Er det lovligt?

#1| 0

For en måned siden købte jeg en weekendtur til Wien medio april.

Nu har jeg mulighed for at tage afsted allerede om torsdagen.

Jeg skrev en mail til det selskab jeg bookede turen hos og ville høre om tilbud for evt. forlængelse.

Jeg fik at vide at det blev 725,- per person = 1450,-

Jeg fandt hos selvsamme selskab to enkeltbilletter den ønskede dato til 1092,-

Jeg spurgte om jeg ikke bare kunne købe dem så og lade to stakkels flysæder stå tomme.

Men får så svaret at tager jeg ikke den afgang, så bliver min hjemrejse annulleret?

Kan de godt det? Jeg mener, jeg køber et produkt og hvis jeg så ønsker at bruge/ikke bruge visse dele af dette må vel være op til mig?



16-03-2010 12:48 #2| 0

Ifølge forbrugerklagenævnet kan de ikke kræve at du bruger begge billetter.
www.forbrugerraadet.dk/?cid=6003

16-03-2010 12:49 #3| 0

Hvis du ikke flyver ud på en dobbeltbillet annuleres hjemrejsen også dette er standard.

Hvorimod hvis du rejser ud på en dobbelt kan du lade være med at tage med hjem og købe en enkelt hjem som passer bedre.

16-03-2010 13:03 #4| 0

For at spare 350 kr?

Det er helt normal procedure. Du har vel gennemlæst deres betingelser, så er du sikker på det ikke står der?

Det er altså de betingelser man må leve med, når man vælger de billige flybilleter. Vil man have mere fleksibilitet, så kan man sagtens få det, men det koster. Så de 1400 kr du skal betale nu, er dem du sparede da de gange du har valgt de billige billeter frem for de dyrere og mere fleksible billetter.

16-03-2010 13:05 #5| 0

Normal procedure, men ikke tilladt ifølge forbrugerrådet...

Så ja, de vil sikkert gøre det, og så klager I, og så får I på et senere tidspunkt refunderet udgifterne (men ikke besværet) i forbindelse med hjemrejsen...

Så er det op til jer at vurdere om det er det værd...

16-03-2010 13:07 #6| 0
Det er altså de betingelser man må leve med, når man vælger de billige flybilleter

det er det så ikke ifølge linket oppe i tråden
16-03-2010 13:39 #7| 0

Nej det kan godt være, men hvor meget energi gider du lægge i at gøre det krav gældende for at spare 350 kr.? Jeg kan kun svare for mig selv ...
Og hvorfor indgår man aftalen til at starte med, hvis man ikke vil acceptere de vilkår der stilles?

16-03-2010 13:41 #8| 0
OP

Ja, jeg smider ikke 350 kroner ud ad vinduet.

Havde de to enkeltbilletter kostet 1425,- havde jeg med ro i sindet forlænget med en dag mere, men jeg må indrømme at jeg er smålig :(

De tjener selvfølgelig penge på to enkeltbilletter til 1092,-. Jeg kan derfor ikke se hvorfor de skal malke eksisterende kunder for yderligere profit. Det er utrolig dårlig kundepleje.

16-03-2010 14:06 #9| 0

Hvilket selskab er det?
Har du prøvet at tale fornuft til deres kundeservice?

16-03-2010 14:15 #10| 0
OP

@Dankersoe

Rejsefeber.dk

Her er min mailkorrespondance:

Hej Rejsefeber,

Min kæreste og jeg har købt en romantisk weekendtur til Wien med afrejse fredag og hjemkomst søndag i midten af april. Vi har været så heldige begge at få fri den fredag, og vil derfor høre om det er muligt at forlænge rejsen, så vi tager fra Dk allerede torsdag aften?

Mit ordrenummer er XXXXX.

Vi venter i spænding på et eventuelt tilbud.

Mvh Phillip XXXXXXX


Svar:
Hej Phillip!

Ja, det är möjligt att förlänga er vistelse i Wien. Flyget kan ombokas mot en kostnad
av 725DKK per person. Tillkommer sedan 1 hotellnatt som kostar idag 834DKK..

Vänligen återkom om du vill att vi gör dessa ändringar.

Med vänlig hälsning

Tommy

Hej!

Jeg kan købe to enkeltbilletter for 1092,- på jeres hjemmeside med afgang fra København til Wien om torsdagen.

Kan jeg ikke bare gøre det og så ikke benytte min afrejse fredag?

Mvh Phillip


Hej,

Man kan inte låta bli att resa på på utresa för då avbokar flygbolaget hemresan automatiskt.
Så dessvärre är det inte att rekommendera.

Med venlig hilsen

Michelle Löfberg


Hej igen,

Det kan de da ikke?

Det er jo et produkt jeg har købt.

www.forbrugerraadet.dk/?cid=6003

Jeg ved godt at I kun er et rejseselskab, der køber flyrejserne fra flyselskaberne, men så må I da lige tage fat i det selskab?

De er vel heller ikke interesseret i at få klager og eventuelt betale de billetter vi må anskaffe for at de annullerer vores booking?

Mvh Phillip


Hej Phillip!

Det står i våra villkor som du klickade i att du läst och godkänt vid bokningstillfället:

Du skal være opmærksom på, at du i henhold til luftfartselskabets standardvilkår er forpligtet til at benytte samtlige fly strækninger i overensstemmelse med den rækkefølge, der fremgår af din billet og rejseplan (sekventiel rækkefølge). I modsat fald kan du risikere at miste retten til at gøre brug af enkelte strækninger i din billet. Som ikke udtømmende eksempler kan bl.a. nævnes:

Hvis du undlader at gøre brug af din udrejse, mister du din ret til at bruge din hjemrejsebillet

* Hvis du undlader eller kun gør brug af en mellemliggende strækning i din billet, vil du ligeledes miste retten til at gøre brug af de øvrige strækninger.


Med vänlig hälsning,

Erika
Rejsefeber.dk


Det er selvfølgelig ærgerligt at jeg ikke var opmærksom på det, selvom det er et uretfærdigt krav, der ikke lever op til dansk forbrugerret.

Jeg tror bare at det jeg har svært ved at forstå er, at det skal være dyrere for mig at forlænge en rejse end det som I skal have for lave en ny. Jeg mener, når I sælger to enkeltbilletter til 1092,- så tjener I selvfølgelig også på dette. Hvorfor skal I så tjene endnu mere på en allerede eksisterende kunde? Det er utrolig dårlig kundepleje.

Mvh Phillip


Hej igen!

Den information du har fått av mina kollegor gäller.
Vänligen återkom om du vill ändra din biljett annars står biljetten kvar som du har bokat.

Mvh
Christine
Rejsefeber

16-03-2010 14:16 #11| 0

Zeeto, hvis du havde brug for fleksible billetter der kunne ændres uden store gebyrer, hvorfor købte du så ikke den slags billetter?

Og det er jo ikke at smide dem ud af vinduet. Du har købt nogle billetter og accepteret nogle vilkår, som forbrugerrådet så åbenbart mener ikke er fair. Så udfra den betragtning er du berettiget til at købe dine nye enkeltbilleter, og når selvskabet så gør som de har fortalt dig de gør og aflyser din returrejse, så har du krav på at få dækket dine udgifter til en ny billet hjem. Og så er det så jeg spørger dig, hvor meget tid og energi gider du bruge på at stå på at få det krav igennem?

16-03-2010 14:32 #12| 0
OP

@JoakimBL

Jeg er helt med i din tankegang omkring fleksible billetter, nu da jeg står i denne situation - dem burde jeg have købt. Bagklogskabets skuffer er nu engang de tryggeste.

Jeg løber ikke risikoen med at købe billetterne, da jeg frygter at min sag står meget svagere, når de kan vise at jeg på forhånd vidste at de ville annullere min rejse.

Men det ændrer stadig ikke ved at det er utrolig dårlig kundeservice.

For det første fra flyselskabets side som vælger at inddrage dele af et produkt de har solgt mig i ønsket om at lave merprofit. Man kan sælge samme flysæde to gange - nam nam.

For det andet fordi at mit rejseselskab (rejsefeber.dk) bare nikker og bukker sig for flyselskaberne (deres levebrød), og spiser deres kunder (som åbenbart er længere nede i rækken) af med den mailkorrespondance som jeg har fået. 'Sådan er det, det kan vi ikke gøre for.'

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar