Folehaven hastighed?

#1| 0

Hurtigt spørgsmål:

Hvor hurtigt må man køre på Folehaven vejen lige inden Holbækmotorvejen??

Er det 50 km/t eller 60 km/t?

10-08-2009 22:43 #2| 0

Google Earth i streetview, se om du kan fange en færdselstavle :)

Ej ved ikke om streetview er kommet til DK endnu, men har da set google bilen i Birkerød..

10-08-2009 22:45 #3| 0

Skal ikke si noget sikkert. men har cyklet en del der, og vil mene det iallefall burde være et 50 område

10-08-2009 22:48 #4| 0

3.1 GENEREL STATUS FOR FOLEHAVEN
Folehaven er en af Københavns store indfaldsveje. Den udgør en del af forbindelsen mellem
Holbækmotorvejen og centrum af København. I Københavns Kommuneplan er Folehaven udpeget som
regionalvej, hvilket vil sige en vej der skal sikre den trafikale sammenhæng mellem København og den
øvrige region.
Trafikken på det overordnede vejnet i København har generelt været stigende siden midten af
1990´erne. Amagermotorvejen og dermed Centrumforbindelsen som blev åbnet i 1989, betød dog på
daværende tidspunt et betydeligt fald i trafikmængderne i Folehaven.
Trafikudviklingen i Folehaven 1986-2003
0
10.000
20.000
30.000
40.000
50.000
60.000
70.000
1986
1988
1991
1996
1999
2001
2003
2004
2005
Antal køretøjer pr. døgn
Antallet af køretøjer på en hverdag faldt således ca. 40 % fra 1986 til 1991. Siden har trafikken ligget
nogenlunde konstant på ca. 38.000 til 40.000 køretøjer på et hverdagsdøgn. I konsekvens heraf har det
været muligt indsnævre Folehaven fra 6 til 4 vejbaner. Der er således i dag etableret parkering og
busbaner samt busstoppesteder i de tidligere fortovs nære vejbaner.
Tung trafik udgør stadig en relativ stor andel af trafikken i Folehaven, idet en betydelig del af trafikken til
Københavns Grønttorv passerer Folehaven. Herudover må det formodes, at der stadig er en stor del
gennemkørende tung trafik fra Holbækmotorvejen mod Københavns centrum. Den skiltede hastighed
gennem Folehaven er 60 km/t.
Området langs Folehaven er udlagt til boliger. Den vestlige del af Folehaven er præget af parcelhusområder,
mens der langs den østlige del er etageejendomme. Næsten alle etageejendomme langs
strækningen er på 3 etager.
Mange af boligerne i Folehaven har i dag termoruder eller særligt støjisolerende lydruder, og en del
altaner er blevet inddækket. Der findes dog stadig en stor andel boliger, hvor der ikke er foretaget
facademæssig støjdæmpning. Miljøkontrollens spørgeskemaundersøgelse har bl.a. vist, at 55 % af de
boliger der er udsat for mere end 65 dB, ikke har fået indsat støjisolerende lydruder. På den baggrund
skønnes det, at ca. 360 stærkt støjbelastede boliger i Folehaven endnu ikke har fået isat lydruder.
Det er tydeligt at strækningen præges af den intensive trafikbelastning. Det offentlige gaderum virker
forsømt og uden rekreativt liv, og synes ikke at have andre funktioner end trafikafvikling. Der er således
kun få butikker og grønne arealer, og Folehaven bliver kun i begrænset omfang benyttet af de bløde
trafikanter i området. Herudover er Folehaven en betydelig barriere mellem områderne syd og nord for
vejen.
SIDE 12
Mange mener at det er utrygt at færdes i området på grund af trafikken. Dette gælder særligt i forhold til
børn, hvor ca. 40 % mener, at det er utrygt for børn at færdes i området. Spørgeskemaundersøgelsen
viser ligeledes at ca. 1/3 af beboerne påtænker at flytte fra området. Den hyppigste flytteårsag der
nævnes, er støj fra trafikken.

10-08-2009 22:50 #6| 0
OP

Hvor har du det fra??

Læste også noget om det, men det var fra 2006 og ved ikke om det stadigvæk passer!

10-08-2009 22:50 #5| 0

kør 50 så får du ihvertfald ikke en bøde, og det er værre når du kommer fra motorvejen ind til byen der går den fra 110-50 mener jeg at ku huske, og politiet står tit på broen over hvidovrevej.

10-08-2009 22:54 #7| 0

hejhep
hvorfor spørger du egenligt?

10-08-2009 22:58 #8| 0
OP

nysgerrig... Der var en fotovogn (kæmpe blitz) og jeg kørte 64km/t - DERFOR (:

10-08-2009 23:05 #9| 0
www.kk.dk/Borger/Miljoe/StoejOgLuft/Stoej/~/media/847FCF96A4FF4CD6BFFB4045BD8ACE38.ashx

Google; "Hastighedsgrænse folehaven" som søgeord :)
10-08-2009 23:07 #10| 0

ad håber IKKE du får en bøde good luck

10-08-2009 23:37 #12| 0
OP

Ingen der ved om det er 50 eller 60

10-08-2009 23:37 #11| 0
OP

Ingen der ved om det er 50 eller 60

10-08-2009 23:42 #13| 0

Ringede lige til københavns politi for dig - det var en jyde der tog telefonen :)

Hun mener at fartgrænsen er 60 km/t men var ikke helt sikker på det..

Så ikke lige det materiale jeg havde fundet var et par år gammelt :(

10-08-2009 23:47 #14| 0

Jeg er 100% sikker på at det er 60 km/t, da jeg kørte 50 km/t dér til min køreprøve og dumpede, fordi jeg kørte for langsomt...

Bad beat.

10-08-2009 23:48 #15| 0

8. Hastighedsplan for udvalgte trafikveje (2008-55741)
Teknik- og Miljøudvalget besluttede på sit møde 3. oktober 2007 at nedsætte hastighedsgrænsen til 50 km/t på H.C. Andersens Boulevard-linjen. Samtidig bad udvalget forvaltningen se på de resterende store veje i Københavns Kommune, hvor hastighedsgrænsen i dag er 60 km/t eller mere. Forslaget i denne indstilling om at nedsætte hastighedsgrænsen på 14 veje i København er resultatet af forvaltningens undersøgelser.

INDSTILLING OG BESLUTNING

Teknik- og Miljøudvalget godkendte,

1. at nedsætte hastighedsgrænsen fra 60 til 50 km/t på de foreslåede 14 veje,

2. at hastighedsgrænsen snarest nedsættes til 50 km/t på de to allerede trafiksanerede strækninger Kongelundsvej og Gammel Køge Landevej, samt at dette finansieres over Center for Trafiks driftsbudget (funktion 2.28.11.1, Vejvedligeholdelse), samt

3. at forvaltningen udarbejder en samlet handlingsplan for udførelse af projekterne, herunder også muligheder for samfinansiering med andre anlægsaktiviteter.

Økonomiforvaltningen indstiller, at Økonomiudvalget oversender sagen til Borgerrepræsentationen med følgende erklæring:
Økonomiudvalget har ingen bemærkninger til, at nærværende sag søges gennemført i den foreliggende form, idet det forudsættes, at eventuelle merudgifter som følge af sagen afholdes inden for Teknik- og Miljøudvalgets budgetramme.

PROBLEMSTILLING

I den tætte bytrafik i Københavns Kommune rammer personskaderne oftest fodgængere og cyklister, og en medvirkende årsag er bilisternes for høje hastighed.

• Det er veldokumenteret viden, at lavere hastigheder fører til færre og mindre alvorlige trafikulykker.

• De mest ulykkesbelastede veje er kendetegnet ved både en høj ulykkestæthed (ulykker pr. vejlængde) og en høj ulykkesfrekvens (ulykker pr. vejlængde i forhold til trafikmængden).

• Uden for myldretiden vil der i visse tilfælde være konflikt mellem ønsket om at øge trafiksikkerhed ved at sænke hastigheden og bussernes fremkommelighed. I myldretiden er det ikke tilfældet, fordi de faktiske hastigheder allerede er 50 km/t eller lavere.

LØSNING
Center for Trafik har i samarbejde med Groentmij|Carl Bro analyseret og vurderet 48 vejstrækninger i Københavns Kommune med en hastighedsgrænse på 60 km/t eller højere. Muligheden for og rimeligheden af at nedsætte hastighedsgrænsen på disse strækninger er vurderet i hvert enkelt tilfælde.

Resultatet af vurderingen er et forslag om at sænke hastighedsgrænsen fra 60 til 50 km/t på 14 strækninger. Begrundelserne er hovedsagelig stor ulykkestæthed og -frekvens. Vejens karakter og sammenhæng i hastighederne over længere vejforløb er ligeledes tillagt betydning.
Hvis alle hastighedsændringerne gennemføres, forventes en reduktion i trafikulykker på ca. 16 % svarende til ca. 5 personskadeuheld om året.
Et trafikuheld med personskade koster ca. 2.6 mio. kr., og det svarer til, at hastighedsnedsættelsen giver en samfundsøkonomisk besparelse på omkring 13 mio. kr. om året.

Ifølge Færdselslovens § 92a stk. 2 er det politiet, der træffer afgørelser om hastighedsgrænser efter forhandling med vejbestyrelsen. Københavns Politi er enig i forvaltningens forslag om nedsættelse af hastighedsgrænserne på følgende 14 strækninger:

1. Fredensbro
2. Tagensvej (Nørre Allé – Lygten)
3. Tagensvej (Lygten-Frederiksborgvej)
4. Lyngbyvej (Vibenhus Runddel – Hans Knudsens Plads)
5. Folehaven
6. Ågade (Bispeengbuen – Jagtvej)
7. Gammel Køge Landevej (Ellebjergvej – Carl Jacobsens Vej)
8. Gammel Køge Landevej (Ellebjergvej – Vigerslevvej)
9. Kongelundsvej (Hyttehusvej – Høstgildevej)
samt Ring 2-vejene
10. Tomsgårdsvej
11. Hulgårdsvej
12. Rebildvej
13. Grøndals Parkvej (Peter Bangs Vej – Rebildvej)
14. Ålholmvej (Valby Langgade – Peter Bangs Vej)

En vejs udseende skal i så høj grad som muligt harmonere med vejens hastighedsgrænse. Det kan derfor være nødvendigt at bygge om, og vurdere, hvilke andre fysiske virkemidler man kan benytte, fordi hensynet til fremkommelighed og komfort også har betydning. På de 14 strækninger vil vejbump ikke kunne anvendes, men følgende andre hastighedsdæmpende foranstaltninger vil kunne anvendes:

• Signalteknik: Grøn bølge, der passer til den aktuelle hastighedsgrænse
• Bredt midterareal / heller mellem kørespor
• Parkeringsbaner
• Indsnævring af køresporsbredde / belægningsskift
• Kantbaner / belægningsskift
• Fartvisere: ”Din fart”
• Forsøg med dynamisk hastighedsskiltning
• Kampagner
• Øget politikontrol.

Ved alle 14 vejstrækninger opsættes plakater med ”husk 50 km”, når den nye hastighedsgrænse etableres, fordi det ikke er tilladt at skilte med 50 km/t i bymæssig bebyggelse (den generelle hastighedsgrænse).

I forbindelse med hastighedsnedsættelserne vil forvaltningen i hvert konkrete tilfælde drøfte eventuelle konsekvenser for fremkommelighed for busserne med Movía og så vidt muligt kompensere for eventuelle forlængelser af busserne rejsetider f.eks. gennem justeringer af signalanlæggene på ruterne.

ØKONOMI
Kongelundsvej og Gammel Køge Landevej (Ellebjergvej – Vigerslevvej) er allerede trafiksanerede og ændret skiltning finansieres af Center for Trafiks driftsbudget.

For hver af de øvrige strækninger skal der udarbejdes projekter, som forelægges udvalget. Forvaltningen har udarbejdet budgetnotat for finansiering af disse 12 strækninger.

VIDERE PROCES
Hastighedsgrænsen nedsættes på de allerede trafiksanerede Kongelundsvej og Gammel Køge Landevej i efteråret 2008 ved ændret skiltning. Forvaltningen vil udarbejde projekter for de øvrige 12 strækninger og fremlægge dem for Teknik- og Miljøudvalget i 2009-2010.
Som led i gennemførelsen af kommunens Trafiksikkerhedsplan 2006-2012 fremlægger forvaltningen nu Indsatsplan for sikker fodgængertrafik. Her fremgår det, at bilisternes lavere hastigheder medvirker til færre fodgængerulykker. I foråret 2009 fremlægger forvaltningen en indsatsplan for "risikoblinde bilister" – det er en gruppe af fortrinsvis unge bilister (18-25 år), som har en særlig risikobetonet adfærd. I denne indsatsplan vil især indsatser mod for høj hastighed komme i fokus.


Hjalte Aaberg Niels Tørsløv


www.kk.dk/eDoc/%C3%98konomiudvalget/23-09-2008%2015.15.00/Referat/25-09-2008%2004.44.34/4054567.DOC

Ser ikke ud til at den er ændret fra 60 til 50 endnu..

11-08-2009 00:08 #16| 0
OP

Tak for alle svarene....

Skal nok fortælle hvis der dumper et brev ind fra politimesteren!!

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar