Forskudsopgørelse / kapitalpension indbetalt 2012

#1| 0

PNVA

Vedr. forskudsopgørelse 2013 og kapitalpension.

Jeg kan se at man ikke får fradrag for sin kapitalpensionsindbetalinger mere fra jan 2013. Dette skal jeg have fjernet fra rubrik 19 på forskudsopgørelsen. Der står et beløb nu, men hvor i alverden ser jeg hvor meget der skal fjernes derfra?
Går jeg ind på pensionsinfo kan jeg ikke finde hvor meget jeg præcist har indbetalt i 2012.

Der skal blive lidt tilbage da jeg stadig er i forsikring gennem min pension, samt medielicens etc.

På forhånd tak

Redigeret af zerostack d. 03-01-2013 16:30
04-01-2013 09:45 #2| 0

Fredagsbump

04-01-2013 10:15 #3| 0

Kan det bruges? Info jeg har fra willis

Har du indbetalt til en kapitalpension gennem den pensionsordning, du har etableret via din arbejdsgiver, vil denne indbetaling for langt de flestes vedkommende blive ændret til ratepension fra 2013.

Ændringen sker for at sikre dit fradrag, da kapitalpension fra 2013 ikke længere kan fradrages i skatten.

SKAT er dog ikke bevidst om denne omlægning , men forventer, at du fortsat får indbetalt pensionsbidrag til kapitalpension. Konsekvensen er, at din forskudsopgørelse er forkert, og du kommer til at betale for meget i skat.

Rent teknisk sker ændringen fra SKAT ved, at den forventede indbetaling tillægges din indkomst på forskudsopgørelsen.
For at rette din forskudsopgørelse kan du følge denne vejledning:

1. Gå ind på SKATs hjemmeside på www.skat.dk

2. Klik på ”Forskudsopgørelse og skattekort 2013” under afsnittet Borger.

3. Under Selvbetjening klikkes på ”Log på TastSelv for at se og rette
din forskudsopgørelse og dit skattekort”.

4. Log på TastSelv Borger med fx NemID (vælg din metode).

5. Under Indberetning/beregning vælges ”Ændre forskudsopgørelsen”.

6. Vælg ”2013 – ændring af den nye forskudsopgørelse,
der gælder fra og med 1/1 2013”.

7. Klik på ”Vis øvrige rubrikker”.

8. I felt 19 rettes beløbet. Bemærk, at beløbet skal fratrækkes det beløb, som du tidligere år har fået indsat på din arbejdsgiveradministrerede kapitalpension. SKAT har typisk taget udgangspunkt i din årsopgørelse for 2011 – dog maksimalt 27.600 kr.

Eksempel: Hvis der i felt 19 står 12.000 kr. – og du tidligere har fået indsat 10.000 kr. på kapitalpensionen, skal beløbet rettes til 2.000 kr.

Hvis du stadig er i tvivl om, hvilket beløb, du skal reducere med i felt 19, kan du også finde det i TastSelv-menuen under ”Personlige skatteoplysninger”, hvor der vælges ”Arbejdsgiverordning samt supplerende engangsydelser” og herefter
”Kapitalpensionsordninger”.

Redigeret af Champ_jtv d. 04-01-2013 10:16
04-01-2013 11:47 #4| 0

Super Champ_jtv - tak for info, så er der lidt at digge ned i!

Tak!

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar