Familiebil forude

#1| 0

Endnu en biltråd - men ... De seneste tråde om familiebiler har handlet om Tesla, så våger pelsen med en ny.


Vi kører pt. i en Citroen C1. Ganske fint for vores behov og mit ego tåler det lige ;-) Bilen bliver dog for lille om nogle måneder, da to bliver til tre. Vi aner intet om biler. Slet intet. Jeg har aldrig haft den store interesse for det og min kæreste kommer fra en Ford-familie, så hun vil gerne den vej.

I går tog vi turen forbi en stribe forhandlere. Vi kom også en tur ud i en Ford Focus, som min kæreste blev meget glad for. Egentlig blev jeg også overrasket over bilen, men der skal ikke meget til, før køreoplevelsen slår en C1.

Vi skal prøvekøre en Peugeot 308 sw og VW Golf variant i den kommende weekend.

Budget 250.000 - 300.000. (VW ligger lidt over, men vi overlever nok).


Kørselsbehov er ca. 15.000 km årligt - hvor hovedparten er ture på omkring de 20 km, så vi går efter en benzinvogn. Det skal helst være en stationcar, og den skal holde i godt 7 år plus det løse. Der skal være plads til barnevogn uden at den skal skilles ad og så må den godt holde en god brugtvognspris ;-)

Nogle erfaringer med de tre biler? Nogle vi har overset? Toyota Auris og Honda (ukendt model) blev også tjekket ud, men Toyotaen var forfærdelig i kabinen og Hondaen havde en virkelig dårlig brændstoføkonomi (og japansk i kabinen).


PNVA - også om familiebiler vel?


Nyt nyt nyt? Eller brugt?





01-02-2016 15:25 #2| 3

Prøv sådan en her:


http://www.skoda.dk/Modeller/fabia-combi/fabia-combi/


Meget bil for pengene - også som familiebil - og så kan du bruge nogle af de sparede penge på fedt ekstraudstyr, hvis du vil.

01-02-2016 15:26 #3| 0

Lyt til fruen, det giver fred.

Men seriøst - overvej en ford C-max
Den er lige lidt højere, og kan fås med skydedøre i bag
Så sidder den lille højere, og dermed meget nemmere at få sat i barnesæde med sikkerhedssele.
Skydedørene gør det ekstremt nemt også når der holder biler ved siden af

Desuden er C-max vildt flexibel med sæderne mm.

Få en demo ihvertfald

01-02-2016 15:34 #4| 0

Ford c max har jeg lige haft i 7 år men mine 3 børn var små og dejligt det kunne rumme alt selv en tvilling barnevogn og en klapvogn på samme tid


så vil helt klart andbefale den..

01-02-2016 15:36 #5| 0

vi har selv en Ford Mondeo Stationcar. Og det kan jeg kun anbefale. Vores er så af en lidt ældre model (2002). Men for silvan hvor er der meget plads i bagagerummet. Kan med lethed have både barnevogn og klapvogn + bagage med.

Min makker har så lige fået den helt nye 2015 model og den er er møgfed, dog er bagagerummet lidt mindre i den, dog stadig masser af plads.

Mine forældre har haft en C-Max og den er oz super nice, men i forhold til Mondeo så er der ikke meget plads i bagagerummet.

Min søster har haft en Focus Stationcar, rigtig fin bil, med fin plads i bagagerum, men slår stadig ikke Mondeoen.


Vi var i forbindelse med vores bilkøb også ude at prøve en Kia Ceed stationcar. Må sige jeg blev meget positivt overrasket over plads og udstyr i den. Havde det ikke været fordi vi fik en super pris på Mondeoen, så var vi endt med at købe den. Så prøv endelig at kigge i den retning også.


Held og lykke med købet og tillykke med familieforøgelsen

01-02-2016 15:53 #6| 0
OP

Fabia Combi må undersøges nærmere. Ford C-max var egentlig ikke i vores tanker, da kabinepladsen på bagsædet ikke har det store fokus, da vi tænker at barnet (børnene hvis vi får nr. 2) alligevel sidder i en barnestol ... Kia Ceed taler min kollega varmt om, men er bange for at det igen vil blive en skuffende asiatisk oplevelse ...

01-02-2016 16:06 #7| 0

Hvis du ser på en Golf Variant, synes jeg også du skal se på en SEAT Leon ST. Så holder du dig indenfor dit budget. Der kan du også få en lidt mere sportslig bil. Jeg kører selv Leon ST FR 1,4 TSI 150 HK. Den kører fantastisk, og behøver ikke mere udstyr end det den har.

http://microsites.seat.dk/prislister/pdf.aspx?model=Leon%20st

01-02-2016 16:09 #8| 0

Ford laver også nogle rigtig dejlige biler. Vi er yderst tilfredse med vores C-max.

Skúlle jeg dog skifte den ud, var jeg ikke i tvivl om, at det skulle være en Skoda Octavia der holdt ude i indkørslen.

01-02-2016 16:42 #9| 1

Ville personligt ALDRIG købe nyt (kun leasing evt) da bilen nærmest altid smider 60-80 kr. det første år ved en nypris på 300.000 kr. fx.

Sick værdi tab. Typisk koster 3 år gamle biler ca. 30-40% af nyværdien og +- 1 år ville jeg kigge der.

Du kan fx få en super lækker A4 (hvis bagagerum IKKE skal være kæmpe). lækkerhed: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a4/20-tdi-136-avant/2551570

Ellers har du en giga flyder her: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/superb/16-tdi-105-elegance-combi-greenli/2525381

Den nye Focus er også super fin, men jeg ville stadig købe en der var mindst 2 år gammel: fx: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/focus/10-scti-125-titanium-stcar-eco-5d/2732037

Obel Insig er også nice: http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/opel/insignia/20-cdti-163-cosmo-st-eco/2623941 (289 k. 490 fra ny.) 2,5 år gammel.


01-02-2016 17:25 #10| 0

Kia Ceed SW - GT Line og tilkøb Premium pakken, og navigation/bakkamera, privacy glas og vision pakke. cirka 300.000kr. Fed bil.

01-02-2016 18:46 #11| 1

Tror Tuznelda kommer med et bud på et tidspunkt :-)

01-02-2016 18:57 #12| 0

Du er indforstået med kilometerpris på over 4 kroner? Man kan ellers komme langt i taxa/lejebil for 60K om året.


Man kunne overveje noget billigere evt. brugt med det ret begrænsede kørselsbehov... (Måske er det bare mig der ærger sig sindsygt over det enorme tab der ligger i at købe ny bil og derefter bruge den for lidt:))


Eller noget helt alternative som delebil/car pool etc....


EDIT:

Nybagte forældre er bare guf for alle sælgere... Der skal aldrig spares på noget... Husker selv tilbage på det som en form for momentan sindsyge... Tillykke iøvrigt:)

Redigeret af Iznogood d. 01-02-2016 19:05
01-02-2016 19:13 #13| 1
OP
Iznogood skrev:Du er indforstået med kilometerpris på over 4 kroner? Man kan ellers komme langt i taxa/lejebil for 60K om året.

Man kunne overveje noget billigere evt. brugt med det ret begrænsede kørselsbehov... (Måske er det bare mig der ærger sig sindsygt over det enorme tab der ligger i at købe ny bil og derefter bruge den for lidt:))

Eller noget helt alternative som delebil/car pool etc....

Det er selvfølgelig altid vigtigt at gøre sig klar over det økonomiske i sådan et tilfælde her. Men hvis alle dispositioner skulle konkluderes ud fra det økonomisk mest fordelagtige, så var der ikke ret meget farvelade over livet. Desuden bruger vi bilen hver dag og med familie i Jylland, så er uafhængigheden ved at have sit eget værditabende metallort stående i garagen / på gade det værd... :-)

Nu kørte jeg lige data ind fra den Focus vi kørte en tur i i går. Den vil koste 5.300 kr. om måneden. Det tal er mere interessant end prisen pr. kilometer, da det kan være et fornuftigt sammenligningsgrundlag til en leasingudgift. Vi leaser nu og det er jo lækkert nok, men problemet er udbedring af parkeringsbuler osv., der kommer ved aflevering og prisen pr. overkørt kilometer.


EDIT: De 5.300 skal så renses for udgifter til brændstof for sammenligningsgrundlag. Lad os sige 800 kr. mindre. Så 4.500 kr. vil sikkert være ligevægten mellem de to tilgange. Vil vi lige have i baghovedet :-)






Redigeret af Ceres d. 01-02-2016 19:26
01-02-2016 19:15 #14| 0

Kia ceed sw vil jeg også anbefale. De har netop nu fået en ny model.

01-02-2016 19:35 #15| 0
Ceres skrev:
Det er selvfølgelig altid vigtigt at gøre sig klar over det økonomiske i sådan et tilfælde her. Men hvis alle dispositioner skulle konkluderes ud fra det økonomisk mest fordelagtige, så var der ikke ret meget farvelade over livet.




JAJA... Det er bare penge :).. Ingenting at sammenligne med babyer og nye biler... Been there, done that!

01-02-2016 19:36 #16| 1

Kia Ceed...

Gider ikke begynde at fortælle dig om fejlene ved de andre mærker/modeller, da det bare betyder tråden tager en unødvendig drejning efterfølgende.

Men logikken er klar.... 7 års garanti og 150000 km. Med jeres kørselsmønster kræver det ikke den store studenter hue at regne ud i får fuld effekt af garantien. Det er ganske enkelt ikke noget i får ved de andre. Og tro mig, der skal ikke ske det store i en ny bil i dag før regningen løber løbsk.


Hyundai har 5 år og ubegrænset km men ikke en model der vil passe til jeres behov.

Mitsubishi har ligeledes 5 år, men eneste model der kan komme i betragtning er deres Lancer sportsback. Jeg er dog ikke klar over hvor stort bagagerummet er i den, ej heller hvor stor selve åbningen er derind til.


Jeg har sagt det før og siger det gerne igen. Der er en KÆMPE gevinst ved de lange garantier. Alle bilmærker har deres fejl at slås med (ligegyldigt hvad fanatikerne siger), og de bliver ikke mindre som bilen ældes.



01-02-2016 21:08 #17| 0
supersafe skrev:
Jeg har sagt det før og siger det gerne igen. Der er en KÆMPE gevinst ved de lange garantier. Alle bilmærker har deres fejl at slås med (ligegyldigt hvad fanatikerne siger), og de bliver ikke mindre som bilen ældes.



Jeg vil godt lige argumentere for og imod de lange garantier, idet en garanti med rimelighed kan sidestilles med en forsikring.


For:

* Tryghed. Som med forsikringer. Kan sagtens have stor vægt, når man som fx jeg ikke har et klap forstand på biler - især når de går itu.

* Man kan vælge at antage, at producenten giver garantien, fordi han tror på sit produkt. Men...


Imod:

* Der er kun én til at betale garantien: Slutbrugeren.

* Udvidet garanti er (som forsikringer) alt andet lige -EV.


Jeg vægter selv imod højest, men det er som sagt subjektivt. Jeg synes blot, man bør være bevidst om det.

01-02-2016 21:12 #18| 1
OP
Hawkeye skrev:Tror Tuznelda kommer med et bud på et tidspunkt :-)

Ja jeg så godt tidligere ved min søgning, at Berlingoen blev lovprist. Min dejlige kæreste pegede også på den bil i går, hvortil jeg tilbød hende mine boller, for jeg ville føle mig kastreret i den familiebil (som sikkert er skøn ...)

01-02-2016 22:33 #19| 0
tussen skrev:
Jeg vil godt lige argumentere for og imod de lange garantier, idet en garanti med rimelighed kan sidestilles med en forsikring.

For:
* Tryghed. Som med forsikringer. Kan sagtens have stor vægt, når man som fx jeg ikke har et klap forstand på biler - især når de går itu.

* Man kan vælge at antage, at producenten giver garantien, fordi han tror på sit produkt. Men...


Imod:
* Der er kun én til at betale garantien: Slutbrugeren.
* Udvidet garanti er (som forsikringer) alt andet lige -EV.

Jeg vægter selv imod højest, men det er som sagt subjektivt. Jeg synes blot, man bør være bevidst om det.

Jeg er så sådan ca så uenig som man kan være, men gider ganske enkelt ikke gå ind i en diskussion om biler, deres holdbarhed, forhold omkring dem osv osv

Lagde min holdning herind og det er fint at du har din.


Eneste jeg dog lige vil nævne er at selv om jeg ikke er ekspert (det bliver man aldrig her i livet) så har 16 år som mekaniker (and going ) givet mig et mindre indblik i de forhold der er omkring og i bilbranchen. Inkl det vi snakker om her ;)

02-02-2016 07:40 #20| 0
OP

supersafe skrev:
Jeg er så sådan ca så uenig som man kan være, men gider ganske enkelt ikke gå ind i en diskussion om biler, deres holdbarhed, forhold omkring dem osv osv
Lagde min holdning herind og det er fint at du har din.

Eneste jeg dog lige vil nævne er at selv om jeg ikke er ekspert (det bliver man aldrig her i livet) så har 16 år som mekaniker (and going ) givet mig et mindre indblik i de forhold der er omkring og i bilbranchen. Inkl det vi snakker om her ;)


Synes dit råd om garantien er super relevant. Har læst på trustpilot at Kia skulle tage sig godt betalt for serviceeftersynene, som skal gennemføres for at garantien kører videre og så dækker garantien ikke bremser m.v.


Det er svært at gennemskue det her

02-02-2016 08:26 #21| 0

Vi har en Kia, dog kun en Rio. Men vi er meget glad for den. Vi har tilkøbt en serviceaftale. For 600kr / md (25000 km/år) får vi lavet al service / vedligehold samt evt vejhjælp. Indtil videre på to år har det ikke været en underskudsforretning for os.


Var selv meget dårlig som 1. gangs bilejer til at lægge penge til side til rep og vedligehold.


Desuden er det rart for en med ti tommelfingre bare at køre bilen ind på værkstedet når der skal skiftes viskerblade og lygter

02-02-2016 08:28 #22| 0
Ceres skrev:

Synes dit råd om garantien er super relevant. Har læst på trustpilot at Kia skulle tage sig godt betalt for serviceeftersynene, som skal gennemføres for at garantien kører videre og så dækker garantien ikke bremser m.v.

Det er svært at gennemskue det her

Har selv valgt en Hyundai i30 som familiebil da det var her jeg fik absolut mest for pengene. Jeg var også ude at prøve Ford, VW, Mazda osv, men jeg så mig simpelthen sur på at deres garenti var så dårlige ift Hyundai/Kia. Der må jo være en grund til at de ikke 'tør' give samme garanti, og det viser sig jo også at kvaliten af e.g. Hyundai og Kia er langt højere end de 'gamle' spillere på markedet:



Den største og mest omfattende uafhængige kvalitetsundersøgelse af nye biler er J. D. Powers Initial Quality Study, der hvert år i juni offentliggør resultaterne af tilbagemelding fra ca. 86.000 forbrugere af alle mærker, der har købt årets modeller. Det er en amerikansk undersøgelse, hvilket forklarer, hvorfor mærker som Citroën, Peugeot, Renault, Seat og Skoda ikke er med (de er åbenbart ikke tilstrækkeligt tilstede på det amerikanske marked). Her er resultatet for de 11 største producenter og deres mærker. Enheden er antal fejl pr. 100 biler rapporteret de første 90 dage:


Porsche (VW) 74
Lexus (Toyota) 92
Hyundai 94
Toyota 105
Chevrolet (GM) 106
Kia 106
BMW 108
Honda 108
Lincoln (Ford) 109
Audi (VW) 111
Chrysler (Fiat) 111
Cadillac (GM) 115
Mercedes-Benz (Daimler) 115
Industri gennemsnit 116
Ford 116
GMC (GM) 116
Ram (Fiat) 116
Buick (GM) 120
Nissan 120
Dodge (Fiat) 124
Volkswagen 128
Infiniti (Nissan) 128
Acura (Honda) 131
Mini (BMW) 133
Jeep (Fiat) 146
Fiat 206


Jeg synes at analysen viser, at Hyundai-Kia kommer ud som en klar og lidt overraskende vinder. Luxusmærkerne Porsche og Lexus fik godt nok færre point, men styksalget af disse mærker er lavt, og priserne er meget høje, hvorfor tallene ikke rigtigt er sammenlignelige.


Der er mange fordomme omkring Koreabilerne, og kombineret med en ekstrem (for mig komplet uforståelig!) mærke-loyalitet blandt bilejere, så ender bil-diskutioner tit meget ukonstruktive. Mange der har købt en dyr Mercedes/Ford/VW etc. har svært ved at acceptere at de rent faktisk har købt en bil der har en væsentlig dårligere (teknisk) kvalitet end en Koreansk bil.


Mere læsning hvis man er interesseret i måske at få åbnet sin horisont :-)


http://www.jdpower.com/cars/articles/jd-power-studies/2015-us-initial-quality-study-results


Redigeret af Mads Møller d. 02-02-2016 10:09
02-02-2016 08:31 #23| 0
Ceres skrev:

Synes dit råd om garantien er super relevant. Har læst på trustpilot at Kia skulle tage sig godt betalt for serviceeftersynene, som skal gennemføres for at garantien kører videre og så dækker garantien ikke bremser m.v.

Det er svært at gennemskue det her

Du er ikke forpligtet til at få serviceret ved Kia/Hyundai for at beholde garenti (det må de ikke), men jeg har dog valgt at tage autoriserede service da prisforskellen viste sig at være ganske ubetydelig (vi snakkede 2000kr vs. 2500 per år...)

02-02-2016 08:43 #24| 0
Ceres skrev:
Ja jeg så godt tidligere ved min søgning, at Berlingoen blev lovprist. Min dejlige kæreste pegede også på den bil i går, hvortil jeg tilbød hende mine boller, for jeg ville føle mig kastreret i den familiebil (som sikkert er skøn ...)

Det er en grim bil, men den er bare genial til småbørnsfamilier ... Især hvis I tænker, at tre bli'r til fire i familiebilens levetid.


Vi havde en Ford "et eller andet" (Mikkmakk må supplere her, jeg kan kun huske, at bilen var bordeaux) da vi kun havde et barn, og det fungerede fint.

Hjulene af barnevognen, af med kassen og så kunne det hele være i bagagerummet.


Men da barn nr 2 kom knap to år efter nr. 1, så skiftede vi til Berlingo - ogdet fortryder man altså bare IKKE mens børnene er små.


I øvrigt ligner de fleste mænd jo en "DILF" i en Berlingo med barnesæder bagi.

02-02-2016 09:03 #25| 0

http://www.magacin.dk/biler/test-seat-toledo---en-rigtig-spaendende-bil/ar7054/

02-02-2016 09:36 #26| 0

kører selv i en Mercedes B-Klasse fra 08.. Og det gør ondt i hjertet at må indrømme at konens C-max kører bedre :( kan kun anbefale den til familievogn.. Fint rummeligt bagagerum

02-02-2016 11:16 #27| 0

Har i overvejet at kigge lidt på klassen lige over familiebils-segmentet? De er mere rummelige, de kører bedre, særligt på komfortsiden slår de, de andre med længder og sidst men ikke mindst, så holder de prisen betragteligt bedre, særligt med jeres relativt få km om året. Her er et par eksempler, som formentligt "næsten" matcher jeres Golf 7'ere i pris:


http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/passat/14-tsi-150-trendl-vari-bmt/2618880

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/opel/insignia/14-t-140-edition-st-eco/2682852


Noget helt andet er, at i netop det prisleje, er der en hel del af "premium-mærkerne", som er til at finde (med lidt grave-arbejde, da der ikke er solgt SÅ mange af de her biler med benzinmotor). Eksempelvis vil du kunne finde yderst fine(lavt km-tal fra 2011-12 og frem) og særdeles veludstyrede biler som eksempelvis:


http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a4/20-tfsi-180-avant/2726303

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/v70/16-t4-180-kinetic/2750272


Derudover må jeg, når i kigger på en Golf 7'er, også anbefale at kigge nærmere på den seneste udgave af Octavia. den er både større og billigere.

Og, hvis der er et par måneder mere at løbe i og i har besluttet jer for en helt ny bil, vente på den nye Astra, som er lige om hjørnet, lur mig om de første biler ikke står hos forhandlerne omkring påske eller måske liiige efter. ;)


Et par alternativer, som jeg var hoppet på i fald det var mig, som stod foran vores første barn, velvidende at det sikkert også inden for en 7 årig periode +det løse, ikke binde så mange penge (lånemuligheder), for der kommer sikkert også et huskøb om "snart" og ja, det er bare DYRT at have børn. Nuvel, de har højere løbende omkostninger, end de biler i kigger på, men omvendt, taber de ikke 40-75.000kr om året i værditab. Et par eksempler:


http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/v70/24-140/2613084

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a6/20-avant/2741843

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/520i/22-touring-aut/2599659


Og, til sidst lige et par alternativer til entusiasten, i den prisklasse du nævner:


http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/mondeo/20-scti-240-titanium-stcar-aut/2745951

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/superb/36-fsi-elegance-combi-dsg-4x4/2620187

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/opel/insignia/28-opc-st-4x4/2743513


Sidst men ikke mindst: knæk & bræk med den lille ny. ;)


02-02-2016 19:46 #28| 0
OP
GrimGladGris skrev:Har i overvejet at kigge lidt på klassen lige over familiebils-segmentet? De er mere rummelige, de kører bedre, særligt på komfortsiden slår de, de andre med længder og sidst men ikke mindst, så holder de prisen betragteligt bedre, særligt med jeres relativt få km om året. Her er et par eksempler, som formentligt "næsten" matcher jeres Golf 7'ere i pris:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/passat/14-tsi-150-trendl-vari-bmt/2618880
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/opel/insignia/14-t-140-edition-st-eco/2682852

Noget helt andet er, at i netop det prisleje, er der en hel del af "premium-mærkerne", som er til at finde (med lidt grave-arbejde, da der ikke er solgt SÅ mange af de her biler med benzinmotor). Eksempelvis vil du kunne finde yderst fine(lavt km-tal fra 2011-12 og frem) og særdeles veludstyrede biler som eksempelvis:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a4/20-tfsi-180-avant/2726303
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/v70/16-t4-180-kinetic/2750272

Derudover må jeg, når i kigger på en Golf 7'er, også anbefale at kigge nærmere på den seneste udgave af Octavia. den er både større og billigere.
Og, hvis der er et par måneder mere at løbe i og i har besluttet jer for en helt ny bil, vente på den nye Astra, som er lige om hjørnet, lur mig om de første biler ikke står hos forhandlerne omkring påske eller måske liiige efter. ;)

Et par alternativer, som jeg var hoppet på i fald det var mig, som stod foran vores første barn, velvidende at det sikkert også inden for en 7 årig periode +det løse, ikke binde så mange penge (lånemuligheder), for der kommer sikkert også et huskøb om "snart" og ja, det er bare DYRT at have børn. Nuvel, de har højere løbende omkostninger, end de biler i kigger på, men omvendt, taber de ikke 40-75.000kr om året i værditab. Et par eksempler:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/volvo/v70/24-140/2613084
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/a6/20-avant/2741843
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/520i/22-touring-aut/2599659

Og, til sidst lige et par alternativer til entusiasten, i den prisklasse du nævner:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/mondeo/20-scti-240-titanium-stcar-aut/2745951
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/superb/36-fsi-elegance-combi-dsg-4x4/2620187
http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/opel/insignia/28-opc-st-4x4/2743513

Sidst men ikke mindst: knæk & bræk med den lille ny. ;)

Mange tak for din fine tilbagemelding. Vi står ikke og køber bil i morgen, men vi tænker 1-3 mdr.


Huskøb står også rundt om hjørnet. Vi her vel set op i mod 70ish huse gennem de seneste 18 måneder, men intet som lige sagde os noget. Økonomien er vi ikke så nervøse for. Lejligheden skulle gerne følge med markedet, så finanserings-wise skulle det ikke betyde det store ...

Så forresten en sprit ny Audi A4 stationcar stå i lufthavnen her i Bruxelles i dag. Pris 40.000 €. Der blev savlet lidt ...


02-02-2016 21:45 #29| 2

OK --- hvis jeg ikke må anbefale en Berlingo, så lad mig i det mindste anbefale at I venter med at købe bil til I rent faktisk HAR fået barnet..Og vent så til I har haft barn i 1½-2 mdr...


Så kan I prøve i praksis hvordan det er at spænde baby fast i de forskellige biler - og I har også en langt bedre forståelse af hvor meget plads i har brug for til bagage mm.


Det, der "føles helt rigtigt" andre er måske for "klemt" for jer - og dét, som føles perfekt for jer, er måske "for meget"/"for lidt" for andre. SÅ... I kan bedst selv afgøre hvilken bil det skal være når I HAR prøvet at stå og skulle pakke bilen med baby, barnevogn, pusletaske, indkøb mm...


(OG Berlingo fortryder man altså IKKE når man først har anskaffet den .... bare man ikke sådan lige jævnligt har brug for at sidde og kigge forelsket på sin bil i indkørslen, for den er ikke ret pæn"

03-02-2016 08:52 #30| 3

Det er så fedt at alle tror vi kører i Berlingo

03-02-2016 12:02 #31| 0
Mikkmakk skrev:Det er så fedt at alle ved vi kører i Berlingo


FYP.

08-02-2016 13:37 #32| 0

Jeg highjacker lige denne tråd til lidt info om biler.


Jeg skal bruge en bil der kan trække mindst 1800kg og som skal kunne holde nogle år. Jeg har kigget lidt rundt og umiddelbart er det biler som Passat, Mondeo, Superb, VW Tiguan, Subaru Forester og Kia Sorento der lader til at være de billige på markedet. For at begrænse søgningen lidt har jeg sat kravet til at være en 2.0 TDI.


Jeg har ikke mange penge og gøre godt med og ville foretrækker et max omkring de 10k € (Osnabrück Tyskland)


Har fundet denne bil idag ved en søgning:


http://ww3.autoscout24.de/classified/268184632?asrc=st|as


er der noget jeg skal være opmærksom på, da den virker til at ligge på den billige side ift de 2 andre jeg lige har kunne finde I nærheden.

http://ww3.autoscout24.de/classified/283968881?asrc=st|as


http://ww3.autoscout24.de/classified/283395427?asrc=st|as



Har ikke prøvet sådan en Ford før, så skal selvfølgelig lige ud og prøve den inden jeg slår til, men da bilen står hos en mercedes forhandler tænker jeg at de nok gerne vil have den væk så hurtigt som overhovedet muligt.


Derudover kan man handle på sådan nogle billige biler?


Jeg har en gammel Clio som jeg købte efter at have søgt lidt hjælp på pokernet her sidste år, den er dog desværre ikke lige verdens stærkeste bil og kan nok ikke helt klare kravet til styrke :) http://www.pokernet.dk/forum/brugt-bil-2000euro-i-tyskland-raad-soeges.html


Jeg skal også have solgt den brugte clio, er det bedst at bare smide sin brugte bil med i handlen, eller er det kun hvis man køber nyt?

Clioen (fra 1999) har kørt 82k km og burde nok have skiftet tandrem og dæk og tænker derfor at det formegentlig ville være godt at komme af med den så hurtigt som muligt istedet for at skifte de ting ud?



Anyway lidt råd med på vejen ville være cool. f.eks. hvis folk har erfaring med mondeoen eller passat og de slet ikke kan trække så meget som er angivet? eller er det bare afsted med det samme?


Også lidt råd til hvor godt bilerne holder ville være dejligt eller nogle ekstras som jeg burde gå efter.


bilen kommer til at køre ca. 100km om dagen på hverdage og så en lidt længere tur om måneden på 2-400km hver vej og så måske 4 gange om året sådan 700km hver vej.


på hverdagene er det landevejskørsel ved ca 100-110 i timen og de længere ture vil være tysk motorvejskørsel så den må gerne kunne køre lidt hurtigere end dansk motorvej uden at sluge 1L benzin hver 5. Km :D


(PS jeg har ingen børn og regner heller ikke med at få det indenfor de næste par år)




08-02-2016 14:00 #33| 0

Glemte lige at sætte Kia'en ind som jeg også har kigget lidt på http://ww3.autoscout24.de/classified/282248186?asrc=pl|as den er et år ældre end Ford'en og så er jeg lidt betænkelig ved om Kia er et mærke der holder. Deres nye biler har jo 7års garanti, så det virker som om de har rimelig tiltro til deres egen kvalitet.

08-02-2016 14:53 #34| 0
Mikkmakk skrev:Det er så fedt at alle tror vi kører i Berlingo

Ja, det er vel efterhånden 6 år siden Berlingoen blev udskiftet med en Ford Focus stc og nu har vi en Hyundai i40 stc, så teenagesønnen og pre-teensønnen kan få plads nok til deres lange ben og enormt store fødder...


Men jeg savner stadig Berlingoen med jævne mellemrum

Redigeret af tuznelda d. 08-02-2016 14:54
12-02-2016 16:42 #35| 0
OP

Så er valget af familiebilen ved at være indsnævret.


Ford Focus Titanium 1.0 125 HK eller en Golf Variant Style 1.4 125 HK. Køreglæden er ikke meget forskellig.

Ford - fordele: Alt muligt ekstraudstyr inkl. pakeringspakke. Masser af krom og 17" alu fælge. Bedre brændstofsøkonomi.


Ford - ulemper: Minimal plads på bagsæderne. Brugtvognsværdien lavere end VW. En svag følelse af kvalitet i kabinen med alt for mange knapper. Højeste finansieringsrente (0,55%-point i forskel).


Tilbudt pris: 260.000 (besparelse på ca. 35.000 kr).


VW - fordele: Stærk følelse af kvalitet. Bedre brugtvognsværdi. Godt med plads på bagsæder. Det største bagagerum. Laveste finansieringsrente.


VW - ulemper: Ingen bling bling. Små 15" alufælge. Dyrere på brændstof og afgift.


Tilbudt pris: 286.000 kr. (besparelse på ca. 15.000 kr).


Markedet er undersøgt på Sjælland. Min kæreste mener, at det må kunne gøres billigere i Jylland og da jeg er jyde må jeg kunne tale prisen ned på klingende jysk.


Jeg er personligt mest til Ford'en. Egentlig ikke fordi den er billigst. 25.000 er ikke meget over den lange bane, men måske fordi den giver mig den bedste følelse. Men hvis det bliver lagt til side og fornuften skal sejre. Er det sikre valg så ikke VW?


12-02-2016 16:48 #36| 0

Det kommer også an på hvor længe du vil beholde bilen. for selvom brugtvognsværdien er bedre hos VW så får du en bedre besparelse på ford, plus hvis du holder bilen længe så må brændsstofsøkonomien også spille en kæmpe rolle, det kan hurtigt banke prisen langt ned.

Da vi skiftede fra Kia ceed til Kia rio faldt vores brændstof økonomi omkring 10.000kr om året...

12-02-2016 18:54 #37| 0

Har I kigget på leasing? Ser lige at jeres behov ligger lige omkring de 15tkm/år. Peugeot kører med nogle ret vilde tilbud i øjeblikket, bla på 308'eren. Skal selv hente min på torsdag. Man får imo en god del udstyr for pengene og lav udbetaling. Samt fuld service i hele perioden.

12-02-2016 19:06 #38| 0
OP
MrLe-roy skrev:Har I kigget på leasing? Ser lige at jeres behov ligger lige omkring de 15tkm/år. Peugeot kører med nogle ret vilde tilbud i øjeblikket, bla på 308'eren. Skal selv hente min på torsdag. Man får imo en god del udstyr for pengene og lav udbetaling. Samt fuld service i hele perioden.

Vi har kigget på leasing. Vi kom frem til at sætte en tidsramme på minimum 6 år ved køb.


Hvad er deres tilbud? Kæresten kan ikke så godt li' Peugeot, selvom jeg er meget tilfreds med den

12-02-2016 19:43 #39| 0

hvor høje er du og barnets mor?


Hvordan voksede I selv som små??


Den viden er vigtig i forhold til den mindre plads på bagsædet i Forden i forhold til VW.

Men god plads på bagsædet er vigtigt selvom det bare er baby og autostol, som kommer til at sidde der.

Så vælg VW, hvis den har bedst plads på bagsædet.


Mikkmakk er næsten 2 m høj, og jeg selv rundede 176cm som 11-årig men er ikke vokset i højden siden ... vores sønner blev meget meget meget hurtigt for langbenede til at sidde i autostol på et alm. Bagsæde.


De måtte over og sidde i "selepude med ryg og armlæn" længe før de var "tunge nok" i følge stolenes vejledning/ lovgivning/ sikkerhedsvurdering - men drengene kunne simpelthen ikke være der fysisk mellem førersædet og bagsædets ryglæn, hvis de sad i autostol.


Hvis I får turbo-voksende langbenet afkom som vi gør, så bliver bagsædepladsen afgørende for hele familiens køreglæde!


Samtidig kræver det en del plads at bakse baby fast i stolen - især når baby bliver så stor, at h*n konstant kæmper imod..


I bliver mere glade for bagsædeplads end I gør for lækre knapper..

Redigeret af tuznelda d. 12-02-2016 19:51
12-02-2016 19:47 #40| 0
www.peugeot.dk/308-sw-kampagner/

Jeg leaser en hatchback model med 120hk og euro navigation som er eneste ekstra mulighed. Prøvede den forleden og den kørte ganske fint :) koster 3k/måned og så kun 260kr i grøn ejerafgift om året. Dieselen er billig og forsikringen fås til fornuftige penge. Og så kan den udskiftes med en måneds varsel efter 12 måneder, og man undgår det grimme værditab :) jeg er i hvert fald kommet frem til at det er den bedste løsning for mig, kan jo være jeres situation er anderledes :)
12-02-2016 19:59 #41| 0
tuznelda skrev:hvor høje er du og barnets mor?

Hvordan voksede I selv som små??

Den viden er vigtig i forhold til den mindre plads på bagsædet i Forden i forhold til VW.
Men god plads på bagsædet er vigtigt selvom det bare er baby og autostol, som kommer til at sidde der.
Så vælg VW, hvis den har bedst plads på bagsædet.

Mikkmakk er næsten 2 m høj, og jeg selv rundede 176cm som 11-årig men er ikke vokset i højden siden ... vores sønner blev meget meget meget hurtigt for langbenede til at sidde i autostol på et alm. Bagsæde.

De måtte over og sidde i "selepude med ryg og armlæn" længe før de var "tunge nok" i følge stolenes vejledning/ lovgivning/ sikkerhedsvurdering - men drengene kunne simpelthen ikke være der fysisk mellem førersædet og bagsædets ryglæn, hvis de sad i autostol.

Hvis I får turbo-voksende langbenet afkom som vi gør, så bliver bagsædepladsen afgørende for hele familiens køreglæde!

Samtidig kræver det en del plads at bakse baby fast i stolen - især når baby bliver så stor, at h*n konstant kæmper imod..

I bliver mere glade for bagsædeplads end I gør for lækre knapper..

Kalder du ham også MikkMakk derhjemme.. ?

12-02-2016 20:03 #42| 0
JinXXX skrev: Kalder du ham også MikkMakk derhjemme.. ?


Lige så tit som han kalder mig Tuz ..



= aldrig 😝

12-02-2016 20:17 #43| 0

Vil I ikke være søde at lade være med at bruge udtrykket "når/fordi to bliver til tre" om det faktum, at I skal have et barn?

Dette gælder ikke kun OP, det gælder alle.

13-02-2016 14:55 #44| 0

Har du overvejet en Mazda 6? Har et par kollegaer som er yderst tilfredse med den. Den er noget mere rummelig så vidt jeg ved...

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mazda/6/20-sky-g-165-vision-stcar/2662991

13-02-2016 15:53 #45| 0
Moderator
Allundberg skrev:

Jeg highjacker lige denne tråd til lidt info om biler.

Jeg skal bruge en bil der kan trække mindst 1800kg og som skal kunne holde nogle år. Jeg har kigget lidt rundt og umiddelbart er det biler som Passat, Mondeo, Superb, VW Tiguan, Subaru Forester og Kia Sorento der lader til at være de billige på markedet. For at begrænse søgningen lidt har jeg sat kravet til at være en 2.0 TDI.

Jeg har ikke mange penge og gøre godt med og ville foretrækker et max omkring de 10k € (Osnabrück Tyskland)

Har fundet denne bil idag ved en søgning:

http://ww3.autoscout24.de/classified/268184632?asrc=st|as

er der noget jeg skal være opmærksom på, da den virker til at ligge på den billige side ift de 2 andre jeg lige har kunne finde I nærheden.

http://ww3.autoscout24.de/classified/283968881?asrc=st|as

http://ww3.autoscout24.de/classified/283395427?asrc=st|as


Har ikke prøvet sådan en Ford før, så skal selvfølgelig lige ud og prøve den inden jeg slår til, men da bilen står hos en mercedes forhandler tænker jeg at de nok gerne vil have den væk så hurtigt som overhovedet muligt.

Derudover kan man handle på sådan nogle billige biler?

Jeg har en gammel Clio som jeg købte efter at have søgt lidt hjælp på pokernet her sidste år, den er dog desværre ikke lige verdens stærkeste bil og kan nok ikke helt klare kravet til styrke :) http://www.pokernet.dk/forum/brugt-bil-2000euro-i-tyskland-raad-soeges.html


Jeg skal også have solgt den brugte clio, er det bedst at bare smide sin brugte bil med i handlen, eller er det kun hvis man køber nyt?

Clioen (fra 1999) har kørt 82k km og burde nok have skiftet tandrem og dæk og tænker derfor at det formegentlig ville være godt at komme af med den så hurtigt som muligt istedet for at skifte de ting ud?

Anyway lidt råd med på vejen ville være cool. f.eks. hvis folk har erfaring med mondeoen eller passat og de slet ikke kan trække så meget som er angivet? eller er det bare afsted med det samme?

Også lidt råd til hvor godt bilerne holder ville være dejligt eller nogle ekstras som jeg burde gå efter.

bilen kommer til at køre ca. 100km om dagen på hverdage og så en lidt længere tur om måneden på 2-400km hver vej og så måske 4 gange om året sådan 700km hver vej.

på hverdagene er det landevejskørsel ved ca 100-110 i timen og de længere ture vil være tysk motorvejskørsel så den må gerne kunne køre lidt hurtigere end dansk motorvej uden at sluge 1L benzin hver 5. Km :D

(PS jeg har ingen børn og regner heller ikke med at få det indenfor de næste par år)






Jeg havde nøjagig samme krav, sidst jeg købte bil. Jeg skulle trække hestetrailer på op til 1800kg.

De alternativer jeg fandt, var også de samme. Jeg endte med en Mondeo tdci 140 (2009). Mondeoer har ry for at gå i stykker. Min har været klippe stabil. Og så er der masser af plads, og fantastisk komfort på langture.

Gebnemsnitligt dieselforbrug over 5 år er 16,6 km/l
13-02-2016 19:09 #46| 0
NanoQ skrev:

Jeg havde nøjagig samme krav, sidst jeg købte bil. Jeg skulle trække hestetrailer på op til 1800kg.

De alternativer jeg fandt, var også de samme. Jeg endte med en Mondeo tdci 140 (2009). Mondeoer har ry for at gå i stykker. Min har været klippe stabil. Og så er der masser af plads, og fantastisk komfort på langture.

Gebnemsnitligt dieselforbrug over 5 år er 16,6 km/l

Mange tak for at dele dine erfaringer.


Jeg var ude at prøvekøre Mondeon idag også tdci 140 fra 2009 :) bilen var rigtig lækker at køre og den reagerede hurtigt og effektivt når der blev trykket på speederen :) førersæddet var også rigtig lækkert med rigtig god support til ryggen og instrumentbrættet så ret moderne ud taget bilens alder i betragtning.


Da det nu var en mercedes handler skulle man jo være et skarn hvis ikke man lige prøvede en af deres biler til sammenligning. blev en C-klasse 220 D der virkelig var lækker. De ser sgu nice ud efter min mening. Inde i kabinen var den dog mindre lækker at se på og mercedes betjening af multimedia systemet med gps, radio og det er i hvertfald fra den tid ikke noget at råbe hurra for. I det hele taget så var hele instrumentbrættet og midterkonsollen ret grim. sæddet var også lækkert omend med min højde fandt jeg Mondeon en anelse mere bekvem. Bagsæderne kunne man give op på I merceren hvis man har rundet de 1,85m hvorimod Forden uden problemer kan rumme 4 voksne mennesker. Mercedesen lå lidt bedre på vejen og sammen med det ret vilde udseende blev jeg lidt halvforelsket. Men budgettet ville ikke kunne overholdes med mercedesen og komforten I forden gør nok at jeg ender der. Giver den dog lige et par dage i næste uge hvor jeg tænker at prøve en 3'er bmw, en A4, en passat og en superb.


Min største bekymring var at batteriet på Forden var fladt da jeg skulle prøve den :/ giver alligevel lidt et dårligt indtryk når det første man møder er en bil der ikke kan starte :D

13-02-2016 19:19 #47| 0
Moderator

Kan man få en A4 der lever op til kravene? Det er jo bare en Golf...

Mercedes er lækkert... Men det koster.

Brugtmarkedet bugner af brugte Mondeoer, da de er hyppigt valgte firmabiler. Det gør at prisen generelt er god.

Jeg skifter igen om et års tid. Her bliver det enten en Mondeo igen eller en Superb.

13-02-2016 19:32 #48| 0
NanoQ skrev:Kan man få en A4 der lever op til kravene? Det er jo bare en Golf...

Mercedes er lækkert... Men det koster.

Brugtmarkedet bugner af brugte Mondeoer, da de er hyppigt valgte firmabiler. Det gør at prisen generelt er god.

Jeg skifter igen om et års tid. Her bliver det enten en Mondeo igen eller en Superb.

nej ved ikke lige hvad jeg har tænkt, man skal nok op I A5 (måske A6) for at det er sammenligneligt :D


Ja har godt hørt at Mondeon er rimelig brugt I danmark som firmabil det virker dog til at det mere er Mercedes/audi/BMW og VW de bruger her i tyskland.


der hvor jeg arbejder (snart) har de ihvertfald som firmaflåde rent mercedes. Og dem der har betalt bil vælger selv og der er det næsten kun BMW5 eller A6 der holder på deres parkering. et par enkelte SUVs imellem også

Redigeret af Allundberg d. 13-02-2016 20:14
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar