Excel - Højt niveau

#1| 0

Hej PN


Håber der er en ekspert der har en ide.


Jeg modtager månedligt omkring 100 excelark fra eksterne arbejdere, og skal bruge disse til at udbetale deres løn.

Der kommer altså et ark pr. person, og jeg skal bruge følgende:

Navn

Uge nr

Beløb


Jeg har lavet en skabelon (som alle SKAL benytte) og låst relevante celler osv, således at de 3 variable altid står i samme celle.


Jeg ved at man kan lave et ''masterark'' og så ligge alle de 100 ark i en mappe, og få masterarket til at hente data fra alle ark i mappen - Men har desværre ikke knækket koden endnu.


Nogle der har en ide? :)


Tak!

26-01-2017 19:22 #2| 0

Macro'er kunne være vejen frem


først henter du alle fill navnebe fra folder noget ala:


http://stackoverflow.com/questions/10380312/loop-through-files-in-a-folder-using-vba


dernæst bruger du fillnavne til at hente dataen og skrive til mastersheet


her er sikkert nogle gode ideer.


https://officetricks.com/different-methods-to-import-data-from-external-excel-file/

26-01-2017 19:50 #3| 0

Det er ret nemt at lave med makroer hvis alle navnene på de 100 ark hedder noget ala "lønark1", "lønark2","lønark3"... "lønark4".


Så er det bare at åbne dem med en loop formel.

26-01-2017 20:29 #4| 1

Jeg er ikke sikker på, hvilke versioner af Excel, det fungerer i, men du bør springe makroerne over og i stedet lege lidt med queries, der er blevet væsentligt forbedret. Det er nærmest skræddersyet til den opgave, du gerne vil have løst, og når det først spiller, kan du opdatere dine data ret nemt.


Step-by-step:

http://www.poweredsolutions.co/2014/11/21/combining-data-from-multiple-excel-workbooks-with-power-querythe-easycompletepower-bi-ready-way-2/

26-01-2017 21:59 #5| 4

Power Query ser interessant ud, når det virker. Det nemmeste er dog uden tvivl via en makro hvis det alligevel kun er en gang om måneden, du vil hente dataene (forestiller mig, at dataene er i en filstruktur, der f.eks. hedder /år/måned). Det vil tage mindre end en halv time at lave en makro, der kan loope alle Excel-filer igennem fra en mappe og så placere data i et ark. Om det så skal være i et andet regneark end, hvor du regner videre med Master Arket, kan man selv bestemme. Tidsmæssigt vil det nok tage 3-5 sekunder pr. fil pga. Excel skal åbne filen. Hvis jeres virksomhed har råd til at give et bidrag til en godgørende organisation kunne jeg måske endda finde på at lave det for dig.

26-01-2017 22:36 #6| 2

Makroer er også interessante, når de virker. Har man noget erfaring med VBA, er det bestemt en farbar vej, men for brugere uden kompetencer udi den disciplin, mener jeg, at Power Queries er et bedre værktøj. https://www.youtube.com/watch?v=a7E29H5ZUmE - følger man videoen her til punkt og prikke, vil jeg heller ikke mene, at det bør tage mere end 30 minutter at lave et fornuftigt setup.



28-01-2017 15:52 #7| 1

Power Query virkede perfekt!

Mange tak mambo_err :) :)

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar