptere ”Market for Technology”, som kinesernekalder det. Dvs. at de var nødt til at placere R&D og underleverandører af teknologi i Kina. Lige som de måtte comitte til at udvikle underleverandører. Kineserne er ekstremt lærenemme og dygtige til at skabe nye brancher. Både fordi de har dygtige ingeniører, men i særdeleshed fordi de har et enormt domestic market at udvikle sig på. Da jeg i 2005arbejdede i Shanghai var jeg til et foredrag via Danish Chamber of Commerce, hvor der var en mand fra Vestas (som på det tidpunkt var ved at starte op i Kina) ude og fortælle om den problemstilling. Vestas var selvfølgelig bekymrede for, hvordan branchen ville udvikle sig i Kina. Men på daværende tidspunkt mente man, at der i løbet af en årrække vil komme nogle konkurrenter på det kinesiske marked, men at de ikke ville blive en trussel globalt de næste mange år, da Vestas havde et stort teknologisk forspring, og fordi Kinesere ikke havde forretningsmæssige og kulturelle kompetencerne til at konkurrer i så avanceret en branche.

Det ser lidt anderledes ud i dag: www.hubnorth.dk/da-DK/Hjem/Nyheds-detalje-visning.aspx?Action=1&NewsId=221&PID=337

I forhold til din opgave skal du være opmærksom på at sourcingstrategi langt hen ad vejen er dikteret af det logistiske setup der er nødvendigt, for det overhovedet kan lade sig gøre at levere kæmpe store vindmøller globalt.

Ligeledes skal du være opmærksom på at marketingsopgaven er noget atypisk idet at der er tale om business to gov. Selvfølgelig har Vestas en marketingsafdelig, der beskæftiger at beskrive deres produkters unikke salgsargumenter og andre opgaver der mider om det, der sker i mange andre virksomheder. Men Vestas’ succes og salg er i høj grad styret af hvilke tiltag de forskellige regeringer gør og hvordan landene de ønsker at handle med strikker deres finanslov sammen. Derfor er lobbyisme, støtte til forskellige interesseorganisationer etc. en vigtig opgave.

Hvis du vælger at skrive om Carlsberg, ser opgaven noget anderledes ud. I modsætning til Vestas, som man kan argumentere for, skal ud og skabe et marked, så er Carlsbergs opgave at finde sin plads på eksisterende markeder. Som nævnt sælger Vestas sine produkter til meget rationelle beslutningstager (gov.), så henvender Carsbergs relative simple produkter sig til konsumentmarkeder, hvorfor marketingsopgaven i høj grad handler om branding.

En vinkel kunne være at sætte de to meget forskellige opgaver op mod hinanden…

16-11-2011 10:32 #3| 0

Hey Los Champs,
Mange tak for rigtig gode input!

Jeg ved at et stort indisk firma for nylig har trukket sig fra Kina, da de ikke kunne få rimelige konkurrencevilkår. Det er ikke så meget en marketingsopgave, som det er en overordnet strategiopgave, så skal heldigvis ikke se så meget på den del af det.
Formatet er en konsulentrapport, så det går nok ikke at sætte dem op mod Carlsberg. :)

Der må meget gerne komme flere gode input, hvis der er andre der kender til det.

17-11-2011 10:30 #4| 0

*bump*

17-11-2011 12:24 #5| 0

Har vist noget om Carlsberg liggende som du måske kan bruge. Send en PM med mail, så sender jeg det afsted :)

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar