Erfaringer aflyst flyrejse

#1| 0

Har endnu engang brug for lidt PNVA assistance :-)

 

Vi har bestilt 2 flybilletter til Bali. Biletterne er bestilt via Travelis.dk (fundet via momondo) og Emirates står for flyvningerne.


Har nu modtaget en mail fra Emirates der oplyser, at ud-turen er aflyst. I mailen oplyser Emirates, at hvis billetten er booked via en agent skal man kontakte agenten.

 

Jeg har netop talt med Travelis og de oplyser, at det vil koste 1.200 kr at annullere rejsen og dermed få pengene retur. Alternativt kan jeg ombooke men det koster også et gebyr.

Virker ikke rimeligt, at det er flyselskabet der aflyser, men jeg kommer til at afholde udgiften ved enten annullering eller ombooking.

 

Har haft en samtale med en meget hjælpsom medarbejder fra flypenge.dk som oplyser, at de har mange henvendelser om denne situation og hun kender eksempler på folk der flere gange har måttet ombooke pga. Corona og hver gang blevet afkrævet et gebyr fra agenten, så det til sidst endte med at blive meget dyre flybilletter. I følge flypenge.dk medarbejderen skulle det ikke være lovligt at opkræve disse gebyr når det er flyselskabet der aflyser, men Travelis.dk insisterer på at det vil koste penge uanset hvilken option jeg vil vælge.

 

What to do?

12-08-2021 13:05 #2| 0

Flyselskaber er nogle kæmpe tards for tiden.

 

Jeg havde e.g. booket 4 billetter iom-london-cph-london-iom. Alle samme selskab men forskellige billetter. Selskabet aflyser de 3 afgange, men flyver den fjerde. Jeg har fået de 3 refundederet, men ikke den 4.

 

Hvis du ikke har turen på samme billet, så er du ifølge reglerne fucked imo. Om reglerne så er rimelige er en helt anden sag.

 

Min 4. billet var ikke ret dyr, så gad ikke bøvlet, men forestiller mig en flyver til Bali er slåskampen værd. Jeg ville nok bare pudse flypenge.dk eller lignende på dem. Der er latterlige ventetider er min erfaring, så istedet for at gå og spekulere på det, så er det sgu rart at outsource. Har en sag  kørende med BA også, og det tager en evighed.

 

Næste gang, så undlad en 3. part og køb direkte hos flyselskabet. Gør en allerede kompliceret sag værre.

12-08-2021 13:08 #3| 1

Hvis du havde booket direkte via Emirates eller andet godt flyselskab som Qatar så vil de ombooke det gratis for dig, og specialt her i Covid tiden. Problemet er du har booket med en anden part, og nu er du også underlagt deres regler samt Emirates. Man spare som regel ikke meget ved at booke ved en anden part en direkte med flyselskabet, men man skaber som regel en masse problemer for sig selv, hvis det går galt med ens booking.

 

Held og lykke med det, træls situation, du må dykke i deres terms som du har godkendt og se hvad der står der i.

12-08-2021 13:18 #4| 0

Er den aflyst pga. corona? Jeg har ikke prøvet kun at få den ene aflyst, men jeg endte med (som beskrevet i en anden tråd) at gøre indsigelse hos NETs og fik pludselig hurtigt mine penge tilbage fra flybillet.dk

 

Jeg har også købt noget gennem 3. part for sidste gang, det er ikke de sparede peanuts værd (selvom det også er en del nemmere ved kombinerede rejser med forskellige selskaber).

 

Er der mulighed for at afvente at returen også aflyses? VIL I gerne afsted eller vil I helst undgå det nu?

12-08-2021 13:57 #5| 0

Nederen. Bali er ellers super fed.
Vi skulle have været i Thailand sidste sommer og havde billetter med Thaiairways. Det har tager os et år at få pengene tilbage, og det var først da vi oprettede en sag ved Trafikstyrelsen som førte sag mod dem vi fik pengene. Vores billetter var dog købt direkte hos Thai, så ved ikke helt om det gør en forskel i forhold til om Trafikstyrelsen vil gå ind i det.

12-08-2021 14:26 #6| 1

Enig med de andre - din fejl er at du har booket ved 3. Part.
De lever af at svanse folk da deres profitmargin på billetterne er forsvindende lille.

12-08-2021 15:56 #7| 0
moktar skrev:


 Er der mulighed for at afvente at returen også aflyses? VIL I gerne afsted eller vil I helst undgå det nu?

 

Pt. kommer de ikke til Bali, da der stadig er lukket ned for turister.

 

12-08-2021 16:22 #8| 3

Der har været virkelig mange lignende tråde her på PN gennem årende og alle må efterhånden have fanget at man ikke skal bruge de 3. parts billetsider.
De har deres egne regler og lever vel ret beset af de scenarier hvor det ikke kører glat.
Brug momondo og lignende til at finde de praktiske afgange og køb billetten direkte hos flyselskabet.


12-08-2021 16:27 #9| 0
Klinsmann skrev:

Nederen. Bali er ellers super fed.
Vi skulle have været i Thailand sidste sommer og havde billetter med Thaiairways. Det har tager os et år at få pengene tilbage, og det var først da vi oprettede en sag ved Trafikstyrelsen som førte sag mod dem vi fik pengene. Vores billetter var dog købt direkte hos Thai, så ved ikke helt om det gør en forskel i forhold til om Trafikstyrelsen vil gå ind i det.

 Jeg troede at de store selskaber godt kunne finde ud af at tilbagebetale. Det kunne Norwegian i hvert tilfælde (dengang de havde penge!)

 

dankersoe skrev:

Enig med de andre - din fejl er at du har booket ved 3. Part.
De lever af at svanse folk da deres profitmargin på billetterne er forsvindende lille.

 Yes, de skylder mig fortsat 4 x 60kr tror jeg:)

 

lilleclown skrev:

 

Pt. kommer de ikke til Bali, da der stadig er lukket ned for turister.

 

 Ahhh, så er det vel blot at afvente, at returafgangen også aflyses?

 

Aurvandil skrev:

Der har været virkelig mange lignende tråde her på PN gennem årende og alle må efterhånden have fanget at man ikke skal bruge de 3. parts billetsider.
De har deres egne regler og lever vel ret beset af de scenarier hvor det ikke kører glat.
Brug momondo og lignende til at finde de praktiske afgange og køb billetten direkte hos flyselskabet.

 

 Vildt irriterende, at man kan slippe afsted med den slags fup-firmaer, når nu der er regler for den mindste 5-krone på mange andre områder.

 

12-08-2021 17:15 #10| 2
skod skrev:

Flyselskaber er nogle kæmpe tards for tiden.

 

Jeg havde e.g. booket 4 billetter iom-london-cph-london-iom. Alle samme selskab men forskellige billetter. Selskabet aflyser de 3 afgange, men flyver den fjerde. Jeg har fået de 3 refundederet, men ikke den 4.

 

Hvis du ikke har turen på samme billet, så er du ifølge reglerne fucked imo. Om reglerne så er rimelige er en helt anden sag.

 

Min 4. billet var ikke ret dyr, så gad ikke bøvlet, men forestiller mig en flyver til Bali er slåskampen værd. Jeg ville nok bare pudse flypenge.dk eller lignende på dem. Der er latterlige ventetider er min erfaring, så istedet for at gå og spekulere på det, så er det sgu rart at outsource. Har en sag  kørende med BA også, og det tager en evighed.

 

Næste gang, så undlad en 3. part og køb direkte hos flyselskabet. Gør en allerede kompliceret sag værre.

Sorry. Men flyselskaberne kan jo ikke tage højde for dine forskellige legs, når det ikke er samme billet. Hvis den sidste strækning bliver fløjet er den billet jo stadig gyldig. 

Til OP: medmindre du køber en af de mange COVID-19 forsikringer som mange udbyder, så er man oftest selv ansvarlig for evt. gebyrer ved ændringer. Ift refundering, så skal Emirates først tilbagebetale agenten, før agenten kan refundere til dig medmindre du har købt en pakkerejse, og flyselskaberne holder på pengene så længe som overhovedet muligt, især hos agenter der er more or less ubetydelige for dem.

Jeg arbejder selv hos et relativt stort rejsebureau, og tro mig, det er en kamp at få pengene fra flyselskaberne.

Til info, så undercutter mange online agenter priserne, så de rent faktisk taber penge på den enkelte billet men mod at skaffe større volumen og dermed få et end of year kickback fra flyselskabet, så man dermed tjener (marginalt) i sidste ende.


Jeg håber du har booket for længe siden, for Indonesien som destination har set sløjt ud længe, og kommer nok også til det et pænt stykke ud i fremtiden. Skulle jeg selv ombooke, ville jeg ikke satse på engang før næste sommer (og ja, Bali er fantastisk i vores sommer - den skiller omkring Malaysia og ned ift sæson)

 

12-08-2021 17:22 #11| 0

Har du ikke rejseforsikring?

12-08-2021 18:52 #12| 0
dankjar skrev:

Har endnu engang brug for lidt PNVA assistance :-)

 

Vi har bestilt 2 flybilletter til Bali. Biletterne er bestilt via Travelis.dk (fundet via momondo) og Emirates står for flyvningerne.

 

Har nu modtaget en mail fra Emirates der oplyser, at ud-turen er aflyst. I mailen oplyser Emirates, at hvis billetten er booked via en agent skal man kontakte agenten.

 

Jeg har netop talt med Travelis og de oplyser, at det vil koste 1.200 kr at annullere rejsen og dermed få pengene retur. Alternativt kan jeg ombooke men det koster også et gebyr.

Virker ikke rimeligt, at det er flyselskabet der aflyser, men jeg kommer til at afholde udgiften ved enten annullering eller ombooking.

 

Har haft en samtale med en meget hjælpsom medarbejder fra flypenge.dk som oplyser, at de har mange henvendelser om denne situation og hun kender eksempler på folk der flere gange har måttet ombooke pga. Corona og hver gang blevet afkrævet et gebyr fra agenten, så det til sidst endte med at blive meget dyre flybilletter. I følge flypenge.dk medarbejderen skulle det ikke være lovligt at opkræve disse gebyr når det er flyselskabet der aflyser, men Travelis.dk insisterer på at det vil koste penge uanset hvilken option jeg vil vælge.

 

What to do?

 

 Jeg er sikker på du har ret til en fuld refundering da de jo er booket sammen og samme selskab.

 

Travelis skal bare punge ud eller jeg ville fortælle dem jeg laver en indsigelse i banken.

 

12-08-2021 22:39 #13| 0
mckellberg skrev:

Sorry. Men flyselskaberne kan jo ikke tage højde for dine forskellige legs, når det ikke er samme billet. Hvis den sidste strækning bliver fløjet er den billet jo stadig gyldig. 

Til OP: medmindre du køber en af de mange COVID-19 forsikringer som mange udbyder, så er man oftest selv ansvarlig for evt. gebyrer ved ændringer. Ift refundering, så skal Emirates først tilbagebetale agenten, før agenten kan refundere til dig medmindre du har købt en pakkerejse, og flyselskaberne holder på pengene så længe som overhovedet muligt, især hos agenter der er more or less ubetydelige for dem.

Jeg arbejder selv hos et relativt stort rejsebureau, og tro mig, det er en kamp at få pengene fra flyselskaberne.

Til info, så undercutter mange online agenter priserne, så de rent faktisk taber penge på den enkelte billet men mod at skaffe større volumen og dermed få et end of year kickback fra flyselskabet, så man dermed tjener (marginalt) i sidste ende.


Jeg håber du har booket for længe siden, for Indonesien som destination har set sløjt ud længe, og kommer nok også til det et pænt stykke ud i fremtiden. Skulle jeg selv ombooke, ville jeg ikke satse på engang før næste sommer (og ja, Bali er fantastisk i vores sommer - den skiller omkring Malaysia og ned ift sæson)

 

 Når det drejer sig om samme selskab, og selskabet ikke tillader køb på samme billet, og samtidig ikke giver nogen begrundelse for aflysningerne, så er det i min verden decideret tyveri. Det er klart at flyselskaberne vælger ikke at flyve fordi flyene ikke sælger billetter nok.

 

Det er jo falsk markedsføring når jeg køber min ene billet med den forventning at de 3 andre afgange også eksisterer.

 

15-08-2021 13:33 #14| 0
OP

Først vil jeg beklage, at jeg efter oprettelse af tråden ikke har være på PN i et par dage - dårlig stil, men der var lige en krise i familien som tog min fulde opmærksomhed :-(

 

skod skrev:

Flyselskaber er nogle kæmpe tards for tiden.

 

Jeg havde e.g. booket 4 billetter iom-london-cph-london-iom. Alle samme selskab men forskellige billetter. Selskabet aflyser de 3 afgange, men flyver den fjerde. Jeg har fået de 3 refundederet, men ikke den 4.

 

Hvis du ikke har turen på samme billet, så er du ifølge reglerne fucked imo. Om reglerne så er rimelige er en helt anden sag.

 

Min 4. billet var ikke ret dyr, så gad ikke bøvlet, men forestiller mig en flyver til Bali er slåskampen værd. Jeg ville nok bare pudse flypenge.dk eller lignende på dem. Der er latterlige ventetider er min erfaring, så istedet for at gå og spekulere på det, så er det sgu rart at outsource. Har en sag  kørende med BA også, og det tager en evighed.

 

Næste gang, så undlad en 3. part og køb direkte hos flyselskabet. Gør en allerede kompliceret sag værre.

 

Vi har købe hele fly-rejsen på en billet, så vores situation er ikke helt den samme som din, hvor du har uafhængige bestillinger.

 

Vi har på ud og hjemturen en mellemlanding i Dubai, men alle flyvninger foretages af Emirates. Da det er samme selskab der står for hele turen burde vi naturligvis i dette tilfælde have booked direkte hos Emirates. Jeg vil dog stadig fremover bruge momondo til at finde kombinationsrjser, da man ved mange flyvninger ofte kan få dem væsentligt billigere ved at kombinere flyselskaber, men bestille flyvningerne samlet hos en agent. Det bliver dog aldrig igen hos Travelis.dk

 

 

Osito skrev:

Hvis du havde booket direkte via Emirates eller andet godt flyselskab som Qatar så vil de ombooke det gratis for dig, og specialt her i Covid tiden. Problemet er du har booket med en anden part, og nu er du også underlagt deres regler samt Emirates. Man spare som regel ikke meget ved at booke ved en anden part en direkte med flyselskabet, men man skaber som regel en masse problemer for sig selv, hvis det går galt med ens booking.

 

Held og lykke med det, træls situation, du må dykke i deres terms som du har godkendt og se hvad der står der i.

 

Som det fremgår af ovenstående svar burde jeg naturligvis i denne situation have booked direkte hos flyselskabet.

 

 

moktar skrev:

Er den aflyst pga. corona? Jeg har ikke prøvet kun at få den ene aflyst, men jeg endte med (som beskrevet i en anden tråd) at gøre indsigelse hos NETs og fik pludselig hurtigt mine penge tilbage fra flybillet.dk

 

Jeg har også købt noget gennem 3. part for sidste gang, det er ikke de sparede peanuts værd (selvom det også er en del nemmere ved kombinerede rejser med forskellige selskaber).

 

Er der mulighed for at afvente at returen også aflyses? VIL I gerne afsted eller vil I helst undgå det nu?

 

Jeg ved ikke hvorfor det kun er ud-turen der er aflyst.

Der er ikke meget vundet ved at afvente af retur-turen også bliver aflyst, da Travelis tager de samme gebyrer for returnering af pengene.

Dybest set vil vi bare aflyse hele turen, da man aktuelt ikke kan komme til Bali på et turist-visa pga. Corona.

 

15-08-2021 13:45 #15| 0
OP
Klinsmann skrev:

Nederen. Bali er ellers super fed.
Vi skulle have været i Thailand sidste sommer og havde billetter med Thaiairways. Det har tager os et år at få pengene tilbage, og det var først da vi oprettede en sag ved Trafikstyrelsen som førte sag mod dem vi fik pengene. Vores billetter var dog købt direkte hos Thai, så ved ikke helt om det gør en forskel i forhold til om Trafikstyrelsen vil gå ind i det.

 

Det var overraskende - har ellers det indtryk at Thaiairways er et absolut top-klasse flyselskab.

 

dankersoe skrev:

Enig med de andre - din fejl er at du har booket ved 3. Part.
De lever af at svanse folk da deres profitmargin på billetterne er forsvindende lille.

 

Enig i at jeg i denne situation burde have booked direkte hos flyselskabet.

 

lilleclown skrev:

 

Pt. kommer de ikke til Bali, da der stadig er lukket ned for turister.

 

 

Det har vi også efterfølgende kunne konstatere. Grundet Corona kan man hos Emirates annullere eller ombooke sine flyvninger indenfor 36 måneder uden omkostninger, men hvis man har købe via en agent skal det foregå via agenten og her synes Travelis åbenbart at de er berettiget til et pænt gebyr for håndtering af en situation som kunden ikke er herre over.  

 

Aurvandil skrev:

Der har været virkelig mange lignende tråde her på PN gennem årende og alle må efterhånden have fanget at man ikke skal bruge de 3. parts billetsider.
De har deres egne regler og lever vel ret beset af de scenarier hvor det ikke kører glat.
Brug momondo og lignende til at finde de praktiske afgange og køb billetten direkte hos flyselskabet.

 

 

Vi har rejst utroligt meget hvor der typisk er fundet biletter via momondo og faktisk første gang vi har fået problemer. Denne oplevelse vil naturligvis gøre at jeg vil undersøge at booke direkte hos flyselskaberne. Dog vil det ofte være sådan, at de gode priser opnås ved at kombinere 2 flyselskaber og hvis man booker direkte hos 2 selskaber, så er man på skideren hvis det ene selskab aflyser eller rykker flyvningen, da dette jo ikke vedrører det andet selskab. ER flyvningerne bestilt samlet hos en agent så er det som jeg har forstået det agentens ansvar at ombooke så man stadig har 2 flyvninger der passer sammen. Her vælger Travelis dog at tage en gebyr for denne service. 

15-08-2021 13:50 #16| 0
dankjar skrev:

 

Det var overraskende - har ellers det indtryk at Thaiairways er et absolut top-klasse flyselskab.

 

 

Enig i at jeg i denne situation burde have booked direkte hos flyselskabet.

 

 

Det har vi også efterfølgende kunne konstatere. Grundet Corona kan man hos Emirates annullere eller ombooke sine flyvninger indenfor 36 måneder uden omkostninger, men hvis man har købe via en agent skal det foregå via agenten og her synes Travelis åbenbart at de er berettiget til et pænt gebyr for håndtering af en situation som kunden ikke er herre over.  

 

 

Vi har rejst utroligt meget hvor der typisk er fundet biletter via momondo og faktisk første gang vi har fået problemer. Denne oplevelse vil naturligvis gøre at jeg vil undersøge at booke direkte hos flyselskaberne. Dog vil det ofte være sådan, at de gode priser opnås ved at kombinere 2 flyselskaber og hvis man booker direkte hos 2 selskaber, så er man på skideren hvis det ene selskab aflyser eller rykker flyvningen, da dette jo ikke vedrører det andet selskab. ER flyvningerne bestilt samlet hos en agent så er det som jeg har forstået det agentens ansvar at ombooke så man stadig har 2 flyvninger der passer sammen. Her vælger Travelis dog at tage en gebyr for denne service. 

 

 

flybillet.dk tror også de må tage et gebyr, 60kr eller deromkring. Jeg ville skrive til travelis, at jeg gerne vil bede dem returnere det fulde beløb. Evt. også bede Emirates bekræfte, at de har overført til Travelis. Når de så ikke svarer/overfører inden for en rimelig frist ville jeg rykke dem en enkelt gang med en kort frist, og derefter gå direkte til indsigelse hos NETs.
15-08-2021 13:56 #17| 0
OP
mckellberg skrev:

Sorry. Men flyselskaberne kan jo ikke tage højde for dine forskellige legs, når det ikke er samme billet. Hvis den sidste strækning bliver fløjet er den billet jo stadig gyldig. 

Til OP: medmindre du køber en af de mange COVID-19 forsikringer som mange udbyder, så er man oftest selv ansvarlig for evt. gebyrer ved ændringer. Ift refundering, så skal Emirates først tilbagebetale agenten, før agenten kan refundere til dig medmindre du har købt en pakkerejse, og flyselskaberne holder på pengene så længe som overhovedet muligt, især hos agenter der er more or less ubetydelige for dem.

Jeg arbejder selv hos et relativt stort rejsebureau, og tro mig, det er en kamp at få pengene fra flyselskaberne.

Til info, så undercutter mange online agenter priserne, så de rent faktisk taber penge på den enkelte billet men mod at skaffe større volumen og dermed få et end of year kickback fra flyselskabet, så man dermed tjener (marginalt) i sidste ende.


Jeg håber du har booket for længe siden, for Indonesien som destination har set sløjt ud længe, og kommer nok også til det et pænt stykke ud i fremtiden. Skulle jeg selv ombooke, ville jeg ikke satse på engang før næste sommer (og ja, Bali er fantastisk i vores sommer - den skiller omkring Malaysia og ned ift sæson)

 

 

Tak for lidt indsigt i hvordan agent-verdenen fungerer :-)

Vi har ikke købt en Covid-19 forsikring og ved jo heller ikke hvorfor ud-turen er aflyst af Emirates. Jeg benytter blot deres aflysning af ud-rejsen til at aflyse hele turen, hvilket jeg uden problemer kan gøre i henhold til Emirates, men agenten synes de skal have 1.200 kr for at sende pengene videre til mig.

 

 

SanderM skrev:

Har du ikke rejseforsikring?

 

Vi har en rejseforsikring, men tvivler på at den dækker denne situation, da jeg jo bare har det problem, at en agent vil have 1200 kr for at returnere mine penge, som agenten selv uden gebyr burde modtage 100% fra Emirates. Tror ikke rejseforsikringen dækker at en agent tager et efter min mening ulovligt gebyr.

 

15-08-2021 14:01 #18| 0
OP
pantherdk skrev:

 

 Jeg er sikker på du har ret til en fuld refundering da de jo er booket sammen og samme selskab.

 

Travelis skal bare punge ud eller jeg ville fortælle dem jeg laver en indsigelse i banken.

 

 

moktar skrev:

 

 

flybillet.dk tror også de må tage et gebyr, 60kr eller deromkring. Jeg ville skrive til travelis, at jeg gerne vil bede dem returnere det fulde beløb. Evt. også bede Emirates bekræfte, at de har overført til Travelis. Når de så ikke svarer/overfører inden for en rimelig frist ville jeg rykke dem en enkelt gang med en kort frist, og derefter gå direkte til indsigelse hos NETs.

 
Jeg har skrevet til dem at deres gebyr ikke er lovligt og derfor anmoder om at få min samlede indbetaling refunderet. Hvis de nægter dette vil jeg kontakte Banken og bede dem tilbageføre pengene - har aldrig prøvet dette, men får normalt en god service hos Nordea.

15-08-2021 22:29 #19| 0
OP

Til info er jeg lige faldet over nedenstående på forbrug.dk som kunne være interessant for andre der måtte komme i samme situation

https://www.forbrug.dk/raad-og-rettigheder/coronavirus/coronavirus/


Hvis flyselskabet har aflyst dit fly, er udgangspunktet, at du kan vælge mellem at blive ombooket eller få pengene tilbage.


Du har ret til at få det fulde beløb for flybilletten tilbage. Det gælder også, hvis du har købt billetten hos en billetformidler i stedet for direkte hos flyselskabet. Hvis billetformidleren vil opkræve et gebyr for at refundere, anbefaler vi, at du forsøger at kontakte flyselskabet, som i sidste ende har ansvar for, at du får pengene tilbage.


 

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar