Fly aflyst - er jeg berettiget til kompensation?

#1| 0

Hej,


Jeg ved der har været nogle tråde om emnet og nogle kyndige herinde, der måske kan hjælpe.

I søndags har jeg en billet med SAS fra CPH til Aarhus kl. 14.45. Enkeltbillet SAS GO til 1.099kr. Kl. 14.35 hvor alle er klar til at boarde melder de op. at flyet er aflyst og vi skal gå til SAS transfer center for yderligere information.


Efter en times ventetid er det min tur og jeg har umiddelbart to options ifølge ekspedienten: 1: blive ombooket til flyet kl. 22.50 eller 2: få pengene refunderet og klare mig selv. Han melder op, at der ikke er yderligere kompensation.


Det ender så med, at jeg får et fly til Billund kl. 17.10. Jeg bor i Aarhus Nord, så selvsagt er det ikke optimalt. Samlet kostede det mig ialt 5 ekstra timer og en dyrere hjemtur i form af transporten fra Billund kontra Aarhus Lufthavn.


Håber der er nogle, der kan guide mig!

Pfh. tak.

18-05-2017 10:10 #2| 0

umiddelbart ja: http://www.forbrugereuropa.dk/Koeb-og-rettigheder/Flyrejser/Flyrejser/Aflyst-flyafgang 250 euro + erstatning

18-05-2017 10:11 #3| 0

https://flyhjaelp.dk/ Tag kompensationsberegneren.

18-05-2017 11:48 #4| 0

Se "Kontant" i aften på dr1

18-05-2017 13:16 #5| 0
OP

Tak. Har snakket og efterfølgende skrevet en indberetning til SAS customer care. Ligner de skal punge ud med €250. Så det satser vi på.

18-05-2017 13:29 #6| 0
SoerenT skrev:

Efter en times ventetid er det min tur og jeg har umiddelbart to options ifølge ekspedienten: 1: blive ombooket til flyet kl. 22.50 eller 2: få pengene refunderet og klare mig selv. Han melder op, at der ikke er yderligere kompensation.

Utroligt at deres ansatte lyder kunderne direkte op i ansigtet til kunderne. Fandme dårlig stil.

Han kunne bare havde sagt noget med "at det har jeg desværre ikke info om", eller. "eller det skal du selv undersøge".

18-05-2017 14:20 #7| 0
mrmalik skrev:
Utroligt at deres ansatte lyder kunderne direkte op i ansigtet til kunderne. Fandme dårlig stil.
Han kunne bare havde sagt noget med "at det har jeg desværre ikke info om", eller. "eller det skal du selv undersøge".

Det ville faktisk heller ikke være lovligt. Flyselskaberne skal (uopfordret) oplyse om mulighederne for kompensation. De kan ikke bare dække sig af med uvidenhed.

18-05-2017 14:45 #8| 0
Moderator

de plejer at udlevere en lille folder, der beskriver mulighederne, i transfer centeret. Det har jeg nu prøvet 3 gange det sidste års tid. Alle gange har jeg fået kompensation uden bøvl. Og alle gange var det SAS.

18-05-2017 22:39 #9| 0

Du skal i øvrigt undgå at bruge de forskellige websites til at søge om kompensation. Du skal selv søge. Hjælpesiderne er en pengemaskine og et forsinkende led, der kun agerer mellemled

19-05-2017 00:02 #10| 0

Semi-hijack.

Har fået refunderet købsprisen ved en aflyst afgang fra Aalborg-København.

Betyder det så at jeg er berettiget til en kompensation derudover

19-05-2017 00:06 #11| 0

Ja du er også berettiget til kompensation selvom du har fået pengene tilbage.

19-05-2017 00:31 #12| 1

Har min tredie sag indenfor indenfor et år, denne gang med Easyjet som havde overbooket vores fly, så den ene af os ikke kom til den fodboldkamp vi skulle til i England. Der var nada info eller andet fra dem. De har så i denne uge sendt 250EUR i kompensation, men vil ikke refundere de 2750kr som flybilletten kostede (min kammerat tog ikke deres næste fly dagen efter, da han ikke kunne nå kampen), hvilket jo er helt sort. Så, kører videre med sagen, ligesom de skal refundere omkostninger til hotel, billeje og fodboldbillet for ham. Jeg kræver også lidt, da de også ødelagde min weekend, så en eller anden form for kompensation må de op med, så vi kan komme afsted igen..

19-05-2017 00:47 #13| 0
SoerenT skrev:Hej,

Jeg ved der har været nogle tråde om emnet og nogle kyndige herinde, der måske kan hjælpe.
I søndags har jeg en billet med SAS fra CPH til Aarhus kl. 14.45. Enkeltbillet SAS GO til 1.099kr. Kl. 14.35 hvor alle er klar til at boarde melder de op. at flyet er aflyst og vi skal gå til SAS transfer center for yderligere information.

Efter en times ventetid er det min tur og jeg har umiddelbart to options ifølge ekspedienten: 1: blive ombooket til flyet kl. 22.50 eller 2: få pengene refunderet og klare mig selv. Han melder op, at der ikke er yderligere kompensation.

Det ender så med, at jeg får et fly til Billund kl. 17.10. Jeg bor i Aarhus Nord, så selvsagt er det ikke optimalt. Samlet kostede det mig ialt 5 ekstra timer og en dyrere hjemtur i form af transporten fra Billund kontra Aarhus Lufthavn.

Håber der er nogle, der kan guide mig!


Pfh. tak.

Hvis du havde taget det ombookede fly, har du ret til 250EUR i kompensation, da du ville være blevet forsinket mere end 6 timer.


Hvis du får pengene retur og køber en ny billet til Billund, vil jeg formode at de skal dække der hvis billetten er dyrere, samt betale for din transport til Aarhus Lufthavn.


Hvis de har ombooket dig til Billund er det det samme som ovenfor. Du har ikke ret til kompensation, da du ikke er 6 timer forsinket, men de skal dækkede dine omkostninger hele vejen

19-05-2017 06:46 #14| 0
lolAI skrev:Ja du er også berettiget til kompensation selvom du har fået pengene tilbage.

Det har de vist glemt at informere mig om...


19-05-2017 07:08 #15| 0
Jensen skrev:

Hvis du havde taget det ombookede fly, har du ret til 250EUR i kompensation, da du ville være blevet forsinket mere end 6 timer.

Hvis du får pengene retur og køber en ny billet til Billund, vil jeg formode at de skal dække der hvis billetten er dyrere, samt betale for din transport til Aarhus Lufthavn.

Hvis de har ombooket dig til Billund er det det samme som ovenfor. Du har ikke ret til kompensation, da du ikke er 6 timer forsinket, men de skal dækkede dine omkostninger hele vejen



Du vrøvler Jensen, det er 2 timer på de korte ture.
Antallet af timer man skal være forsinket for at kunne leve kompensation korrelerer med rejsens længde i km, samt om det er interkontinentalt eller ej.
19-05-2017 07:43 #16| 0
mathias1 skrev:
Du vrøvler Jensen, det er 2 timer på de korte ture.
Antallet af timer man skal være forsinket for at kunne leve kompensation korrelerer med rejsens længde i km, samt om det er interkontinentalt eller ej.

Muligt du har ret, men ret forskelligt fra hjemmeside til hjemmeside. Hvor finder du det med økonomisk kompensation for 2 timers forsinkelse?

19-05-2017 08:16 #17| 0
Moderator
mathias1 skrev:
Du vrøvler Jensen, det er 2 timer på de korte ture.
Antallet af timer man skal være forsinket for at kunne leve kompensation korrelerer med rejsens længde i km, samt om det er interkontinentalt eller ej.

Der er ingen økonomisk kompensation ved forsinkelser under 3 timer. Er det mere end 2 timer, skal flyselskabet dog byde på mad og drikke.


Reglerne er ikke så kringlede som mange gør dem til. Dette forklarer det fint:


Hvis dit fly er mere end to timer forsinket, skal flyselskabet blandt andet tilbyde dig gratis mad og drikke, mens du venter. Det gælder for:


- to timer eller mere for flyvninger under 1.500 km.
- tre timer eller mere for flyvninger inden for EU på mere end 1.500km.
- fire timer eller mere for flyvninger uden for EU på mere end 3.500 km.


Flyselskabet skal betale for dine overnatninger samt transport til og fra hotel, hvis du er nødt til at overnatte på grund af forsinkelsen.


Du kan være berettiget til at få dine billetter refunderet eller en returflyvning, hvis forsinkelsen er på mindst fem timer.

Du har ret til kompensation ved flyforsinkelse, hvis du ankommer mere end tre timer for sent til destinationen. Størrelsen på kompensationen afhænger af, hvor lang en flyvning der er tale om:


- Flyvninger på 1.500 km. eller kortere: 250 EUR
- Flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km: 400 EUR
- Flyvninger over 3.500 km uden for EU: 600 EUR


Kompensationen skal udbetales kontant, ved bankoverførsel eller bankcheck. Hvis flyselskabet ønsker at udbetale kompensationsbeløbet i rejsekuponer eller andre tjenester, så skal du give din accept af dette på skrift.


For rejser uden for EU kan flyselskabet reducere kompensationen med 50 % svarende til 300 EUR, hvis du ankommer mellem tre og fire timer forsinket til destinationen.


Din ret til kompensation bortfalder, hvis flyforsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder fx uvejr og en ulovlig (uvarslet) arbejdsnedlæggelse.


(Kilde: http://www.forbrugereuropa.dk/Koeb-og-rettigheder/Flyrejser/Flyrejser/Forsinket-flyafgang)

19-05-2017 09:25 #18| 0

Korrekt. Får det også til 3 timer. Ved ikke hvorfor jeg fik det til 6, eller om reglerne er ændret siden min første klage. Var lige over 6 timer forsinket på de to første klager jeg blev kompenseret for, så vildfarelsen ligger måske også der.

19-05-2017 11:14 #19| 0

Det vigtigste her er hvorfor flyet blev aflyst?

Baseret på det information du giver, så går jeg ud fra at der var et teknisk problem med flyveren? I så fald er du berettiget til kompensation.

Send en mail direkte til SAS hvor du citerer EU 261/04, hvor længe du var forsinket og hvorfor.


Sidst jeg gjorde det snap betalte de(600€ i mit tilfælde da det var internationalt) uden problemer.

Gå udenom de firmaer som ordner det for dig. Det tager evigheder for du ser en øre og det er ret simpelt.



← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar