DR: Nyhed eller reklame?

#1| 0
09-11-2012 16:54 #2| 0

Std. nyhedsreklame - mange virksomheder gør brug af at levere nyhedsstof med indbygget reklame.

Faktisk en kunst at gøre det.

Mindes jeg engang så nyhederne hvor 10-15 min omhandlede at spotify kom til Danmark. Overvej lige hvad det havde kostet hvis de skulle have 10-15 min i en reklame blok.

Desværre er det sådan medierne fungere idag :/

09-11-2012 16:55 #3| 4

Hvem bruger text-tv..?

09-11-2012 17:05 #4| 0
OP
SanderM skrev:
Std. nyhedsreklame - mange virksomheder gør brug af at levere nyhedsstof med indbygget reklame.

Faktisk en kunst at gøre det.

Mindes jeg engang så nyhederne hvor 10-15 min omhandlede at spotify kom til Danmark. Overvej lige hvad det havde kostet hvis de skulle have 10-15 min i en reklame blok.

Desværre er det sådan medierne fungere idag :/




Det er jeg klar over, men nu skal DR jo forestille at være "reklamefrit". Og mon ikke man kunne have brugt den begrænsede spalteplads, der nu en gang er på text-tv, til noget med lidt mere nyhedsværdi? Man kunne eksempelvis have skrevet hvem de skulle møde i semi-finalen, i stedet for at bruge halvdelen af artiklen på åbenlyst at reklamere for Betsson.
09-11-2012 17:12 #5| 4
OP
Werne skrev:
Hvem bruger text-tv..?



"Tekst-TV bliver set af omkring 1,5 mio. danskere om måneden. Unge og gamle. På mobilen, nettet og tv.

Tekst-TV er et enkelt medie at annoncere i. Det er let at ændre budskab på både bannere og opslagssider, og det er helt uden produktionsomkostninger.

Tekst-TV virker på tværs af brancher og kan bruges både som enkelt medie eller i samspil med bl.a. nettet og den almindelige reklameblok.

TV 2 Tekst-TV har branchens billigste kontaktpris på under 0,5 øre for én seer."


Kilde: http://tv2media.dk/produkter/tekst-tv/

Hvis du kontakter TV2, på Tlf.: 30 17 29 37, er jeg sikker på de kan fortælle dig mere om dette segment. Håber det kan hjælpe dig med at besvare dit spørgsmål.


BAZINGA!
09-11-2012 17:22 #6| 0
emikroy skrev:

Det er jeg klar over, men nu skal DR jo forestille at være "reklamefrit". Og mon ikke man kunne have brugt den begrænsede spalteplads, der nu en gang er på text-tv, til noget med lidt mere nyhedsværdi? Man kunne eksempelvis have skrevet hvem de skulle møde i semi-finalen, i stedet for at bruge halvdelen af artiklen på åbenlyst at reklamere for Betsson.


Skal forestille, ja og vil du nu også have de skulle censore reklamerne på fodboldtrøjerne og på station når de en sjælden gang viser fodbold?

Sådan hænger det bare ikke sammen juridisk. Reklamefrit mig en i røven.

Langt de fleste af de nyheder, de henter er leveret af virksomheder.
09-11-2012 17:41 #7| 0
OP

@SanderM

Skal forestille, ja og vil du nu også have de skulle censore reklamerne på fodboldtrøjerne og på station når de en sjælden gang viser fodbold?

Nej, det vil jeg ikke have. Det er muligt at nogle trøjesponsorerne, for nogle fodbold eller håndboldklubber, vinder noget på at få eksponeret deres forretning i TV, men så vidt jeg er orienteret, får DR ikke en bid af den kage.

Langt de fleste af de nyheder, de henter er leveret af virksomheder.

Det er korrekt at mange nyheder er baseret på pressemeddelelser, men jeg har svært ved at tro at det er størstedelen - Med mindre nyhedsbureauer som eksempelvis Reuters indgår i din defianation af virksomheder.
Redigeret af emikroy d. 09-11-2012 17:42
09-11-2012 17:50 #8| 0
emikroy skrev:
så vidt jeg er orienteret, får DR ikke en bid af den kage.


Så du mener at DR måske er blevet betalt for den her? Det tror jeg vi kan være ret sikre på at de ikke er.
09-11-2012 18:02 #9| 0
OP
SpongeJoes skrev:
emikroy skrev:
så vidt jeg er orienteret, får DR ikke en bid af den kage.


Så du mener at DR måske er blevet betalt for den her? Det tror jeg vi kan være ret sikre på at de ikke er.


Ja, det der det jeg stiller spørgsmål ved i overskriften, trode det var tydeligt :)

Er det så utænkeligt? Det ville da ikke være første gang, at DR benytter sig af skjult reklame.
09-11-2012 18:09 #10| 0

For at spare på omkostninger henter de fx nyheder fra presswire.dk

Hurtig copi/place og så når en journalist at lave mange reklamer på en dag, hov mener selvfølgelig nyheder.

Jo jo der er mange politiske nyheder, men de skal levere en del hele tiden gør at de bliver nød til at flyde ud og så for at spare på omkostningerne så flyder de ud med nyhederne fra virksomheder.

Hvis det er dine licens penge du mener går til spilde, dont worry fjerner de dem skal de nok ligge afgiften et andet sted, fx kunne de kalde det en teknologiafgift i stedet for?

09-11-2012 18:25 #11| 0
OP

@SanderM

Jeg betaler med glæde min licens, men kun så længe de kan levere TV, radio og nyheder, der ikke er influeret af reklamer eller politiske holdninger, ellers mener jeg ikke DR har noget eksistensgrundlag.

Er der massere af eksampler på at begge dele sker, ja. Kan det helt undgåes i fremtiden nej. Men jeg mener at det er vigtigt at vi som brugere er opmærksome på NÅR det sker. Hvis vi alle bare var ligeglade, ville det lynhurtigt tage overhånd.

Redigeret af emikroy d. 09-11-2012 18:26
10-11-2012 08:33 #12| 0

emikroy, med glæde ligefrem? :-) Jeg ville heller spare dem og være en app,tvkanal og hjemmeside fattigere.

DR skal sørge for "politiske synspunkter kommer ligeligt til udtryk", som det hedder efter alsidighedsprincippet:
www.denstoredanske.dk/Samfund%2c_jura_og_politik/Massemedier/Massekommunikation/alsidighedsprincippet

Nu ser jeg ikke så meget DR, men jeg er da sikker på at det har været tilfældet i den amerikansk valgkamp.. host.

#0,
Jo, den er lige grov nok.
Afsnit 1, fint med info om sporten.
Afsnit 2, irrelevant.
Afsnit 3, irrelevant og reklame.
Afsnit 4, irrelevant og reklame.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar