Er elbiler virkelig fremtiden?

#1| 1

Ja, de bliver jo unægteligt hypet til at være fremtiden og det kan jo næsten kun gå for langsomt før vi alle skal have en, men er de nu virkelig også fremtiden?

Jeg har læst lidt op på emnet, men er langt fra ekspert og der er jo delte vande, hvor den ene lejer råber op om, at de er så miljøvenlige og meget bedre all around etc. Hvorimod vi i den modsatte grøft har argumentet om, at produktionen sviner og langt fra er miljøvenlig og så "grøn" som det bliver gjort til. 

Men hvis vi kigger lidt bort fra det, og tager det fra et praktisk synspunkt, så er vi efter min mening langt fra at have en realistisk approach til det. 

Fordelene ved en elbil er jo for det første er der instant power og man får jo Ferrari og Lamborghini performance til en tiendedel af prisen! Samtidigt sviner den ikke som diesel og benzin biler. Men den helt store ulempe for mig er simpelthen lade tiden og rækkevidden, jeg tror vi skal ned på en ladetid på 5-10 min før vi for alvor ser et boom, og så skal rækkevidden også forbedres væsentligt. Personligt hader jeg at tanke, men heldigvis tager det ikke mere end et par minutter, så det overlever jeg nu nok, men at skulle forholde sig til ladestanderes placering, rækkevide, ladetid etc. Det sku for bøvlet!

Tesla har et enormt netværk af ladestandere og udvikler hele tiden på teknologien, og forkorter ladetiden, det alt sammen fint, men der skal jo gerne nogle flere spillere på banen. Hvor er de store tyske bil mærker? Man hører jo hele tiden de poster flere og flere millarder ind i teknologien, men hvordan fanden kan de halte så meget efter Tesla, forstår simpelthen ikke hvordan de har kunne sove så meget i timen!

Hvad mener i, og hvilken tidshorisont er vi ude i før vi for alvor ser et skifte over til elbiler?

28-03-2019 16:16 #2| 14
MESTERBLOGGER

Jeg vil mene inden for 5 år. Men jeg er nok også lidt farvet da jeg arbejder på Gigafactory og mødes med Elon af og til.

28-03-2019 16:18 #3| 0

Disclaimer: Jeg er kæmpe fan af omstillingen  væk fra ICE og kører selv en ellert. Er desuden kæmpe Elon Musk fan.

 

Jeg tror på at elbiler er fremtiden. 

Stort set alle bilmærker har elbiler linet op ligesom der også er kæmpe politisk opbakning omkring omstillingen. 

 

Ang ladetider så synes jeg det begynder at ligne noget, Tesla har netop startet udrulningen af den nye version 3 supercharger der lader med 350kW!

Det vil sige ca 1500-1800 km pr time hvis din bil ellers kan modtage så hurtigt. 

 

Min bil kører Ca 350km ved Ca 120 km/t og noget længere ved landevejskørsel, det er ikke mange dage jeg skal bruge længere range. 

Derfor tror jeg dog stadig at det er rangen der bliver den største flaskehals for de fleste. 

 

 

Redigeret af dankersoe d. 28-03-2019 16:18
28-03-2019 16:20 #4| 0
morfarnissen skrev:

Jeg vil mene inden for 5 år. Men jeg er nok også lidt farvet da jeg arbejder på Gigafactory og mødes med Elon af og til.

 

 Giver du en rundtur hvis jeg kigger forbi? 

Har overvejet at tage turen til Gigafactory

28-03-2019 16:23 #5| 4
MESTERBLOGGER
dankersoe skrev:

 

 Giver du en rundtur hvis jeg kigger forbi? 

Har overvejet at tage turen til Gigafactory

 

 Du siger bare til! Skriv en PM hvis du kommer forbi. Jeg kan dog kun vise dig Panasonic delen men jeg kan få dig signet op til Teslas offentlige tour.

Redigeret af morfarnissen d. 28-03-2019 17:11
28-03-2019 16:39 #6| 0

https://economictimes.indiatimes.com/news/international/world-news/why-electric-cars-may-not-reduce-pollution/articleshow/66602360.cms

 

Det forurener stadig en del at producere en elbil, og elbiler kører stadig på strøm, der måske er produceret via forurenende kilder. Så det er måske ikke lige nu, at elbiler overhaler alm. biler.

28-03-2019 18:16 #7| 0

At man fjerner den lokale forurening, men i stedet øger den et andet sted, gør at jeg er lidt skeptisk. Umiddelbart virker det bare så dobbeltmoralsk.

 

Nu arbejder jeg selv i bilbranchen, og kan sagtens se muligheder i elbiler, og er overhovedet ikke “bange” for dem. Det skal nok blive godt i fremtiden.

 

Problemet er bare infrastrukturen. Den er sleeeet ikke gearet til alle de ladere. Vi kan på min arbejdsplads i en større dansk by ikke få lov til at sætte flere ladere op, da el-nettet simpelthen ikke vil kunne klare det. Det bliver ikke nemt når alle skal køre elbiler!

28-03-2019 18:20 #8| 0

Min bror spurgte mig forleden om dette:

"Hvis du bruger 1.000 kr. pr måned på benzin, hvor meget tror du så, det koster at oplade en elbil ved samme km?"

Øhh langt under 100 kr. var mit svar.

Han fortalte, at en bekendt havde fortalt ham, at det kostede 500 kr.

Det lyder ret voldsomt synes jeg, at man kun sparer 50% på el i stedet for benzin. 

Jeg er med på, at mange vil have mulighed for at bruge gratis opladning på arbejde, studie mv, men regningen er der jo alligevel.

 

En anden udfordring bliver at få en masse ladestationer i boligkvartererne på bekostning af parkeringspladser.

28-03-2019 18:25 #9| 0
kaj666 skrev:

Min bror spurgte mig forleden om dette:

"Hvis du bruger 1.000 kr. pr måned på benzin, hvor meget tror du så, det koster at oplade en elbil ved samme km?"

Øhh langt under 100 kr. var mit svar.

Han fortalte, at en bekendt havde fortalt ham, at det kostede 500 kr.

Det lyder ret voldsomt synes jeg, at man kun sparer 50% på el i stedet for benzin. 

Jeg er med på, at mange vil have mulighed for at bruge gratis opladning på arbejde, studie mv, men regningen er der jo alligevel.

 

En anden udfordring bliver at få en masse ladestationer i boligkvartererne på bekostning af parkeringspladser.

 

 Nu har Danmark faktuelt også den dyreste el i hele verden! cirka 3 gange så dyr som i USA og 15 gange dyrere end i Burma og Egypten

https://www.globalpetrolprices.com/electricity_prices/

28-03-2019 20:08 #10| 1
kaj666 skrev:

Min bror spurgte mig forleden om dette:

"Hvis du bruger 1.000 kr. pr måned på benzin, hvor meget tror du så, det koster at oplade en elbil ved samme km?"

Øhh langt under 100 kr. var mit svar.

Han fortalte, at en bekendt havde fortalt ham, at det kostede 500 kr.

Det lyder ret voldsomt synes jeg, at man kun sparer 50% på el i stedet for benzin. 

Jeg er med på, at mange vil have mulighed for at bruge gratis opladning på arbejde, studie mv, men regningen er der jo alligevel.

 

En anden udfordring bliver at få en masse ladestationer i boligkvartererne på bekostning af parkeringspladser.

 

Jeg kørte de første 2 år kun på el som jeg "tankede" på Teslas superchargere, de koster gratis.

Har dog nu købt e-on's All Inclusive løsning hvor jeg har fået sat en lader op i garagen og derudover kan lade på alle e-on's ladestandere, det koster kr 679/md.

Som bonus er en ladestander jo også en parkeringsplads, hvilket især er nyttigt i hovedstaden.

 

Deadboy skrev:

At man fjerner den lokale forurening, men i stedet øger den et andet sted, gør at jeg er lidt skeptisk. Umiddelbart virker det bare så dobbeltmoralsk.

 

Nu arbejder jeg selv i bilbranchen, og kan sagtens se muligheder i elbiler, og er overhovedet ikke “bange” for dem. Det skal nok blive godt i fremtiden.

 

 Elbiler vs ICE-biler:
The Union of Concerned Scientists har produceret et studie (det tog dem 2 år) som endte med at konkludere at elbiler, når man så på hele produktions kæden og bilernes levetid, producerede under halvdelen af emissioner end traditonelle ICE biler. 42% var det nøjagtige tal når man gik ud fra at elbilen operede i et område hvor elektriciteten stammede fra kul.

Jeg ved godt at der er masser af falske undersøgelser derude som laver lobbyarbejde for diverse interesseorganisationer. Find mig en uvildig saglig undersøgelse der beviser at elbiler forurener lige så meget som ICE-biler og jeg vil være lydhør.


 

 

28-03-2019 20:11 #11| 1
Newtood skrev:

 

 Nu har Danmark faktuelt også den dyreste el i hele verden! cirka 3 gange så dyr som i USA og 15 gange dyrere end i Burma og Egypten

https://www.globalpetrolprices.com/electricity_prices/

 

 Med mindre du er en virksomhed så har vi en utrolig lav el pris :) 

28-03-2019 20:13 #12| 0

I 2039 viser analyser at salget af elbiler overstiger de andre. Det er blandt andre KPMG der har lavet en analyse.

 

Og så bruger de store bilfabrikanter 100vis af milliarder af dollar i RD på elbiler.

 

Så jeg er som sådan ikke i tvivl - til gengæld er jeg spændt på selvkørende biler.

 

28-03-2019 20:24 #13| 0

Om elbiler er fremtiden, ved jeg ikke, da der kan komme en anden teknologi og disrupte el.

Men benzinbiler er helt sikkert ikke fremtiden!

 

Jeg er tilgengæld, vildt optaget af selvkørende biler, som jeg tror kommer til at ændre markant på hvordan vi lever.

28-03-2019 20:32 #14| 0

@dankersoe Du skrev: "Jeg kørte de første 2 år kun på el som jeg "tankede" på Teslas superchargere, de koster gratis.Har dog nu købt e-on's All Inclusive løsning hvor jeg har fået sat en lader op i garagen og derudover kan lade på alle e-on's ladestandere, det koster kr 679/md.Som bonus er en ladestander jo også en parkeringsplads, hvilket især er nyttigt i hovedstaden."

 

e-on's løsning du nævner går jeg ud fra kan benyttes til alle el-biler dvs ikke kun Tesla eller hvad?

Er de 679 kr den billigste løsning for en "hjemmelader"? Så bliver det i hvert fald ikke relevant for mig, før jeg enten skifter job eller bolig, idet jeg bruger 1 liter benzin dagligt, når jeg kører bil til og fra arbejde. Og om kort tid finder jeg jernhesten frem igen - så koster det gratis.

Redigeret af kaj666 d. 28-03-2019 20:33
28-03-2019 20:37 #15| 1
Moderator

Den dag jeg kan købe en elbil, der kan slæbe 1700kg på på krogen, er det da interessant 😎

 

Indtil da, slår de næppe an i hovedlandet 😂

28-03-2019 20:38 #16| 1
NanoQ skrev:

Den dag jeg kan købe en elbil, der kan slæbe 1700kg på på krogen, er det da interessant

 

 Tesla Model X

28-03-2019 20:45 #17| 0
Moderator
rune0714 skrev:

 

 Tesla Model X

 

 Den kommer deropad med påhængsvægt. Men den kører ikke langt, med vægten på krogen, og den er i en helt urealistisk prisklasse. 

 

Jeg ville rigtigt gerne el. Det er bare ikke realistisk nu. Men det kommer nok med tiden. Det er stadig en ny teknologi og udviklingen går stærkt.

28-03-2019 20:49 #18| 2

Kan da bidrage en smule. Jeg har en elbil og har haft den de sidste 2 år. Kørt ca 50k km. Jeg kommer aldrig tl at købe en benzin / diesel-bil igen.Det er dog besværligt med opladning og gad godt den kunne køre godt 500 km på en opladning frem for 350ish.. 

28-03-2019 20:52 #19| 0
kaj666 skrev:

@dankersoe Du skrev: "Jeg kørte de første 2 år kun på el som jeg "tankede" på Teslas superchargere, de koster gratis.Har dog nu købt e-on's All Inclusive løsning hvor jeg har fået sat en lader op i garagen og derudover kan lade på alle e-on's ladestandere, det koster kr 679/md.Som bonus er en ladestander jo også en parkeringsplads, hvilket især er nyttigt i hovedstaden."

 

e-on's løsning du nævner går jeg ud fra kan benyttes til alle el-biler dvs ikke kun Tesla eller hvad?

Er de 679 kr den billigste løsning for en "hjemmelader"? Så bliver det i hvert fald ikke relevant for mig, før jeg enten skifter job eller bolig, idet jeg bruger 1 liter benzin dagligt, når jeg kører bil til og fra arbejde. Og om kort tid finder jeg jernhesten frem igen - så koster det gratis.

 

 Alle elbiler kan bruge e-on's løsning

All inclusive løsningen giver selvfølgelig kun mening hvis man kører meget. Løsningen er iøvrigt kr 100 billigere hvis man har en bil med et mindre batteri, mener grænsen går ved 44kWh.
Du ville ikke have gavn af denne ordning med dit behov.
Med e-on får du din egen lader hjemme på adressen, laderen er egentligt bare en elmåler som måler dit forbrug på bilen. Dette forbrug får du så refunderet.
Jeg mener jeg får refunderet kr 2,20 pr kWh jeg lader på bilen, da jeg kun giver ca. kr 2 pr kWh tjener jeg faktisk på at lade derhjemme :-)
28-03-2019 22:13 #20| 0

Elpriserne bliver så vidt jeg har forstået markant dyrere fra 2020 på ladestandere.

https://ing.dk/artikel/stroem-elbiler-bliver-langt-dyrere-end-stroem-olieraffinaderier-224586

Med hensyn til Elbiler er det ved at være så langt at jeg er begyndt at overveje en.

 

Tror kompromisset bliver at kæresten får lov at beholde en diesel der kan trække et par heste og jeg så finder en "billig" elbil der kan kan køre mig til arbejde. 

På den måde har vi en højkomfort langturs bil der kan trække igennem og en bil der koster gratis i hverdagen når jeg tanker på arbejdet.

 

 

BMW og Mercedes har slået sig sammen om en elbils platform og VW koncernen er også meget langt med deres.

 

Med hensyn til ladestandere skal der nok blive udvidet markant jo flere elbiler der bliver solgt. der er i tyskland som bestemt ikke er et elbils land lige så mange ladestandere som der er traditionelle tankstationer. (ca 14.000)

 

 

 

For selvkørende biler er de fleste rigtig rigtig langt. Som man bedst ser fra Tesla så booster det udviklingen helt vildt jo mere data de får samlet. 

 

28-03-2019 22:19 #21| 0

Jeg tror mere på brint bilen, det samme som en elbil, bare 100 gange hurtige at tanke.

 

Eller måske en bil med atomkraft? 

https://videnskab.dk/kultur-samfund/kan-atomkraft-redde-verden


 

28-03-2019 22:26 #22| 0

Brint bilen giver ikke den vilde mening efter min mening udover som rangeextender til elbilen.

hav en normal elbil med batteri til 100-200km og så smid en lille brændstofcelle i og en tank med plads til 2-3kg brint.

 

Så kan man bruge normal el til dagligdagskørslen uden at tabe 70% energi på at omdanne til brint og tilbage til el.

 

på de lange ture kan man så køre brint og tanke de 2-3kg brint hver 300km på de 2minutter det tager.

 

 

Som det ser ud nu er brændstofceller alt for dyre til at kunne konkurrere

28-03-2019 22:53 #23| 0
Moderator
Allundberg skrev:

Brint bilen giver ikke den vilde mening efter min mening udover som rangeextender til elbilen.

hav en normal elbil med batteri til 100-200km og så smid en lille brændstofcelle i og en tank med plads til 2-3kg brint.

 

Så kan man bruge normal el til dagligdagskørslen uden at tabe 70% energi på at omdanne til brint og tilbage til el.

 

på de lange ture kan man så køre brint og tanke de 2-3kg brint hver 300km på de 2minutter det tager.

 

 

Som det ser ud nu er brændstofceller alt for dyre til at kunne konkurrere

 

 Det taler imod brint, at der er et set max på, hvor meget energi der kan hives ud af et kg. Der er i princippet ingen maxgrænse på, hvor meget energi der kan lagres i batterier. Det er blot et spørgsmål om teknologi.

 

 

28-03-2019 22:57 #24| 0

Vægten er helt sikkert ikke hvad der taler imod brint :) 

29-03-2019 13:25 #25| 0
Allundberg skrev:

Elpriserne bliver så vidt jeg har forstået markant dyrere fra 2020 på ladestandere.

https://ing.dk/artikel/stroem-elbiler-bliver-langt-dyrere-end-stroem-olieraffinaderier-224586

Med hensyn til Elbiler er det ved at være så langt at jeg er begyndt at overveje en.

 

Tror kompromisset bliver at kæresten får lov at beholde en diesel der kan trække et par heste og jeg så finder en "billig" elbil der kan kan køre mig til arbejde. 

På den måde har vi en højkomfort langturs bil der kan trække igennem og en bil der koster gratis i hverdagen når jeg tanker på arbejdet.

 

 

BMW og Mercedes har slået sig sammen om en elbils platform og VW koncernen er også meget langt med deres.

 

Med hensyn til ladestandere skal der nok blive udvidet markant jo flere elbiler der bliver solgt. der er i tyskland som bestemt ikke er et elbils land lige så mange ladestandere som der er traditionelle tankstationer. (ca 14.000)

 

 

 

For selvkørende biler er de fleste rigtig rigtig langt. Som man bedst ser fra Tesla så booster det udviklingen helt vildt jo mere data de får samlet. 

 

 

 Det er vel heller ikke nok de 14.000? Prøv at gange op hvor mange der kommer igennem på en dag for at tanke de forskellige steder. Kan man realistisk nå 2 opladninger af el pr stander pr dag? Og på en tank flere hundrede biler kan få tanket op.. 

29-03-2019 14:05 #26| 0
Nitrrrrrram skrev:

 

 Det er vel heller ikke nok de 14.000? Prøv at gange op hvor mange der kommer igennem på en dag for at tanke de forskellige steder. Kan man realistisk nå 2 opladninger af el pr stander pr dag? Og på en tank flere hundrede biler kan få tanket op.. 

 

 Det tager ca. 40 min. at tanke bilen op til 80% så jeg vil da mene at der snildt kan nåes mange flere end 2 opladninger pr. stander pr. dag.

29-03-2019 14:54 #27| 0
Newtood skrev:

 

 Det tager ca. 40 min. at tanke bilen op til 80% så jeg vil da mene at der snildt kan nåes mange flere end 2 opladninger pr. stander pr. dag.

 Det er med de gamle ladere, hastigheden bliver merkant skruet op i fremadrettet. 

29-03-2019 15:45 #28| 0
Newtood skrev:

 

 Det tager ca. 40 min. at tanke bilen op til 80% så jeg vil da mene at der snildt kan nåes mange flere end 2 opladninger pr. stander pr. dag.

 

 Ja, der kan man så bare se. Det er derfor man skal holde sig fra at kommentere på noget man ikke ved noget om. 

 

Troede at det tog 8 timer 🤔 

29-03-2019 15:55 #29| 0

Jeg husker da fra thailandsturene, at taxier har sådan en kæmpe “gas beholder” omme bag i bilen - er det de såkaldte “brint biler” ? I så fald har de vel kørt med det i 10 års tid, og herhjemme er det fremtiden ? 😂 

29-03-2019 16:29 #30| 0
joachimdk skrev:

Jeg husker da fra thailandsturene, at taxier har sådan en kæmpe “gas beholder” omme bag i bilen - er det de såkaldte “brint biler” ? I så fald har de vel kørt med det i 10 års tid, og herhjemme er det fremtiden ?




Jeg mener at det er gasbeholdere, de kører rundt med.
Redigeret af Sealand d. 29-03-2019 16:30
30-03-2019 11:54 #31| 0
Newtood skrev:

 

 Det tager ca. 40 min. at tanke bilen op til 80% så jeg vil da mene at der snildt kan nåes mange flere end 2 opladninger pr. stander pr. dag.

 

Nitrrrrrram skrev:

 

 Det er vel heller ikke nok de 14.000? Prøv at gange op hvor mange der kommer igennem på en dag for at tanke de forskellige steder. Kan man realistisk nå 2 opladninger af el pr stander pr dag? Og på en tank flere hundrede biler kan få tanket op.. 

 

 Ja som newtood siger er ladetiden noget kortere. Men du har ret i at der er for få. Rigtig mange byer med parkeringsproblemer bliver ladestanderne blokeret af enten bormale biler eller elbiler der ikke lader.

30-03-2019 11:57 #32| 1
joachimdk skrev:

Jeg husker da fra thailandsturene, at taxier har sådan en kæmpe “gas beholder” omme bag i bilen - er det de såkaldte “brint biler” ? I så fald har de vel kørt med det i 10 års tid, og herhjemme er det fremtiden ?

 

 Det er forskellige arter af gas til forbrændigsmotorer. 

Man kan for relativt få penge bygge sin normale bil om til at kunne køre på gas som i mange lande er betydeligt billigere.  Motoren skal dog sim jeg husker det først køres varm før man kan skifte over til gas. Så kan vidst kun betale sig hvis man har lidt længere til arbejde end 10min

30-03-2019 12:18 #33| 0
Allundberg skrev:

 

 Det er forskellige arter af gas til forbrændigsmotorer. 

Man kan for relativt få penge bygge sin normale bil om til at kunne køre på gas som i mange lande er betydeligt billigere.  Motoren skal dog sim jeg husker det først køres varm før man kan skifte over til gas. Så kan vidst kun betale sig hvis man har lidt længere til arbejde end 10min

 

 Man forsøgte i 80'erne at køre gas ind på markedet men det "fængede" ikke rigtigt og i dag er der næsten ikke flere tankstationer tilbage hvor man kan tanke gas.

Redigeret af dankjar d. 30-03-2019 12:18
30-03-2019 13:30 #34| 0

Jeg ved ikke om elbiler er fremtiden, men der skal da findes en holdbar måde at producere de ufattelige mængder el som det vil kræve, før det overhovedet er relevant. Men jeg ved, at jeg ikke forstår hvordan man kan være fan af en mand som Elon Musk.

30-03-2019 13:34 #35| 0

Det er det vel nok, men tror der går mere end bare 5 år, som andre er inde på.

 

Selv hvis jeg havde råd, så skulle jeg da ikke nyde noget af det, som det er lige nu. Selvom en Tesla nu er fed, så ville jeg foretrække noget benzin/diesel drevet.

30-03-2019 18:51 #36| 0

Ift opladningstid på batteriet - så blev de første superstandere sat op i DK i efteråret 18 - at bilernes batterier så ikke endnu kan oplades så hurtigt som standerne giver mulighed for er hvad det er. Men giv det 2-3 år, så er mit gæt at det er standarden at du kan oplade et batteri der kan køre minimum 400 km på en 10 minutters tid.

30-03-2019 22:17 #37| 4
Tsunemi skrev:

Jeg ved ikke om elbiler er fremtiden, men der skal da findes en holdbar måde at producere de ufattelige mængder el som det vil kræve, før det overhovedet er relevant. Men jeg ved, at jeg ikke forstår hvordan man kan være fan af en mand som Elon Musk.

 Jeg er fan af Elon Musk fordi:

  • Han er self made hele vejen fra en standard barndom i Sydafrika til nu at være i spidsen for flere banebrydende firmaer.
  • Han skabte Zip2, forgængeren til Tomtom og krak og helt banebrydende for sin tid.
  • Så startede han Paypal (dem har de fleste hørt om), som han solgte til Ebay og som var helt banebrydende for sin tid.
  • Med pengene startede han sit eget rumprogram, SpaceX. Hvorfor? Fordi han ville sikre den menneskelige race og gøre den til en multi-planetary race. Simpelthen for at have en redundancy i tilfælde af at det værste skulle ske. SpaceX er helt banebrydende for sin tid.
  • Han gik ind i Tesla fordi Verden ikke havde et valg - Vi skal have acceleret vores transision til vedvarende energi. Tesla har disruptet bilmarkedet og stort set alle seriøse spilere er nu ved at udvikle elbiler.
  • Sideløbende har han købt Solarcity, en af de førende solcelle og energi firmaer i USA som bl.a. laver Solarroof og flere andre top lækre løsninger som går fint i hånd med overgangen til grøn energi.
  • Han har skabt Hyperloop, et super højhastigheds transport system hvor man kan opnå vandvittige 430MPH vha. vacuum. Igen et helt banebrydende concept.
  • Han lytter til sine fans og er frisk på at lave seje gadgets, f.eks en flammekaster

På det personlige plan

  • Han rækker ud til sine følgere og intergerer jævnligt på f.eks Twitter.
  • Han går forrest og trækker læsset når det er nødvendigt, f.eks har han sovet på gulvet i fabrikken og ligger dagligt et kæmpe arbejde i sine livsværk.
  • Han er røvligeglad med jantelov
  • Han har sin egen velgørenhedsfond og giver årligt svimlende summer ud, sidste år mere end $10millioner.
  • Han gør til stadighed hvad han kan for the greater good via sine positioner i diverse advisors boards, f.eks ved Stanford.
  • Han satsede ALT (som i alle sine private penge) på at få sine virksomheder på rette spor da der var krise.
  • Han var inspirationen til Tony Stark.
  • Han har sendt en bil ud i rummet.
  • Han er ikke bange for at vise sine menneskelige og sårbare side foran verdenspressen.
  • Han følger op på hvad han lover. F.eks da han frigav patenterne på sine banebrydende elbiler fordi målet med Tesla jo ikke er at tjene penge, missionen er at få flere elbiler på vejene (!).
  • osv osv osv

Jeg ved godt at der også er sider ved Elon Musk som er kompromiløse, men jeg synes stadig han er vandvittig sej!

 

Ærligt talt så forstår jeg slet ikke hvordan man ikke kan synes at Elon Musk er ret cool, men vi er jo alle forskellige - Heldigvis :-)


30-03-2019 23:45 #38| 2

@danker

Der er flere ting i din post der desværre ikke er helt

Zip2 blev skabt af Ham & 2 andre, du kan slet ikke sammenligne ZIP2 og sige det er forgænger til tomtom og krak.
Paypal, startede han slet ikke, det var noget de købte og derefter har han så fået et rygte at han startede det.
Solarcity Købte han af sin bror da det var mest nødlidende
Hyperloop er stadig på tegnebrættet og ikke lavet i en skalerbar version endnu (selvom ideen og teknologien sikkert kan bære det)

At sige han følger op på hvad han lover er da en sandhed med modifikationer, han lover faktisk ret meget men holder måske 50/50

En ting jeg synes folk glemmer når de forblændes af Elon musk er at det altså IKKE ham der ligger og opfinder alle disse ting og får dem sat i værk.
Elon Musk er Direktøren, en Direktør som efter min menning er ret god til at tage æren for det hele.

Elon musk er drevet af sit Ego og elsker at bade sig selv i rampelyset.
Manden er højest sandsynligt Narcissist og har ret mange psykopatiske træk (det har 10% af alle ledere også) 
Han er generelt set en ret Ringe chef hvis du ser på hvordan han driver sine folk og ser hvor stor flugt der har været fra deres høje stillinger de sidste par år

30-03-2019 23:53 #39| 0
Allundberg skrev:

 

 Det er forskellige arter af gas til forbrændigsmotorer. 

Man kan for relativt få penge bygge sin normale bil om til at kunne køre på gas som i mange lande er betydeligt billigere.  Motoren skal dog sim jeg husker det først køres varm før man kan skifte over til gas. Så kan vidst kun betale sig hvis man har lidt længere til arbejde end 10min

 

 Vi har i Ukraine haft en Nyere bil 2011 Mitsubishi som var ændret til også at køre på gas.
Ændringen havde vist kostet ca 600 USD, men gjorde så at bilen kunne køre på gas/benzin det var i forhold til pris en besparelse på over 50% i brændstofsforbrug pr kørt Km.

Om vinteren (-15 grader) tog det ca. 1-2 minutter før at den begyndte at kunne brænde gas.
En anden fordel var at det efter sigende skulle slide mindre på motoren at brænde gas end benzin og man derved havde længer lifevalue på en gasbil

Eneste ulempe ved Gas er at du faktisk har en eksplosionsfare hvis installationen er beskadiget eller fejlinstalleret.
Ved Uheld har jeg også set et par biller med gas bliver til en bunke skrot relativt hurtigt.

31-03-2019 05:16 #40| 0
Newtood skrev:

 Personligt hader jeg at tanke, men heldigvis tager det ikke mere end et par minutter, så det overlever jeg nu nok, men at skulle forholde sig til ladestanderes placering, rækkevide, ladetid etc. Det sku for bøvlet!

 Man sagde nok det samme da man gik fra hestevogn til biler. Hsr svært ved at se at man ikke får ladestationer overalt, som man stort set også har det med tankstationer i dag.

 

Deadboy skrev:

At man fjerner den lokale forurening, men i stedet øger den et andet sted, gør at jeg er lidt skeptisk. Umiddelbart virker det bare så dobbeltmoralsk.

 

Nu arbejder jeg selv i bilbranchen, og kan sagtens se muligheder i elbiler, og er overhovedet ikke “bange” for dem. Det skal nok blive godt i fremtiden.

 

Problemet er bare infrastrukturen. Den er sleeeet ikke gearet til alle de ladere. Vi kan på min arbejdsplads i en større dansk by ikke få lov til at sætte flere ladere op, da el-nettet simpelthen ikke vil kunne klare det. Det bliver ikke nemt når alle skal køre elbiler!

 Uden at være ekspert, så tænker jeg at man lokalt (i bilen) har en mindre effektivitet på energiudvindingen end hvis man producerer i et kraftværk. Kan dog tage fejl.

 

123_All-in skrev:

 

 Med mindre du er en virksomhed så har vi en utrolig lav el pris :) 

 Det kan man som forbruger vel ikke bruge til ret meget.

 

https://www.ovoenergy.com/guides/energy-guides/average-electricity-prices-kwh.html

 

Tsunemi skrev:

Jeg ved ikke om elbiler er fremtiden, men der skal da findes en holdbar måde at producere de ufattelige mængder el som det vil kræve, før det overhovedet er relevant. Men jeg ved, at jeg ikke forstår hvordan man kan være fan af en mand som Elon Musk.

 Om den ufattelige mængde energi produceres direkte i bilen, eller eksternt bør vel ikke spille den store rolle. Tænker E.on, Orsted, EDF, Enel, you name it, med glæde dobler kapaciteten hvis der er behov for det. 

31-03-2019 10:09 #41| 0
123_All-in skrev:

 


 Med mindre du er en virksomhed så har vi en utrolig lav el pris :) 




? En kwh koster sku da 4* sverige priser?
31-03-2019 10:12 #42| 0
pantherdk skrev:

@danker

Der er flere ting i din post der desværre ikke er helt

Zip2 blev skabt af Ham & 2 andre, du kan slet ikke sammenligne ZIP2 og sige det er forgænger til tomtom og krak.
Paypal, startede han slet ikke, det var noget de købte og derefter har han så fået et rygte at han startede det.
Solarcity Købte han af sin bror da det var mest nødlidende
Hyperloop er stadig på tegnebrættet og ikke lavet i en skalerbar version endnu (selvom ideen og teknologien sikkert kan bære det)

At sige han følger op på hvad han lover er da en sandhed med modifikationer, han lover faktisk ret meget men holder måske 50/50

En ting jeg synes folk glemmer når de forblændes af Elon musk er at det altså IKKE ham der ligger og opfinder alle disse ting og får dem sat i værk.
Elon Musk er Direktøren, en Direktør som efter min menning er ret god til at tage æren for det hele.

Elon musk er drevet af sit Ego og elsker at bade sig selv i rampelyset.
Manden er højest sandsynligt Narcissist og har ret mange psykopatiske træk (det har 10% af alle ledere også) 
Han er generelt set en ret Ringe chef hvis du ser på hvordan han driver sine folk og ser hvor stor flugt der har været fra deres høje stillinger de sidste par år




Der er også et par af dine rettelser der er forkerte.
For det første købte han ikke PayPal, men fusionerede hans X.com med et andet firma, som senere skiftede navn til PayPal.

For det andet var det hans fætre der ejede majoriteten af SolarCity.

Tesla startede han heller ikke, men er glad for at tage credit for at have startet det.

HyperLoop er en gammel idé, som IKKE er Musks idé. Sjovt nok har han heller i noget med de forskellige HyperLoop virksomheder at gøre, men får stadigt æren for både idéen og udførelsen af div. HyperLoop pilotprojekter der er undervejs rundt omkring...

Utroligt en mand der fremstår så socialt akavet under diverse interviews kan være så god til PR..
31-03-2019 12:01 #43| 0
pantherdk skrev:

@danker

Der er flere ting i din post der desværre ikke er helt

Zip2 blev skabt af Ham & 2 andre, du kan slet ikke sammenligne ZIP2 og sige det er forgænger til tomtom og krak.
Paypal, startede han slet ikke, det var noget de købte og derefter har han så fået et rygte at han startede det.
Solarcity Købte han af sin bror da det var mest nødlidende
Hyperloop er stadig på tegnebrættet og ikke lavet i en skalerbar version endnu (selvom ideen og teknologien sikkert kan bære det)

At sige han følger op på hvad han lover er da en sandhed med modifikationer, han lover faktisk ret meget men holder måske 50/50

En ting jeg synes folk glemmer når de forblændes af Elon musk er at det altså IKKE ham der ligger og opfinder alle disse ting og får dem sat i værk.
Elon Musk er Direktøren, en Direktør som efter min menning er ret god til at tage æren for det hele.

Elon musk er drevet af sit Ego og elsker at bade sig selv i rampelyset.
Manden er højest sandsynligt Narcissist og har ret mange psykopatiske træk (det har 10% af alle ledere også) 
Han er generelt set en ret Ringe chef hvis du ser på hvordan han driver sine folk og ser hvor stor flugt der har været fra deres høje stillinger de sidste par år

 

 Det er rigtigt at Musk var en deal af et team på 3 da de startede Zip2, en af de andre var hans bror. Hvad vil du ellers sammenligne Zip2 med hvis ikke noget krak/tomtom lignende?

 

Paypal var en fusionering imellem X.com og Confinity. Musk havde aktie majoriteten og var også CEO og førte firmaet videre frem mod salget. Jeg tror egentligt der er bred enighed om at Musk var drivkraften bag Paypal helt indtil salget til Ebay. Du er dog helt sikkert forkert på den når du siger at Musk købte Paypal.

Solarcity blev started af Musk's 2 fætre med støtte fra Musk som også har siddet på deres board som chairman. Da firmaet var nødlidende gik Tesla ganske rigtigt ind og reddede dem. En overtagelse som var risikabel, men som må siges at være en win/win når man ser på både firmaet målsætning og produktlineup.

Angående Hyperloop så startede det jo som et opensource projekt, ideen er ret gammel. Dog var der aldrig kommet skub i tingene hvis Musk ikke var gået ind i det.

Hvad har han lovet som han ikke har holdt? - Jeg ved han er for optimistisk med hans tidsplaner, men er der andet? Nå ja, måske den fuldautomatiske tur på tværs af USA som vi stadig venter på.

Jeg vil ikke kommentere på dine personlige holdninger ang. rampelyset, narcissisme og psykotiske træk - Det er dine holdninger, jeg har en anden. Dog vil jeg sige at jeg ikke er i tvivl om at manden er en udfordring at arbejde med og for.

At han er en ringe chef er igen en subjektiv holdning, hvad måler du det på? Fordi der er flugt fra de store stillinger?
31-03-2019 12:07 #44| 0

Ahh pokkers - Kan godt se at jeg er med til at deraile tråden her, sorry.

 

Jeg tror elbiler er fremtiden fordi vi simpelthen ikke har et valg.

31-03-2019 12:44 #45| 1

@Danker

Zip2 var en slags online City guide i USA 
De kan på ingen måde sammenlignes med TomTom eller Krak.
Skal du sammenligne Zip2 med noget vi kender i DK så det vist Alt Om København du kan sammenligne det med

Med paypal har du lidt ret ,de mergede med et andet selskab som Musk havde skabt.
Paypal blev skabt som service i 1999, merged i 2000, Musk forlod selskabet som CEO i slut 2000

Solarcity?
Har du set deres produktlineup og hvad de reelt kan levere ?
Det vælter ind med dårlige artikler online om deres produkter, lang leveringstid, ikke løste problemer, lovede ting de ikke kan holde (minder det ikke om det tesla også kæmper med ? )
Solarcity levere intet andet som ingen andre ikke kan levere, hurtigere, billigere og sikkert bedre.

Musk Storhedsvanvid ender med at blive hans fald, han evner ikke at forstå at visse ting skal han lade andre om og så holde sig til det han er genial til selv.
Det egentligt synd for han er jo en ret genial og fremsynet person, men han lader sit ego ødelægge det.

31-03-2019 13:53 #46| 0
Dassasin skrev:

? En kwh koster sku da 4* sverige priser?

 

 Nu snakker jeg som sagt om el til erhverv, den tror jeg ikke lige du har fanget siden du skriver kWh. Dansk el er billigere end svensk el. Du kan evt se denne reference til eurostat som underbygger min påstand. 

 

http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=nrg_pc_205⟨=en

13-04-2019 15:44 #47| 0

Nu begynder de så langsomt at blive billigere og billigere, den billigste model 3 kan nu fåes på danske plader til 369.000kr med autopilot.

Hvis politikerne så fjernede registreringsafgiften på 20% og gav et tilskud på de 50.000 kr som der er blevet forslået så tror jeg vi ville se et boom som der er i Norge.

https://www.tesla.com/da_DK/model3/design#battery

13-04-2019 18:56 #48| 0
Newtood skrev:

Nu begynder de så langsomt at blive billigere og billigere, den billigste model 3 kan nu fåes på danske plader til 369.000kr med autopilot.

Hvis politikerne så fjernede registreringsafgiften på 20% og gav et tilskud på de 50.000 kr som der er blevet forslået så tror jeg vi ville se et boom som der er i Norge.

https://www.tesla.com/da_DK/model3/design#battery

 Sakset fra ovenstående link vedrørende Autopilot (+ kr. 41.900)

 

Senere i år

....

- Automatisk  kørsel i byen

 

Den vil jeg gerne se dem komme med i år, endsige inden for de næste par år.

13-04-2019 19:03 #49| 0
europaio skrev:

 Sakset fra ovenstående link vedrørende Autopilot (+ kr. 41.900)

 

Senere i år

....

- Automatisk  kørsel i byen

 

Den vil jeg gerne se dem komme med i år, endsige inden for de næste par år.

 

 Der er forskel fra autopilot og  fuldt selvkørende funktion. Før kostede autopilot 20-25.000 og nu er det blevet gratis. og den fuldt selvkørende funktion der kan køre i både by, samt overholde lysreguleringer og stopskilte burde komme i år. og personligt vil jeg gerne give 41.900 for at være med på den bølge!

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar