Turbonegeren skrev:
Hun tjener 700.000 ..... Skat anser så bilen som om at hun tjener 115.000 mere...
Altså skal du svarer skat af de 115.000....
Den skat du betaler er afhængig af forskellige faktorer såsom kommuneskat, kirkeskat, bund og topskat osv.
Altså er det næsten umuligt at sige hvad du præcist skal betale ...
moktar skrev:
forstået, jeg taster det ind nu og ser, tak for svar.
Jeg satser på, at beregneren laver det rigtigt, det er sgu lidt af en no-brainer hvis den regner rigtigt (og jeg taster rigtigt). Jeg forstår bare ikke, hvordan en bil, som firmaet i listen skriver som "månedlig beskatning 9000kr" kun koster 4400kr ifølge beregneren, når hendes trækprocent kun er 39.
moktar skrev:Jeg kan ikke gennemskue det. Er det billigere, dyrere eller det samme bilen ender med at koste netto, hvis man ligger godt oppe i topskat?
På dine 2 indlæg jeg har citeret virker det som om du ikke forstår Turbonegerens forklaring af beskatningen.
Hvad skal du betale for at have bilen?
Du betaler for bilen ved at få forøget din skattemæssige indtægt. For en bil under 3 år skal du beskattes af 25% af nyprisen.
For at blive i Turbonegerens eksempel, så koster bilen 460k og du bliver derfor beskattet af 25% af 460K, svarende til 115K.
Det betyder, at hvis du aktuelt tjener 700K så vil skattevæsnet "opfatte" det som om du har tjent 815K, hvor de sidste 115K ikke er udbetalt til din lønkonto, men udbetalt som "naturalier".
Det siger sig selv at beskatningen stiger i takt med prisen på firmabilen (der er ingen gratis småkager), men som jeg husker det er der rabat ved de helt dyre biler. Endvidere er der en bundgrænse, så uanset hvor billig bilen er anskaffet vil man mindst blive beskattet som om bilen kostede 160K.
Bemærk at ovenstående er skrevet ud fra min hukommelse som regler var for en del år siden, så der kan være justeret på det.
Er det en god forretning af have firmabil?
Du spørger til topskat og det er naturligvis dyrere at have en firmabil hvis du betaler topskat da du igen blot skal opfatte de 115K som en forøgelse af din indtægt og de sidst tjente penge er jo de dyreste :-)
Generelt kan det for laaangt de fleste ikke betale sig at få firmabil. Kun hvis du kører begrænset firmakørsel og mange km privat er det en fordel. Flertallet vil ved en nærmere udregning tjene mere på skattefri kørselsgodtgørelse og kørselsfradrag.
Har indtryk af, at mande der vælger firmabil ikke gør det fordi det er en økonomisk fordel, men simpelthen fordi det er nemt, alt er betalt og den månedlige udgift er stabil.
Held og lykke med beslutningen, det er en jungle :-)
Update - glemte lige en detalje.
I ovenstående nævnte jeg, at man for en bil under 3 år beskattes af 25% af nyprisen - i det aktuelle eksempel med en bil til 460K bliver beskatningen dermed 115K. Når bilen passerer 3 år falder denne beskatning, således at der ved udregningen ikke tages udgangspunkt i den oprindelige nypris på bilen, men kun 75% af nyprisen. Bilens "værdi" der skal beskattes bliver dermed 75% af 460K = 345K og du bliver dermed beskatte af 25% af de 345K svarende til godt 86K.
Hvis man kan "leve" med ikke at have en ny bil kan der dermed spares en del og du er jo i princippet ligeglad med om en ældre bil har flere reparationer, da værkstedsregninger ikke er dit problem :-)
Bemærk i den forbindelse, at en bil ikke skal være 36 måneder gammel for at være 3 år, idet der blot regnes i registreringsår. Dette er også grundet til, at mange firmabiler købes i december.
Køber man f.eks en firmabil i december 2020, så er den 1 måned senere 1 registreringsår gammel, hvilket betyder at fra januar 2023 efter kun 25 måneder så er bilen 3 registreringsår gammel og skal kun beskattes af 75% af nyprisen. Beklager det er lidt rodet beskrevet, men tror budskabet er til at forstå :-)
Redigeret af dankjar d. 15-06-2021 14:10