Football is coming home

#1| 5

I dag udtages truppen til Three Lions VM-kampagne. Derfor denne tråd, der med eller uden andre brugeres kommentarer vil følge Englands mission om at løfte VM-trofæet for første gang i 60 år.


Disclaimer: Jeg holder ikke med England som førsteprioritet. Skæbnen ville, at jeg i 1964 så en fodboldårbog hos onkel Gerhard i Kølkær. med billeder af det vi dengang kaldte negre. Der fødtes min livslange passion for fodbold på brasiliansk, som jeg senere erfarede kaldes jogo bonito. 

 

  

Da jeg i 1971 og 1972 spillede i juniormesterrækken, drev jeg holdlederne til vanvid med min spillestil. Men klubbens cheftræner kaldte mig flødefod og støttede mig. Han hed Ove Hansen og var tidligere landsholdsspiller. Respekten for ham var afgrundsdyb hos alle. Uden ham var jeg aldrig blevet udtaget til at spille for Jylland, JBU, ved det årlige landsstævne. Poker - Limit Hold’em - lærte jeg på de lange busture - Esbjerg, Haderslev, Åbenrå osv. 

 

Vi flyttede fra Hvide Sande til Herning i 1970. Og min klub blev Herning Fremad, hvor jeg fik venner for livet. Fremad var en arbejderklub, hvor man spillede hårdt og kontant. Var man svinsk, blev det aldrig tolereret. Spillestilen dengang var meget britisk inspireret. Gå til den, men vær fair. Man måtte ikke bande i Fremad - modsat de kristne i Herning KFUM.

 

Det var omkring den tid man begyndte at sende Tipslørdag. Det var good old fashioned kick ‘n rush. Men England var også rock ‘n roll og jeg dyrkede bands som Pink Floyd, Genesis, Deep Purple, Black Sabbath og ikke mindst Led Zeppelin.

Og så var der den humor, der på genial og banebrydende vis blev skabt af Monty Python’s Flying Circus. Jeg blev stille og roligt mere anglofil . Som voksen har jeg mødt og arbejdet sammen englændere. Jolly goof chaps alle som en.

 

Brasilien fraregnet holder jeg med England, og denne tråd vil som udgangspunkt være pro England. Jeg ved, der er mange, der holder med 3 Lions. De er velkomne her, hvis de har lyst. Men naturligvis også andre. Lige nu tager jeg den fra spids.

 

Sidste nyt: Harry Maguire er angiveligt blevet droppet. Det er han vred over. Der har altså været et læk. For Tuchel udtager først truppen fra klokken 10.45. Kan følges på TalkSPORTs YouTube kanal. De er allerede i gang med opvarmningen.

Seneste: Palmer og Foden er angiveligt også fravalgt.



Redigeret af Kaffekande d. 22-05-2026 10:14
22-05-2026 10:39 #2| 1
Kaffekande skrev:

I dag udtages truppen til Three Lions VM-kampagne. Derfor denne tråd, der med eller uden andre brugeres kommentarer vil følge Englands mission om at løfte VM-trofæet for første gang i 60 år.


Disclaimer: Jeg holder ikke med England som førsteprioritet. Skæbnen ville, at jeg i 1964 så en fodboldårbog hos onkel Gerhard i Kølkær. med billeder af det vi dengang kaldte negre. Der fødtes min livslange passion for fodbold på brasiliansk, som jeg senere erfarede kaldes jogo bonito. 

 

  

Da jeg i 1971 og 1972 spillede i juniormesterrækken, drev jeg holdlederne til vanvid med min spillestil. Men klubbens cheftræner kaldte mig flødefod og støttede mig. Han hed Ove Hansen og var tidligere landsholdsspiller. Respekten for ham var afgrundsdyb hos alle. Uden ham var jeg aldrig blevet udtaget til at spille for Jylland, JBU, ved det årlige landsstævne. Poker - Limit Hold’em - lærte jeg på de lange busture - Esbjerg, Haderslev, Åbenrå osv. 

 

Vi flyttede fra Hvide Sande til Herning i 1970. Og min klub blev Herning Fremad, hvor jeg fik venner for livet. Fremad var en arbejderklub, hvor man spillede hårdt og kontant. Var man svinsk, blev det aldrig tolereret. Spillestilen dengang var meget britisk inspireret. Gå til den, men vær fair. Man måtte ikke bande i Fremad - modsat de kristne i Herning KFUM.

 

Det var omkring den tid man begyndte at sende Tipslørdag. Det var good old fashioned kick ‘n rush. Men England var også rock ‘n roll og jeg dyrkede bands som Pink Floyd, Genesis, Deep Purple, Black Sabbath og ikke mindst Led Zeppelin.

Og så var der den humor, der på genial og banebrydende vis blev skabt af Monty Python’s Flying Circus. Jeg blev stille og roligt mere anglofil . Som voksen har jeg mødt og arbejdet sammen englændere. Jolly goof chaps alle som en.

 

Brasilien fraregnet holder jeg med England, og denne tråd vil som udgangspunkt være pro England. Jeg ved, der er mange, der holder med 3 Lions. De er velkomne her, hvis de har lyst. Men naturligvis også andre. Lige nu tager jeg den fra spids.

 

Sidste nyt: Harry Maguire er angiveligt blevet droppet. Det er han vred over. Der har altså været et læk. For Tuchel udtager først truppen fra klokken 10.45. Kan følges på TalkSPORTs YouTube kanal. De er allerede i gang med opvarmningen.

Seneste: Palmer og Foden er angiveligt også fravalgt.



 Jeg har læst at det er fordi Tuchel har haft ringet til dem inden og fortalt de ikke kom med. Om det så er et læk at Maguire bagefter ikke kan holde skuffelsen tilbage er en smagssag :) 

 

22-05-2026 11:10 #3| 0
P

 

Redigeret af Kaffekande d. 03-06-2026 19:43
22-05-2026 11:16 #4| 0

 

Redigeret af Kaffekande d. 03-06-2026 19:29
22-05-2026 15:22 #5| 0


Redigeret af Kaffekande d. 03-06-2026 19:30
22-05-2026 19:05 #6| 0


 

Redigeret af Kaffekande d. 03-06-2026 19:42
22-05-2026 20:28 #7| 5

Jeg kan godt se at jeg slet ikke er up to date med noget som helst. For 20 år siden ville jeg kende alle i sådan en trup, nu kender jeg navnet på 15, og kan sætte ansigt på 9.

 

Vildt som interesserer kan ændre sig.

22-05-2026 20:45 #8| 0

Y

Redigeret af Kaffekande d. 03-06-2026 19:31
22-05-2026 22:35 #9| 3

Du skriver godt Kaffekande, fodbold siger mig meget lidt, men er blevet hooked alligevel! Tøv ikke hvis du har nogle gode historier du synes presser sig på :-)

23-05-2026 07:32 #10| 1
Redigeret af Kaffekande d. 03-06-2026 19:42
23-05-2026 07:40 #11| 1

Ja det er faktisk ret hyggeligt med de her VM analyser. Fortsæt endelig med det

23-05-2026 08:08 #12| 0
G
Redigeret af Kaffekande d. 03-06-2026 19:41
23-05-2026 09:26 #13| 0


 
 
 



Redigeret af Kaffekande d. 03-06-2026 19:41
24-05-2026 17:10 #14| 1

Fine skriv.

Jeg kan godt lide din stil

24-05-2026 21:10 #15| 0
Kaffekande skrev:

Disse spillere klarede ikke cuttet:

 



 

 Der er ikke mange af de spillere som ikke ville starte inde for DK 😅

24-05-2026 23:17 #16| 0

At John Stones er udtaget og ikke Maguire, det er den største joke nogensinde 😅

25-05-2026 09:59 #17| 0






Redigeret af Kaffekande d. 03-06-2026 19:33
25-05-2026 11:33 #18| 1

@Kaffekande

 

5/7-1982 var en "sorgens" dag for alle os, der bare elskede at se det brasilianske spil, da de blev slået ud af Italien i vel en af de bedste VM kampe ever.

26-05-2026 10:26 #19| 0
Y


Redigeret af Kaffekande d. 03-06-2026 19:34
28-05-2026 17:04 #20| 0

 



Redigeret af Kaffekande d. 03-06-2026 19:35
29-05-2026 14:54 #21| 0

 

Redigeret af Kaffekande d. 03-06-2026 19:35
30-05-2026 10:14 #22| 0


 
   

Redigeret af Kaffekande d. 03-06-2026 19:38
01-06-2026 09:39 #23| 0

 

Redigeret af Kaffekande d. 03-06-2026 19:38
01-06-2026 13:38 #24| 1

Er I gang med en podcast fra BBC kaldet Sixty Years of Hurt. Den er lavet af David Baddiel som er komiker og en af sangskriverne til Three Lions. Ikke decideret fodbold podcast, men stadig interessant.

Den undersøger om hvad det vil sige at være engelsk og om det kan være en grund til England ikke har vundet noget i 60 år.

01-06-2026 17:42 #25| 0
I 
Redigeret af Kaffekande d. 03-06-2026 19:39
03-06-2026 15:51 #26| 4

England har en bred erfaring i ikke at vinde VM. Men i 1966 var der en royal straight flush, og man blev verdensmestre. Husker finalen gennem en ung purks øjne og erindring. Det var swinging London, og The Beatles udkom med Revolver. Af mange anset som en af alle tiders bedste LP’er. 1966 var den perfekte storm.


Bobby Moore var anfører for Three Lions og en sand gentleman. Det oplevede jeg på tætteste hold i 1978, hvor vi i Herning Fremad spillede i 3. division vest. Den entreprenante Helge Sander fik Moore til klubben, hvor han spillede 8-9 kampe. Han trænede ikke med os, men spillede blot kampene, hvor han var et stilstudie i elegance.


Vi var et par langhårede knægte, der dyrkede den nye hårdtslående genre, punk. Men Fona i Herning havde ikke den slags snavs i ‘78. Lidt beklemte spurgte vi Moore, om han ville købe nogle LP’er og singler i sin hjemby London. No problem sagde Moore.


Det eneste “problem” var, at Moore ikke ville have betaling for pladerne. Han rystede blot på hovedet med sit karakteristiske smil. Bobby var mere end blot Moore. Han var en ener og et gavmildt menneske.


Hvis England løfter pokalen, håber jeg at Moore ser med oppe i det høje.


← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar