El bil til 350.00

#1| 0

Hvem har erfaring med el-biler? 
Er Max træt af at snakke med bilforhandlere der alle har en agenda og forsøger at lave et salg. 

Vil gerne have så lang rækkevidde som muligt. 
Brugt er også ok, så længe det er fra en forhandler. 
max budget 350.000 


Jeg har kigget lidt på en Cupra Born som har rækkevidde på 440km og den nye eboost får 550. Begge holder sig inden for mit budget. 


Hvad siger PN? Hvilken el-bil skal jeg have ?

09-08-2022 14:09 #2| 1

Vil i hvert fald anbefale dig at holde dig fra Aiways. Jeg er ubeskriveligt træt af vores og venter bare på at vi kan opsige leasingaftalen efter et år.

09-08-2022 14:28 #3| 0

Hyundai Kona, Kia e-Niro eller måske en ID.3.

Det er de bedst anmeldte i den prisklasse.

09-08-2022 14:42 #4| 1
Xenith skrev:

Hyundai Kona, Kia e-Niro eller måske en ID.3.

Det er de bedst anmeldte i den prisklasse.

 

 Jeg kan ikke huske specifikt, men jeg hørte et afsnit af Bilradio Podcast fra JP, hvor de snakker om, at hvis man overvejer en ID 3, så burde man i stedet gå med en Cupra Born. Så vidt jeg husker er prisen lavere, og derudover skulle garantivilkår også være væsentlig bedre. Derudover kan jeg også personligt bedre lide design og materialevalg på Born både udvendigt og indvendigt. 

@OP, held og lykke med skiftet. Vi gik selv til en Ioniq 5 sidste år, og det spiller bare Max. Den vil jeg anbefale til hver en tid, men den er desværre over dit budget. 

Jeg vil tro, at rigtig mange vil pege på en Born ud fra dit budget. Hvilken batteristørrelse du skal vælge, kommer jo an på dit behov, men jeg tror ikke, du skal være bange for at miste penge på at gå med det store batteri isforhold til værditab, når den engang skal sælges. 

09-08-2022 15:26 #5| 0

hvad skal man give for sådan en tesla 3? bare den "normale" udgave

09-08-2022 15:41 #6| 0
04uran skrev:

 


 Jeg kan ikke huske specifikt, men jeg hørte et afsnit af Bilradio Podcast fra JP, hvor de snakker om, at hvis man overvejer en ID 3, så burde man i stedet gå med en Cupra Born. Så vidt jeg husker er prisen lavere, og derudover skulle garantivilkår også være væsentlig bedre. Derudover kan jeg også personligt bedre lide design og materialevalg på Born både udvendigt og indvendigt. 

@OP, held og lykke med skiftet. Vi gik selv til en Ioniq 5 sidste år, og det spiller bare Max. Den vil jeg anbefale til hver en tid, men den er desværre over dit budget. 

Jeg vil tro, at rigtig mange vil pege på en Born ud fra dit budget. Hvilken batteristørrelse du skal vælge, kommer jo an på dit behov, men jeg tror ikke, du skal være bange for at miste penge på at gå med det store batteri isforhold til værditab, når den engang skal sælges. 




Hijacker lige lidt. Fedt at høre at du har gode erfaringer med Ioniq5. Den lurer jeg nemlig på. Er der nogle ting man skal være særligt obs på, når man vælger model eller andet? 😊
09-08-2022 15:45 #7| 1
Boas skrev:

Hvem har erfaring med el-biler? 
Er Max træt af at snakke med bilforhandlere der alle har en agenda og forsøger at lave et salg. 

Vil gerne have så lang rækkevidde som muligt. 
Brugt er også ok, så længe det er fra en forhandler. 
max budget 350.000 

 

Jeg har kigget lidt på en Cupra Born som har rækkevidde på 440km og den nye eboost får 550. Begge holder sig inden for mit budget. 


Hvad siger PN? Hvilken el-bil skal jeg have ?

 

 Jeg har prøvekørt en Born, og var ret glad for den. Minus'er er: 

- tossede tryk-følsomme knapper i rat - dem kan man muligvis blive træt af

- ikke mulighed for anhængertræk der kan trække en trailer (og der ved jeg faktisk ikke om den seneste model, der har et større batteri kan trække en trailer)

- ventetid - og køber du brugt er prisen ikke lavere, end en ny - det ser heller ikke ud til at de er væsentligt billigere i tyskland

 

Positiv siden:

- den er IMO federe end ID.3 og billigere - bygget på samme platform

- den kører godt, og ligger godt på vejen. Accelerationen er selvfølgelig ikke i nærheden af Tesla, men den accelererer rimeligt hurtigt (mener det er 6,9 fra 0-100), og der er fortsat næsten samme acceleration fra 100 til 150

- den er en af de mest "prisvenlige" el.biler i dag - jeg vil tro det er den model hvor du får mest for pengene

- god plads og god plads i bagagerum

- har det mest nødvendige udstyr i standardpakken (på High modellen - det ser ikke ud til at de sælger den mindste model mere, og priserne er steget fra ca. 295 til 320 på high modellen)

09-08-2022 15:52 #8| 1
04uran skrev:

Hvilken batteristørrelse du skal vælge, kommer jo an på dit behov, men jeg tror ikke, du skal være bange for at miste penge på at gå med det store batteri isforhold til værditab, når den engang skal sælges. 

 

 Jeg ville nok High modellen ved Born (born Eboost 77 kWh starter ved 351 og Born High 58kWh starter ved 320.000).

 

Men mht. priser for brugte vogne om nogle år, tror jeg ikke man kan sige ret meget om hvad værdierne vil være. Det kommer helt an på om teknologierne flytter sig. En eGolf, der kan køre ca. 150 på en opladning koster i dag omkring 150.000.


Mon ikke at priserne får et dyk, når der ikke længere er problemer med leverancerne af de her halvledere der mangler, samt Solid State eller anden batteriteknologi får sit indtog. Toyota forventer de første Solid State biler i 23 eller 24.

Bliver der lige pludselig sprøjtet biler ud, der kan oplades på få minutter som kan holde 3-4 gange så meget strøm som i dag og mindre strømforbrug grundet lettere batterier og færre køleelementer, vil priserne på eksisterende brugtvogne naturligt falde.

09-08-2022 16:42 #9| 1

Jeg har lige kørt i min brors Tesla 3 ( dog en performance ) i 4 uger mens han var på ferie.. 

 

Det spiller virkeligt godt  og alt er top..  kører som en drøm og aldrig problemer med ladningen eller andet. 
ja den har en stor skærm i bilen og intet andet, men det fungere altså.  
jeg var vitterlig ikke særlig fan a Tesla før, men det ændrede sig godt nok efter jeg har haft en. 

 

problemet nu er at de er steget en del mange af dem det sidste års tid..  jeg har prøvet en del el biler og synes det er svært at finde noget som Tesla.. men mindre man har en polestar eller Mercedes..  

 

Man må håbe  BYD snart kommer til DK…  det ser godt nok lovende ud og sindssyg skarpe priser..  starter vidst på 25k€ + de afgifter der nu engang er. 

 



Redigeret af Schaffen85 d. 09-08-2022 16:43
09-08-2022 17:20 #10| 0

Vi købte en Born 58 kw i marts - venter på levering (omkring uge 40).. Vi havde prøvet en del elbiler inden, men var ikke i tvivl da vi satte os ind i denne. Vi glæder os :-)

09-08-2022 22:05 #11| 0
OP
04uran skrev:

 

 Jeg kan ikke huske specifikt, men jeg hørte et afsnit af Bilradio Podcast fra JP, hvor de snakker om, at hvis man overvejer en ID 3, så burde man i stedet gå med en Cupra Born. Så vidt jeg husker er prisen lavere, og derudover skulle garantivilkår også være væsentlig bedre. Derudover kan jeg også personligt bedre lide design og materialevalg på Born både udvendigt og indvendigt. 

@OP, held og lykke med skiftet. Vi gik selv til en Ioniq 5 sidste år, og det spiller bare Max. Den vil jeg anbefale til hver en tid, men den er desværre over dit budget. 

Jeg vil tro, at rigtig mange vil pege på en Born ud fra dit budget. Hvilken batteristørrelse du skal vælge, kommer jo an på dit behov, men jeg tror ikke, du skal være bange for at miste penge på at gå med det store batteri isforhold til værditab, når den engang skal sælges. 

 Fedt svar ! 
godt være jeg lige må prøvekøre en Ioniq 5 så. Må være noget om snakken når alle roser den jo :) 

 

09-08-2022 22:13 #12| 0
OP
Torstens skrev:

 

 Jeg har prøvekørt en Born, og var ret glad for den. Minus'er er: 

- tossede tryk-følsomme knapper i rat - dem kan man muligvis blive træt af

- ikke mulighed for anhængertræk der kan trække en trailer (og der ved jeg faktisk ikke om den seneste model, der har et større batteri kan trække en trailer)

- ventetid - og køber du brugt er prisen ikke lavere, end en ny - det ser heller ikke ud til at de er væsentligt billigere i tyskland

 

Positiv siden:

- den er IMO federe end ID.3 og billigere - bygget på samme platform

- den kører godt, og ligger godt på vejen. Accelerationen er selvfølgelig ikke i nærheden af Tesla, men den accelererer rimeligt hurtigt (mener det er 6,9 fra 0-100), og der er fortsat næsten samme acceleration fra 100 til 150

- den er en af de mest "prisvenlige" el.biler i dag - jeg vil tro det er den model hvor du får mest for pengene

- god plads og god plads i bagagerum

- har det mest nødvendige udstyr i standardpakken (på High modellen - det ser ikke ud til at de sælger den mindste model mere, og priserne er steget fra ca. 295 til 320 på high modellen)

 

 Tak for brugbart svar :)

09-08-2022 22:15 #13| 0
OP
Schaffen85 skrev:

Jeg har lige kørt i min brors Tesla 3 ( dog en performance ) i 4 uger mens han var på ferie.. 

 

Det spiller virkeligt godt  og alt er top..  kører som en drøm og aldrig problemer med ladningen eller andet. 
ja den har en stor skærm i bilen og intet andet, men det fungere altså.  
jeg var vitterlig ikke særlig fan a Tesla før, men det ændrede sig godt nok efter jeg har haft en. 

 

problemet nu er at de er steget en del mange af dem det sidste års tid..  jeg har prøvet en del el biler og synes det er svært at finde noget som Tesla.. men mindre man har en polestar eller Mercedes..  

 

Man må håbe  BYD snart kommer til DK…  det ser godt nok lovende ud og sindssyg skarpe priser..  starter vidst på 25k€ + de afgifter der nu engang er. 

 



 

 Jaja Tesla er for fedt. Men er for nærig til at gide at betale så meget for en bil. 

Har kigget lidt på Fisker Ocean modellerne der kommer i løbet af 2023, da de ser rigtig fede ud, med masser af god lir i, men ved ikke rigtig om jeg gider vente til 2023 . 

09-08-2022 23:28 #14| 0
Boas skrev:

 

 Jaja Tesla er for fedt. Men er for nærig til at gide at betale så meget for en bil. 

Har kigget lidt på Fisker Ocean modellerne der kommer i løbet af 2023, da de ser rigtig fede ud, med masser af god lir i, men ved ikke rigtig om jeg gider vente til 2023 . 

 

 Du kan ellers få en lettere brugt til under 300k, som er inde for dit budget: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-3/standard-range-rwd-4d/5374671

09-08-2022 23:28 #15| 1

Havde ligeså dog også tænkt, at jeg ville bruge omkring 350-400k på en EL bil, men røg i den klassiske "hvis jeg giver lidt mere, får jeg så meget ekstra"- fælde. Så jeg prøvekørte en Cupra formenter, men det føltes ikke som det rigtige, og el-delen på sådan en Hybrid bil er jo også helt dum, hvis man laver andet end at køre i by. Så prøvede jeg Polestar, som jeg virkelig var vild med, og også kan anbefale dig at prøvekøre. Du skal nok slippe 50 mere end budgettet for den billigste udgave. MEN hvis jeg nu smed 70k mere i puljen, så kunne jeg få den sorte Mustang March-E Extended range, og så endte det sådan, men den er jeg til gengæld også super glad, her 3 uger inde efter den er købt.

 

10-08-2022 09:26 #16| 1
Spinner skrev:

Hijacker lige lidt. Fedt at høre at du har gode erfaringer med Ioniq5. Den lurer jeg nemlig på. Er der nogle ting man skal være særligt obs på, når man vælger model eller andet?

 

Jeg har Ultimate RWD med det store batteri. De har ændret lidt i udstyret, hvis man bestiller en ny i dag, og så er den blevet en 50-60.000kr dyrere. Med det in mente vil sige følgende:

  • Vi er super glade for 360 graders kamera. Det er et stort lokum at manøvrere rundt med ifbm parkering, og den har ikke den bedste venderadius, så kamerahjælp er virkelig guld værd. Jeg kan ikke huske, om det er med i Advanced eller om du skal helt op i Ultimate.
  • Hvis du bestiller ny i dag (ved ikke engang om det er muligt, da jeg har hørt, at de er stoppet med at tage mod bestillinger frem til nytår), så kommer den med et lidt større batteri samt en "battery conditioner" - altså noget der vil kunne forvarme batteriet ifbm hurtigladning. Det sidste kan min ikke, så hvor den er et absolut lademonster henover sommeren, så lader den bare som en "gennemsnitlig" elbil henover vinteren. Der går dog rygter om, at de danske modeller, der alle er solgt med varmepumpe og batterivarmer som std., vil modtage en opdatering senere der forbedrer den del. Det er dog ikke bekræftet af Hyundai, så hvem ved...
  • Omvendt, ved en ny fabriksbestilling, så har de pillet noget sikkerhedsudstyr ud. Det kan du google dig til. Men der vil være fordele og ulemper ved ny vs brugt udover den lange leveringstid.
  • Det er super praktisk med en bagsæderække, der kan rykkes frem og tilbage. Hældningen på bagklappen gør, at det nogle gange kan være lidt svært at få plads til fx store kasser eller bare meget bagage. Det kan tit løses ved bare at skubbe sæderne lidt frem (der er stadig masser af benplads). Mener dette er med fra Advanced.
  • Hvis du kigger brugt, så vær særlig opmærksom på at tjekke om bilen er importeret eller ej. Garanti osv. dækker stadig ens, men forhandlerne har en dårlig vane med fx. at kalde en importbil Advanced eller Ultimate som de danske, men hvor de kommer med noget helt andet udstyr. Så her er det med at være obs på ting som fx. varmepumpe, batterivarmer, HUD, memory i elektriske forsæder etc. Hvis muligt, og hvis prisen er "rimelig", så ville jeg gå efter en dansk.
    • Særligt i forhold til varmepumpe og batterivarmer, så ville jeg gå i en lang bue udenom biler uden disse. Varmepumpen er god, fordi bilen selv med varmepumpe er lidt mere tørstig end mange andre elbiler (formentlig pga. det firkantede design). Batterivarmeren muliggør, at bilen måske i fremtiden kan opdateres til at få en form for forvarmning af batteriet inden hurtigladning. I dag går den først i gang, når ladning påbegyndes. Men kan se på fora, at folk i fx. UK har haft virkelig langsom opladning i vinter fordi batteriet uden batterivarmer tager evigheder om at komme op i de påkrævede temperaturer.
  • Skulle man være så heldig at få fat i en fabriksny, så ville jeg få sat PPF folie på hele fronten. Køleflapperne forrest er ret skrøbelige i forhold til stenslag, og malingen skaller let af. De øvrige grå plasticpaneler er også skrøbelige, og så har jeg også set, at flere melder om problemer med stenslag i lakken på fronten udover det normale. Det sidste har jeg ikke oplevet (måske fordi min bil har en god keramisk coating - som jeg iøvrigt også vil anbefale, hvis økonomien er til det), men jeg fortryder lidt i dag, at jeg ikke fik PPF på fronten.
  • I forhold til batteristørrelse og rækkevidde, så tjek bilen på EV Database. De opgivne data stemmer overens med det vi oplever. 
  • I forhold til RWD vs 4WD, så mangler vi ikke umpf i vores, selvom den har 100hk mindre. Så her har den ekstra rækkevidde være et godt tradeoff.  


Men tag ud og prøv lidt forskellige og se, hvad du er til. Rent teknisk er det som om, at den er en generation foran markedet, men jeg har et par kollegaer med Polestar, der er også superglade for den.

10-08-2022 11:38 #17| 1
04uran skrev:

 

Jeg har Ultimate RWD med det store batteri. De har ændret lidt i udstyret, hvis man bestiller en ny i dag, og så er den blevet en 50-60.000kr dyrere. Med det in mente vil sige følgende:

  • Vi er super glade for 360 graders kamera. Det er et stort lokum at manøvrere rundt med ifbm parkering, og den har ikke den bedste venderadius, så kamerahjælp er virkelig guld værd. Jeg kan ikke huske, om det er med i Advanced eller om du skal helt op i Ultimate.
  • Hvis du bestiller ny i dag (ved ikke engang om det er muligt, da jeg har hørt, at de er stoppet med at tage mod bestillinger frem til nytår), så kommer den med et lidt større batteri samt en "battery conditioner" - altså noget der vil kunne forvarme batteriet ifbm hurtigladning. Det sidste kan min ikke, så hvor den er et absolut lademonster henover sommeren, så lader den bare som en "gennemsnitlig" elbil henover vinteren. Der går dog rygter om, at de danske modeller, der alle er solgt med varmepumpe og batterivarmer som std., vil modtage en opdatering senere der forbedrer den del. Det er dog ikke bekræftet af Hyundai, så hvem ved...
  • Omvendt, ved en ny fabriksbestilling, så har de pillet noget sikkerhedsudstyr ud. Det kan du google dig til. Men der vil være fordele og ulemper ved ny vs brugt udover den lange leveringstid.
  • Det er super praktisk med en bagsæderække, der kan rykkes frem og tilbage. Hældningen på bagklappen gør, at det nogle gange kan være lidt svært at få plads til fx store kasser eller bare meget bagage. Det kan tit løses ved bare at skubbe sæderne lidt frem (der er stadig masser af benplads). Mener dette er med fra Advanced.
  • Hvis du kigger brugt, så vær særlig opmærksom på at tjekke om bilen er importeret eller ej. Garanti osv. dækker stadig ens, men forhandlerne har en dårlig vane med fx. at kalde en importbil Advanced eller Ultimate som de danske, men hvor de kommer med noget helt andet udstyr. Så her er det med at være obs på ting som fx. varmepumpe, batterivarmer, HUD, memory i elektriske forsæder etc. Hvis muligt, og hvis prisen er "rimelig", så ville jeg gå efter en dansk.
    • Særligt i forhold til varmepumpe og batterivarmer, så ville jeg gå i en lang bue udenom biler uden disse. Varmepumpen er god, fordi bilen selv med varmepumpe er lidt mere tørstig end mange andre elbiler (formentlig pga. det firkantede design). Batterivarmeren muliggør, at bilen måske i fremtiden kan opdateres til at få en form for forvarmning af batteriet inden hurtigladning. I dag går den først i gang, når ladning påbegyndes. Men kan se på fora, at folk i fx. UK har haft virkelig langsom opladning i vinter fordi batteriet uden batterivarmer tager evigheder om at komme op i de påkrævede temperaturer.
  • Skulle man være så heldig at få fat i en fabriksny, så ville jeg få sat PPF folie på hele fronten. Køleflapperne forrest er ret skrøbelige i forhold til stenslag, og malingen skaller let af. De øvrige grå plasticpaneler er også skrøbelige, og så har jeg også set, at flere melder om problemer med stenslag i lakken på fronten udover det normale. Det sidste har jeg ikke oplevet (måske fordi min bil har en god keramisk coating - som jeg iøvrigt også vil anbefale, hvis økonomien er til det), men jeg fortryder lidt i dag, at jeg ikke fik PPF på fronten.
  • I forhold til batteristørrelse og rækkevidde, så tjek bilen på EV Database. De opgivne data stemmer overens med det vi oplever. 
  • I forhold til RWD vs 4WD, så mangler vi ikke umpf i vores, selvom den har 100hk mindre. Så her har den ekstra rækkevidde være et godt tradeoff.  

 

Men tag ud og prøv lidt forskellige og se, hvad du er til. Rent teknisk er det som om, at den er en generation foran markedet, men jeg har et par kollegaer med Polestar, der er også superglade for den.




Klasse svar. Det er super påskønnet. Tusind tak, det er bare bedst med hands-on erfaringer fra rigtige mennesker. 😊

Polestar 2 er netop den anden bil som jeg lurer på vs. Ioniq5. Og den ‘fører’ pt. da vi egentlig ikke har behov for en så stor bil som Ioniq egentlig er.

God dag!

10-08-2022 11:46 #18| 1
Spinner skrev:

Klasse svar. Det er super påskønnet. Tusind tak, det er bare bedst med hands-on erfaringer fra rigtige mennesker.

Polestar 2 er netop den anden bil som jeg lurer på vs. Ioniq5. Og den ‘fører’ pt. da vi egentlig ikke har behov for en så stor bil som Ioniq egentlig er.

God dag!

 

 Det var så lidt. Den er lidt mere trang på bagsædet, men det er virkelig også en fed bil. Min ene kollega har lige været i Italien med den, og det kørte bare som smurt.

Til info så hører jeg fra kollegaerne, at Polestar har pillet det fantastiske matrixlys ud af alle varianter fra fabrikken ved nye bestillinger. Så hvis du går op i det, så skal du på brugtmarkedet.

10-08-2022 22:15 #19| 0

Jeg kører selv Tesla model 3 Long range og har haft den siden september 2019.

Jeg er stadig meget glad for bilen, og det er den perfekte (i min optik) begynder elbil.


Den gør overgangen fra benzin til el nem og ikke mindst sjov.

På langture skal du ikke bekymre dig synderlig meget om rækkevidde og ladesteder, bilen skal nok fortælle dig hvor og hvormeget du skal lade.

Ingen bøvl med apps og ladebrikker bare sæt stikket i og spil,Netflix eller se YouTube lidt på skærmen og så er du klar til at fortsætte.


Jeg kører for eksempel til Belgien senere på måneden, og her intaster du blot destination så fortæller bilen dig resten. 
med de andre el bil mærker er du her “tvunget” til at planlægge din rute mere hjemme fra for at ramme standerne. (Jer med andre mærker, ret mig hvis jeg tager fejl) der er apps der er gode til at hjælpe dig på vej.

på Bilbasen kan du godt finde en standard range 2020 50k km inden for dit budget.


Men jeg ville nok smide 10-20k ekstra for at få en 2021 model med det nye LFP batteri, varmepumpe, elbagklap. (Man skal lige være lidt obs på hvilket batteri der ligger i da LFP batteriet kan lades til 100% hver gang hvor de andre batterityper anbefales det at lade til max 90% på daglig basis.


Tesla kører ikke med model årgange, men mere løbende opdateringer så man skal lige tjekke hvad bilen er udstyret med. (Det er ikke altid forhandlerne er helt skarpe på dette)


12-08-2022 08:58 #20| 0
OP
sloth skrev:

Jeg kører selv Tesla model 3 Long range og har haft den siden september 2019.

Jeg er stadig meget glad for bilen, og det er den perfekte (i min optik) begynder elbil.

 

Den gør overgangen fra benzin til el nem og ikke mindst sjov.

På langture skal du ikke bekymre dig synderlig meget om rækkevidde og ladesteder, bilen skal nok fortælle dig hvor og hvormeget du skal lade.

Ingen bøvl med apps og ladebrikker bare sæt stikket i og spil,Netflix eller se YouTube lidt på skærmen og så er du klar til at fortsætte.


Jeg kører for eksempel til Belgien senere på måneden, og her intaster du blot destination så fortæller bilen dig resten. 
med de andre el bil mærker er du her “tvunget” til at planlægge din rute mere hjemme fra for at ramme standerne. (Jer med andre mærker, ret mig hvis jeg tager fejl) der er apps der er gode til at hjælpe dig på vej.

på Bilbasen kan du godt finde en standard range 2020 50k km inden for dit budget.

 

Men jeg ville nok smide 10-20k ekstra for at få en 2021 model med det nye LFP batteri, varmepumpe, elbagklap. (Man skal lige være lidt obs på hvilket batteri der ligger i da LFP batteriet kan lades til 100% hver gang hvor de andre batterityper anbefales det at lade til max 90% på daglig basis.


Tesla kører ikke med model årgange, men mere løbende opdateringer så man skal lige tjekke hvad bilen er udstyret med. (Det er ikke altid forhandlerne er helt skarpe på dette)


 Spændende ! 
Jeg havde faktisk afskrevet lidt at køre syd på i el bil på nuværende tidspunkt . Men det fungerer åbenbart ok i en Tesla ? Det taler hel klart op for mig . 

Nu er du den 2. Der skriver omkring hvilket slags batteri / varmepumpe der ska være i. Det har jeg slet ikke været opmærksom på når jeg har browset rundt diverse steder. Har du mod på at sende et link fra Bilbasen til en Tesla model, som du mener vil være god ? :) 

 

12-08-2022 11:48 #21| 0
Boas skrev:

 Spændende ! 
Jeg havde faktisk afskrevet lidt at køre syd på i el bil på nuværende tidspunkt . Men det fungerer åbenbart ok i en Tesla ? Det taler hel klart op for mig . 

Nu er du den 2. Der skriver omkring hvilket slags batteri / varmepumpe der ska være i. Det har jeg slet ikke været opmærksom på når jeg har browset rundt diverse steder. Har du mod på at sende et link fra Bilbasen til en Tesla model, som du mener vil være god ? :) 

 

 

 Det fungerer for de fleste slags elbiler med ok rækkevidde. Jeg kører selv Enyaq og jeg har læst +100 indlæg i diverse Enyaq-grupper om hvor nemt det har været at køre sydpå.

13-08-2022 01:32 #22| 0
Boas skrev:

 Spændende ! 
Jeg havde faktisk afskrevet lidt at køre syd på i el bil på nuværende tidspunkt . Men det fungerer åbenbart ok i en Tesla ? Det taler hel klart op for mig . 

Nu er du den 2. Der skriver omkring hvilket slags batteri / varmepumpe der ska være i. Det har jeg slet ikke været opmærksom på når jeg har browset rundt diverse steder. Har du mod på at sende et link fra Bilbasen til en Tesla model, som du mener vil være god ? :) 

 


Det er ikke noget problem at køre syd på i elbil, du holder måske et par pauser eller tre mere end du ellers ville have gjort i en benzin eller diesel.
for mig er det meget mere behagelig lige at få strukket benene efter 2-3 timer på motorvejen

Og du er meget mere frisk ved ankomst.

Opladningen er for det meste hurtigere færdig end du kan nå at tisse af og spise en burger som sjovt nok næsten altid ligger lige i nærheden.

jeg ved ikke hvordan det er med ladestandere for ikke Tesla på motorvejsnettet ned gennem Europa, men med Teslas lade netværk er der ingen problem i det. Tesla har i år åbnet op for opladning af ikke Tesla på mange af deres standere, så det er nu blevet lidt nemmere for ikke Tesla at finde ladeplads. 

(Ved ikke om det generelt er et problem da jeg aldrig har haft behov ud over teslas netværk af ladere).

Med budget på 350k er det lidt svært at finde en 2021 model 3 standard range. denne jeg linker til koster lidt mere. (Priserne på de brugte er steget noget det sidste halve år)

Den har en WLTP rækkevide på 448km så vi må antage har det nye batteri,varmepumpe,dobbelt glas osv. i forhold til de ældre modeller.

2020 modellerne har en på 409km, så her vil jeg tro der er det gamle batteri.


Hermed ikke sagt at man skal holde sig væk fra 2019 og 2020 modeller. Man skal bare lige gøre op med sig selv hvad der er vigtig for en selv.


hvis anhængertræk er vigtig, skal du være sikker på det er fabriksmonteret ellers kan det ikke godkendes på model 3. Hvis der er eftermonteret træk må den kun lastes med cykler osv.

 

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-3/standard-range-rwd-4d/5522488?utm_source=share&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_share_listing


prøv at tjekke a better routeplanner app eller webside. 
Her kan du intaste din bil, og den planlægger så en rute med ladestops frem til din destination.


den er også super god til når du skal vælge hvilen bil du skal have. Så kan du prøve at tjekke hvilke biler der kan dække dit kørselsbehov behov i hverdagen som jo nok er det vigtigste.


Du kan ikke regne med den opgivne rækkevide på elbiler, den vil nærmest aldrig nå de opgivne kilometer. Nok kun på en varm dag med solen i ryggen med. 80-90kmt. (Det mener jeg også route planer tager nogenlunde højde for.)


13-08-2022 01:43 #23| 0

Ham her laver lidt videoer om at køre sydpå.

https://youtube.com/channel/UCvWfImzC5hNzyin9C749b4w


ham her tester nærmest alle elbiler der er værd at teste.

Startede med som Tesla fanboy, men nu tester han det hele. Der rigtig mange timers video.

(kan ikke få YouTube link til at virke, men søg på Bjørn nyland eller Tesla Bjørn)

13-08-2022 15:39 #24| 0
Boas skrev:

 Spændende ! 
Jeg havde faktisk afskrevet lidt at køre syd på i el bil på nuværende tidspunkt . Men det fungerer åbenbart ok i en Tesla ? Det taler hel klart op for mig . 

Nu er du den 2. Der skriver omkring hvilket slags batteri / varmepumpe der ska være i. Det har jeg slet ikke været opmærksom på når jeg har browset rundt diverse steder. Har du mod på at sende et link fra Bilbasen til en Tesla model, som du mener vil være god ? :) 

 

 

 Jeg har en Tesla 3 performance og har lige været taget turen sydpå i den(København -> Lucerne -> Sydfrankrig -> Bourgogne -> Kbh) og det spillede max. Jeg var vanvittigt nervøs for at skulle holde langtid i kø, ved diverse ladestationer men det skete ikke en eneste gang. Tesla fortæller dig selv den optimale rute, og hvor du skal lade. 

Det er dog ikke fedt at køre lange ture i den om vinteren.. Når vinteren peaker, så ryger 40% af rækkeviden, med mindre man kører virkelig virkelig pænt(dette er dog nok ikke noget der er specifikt til Tesla :)). 

Jeg var rimelig meget imod tanken om el-bil, men må sku indrømme at jeg er blevet lidt af en Tesla fan boy efter jeg har fået en. Det hele spiller bare. 

Redigeret af Mrcharming d. 13-08-2022 15:41
13-08-2022 16:01 #25| 0
Joanna47 skrev:

Havde ligeså dog også tænkt, at jeg ville bruge omkring 350-400k på en EL bil, men røg i den klassiske "hvis jeg giver lidt mere, får jeg så meget ekstra"- fælde. Så jeg prøvekørte en Cupra formenter, men det føltes ikke som det rigtige, og el-delen på sådan en Hybrid bil er jo også helt dum, hvis man laver andet end at køre i by. Så prøvede jeg Polestar, som jeg virkelig var vild med, og også kan anbefale dig at prøvekøre. Du skal nok slippe 50 mere end budgettet for den billigste udgave. MEN hvis jeg nu smed 70k mere i puljen, så kunne jeg få den sorte Mustang March-E Extended range, og så endte det sådan, men den er jeg til gengæld også super glad, her 3 uger inde efter den er købt.

 

 

 Udover at det er en hybrid, og det ikke passer dig, hvad er dine tanker så om Cupraen? Jeg har kigget lidt på den, da den godt kunne passe til mit behov.

13-08-2022 16:35 #26| 0
Majaline skrev:

 

 Udover at det er en hybrid, og det ikke passer dig, hvad er dine tanker så om Cupraen? Jeg har kigget lidt på den, da den godt kunne passe til mit behov.

 

 Har den der formentor som ren benziner


den kører ret godt og er sjov nok.

Eneste store minus for mig er udgange fra airconditionen er placeret ret dårligt og kan ikke indstilles ret godt og er super irriterende at skulle fikse rundt på skærmen for at skrue op og ned for blæserne. 


← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar