Fordeling af penge i virksomhed

#1| 0

Hej PN,


Sammen med to kammerater er jeg ved at søsætte en lille virksomhed, der leverer ydelser til virksomheder, som koster mellem 40.000-1xx.000 kr. Vi har et par møder i kalenderen, men der er ikke nogen kund tilknyttet endnu.

Det er de to andre, som ejer virksomheden, og det er dem som kommer til at bruge tid på at leverere produktet (forestiller mig 2-5 timers resarch og forberedels + 1-2 workshop/møder med kunden samt udforming og levering af produktet).

 Min opgave er at stå for forretningsudviklingen, skaffe dem kunder (sørge for udgående salg+fysiske møder) og få en effektiv pipeline op at køre, så de to andre kan fokusere uforstyrret på at levere produktet. Lige nu lægger jeg en masse timer hos dem, men fremadrettet er situationen lidt mudret.

Vi er lidt i tvivl om hvordan vi skal dele skidtet i mellem os. De to andre går 100% ind i projektet, mens jeg ikke har det som absolut førsteprioritet - det ved de også godt. Derfor har jeg også afvist den ejerskabsandel, som var på bordet, eftersom jeg skal have plads til at trække mig hurtigt ud af samarbejdet. I stedet tænker jeg, at vi kører ren provision.

Da jeg gerne vil sikre mig, at de ikke står på bar bund, såfremt jeg ikke længere har tid til at lave salgsarbejde for dem, så vil jeg gerne tilknytte en dygtig freelance telemarketing sælger. Han skal også aflønnes. 

Er det urimeligt at tage 25% (hvoraf 10% går til en telemarketer) ? Jeg har ikke noget begreb om priserne hos telemarketings bureauer, og jeg synes lidt at jeg bare gætter mig frem til en pris. Nogle med erfaringer eller velovervejede meninger omkring fordelingen?

29-01-2013 09:38 #2| 0

Lad være med at være sQdfyr89 når der skal forhandles om dollars!

29-01-2013 09:39 #3| 0
Administrator

Der er mange forskellige måder at stille det op på.

Jeg er ikke ekspert, men har dog en del erfaring både ift. salg, mødebooking og telemarketing. Både på praktisk og ledelsesniveau.

Du er velkommen til at sende en pm med evt skype eller noget - så kan vi tage den der.

29-01-2013 10:20 #4| 0

Letteste løsning er helt klart at de kunder du levere til pipelinen får du fast % af fremover.

Super klare linier, og ingen kan være i tvivl om hvad du skal have.

Du skal dog også tænke fremad, hvad sker der hvis selskabet sælges ?
I et sådan tilfælde bør du have en % del af salget basseret på værdien af de kunder du har leveret, og i bør allerede nu aftale en minimum pris ud fra omsætning på disse potentielle kunder.

30-01-2013 07:41 #5| 0

Tak for svarene indtil videre

Jeg startede med at være al for rar og de 25 procent afspejler faktisk en stigning.

Ydelsen til en virksomhed skulle gerne være så god at kunderne ikke har brug for os i særligt omfang efter endt opgave ;-) Der er altså tale om en engangsydelse, og derfor ved jeg ikke om det giver mening at kigge på opdeling hvis virksomheden skal afsluttes. Jeg fungerer bare som konsulent for dem...

Will do Bridgeking!

30-01-2013 10:19 #6| 0

@pavilion

helre snakke om det nu end den dag i faktisk står og skal gøre det...
Klare linier fra dag 1 af..

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar