Dom Perignon Vintage 2000, hvornår skal den drikke

#1| 0

Faldt over denne champagne jeg har haft liggende et stykke tid, og er lidt i tvivl om en champagne kan blive for gammel. Som sagt den er fra 2000, så burde den snart drikkes eller hvor længe kan sådan en holde?

03-02-2011 09:55 #2| 0

Kommer vel an på opbevaringen

03-02-2011 09:56 #3| 0

Jeg mener at have hørt de kan holde sig i 10-12 år uden den store ændrig i smagen.

Men find du bare en aften at knappe den op på snart.

03-02-2011 10:15 #4| 0

Mørkt, og liggende som den skal - måske "lidt" for varmt :-)

03-02-2011 10:23 #5| 0

personligt syntes jeg at Dom P gør det klart bedst med lidt alder på og her taler vi 15 års tid - har endvidere smagt en 25 år gammel flaske der sad lige i skabet så hvis opbevaring har været iorden haster det bestemt ikke:-)

mfvogel

04-02-2011 10:11 #6| 0

Jeg har tid i morgen?

04-02-2011 10:43 #7| 0

Årgang 2000 er faktisk en fin organg af Dom P.
Du kan sagtens gemme den bare du opbevare den uden for sollys og ikke for varmt..

Og for guds skyld køb aldrig en 2001 hvis du kan undgå det, den årgang er simpelthen noget der ikke kan drikkes mere end 1 glas af.

Hvorimod årgang 2002 er rimelig god.

En god Dom P af nyere årgang hvis du vil have det er årgang 1996 eller 1990 som er den bedste efter min menning

04-02-2011 12:59 #8| 0

Jeg smagte en 1990 i starten af sidste år og den var stadig spillevende. Efter min bedste vurdering var der mindst 10-15 år i den endnu, givetvis endnu flere.

Dom P er en vældig struktureret champagne og kan hvis ordentligt opbevaret snildt holde sig i 15-20 år fra produktionsåret, gode årgange en 20-30 år og store årgange som 1996 +40 år.

Problemet med Dom P er at det er en pengemaskine. Modsat andre kendte prestige cuveér som fx Krug vintage og Salon frigiver M&C en Dom P stort set hvert år. Dvs man kan aldrig være sikker på om en given Dom P er et crap år, mellem år, godt år eller stort år.

2000 er efter min bedste overbevisning et mellem år for champagne som helhed, men også for Dom P. (Selvom jeg kun har smagt den ved et par lejligheder og det er noget tid siden)


Opbevaring betyder en del. Jo varmere du opbevarer en flaske vin (rød, hvid eller mousserende) jo hurtigere vil den udvikle sig og jo før skal den drikkes. Afhængig af hvor du har den liggende skal du overveje bare at lægge den på øverste hylde i din køler. Den vil ikke tage skade af at blive opbevaret ved 5 grader, den vil bare ikke udvikle sig særlig hurtigt.

At opbevare vin ved fx 20-21 grader er generelt ikke noget problem andet end at de udvikler sig hurtigere. Der hvor vin kan gå syd og blive dårlige er hvis de udsættes for højere temperaturerer over længere sigt (+25 grader), samt hvis de udsættes for ofte og store temperatur-udsving, dvs der hvor din vin ligger skal der ikke være 16 grader det ene øjeblik og 22 grader det næste


Hvis ikke du har noget alternativ til den nuværende opbevaring og hvis den ligger ved ca stuetemperatur ville jeg overveje at drikke den indenfor de næste 5 år. Du skal i hvert fald ikke prøve at gemme den til 2040

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar