Forsinket fly. Kompensation?

#1| 1

Hej.


Skulle planlagt til Thailand med afgang kl. 18:25. Får SMS om at jeg hører nærmere omkring kl. 18, men at tidligst planlagte afgang er kl. 03:30. Årsag: tekniske problemer". Minimum for sent afgang er derfor ca. 9 timer.


TUI linker til deres egen hjemmeside hvor der blot står at de udbetaler kompensation i forhold til gældende regler.


Hurtig google søgning fortæller at jeg kan få omkring 600 euro per person hvis vi ankommer mere end 4 timer for sent til destinationen.


http://www.forbrugereuropa.dk/Koeb-og-rettigheder/Flyrejser/Flyrejser/Forsinket-flyafgang


Er det noget PN kan bekræfte og gælder der særlige regler for pakkerejser?


/Svendsvin

11-01-2017 16:58 #2| 0

Jeg kan desværre ikke bidrage til tråden med andet end at min kæreste og jeg før har brugt flyhjaelp.dk med succes til at hive kompensation hjem :)


11-01-2017 17:01 #3| 0

Du skal selv hive kompensationen hjem. Flyhjaelp.dk og andre services er blot et irriterende mellemled, som ikke nødvendigvis gør noget godt i sagen.


Du skal kontakte flyselskabet direkte og kræve erstatningen. De fleste flyselskaber har en formular på deres hjemmeside, hvor du kan gøre krav gældende, hvis forsinkelsen ligger inden for de gældende 'rammer' for at kunne påkræve erstatningen.


Forbered dig på at det kommer til at tage et par måneder.


Gem al dokumentation du får om forsinkelsen såsom SMSer, mails m.m.


Det var lige et hurtigt svar fra mobilen...

11-01-2017 17:03 #4| 1
Dexter skrev:Jeg kan desværre ikke bidrage til tråden med andet end at min kæreste og jeg før har brugt flyhjaelp.dk med succes til at hive kompensation hjem :)

De tager salær på 25% for at klage for dig. Klageprocessen er imo så simpel at du bør gå uden om mellemled som dem.


Trafikstyrelsen har lavet Flypassager.dk hvorfra du kan se dine rettigheder og læse hvordan du laver en klage (på klage.flypassager.dk).


Edit: Som Bch84 siger, skal du skriftligt have indgivet en klage direkte til flyselskabet før du klager ved trafikstyrelsen.

Redigeret af HansPeter d. 11-01-2017 17:06
11-01-2017 17:03 #5| 0

Du er helt sikkert berettiget til kompensation. Lad være med at anvende de der hjælpesites til at inddrive, den halve time det tager er dyr at betale dem for :)

11-01-2017 17:25 #6| 0
Madsreality skrev:Du er helt sikkert berettiget til kompensation. Lad være med at anvende de der hjælpesites til at inddrive, den halve time det tager er dyr at betale dem for :)

Det er ikke 100% sikkert at han er berettiget til kompensation, men man skal som minimum prøve at søge om det.

Jeg er dog helt enig i at man ikke behøver hjælp til klage.

11-01-2017 18:06 #7| 0
hermod skrev: Det er ikke 100% sikkert at han er berettiget til kompensation, men man skal som minimum prøve at søge om det.
Jeg er dog helt enig i at man ikke behøver hjælp til klage.

Det kan selvfølgelig aldrig udelukkes, men jeg har personligt fået kompensation de sidste to gange mine fly var forsinkede/aflyst grundet tekniske problemer (utæt cockpitvindue og random reparation).

11-01-2017 18:23 #8| 0
Madsreality skrev: Det kan selvfølgelig aldrig udelukkes, men jeg har personligt fået kompensation de sidste to gange mine fly var forsinkede/aflyst grundet tekniske problemer (utæt cockpitvindue og random reparation).

Holder dig ansvarlig, hvis jeg ikke får kompensation ;)

11-01-2017 18:24 #9| 0

Tak for svar alle. Satser på at få 1800 euro, som plaster på såret.

11-01-2017 19:01 #10| 1
svendsvin skrev: Holder dig ansvarlig, hvis jeg ikke får kompensation ;)

Ser frem til en mail fra Flyhjaelp.dk ;)

13-01-2017 12:55 #11| 0

Update: Ankom 9 timer og 45 minutter for sent. TUI skriver i en mail at de giver et halvt døgns rabat på rejsen. Virker sgu som en fesen kompensation og langt dårligere end hvad der er standard for rutefly.

13-01-2017 13:57 #12| 1

http://nyheder.tv2.dk/penge/2016-07-04-er-dit-fly-aflyst-saadan-er-dine-rettigheder

13-01-2017 14:36 #13| 0
Panzerknackr skrev:

http://nyheder.tv2.dk/penge/2016-07-04-er-dit-fly-aflyst-saadan-er-dine-rettigheder




Reglerne er næsten næsten samme for pakkerejser... Jeg lugter svans fra TUIs side.

13-01-2017 14:37 #14| 0

De håber sikkert at folk ikke er klare over reglerne, og derfor prøver de at slippe billigt ud af den.

13-01-2017 14:50 #15| 0
StonieN skrev:

De håber sikkert at folk ikke er klare over reglerne, og derfor prøver de at slippe billigt ud af den.




My thought exactly. Havde dog forventet at så stort et selskab bare ville følge reglerne. Men må gær de det, men synes bare at det står klart og tydeligt alle steder jeg ha læst at de skal betale en større erstatning.

Sgu da fucked at jeg skal sidde vågen hele natten med en 8 årig og så kun få en halv feriedag refunderet.
13-01-2017 16:36 #16| 1

Fanme surt når man er på vej på ferie, og er der regler for det, skal de da også følges....
Men at et fly selskab skal betale erstatning for en evt teknisk pludselig opstået fejl er sgu i mine øjne grotesk... ville folk hellere have at de krydsede fingre og sendte flyet i luften...

13-01-2017 17:52 #17| 0
Moderator
DaddyDK1 skrev:

Fanme surt når man er på vej på ferie, og er der regler for det, skal de da også følges....

Men at et fly selskab skal betale erstatning for en evt teknisk pludselig opstået fejl er sgu i mine øjne grotesk... ville folk hellere have at de krydsede fingre og sendte flyet i luften...




Risikoen for at skulle betale erstatning, er jo blot en del af flyprisen. Flyselskaberne ER dækket ind.

Jeg har det seneste år fået erstatning to gange. En gang fra SAS og en fra British Airways. Jeg udfyldte blot en formular, og nogle uger efter gik pengene ind på min konto. Super nemt, og, især fra BA, fin imødekommenhed og hjælpsomhed, da jeg var i tvivl om hvilken formular jeg skulle bruge.
13-01-2017 17:53 #18| 0
Moderator

Begge gange fik jeg forøvrigt udleveret instruktioner om processen i transitten i CPH.

14-01-2017 05:02 #19| 0
DaddyDK1 skrev:

Fanme surt når man er på vej på ferie, og er der regler for det, skal de da også følges....

Men at et fly selskab skal betale erstatning for en evt teknisk pludselig opstået fejl er sgu i mine øjne grotesk... ville folk hellere have at de krydsede fingre og sendte flyet i luften...




Så du synes også at det er grotesk at DSB udbetaler erstatning når de en sjælden gang ikke overholder køreplanen?
14-01-2017 09:43 #20| 0

Hmm - jeg er da mere og mere ærgerlig over jeg ikke søgte sidste år: Flyet vendte om efter ½ time (San Fran - KBH) og lettede først næste morgen.

De betalte for hotel og shuttle - vi var nervøse for om de betalte for den dyre morgenbuffet, men de har da bare have været glade for at undgå kompensation


Det var i forbindelse med arbejde, så måske arbejdet havde fået kompensationen..

14-01-2017 09:54 #21| 0
Moderator
Junior skrev:

Hmm - jeg er da mere og mere ærgerlig over jeg ikke søgte sidste år: Flyet vendte om efter ½ time (San Fran - KBH) og lettede først næste morgen.

De betalte for hotel og shuttle - vi var nervøse for om de betalte for den dyre morgenbuffet, men de har da bare have været glade for at undgå kompensation

Det var i forbindelse med arbejde, så måske arbejdet havde fået kompensationen..




Det er DIG der modtager kompensationen, ikke din arbejdsgiver.

Mine rejser bookes igennem Egencia på Company account. Virksomheden er slet ikke inde over klage/erstatning.
14-01-2017 10:04 #22| 0
svendsvin skrev:


Så du synes også at det er grotesk at DSB udbetaler erstatning når de en sjælden gang ikke overholder køreplanen?

Nja ikke nødvendigvis, for det er jo hver dag...
Men jeg mener bare at det ender med amerikanske tilstande, hvor der søges erstatning for alt. Og nogen gange burde man overveje om det altid skal være mig, mig, mig....
14-01-2017 10:23 #23| 0
Moderator
DaddyDK1 skrev:

Nja ikke nødvendigvis, for det er jo hver dag...

Men jeg mener bare at det ender med amerikanske tilstande, hvor der søges erstatning for alt. Og nogen gange burde man overveje om det altid skal være mig, mig, mig....



Generelt enig... Men ikke her. Man køber en vare, man ikke får leveret eller har væsentlige mangler.

Har jeg er møde i London ved middagstid, køber jeg en billet med ankomst om morgenen. Forsinkes flyet, så jeg ikke kan nå mit møde, har jeg ikke fået den vare jeg har betalt for.
14-01-2017 10:24 #24| 1
DaddyDK1 skrev:
Nja ikke nødvendigvis, for det er jo hver dag...
Men jeg mener bare at det ender med amerikanske tilstande, hvor der søges erstatning for alt. Og nogen gange burde man overveje om det altid skal være mig, mig, mig....

Man betaler for en service man ikke får, selvfølgelig har man ret til kompensation.


Det er nemt for flyselskabet ar regne ind i prisen, at 1 af 100 fly bliver forsinket, hvorfor der skal afsættes x kr pr flytur til kompensation. Den enkelte passager derimod kan lide store tab

14-01-2017 12:20 #25| 0

Er også enig i at det er indregnet i prisen. Jeg er også sikker på at der bliver kalkuleret benhårdt i hvad der kan betale sig fra selskabernes side. Eksempelvis tror jeg ikke at det er tilfældigt at vi er 9 timer og 45 minutter forsinkede når grænsen for halvt eller helt døgns kompensation går ved 10 timer...

14-01-2017 13:54 #26| 0

jeg har kæmpet med et flyselskab i over 6 mdr på at få mine penge for en 24 timers delay da vi skulle hjem fra ferie

de har sendt mig mail de skal nok betale og den næste mail var de bagud med deres betaling

ellers svare de mig bare ikke

:-(

Så håber du er mere heldig med at få dine oenge

14-01-2017 15:33 #27| 0
nikzz skrev:jeg har kæmpet med et flyselskab i over 6 mdr på at få mine penge for en 24 timers delay da vi skulle hjem fra ferie
de har sendt mig mail de skal nok betale og den næste mail var de bagud med deres betaling
ellers svare de mig bare ikke
:-(
Så håber du er mere heldig med at få dine oenge



Hvilket selskab

Redigeret af svendsvin d. 14-01-2017 15:34
14-01-2017 16:05 #28| 1

Jeg har lige fundet ud af, at forældelsesfristen for at få udbetalt kompensation for forsinkede flyrejser er tre år - bare til oplysning.


NU skal jeg da søge for en rejse til Thailand for to år siden, som blev forsinket. 600 EUR lige i foret. Det kan ikke gå galt (<- selv-jinx).



14-01-2017 16:25 #29| 0
svendsvin skrev:Primera Air

Hvilket selskab

14-01-2017 16:34 #30| 0

nogle der har erfaringer med airfrance?

14-01-2017 16:58 #31| 0

Først bliver du taget hårdt analt da du køber en pakkerejse, og derefter vil de ikke betale den rigtige kompensation .. av..

30-01-2017 09:15 #32| 2

jeg giver lige en thumps up til airfrance. Jeg skrev til dem at vi var forsinkede og havde ret til kompensation


7 dage senere modtog vi en mail med teksten:

"This is indeed a situation where you are entitled to receive compensation. Each of you may either choose DKK 4462 (EUR 600) each in cash or a travel voucher of higher amount DKK 5950 (EUR 800) each for future travel on Air France, KLM or Delta Air Lines which is valid for one year from the date of issue"

30-01-2017 09:58 #33| 0
Moderator

AF = awesome service generelt. Kun gode erfaringer.

30-01-2017 10:20 #34| 0
NanoQ skrev:AF = awesome service generelt. Kun gode erfaringer.

enig, men deres trustpilot er helt til hest

https://dk.trustpilot.com/review/www.airfrance.dk

30-01-2017 11:21 #35| 4
Moderator
wzup skrev:

enig, men deres trustpilot er helt til hest

https://dk.trustpilot.com/review/www.airfrance.dk




Jeg giver ikke så meget for det. Trustpilot bliver primært brugt af folk der er utilfredse.
30-01-2017 13:43 #36| 1
NanoQ skrev:

Jeg giver ikke så meget for det. Trustpilot bliver primært brugt af folk der er utilfredse.

N e j

Redigeret af kallefar d. 30-01-2017 13:44
30-01-2017 19:54 #37| 0

Jeg vil godt give en anbefaling til passagerrettigheder.dk. James, som står bag, gider bestemt godt de besværlige sager, og jeg ved, han har været i retten mod flere flyselskaber. Herunder Primera Air, som jeg netop har modtaget kompensation fra for en rejse foretaget i sommeren 2015.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar