Fly aflyst - WTD

#1| 0

Hej PN, 

 

Jeg sidder stuck i Florida efter et aflyst fly på vej mod DK. Jeg er blevet indkvarteret på et nærliggende hotel med lovning om mere information ASAP. Dog har jeg nu, efter nogle timers venten, selv kontaktet selskabet, som tilbyder mig at komme retur på deres næste afgang d. 20. maj...

 

Jf. https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/rettigheder-ved-flyrejser/hvis-flyet-er-aflyst-eller-forsinket "Du har ret selv at finde en ny billet, hvis flyselskabet ikke hjælper dig hurtigst muligt. Flyselskabet skal betale de ekstra omkostninger."

 

Betyder dette at jeg uanset pris, selv kan booke en billet og kræve differencen refunderet af flyselskabet? 

 

Mvh

14-05-2019 10:37 #2| 1

Kontakt først flyselskabet og mind dem om at du har ret til at blive booket på den snarest mulige afgang hjem, uanset flyselskab.

 

Er de ikke mere hjælpsomme booker du bare selv den snarest mulige billet hjem.

 



14-05-2019 10:40 #3| 1

Jeg er slet ikke ekspert eller noget, men jeg tror der er en forskel om flyselskabet er fra et EU land eller ej, 

14-05-2019 10:52 #4| 0
birdcrack skrev:

Jeg er slet ikke ekspert eller noget, men jeg tror der er en forskel om flyselskabet er fra et EU land eller ej, 




Jeg er 90 % sikker på afgørende er om de flyver til et EU land. Har ikke lige mulighed for at tjekke op på det pt.
14-05-2019 11:03 #5| 0
Fantomet skrev:

Jeg er 90 % sikker på afgørende er om de flyver til et EU land. Har ikke lige mulighed for at tjekke op på det pt.

 

 

Det er desværre ikke korrekt, det skal være et EU selskab. Men da OP citerede regler der gælder for EU selskaber, eller på en afgang fra en EU lufthavn gik jeg ud fra, at OPs flyselskab er et EU baseret selskab.

OP hvilket selskab flyver du med?
14-05-2019 14:53 #6| 0
OP

Det fremgik måske ikke helt tydeligt, men det er Norwegian med final destination Cph. Jeg burde altså være dækket af EU’s kompensationsregler. 

14-05-2019 15:25 #7| 0
OP

Har jeg desuden ret til samme billetvalg? Hvis jeg har bestilt Premium med norwegian kan jeg så flyve premium med et andet selskab?

14-05-2019 17:54 #8| 0

Norwegian flyver fra 4 forskellige destinationer i Florida - og stort set hver dag fra alle 4 destinationer. Det lyder godt nok mærkeligt at der skulle være udsolgt frem til den 20. maj

14-05-2019 19:15 #9| 0
OP

Enig, og de har også ledige afgange på andre tidspunkter. Forslag 2 lød på at tage offentligt fra Orlando til Tampa og så på en flyver der.. De prøver jo nok bare at begrænse tabet pr kunde. Har dog booket med et andet selskab nu. 

14-05-2019 19:34 #10| 0

I så fald, first class it is

15-05-2019 00:43 #11| 0
dunas skrev:

Enig, og de har også ledige afgange på andre tidspunkter. Forslag 2 lød på at tage offentligt fra Orlando til Tampa og så på en flyver der.. De prøver jo nok bare at begrænse tabet pr kunde. Har dog booket med et andet selskab nu. 

 Håber du har valgt den billigste billettype, jeg kan ikke finde nogen henvisninger til andet end at det skal være billigeste billettype på først afgående fly, i øvrigt, kontaktede du Norwegian som jeg skrev du burde, og bad dem om at arrangere et bedre alternativ først?

 

Få oplyst grunden til den oprindelige aflysning hvis du ikke allerede har dette, fordi, med mindre der er tale om ekstraordinære omstændigheder, som fx. tornadoer eller andet ekstremt vejr, så har du yderligere ret til en kompensation på 600 EUR udover din udgift til re-routing.

Redigeret af HestenTonny d. 15-05-2019 00:45
16-05-2019 10:31 #12| 0
OP

@HestenTonny

 

Tak for info. Jeg valgte selv at booke den billigste type med hurtigste ankomst. Og ja, jeg kontaktede Norwegian først. Men som nævnt var deres forslag helt på månen. I første omgang blev der foreslået den 20. maj. I anden omgang var det bus til Tampa og hjem derfra med yderligere 24t forsinkelse. Jeg gav op og valgte selv at finde det bedste alternativ. Grunden til aflysningen var "diversion on previous sector caused by technical issues", så umiddelbart burde jeg kunne maxe ud på kompensation, da det vel ikke er force majeure. 

16-05-2019 16:04 #13| 1
dunas skrev:

@HestenTonny

 

Tak for info. Jeg valgte selv at booke den billigste type med hurtigste ankomst. Og ja, jeg kontaktede Norwegian først. Men som nævnt var deres forslag helt på månen. I første omgang blev der foreslået den 20. maj. I anden omgang var det bus til Tampa og hjem derfra med yderligere 24t forsinkelse. Jeg gav op og valgte selv at finde det bedste alternativ. Grunden til aflysningen var "diversion on previous sector caused by technical issues", så umiddelbart burde jeg kunne maxe ud på kompensation, da det vel ikke er force majeure. 

 

 Du er perfekt stillet, de skal refundere både omkostninger og 600Eur oveni.

16-05-2019 18:41 #14| 0

Og når de så har afvist dit krav om 600 euro, så kontakter du et af de firmaer, der har specialiseret sig i dette. Måtte desværre selv gennem det samme med Norwegian for et år siden på vej hjem fra Thailand. Det koster desværre 25% af de 600 euro.

16-05-2019 18:58 #15| 4
kaj666 skrev:

Og når de så har afvist dit krav om 600 euro, så kontakter du et af de firmaer, der har specialiseret sig i dette. Måtte desværre selv gennem det samme med Norwegian for et år siden på vej hjem fra Thailand. Det koster desværre 25% af de 600 euro.

 Nej, så udfylder du en klage til Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen, der håndterer sagen videre derfra.

16-05-2019 19:55 #16| 0
AnyFellow skrev:

 Nej, så udfylder du en klage til Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen, der håndterer sagen videre derfra.

Enig. Det er håbløst at forære 25-30% væk på noget, der er så let.  

16-05-2019 20:11 #17| 0

https://ekstrabladet.dk/112/norwegian-fly-sikkerhedslandet-i-oede-by/7633231

 

Det var vel denne du skulle med. Jeg er ikke sikker på at du får kompensation i så fald. 

 

“  -  Tekniske fejl (kan i meget sjældne tilfælde udgøre en usædvanlig omstændighed)”

Jeg tror en nødlanding tæller under dette :-)

Redigeret af hermod d. 16-05-2019 20:26
16-05-2019 23:54 #18| 2
hermod skrev:

https://ekstrabladet.dk/112/norwegian-fly-sikkerhedslandet-i-oede-by/7633231

 

Det var vel denne du skulle med. Jeg er ikke sikker på at du får kompensation i så fald. 

 

“  -  Tekniske fejl (kan i meget sjældne tilfælde udgøre en usædvanlig omstændighed)”

Jeg tror en nødlanding tæller under dette :-)

 Er ikke force majeure, og dermed Norwegians problem. At de ikke har styr på deres materiel kan/skal jo ikke være kundens problem.


Jeg prøvede en 7 timers forsinkelse med Ryanair fra København til Rom, og her skyldtes det også noget med 1.5cm sne i København, selvom alle andre fly ikke havde problemer.


Fra politisk side bør man sørge for at der er dobbelt op til forbrugerne, hvis man først kommer med en søforklaring, og alligevel ender med at betale kompensation. Så stopper det svineri med latterlige forklaringer relativt hurtigt. Samme regelsæt burde forøvrigt gælde ved forkert udskrevne p-afgifter. Dobbelt op til kunden den anden vej, så det ikke kan games.

17-05-2019 06:13 #19| 0
hermod skrev:

https://ekstrabladet.dk/112/norwegian-fly-sikkerhedslandet-i-oede-by/7633231

 

Det var vel denne du skulle med. Jeg er ikke sikker på at du får kompensation i så fald. 

 

“  -  Tekniske fejl (kan i meget sjældne tilfælde udgøre en usædvanlig omstændighed)”

Jeg tror en nødlanding tæller under dette :-)

 Overhovedet ikke:

http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=73223&pageIndex=0&doclang=EN&mode=lst&dir=&occ=first&part=1&cid=953133

Ikke engang "Bird strikes" tæller, kun tekniske fejl som resulterer i 'grounding' af hele flåden kan bruges.

 

Redigeret af HestenTonny d. 17-05-2019 06:15
23-07-2019 12:01 #20| 13
OP

Lige for en god ordens skyld har jeg modtaget fuld kompensation fra Norwegian. Både de 600€ samt alt forplejning og transport i løbet af de 24t forsinkelse.

Selve kompensationsprocessen fungerer egentlig fint nok. Man kan nemt udfylde diverse posteringer på deres hjemmeside. Behandlingstiden var dog lidt lang, så de skulle lige rykkes et par gange på mail, og så et enkelt opkald, men de stillede aldrig spørgsmålstegn ved min ret til kompensation. 

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar