Garenti ??

#1| 0

Hej PN

Min kone har en symaskine der er gået i stykker (tror det hedder spoleaksel)der er gået løs. Det medvirker at den ikke kan sy. Det er under 2 år sidden hun købte den ,men forhandler siger at garantien ikke gælder da det er spoleakslen der er defekt.
Er det mig der har misforstået noget når man har 2 års garanti troede jeg at det var hele maskinen der er dækket ind.?

Hvad mener pn!

På forhånd tak

07-04-2014 17:19 #2| 0

1. Er det garanti eller reklamationsret?

Der er stor forskel på termerne.

1. Er det garanti, så skal forhandler bevise, at fejlen ligger i enten slid af delen, eller at forbrugeren selv har været "skyld" i fejlens opståelse.

2. Er det reklamationsret og der er gået 6 mdr. fra købsdato, så skal forbrugeren groft sagt selv bevise, at fejlen er opstået som følge af fabrikationsfejl.

3. Vent på Henry, der kan forklare det bedre/mere nøjagtigt.

07-04-2014 17:21 #3| 0

Der er jo heller ikke 2 års garanti, men 2 års reklamationret.

Hvis det er en slid del, som er slid ned pga brug, og det ikke er en produktfejl, er der selvfølgelig ikke garanti.

Hvis du slider dine dæk ned på en ny bil, er der jo heller ikke garanti på det.

Jeg har kun sy kørekort fra folkeren, så er ikke sykyndig og kan svare på om det er en slid del, eller produktfejl, men det kan din kone sikkert.

07-04-2014 17:32 #4| 0

Jeg forstår de "nye" regler som:
6mdr garanti, herefter 1 1\2års reklamation på produktfejl.

med mit ringe kendskab til sy maskiner, vurdere jeg din kæreste har syet igennem, en spole ting lyder som en slitage del, som jeg ikke tror du skal forvente dækket.

07-04-2014 17:42 #5| 0

- Er det sliddel: Du betaler selv

- Er det ikke sliddel: Så skal sælger reparere gratis.

07-04-2014 17:43 #6| 0

6 mdr garanti efterfulgt af 18 mdr reklamationsret. Visse stæder tilbyder forhandleren bedre vilkår.

Jeg er dog ikke enig i at man bare kan sige at hvis det er slitage så er det egen regning. Produkterne man køber skal naturligvis også kunne holde til at blive brugt uden at de går i stykker indenfor 2 år. Det ned bevisbyrden kan så blive svært ligesom der med dækkende også er enkelte ting hvor man med garanti kan sige at det ikke er produktet der er noget galt med, så så er det selvf. for egen regning. Har obv. ikke forstand på symaskiner.

07-04-2014 17:44 #7| 0
Gonginator skrev:
- Er det sliddel: Du betaler selv

- Er det ikke sliddel: Så skal sælger reparere gratis.


I princippet ja, i praksis nej!
07-04-2014 17:44 #8| 0
Reklamationsret
07-04-2014 17:56 #9| 0

Er det den tingest, som man bruger til at spole ny undertråd op med, der er gået løs/ i stykker?

På nogle maskiner (især Bernina) kan man skrue frontstykket af og få renset ud, strammet op osv og selv udbedre en del fejl.

07-04-2014 18:09 #10| 0
OP

tuz

nej det er det ikke ,men den der holder spole hus til undertråd.

Alle

tak
Jeg skal lige sige at problemet ikke var der fra starten ,men skete igår. Har det noget at sige og kan forhandler bare sige de ikke dækker lige det.

ps. Det koster ca 400-500 kr at lave så det er jo ikke en herregård ,men gider bare ikke blive bollet i rø...

Redigeret af Kartze d. 07-04-2014 18:11
07-04-2014 18:42 #11| 0

Prøv lige at tage nogle nærbilleder af spolehuset m.m.

Jeg sidder hver uge og skiller/ renser/ reparerer vores symaskiner i håndarbejde på skolen, så måske (MÅSKE!) kan jeg give et tip til at få det udbedret så maskinen kan køre igen :)

07-04-2014 19:30 #12| 0

"Garanti" er, når forhandleren frivilligt lover noget ekstra. Hvad garantien dækker, afhænger af hvad der står i garantibeviset, og hvad der i øvrigt bliver lovet. Simpelthen. Man kan sagtens udstede delvise eller fuldstændige garantier på et produkt, så længe garantien stiller en væsentligt bedre end efter købeloven.

Er der ikke givet garanti, må man falde tilbage på købeloven. Man kan kun klage over oprindelige mangler ved produktet. Men en oprindelig mangel kan godt vise sig senere ved at være en svaghed, der får produktet til at gå for hurtigt i stykker.

Inden for de første 6 måneder gælder formodningsreglen. Dvs hvis produktet svigter inden for de første 6 måneder, så antages det, at det er en oprindelig mangel, med mindre forhandleren kan bevise det modsatte.

Efter 6 måneder er det forbrugeren, der skal godtgøre, at manglen er oprindelig. Dvs. det helt almindelige bevisprincip, at ham der kræver noget også må bevise, at han har ret.

Efter 2 år kan man ikke længere reklamere efter købeloven.

Så for OP:
Er der givet garanti med garantibevis?

Hvis ja, hvad står der? Det bliver vi nødt til at vide.

Hvis nej, så må vi se på fejlens karakter. Jeg antager, at vi er mellem de 6mdr-2år.
Er der tale om en oprindelig fejl/svaghed ved maskinen? Det er jer, der skal godtgøre det. Det kan godt være svært, især hvis det er en del, der er udsat for almindelig slid og brug. Købelovens regler betyder ikke, at hvadsomhelst skal kunne holde i mindst 2år, hvis det er meget almindeligt at det går i stykker/skal repareres før. Ved ikke noget om symaskiner.

Sorte-knægts link forklarer reglerne grundigt, så vidt jeg lige kan se.

07-04-2014 19:34 #13| 1

Hvilken forhandler er det?

08-04-2014 21:14 #14| 0

Bump

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar