Dizzy Mizz Lizzy - Waterline tekst tolkning?

#1| 0

Hej


Min niece skal til eksamen i musik i morgen og har trukket Waterline teksten til analyse. Hun er blank på hvad den handler om, og jeg har efterhånden også gennemlæst teksten mange gange uden den giver nogen som helst mening!? Er der nogen der har en idé om hvad sangen handler om/ evt har hørt Tim C tale om sangen på et tidspunkt? Mine google skills har ikke givet noget resultat Anyone?

09-06-2016 17:01 #2| 0

Teksten:


Really easy
You want to know the answer
Feel me easy
You want to know the answer
You think I've got it in my mind
And all the people think I'm blind

Really easy
You want to know the answer
Feel me easy
You're looking for the answer
You think I've got it in my mind
And all the people think I cannot see

I hide with an unpredicted smile
She hides and she hides a little while

She don't mind
She took time
In a crime it's just another waterline

With your head in the clouds
With my head in the crowd

09-06-2016 17:12 #3| 0

Hvad klassetrin taler vi om? Jeg erindrer i hvert fald fra gymnasiet at musik handlede om musikken og ikke (så meget) om teksterne.


Jeg mindes at have læst et interview med Tim engang i tidernes morgen at han aldrig tænkte for meget over teksterne til Dizzy. Synes jeg måske passer meget godt her. :)

09-06-2016 17:16 #4| 0

Hun går i 2.g. Synes satme også det er en svær opgave.

09-06-2016 17:33 #5| 0

Synes der mangler en hel del af teksten - anyway det vil nok ikke være en dum ide at se den originale musikvideo

09-06-2016 17:41 #6| 0

I podcasten P6 beat elsker Dizzy nævner de at de tidlige tekster er ret mystiske, men kan ikke huske om de nævnte denne sang.

09-06-2016 17:43 #7| 0

Jeg har lige siddet og kigget lidt på det. Det er godt nok ikke nemt.
Uden at ville kaste for meget indflydelse ind på det, så er her også et par termer der måske kan hjælpe på vej:

http://www.thefreedictionary.com/waterline

http://da.urbandictionary.com/define.php?term=Waterline

09-06-2016 17:49 #8| 3

Der var et interview med Tim for godt en måned siden, hvor han faktisk fortalte om meningen med teksten (er dog usikker på, om der var tale om Waterline eller Silverflame). Så vidt jeg husker, sagde han, at den ikke handler om noget som helst, og teksten bare passede godt sammen med rytmen i musikken.

Kreativ eksamensopgave! ;-)

09-06-2016 17:52 #9| 1

Hvad med, at hun laver sit arbejde selv? :)

09-06-2016 17:53 #10| 11
Advisored skrev:Hvad med, at hun laver sit arbejde selv? :)

come on - vi spørger om pics først : O )

09-06-2016 17:54 #11| 0

Er det kun teksten der er udleveret, eller også noder og akkorder?

Jeg forestiller mig at det også kan analyseres mht opbygning med vers, bridge og lignende, samt tonearter og den slags.

09-06-2016 17:55 #12| 3

Altid noget det ikke er en Nephew-sang. Tror ikke engang selv de ved hvad de synger om.

09-06-2016 17:57 #13| 0
Live skrev:
come on - vi spørger om pics først : O )

Hahaha my bad.


Pics??

09-06-2016 18:11 #14| 0
Advisored skrev:

Hahaha my bad.

Pics??




Ingen pics. Det er min niece jo 😉
09-06-2016 20:02 #15| 1
Moderator

Dizzy lavede sjov musik. Det var absolut ikke dybe tekster de gjorde i. De kan KUN overfortolkes. Og det bliver næppe fortolkninger, de selv vil kunne genkende.


De VAR altså bare en flok musikalske drengerøve der havde en fest. Tim blev mere ambitiøs. Det ledte til enden på bandet (uagtet senere genforening) :)

09-06-2016 20:17 #16| 1

Wow handler musik om at skulle analysere tekster og ikke om at være musikalsk?
Lyder mere som en rimelig engelskopgave.

Tvivler på at lærer og censor selv har svaret, så mon ikke et hvilket som helst godt bud kan redde hende en fin karakter.

Jeg overfortolker sikkert, men jeg læser det som en eller anden tøs/groupie/golddigger der forsøger at komme bag facaden på Rockstjernen Tim C. og at han bevidst kontraudnytter situationen.
Men en tekst der åbner op for mange kreative analyser og tænker det egentlig bare er det hun testes på.

09-06-2016 20:17 #17| 1

Nu efter jeg har fået et par genstande har jeg konkluderet at engelsk litteraturanalyse ikke har det store med musik at gøre. Jeg synes det er et meget mærkeligt emne at trække.


Men hvis man skal forholde sig til teksten så er der noget mystisk over afsenderen/fortælleren. "You want to know the answer". Og "I hide with an unpredicted smile". Med de sidste linjer kan der også være noget med at man går fejl af hinanden. "With your head in the clouds/With my head in the crowd".

09-06-2016 20:46 #18| 1

Tror sgu hun for svært ved at bestå og klare sig godt, når hun ikke kan klare denne opgave med 24 timers forberedelse(=Google hjælp). En del lærere har altid en anden tekst med, som hun skal analyse "in action", for at teste hendes niveau. Så held og lykke til hende.

09-06-2016 20:58 #19| 19

Jeg ser det helt sikkert som et Marxistisk svar til den voksende ulighed, som var et resultat af de dårlige internationale konjunkturer i 80'erne. Tydeligst kommer det naturligvis til udtryk i sidste vers:


With your head in the clouds
With my head in the crowd


hvor første strofe refererer til den kapitalistiske overklasse, mens næste henviser til, at afsenderen tilhører proletariatet, hvormed der skabes en tydelig kløft imellem de to klasser (hvilket i øvrigt forstærkes af guitarspillet i netop denne del af sangen).


Længere oppe i teksten er der ligeledes tydeligt ideologiske referencer:


She don't mind

She took time

In a crime it's just another waterline


hvor der her henvises til, at kvinden der fortælles om har et liberalistisk menneskesyn - she don't mind, she took time til at skabe sig det liv, hun har. In a crime it's just another waterline kunne i denne forbindelse være en reference til det til tider ufine spil, som børsspekulanterne på Wall Street i 1980'erne vel er det bedste eksempel på. Waterline skal her forstås som det, der deler vandene og refererer derfor igen til klassekampen mellem proletariatet og kapitalisterne, som børsspekulanterne på Wall Street netop blev den moderne personificering af i denne periode.


Det var en start, håber det kan bruges.

09-06-2016 21:04 #20| 3
Klodsmajor skrev:Teksten:

Really easy
You want to know the answer
Feel me easy
You want to know the answer
You think I've got it in my mind
And all the people think I'm blind

Really easy
You want to know the answer
Feel me easy
You're looking for the answer
You think I've got it in my mind
And all the people think I cannot see

I hide with an unpredicted smile
She hides and she hides a little while

She don't mind
She took time
In a crime it's just another waterline

With your head in the clouds
With my head in the crowd

Min umiddelbare tanke er at sangen handler om et forhold hvor den ene (den mandlige person er blevet forrådt - utroskab).


Bygger det primært på Really easy - feel me easy. At "de andre" tror personen ikke kan se hvad der foregår. At der bliver søgt efter et svar (på deres forhold).


Specielt

She don't mind

She took time

In a crime

Its just another waterline


Leder tankerne hen på utroskab og "endnu en ting der deler vandene i forholdet"


I hide with an unpredicted smile

She hides and she hides a little while


Er sammen med de sidste strofer umiddelbart de sværeste at fortolke men en fortolkning kunne være at "I hide / she hides" er når personen er sammen med andre. Sangeren / afsenderen giver altså tilbage for første gang (hide i ental og med et unpredicted smile) mens det er en gentagende ting for kvinden i forhold


Dno - min umiddelbare tanke og passer meget godt med at resten af albummet omhandler kærlighed (uden at være gået dybere med de andre tekster) i en eller anden forstand (Love is a losers game, barbedwired babys dream, 67 seas in your eyes etc.)

09-06-2016 21:36 #21| 0

Mange tak for hjælpen :)

09-06-2016 21:49 #22| 0
Taanlane skrev:Der var et interview med Tim for godt en måned siden, hvor han faktisk fortalte om meningen med teksten (er dog usikker på, om der var tale om Waterline eller Silverflame). Så vidt jeg husker, sagde han, at den ikke handler om noget som helst, og teksten bare passede godt sammen med rytmen i musikken.
Kreativ eksamensopgave! ;-)

Det interview hørte jeg også, det var Silverflame han snakkede om der.

09-06-2016 22:20 #23| 0

videoen er rimelig langt ude som teksten

Og jeg har altid undret mig over dette nummer


kan huske de første mange gange jeg hørte dette nummer at jeg troede det handlet om en fyr som overvåget/kigge på naboens datter

Og hun ved det godt


Men efter jeg lige har set videoen er jeg i tvivl igen

09-06-2016 22:27 #24| 0

Dizzy var rimelig kendt, eller er blevet det, for at teksterne meget ofte er helt væk og ikke betyder noget dybere. Helt gak opgave at få. Men hun skal jo bare tolke afsted, da der ikke er et facit. Jo dybere og mærkeligere hun kan gå, jo bedre i guess.

09-06-2016 22:41 #25| 0
Koller skrev:

Jo dybere og mærkeligere hun kan gå, jo bedre i guess.




Jeg tænker helt modsat. Hvis ikke der er en dybere mening, sådan at teksten kan repræsentere et hav af situationer, er det jo så pointen.
Men først og fremmest skal man vel bruge nogle værktøjer fra undervisningen. Ellers er det en meningsløs prøve.
09-06-2016 22:46 #26| 0

nikzz skrev:
kan huske de første mange gange jeg hørte dette nummer at jeg troede det handlet om en fyr som overvåget/kigge på naboens datter
Og hun ved det godt

Det var egentlig et meget godt bud.



henry skrev:Men først og fremmest skal man vel bruge nogle værktøjer fra undervisningen. Ellers er det en meningsløs prøve.

This. Og der er meget langt fra kvintcirklen og koralharmonisering til tekstanalyse

09-06-2016 23:38 #27| 0

Jeg er meget enig med MetalMania ang tolkningen af teksten.


Der er godt nok sket noget med fagets indhold, hvis musik i 2.g er tekstfortolkning og ikke musikalsk analyse...


Da jeg var til mundtlig eksamen i musik højniveau i 3. G (i 1994) , var det musikken og ikke teksten vi analyserede.


Toneart, akkorder, opbygning i ABC stykker, rytme, harmonier, musikalske virkemidler osv... Teksten var som sådan irrelevant (en på mit hold trak fx en italiensk arie uden gloser .. Og jeg trak "Ring My Bell" i en eller anden tidlig '80er indspilning (Ikke Will Smith).


Derudover skulle vi synge flerstemmigt - vi sang som hold en 4stemmig acapella udgave af en dyrefabel + jeg sang melodistemmen som sopran i "Teach your children" i en duo og solo acapella i Let My People go .... Og så spillede jeg trommer i vores rytmiske sammenspil.


Det var ren musikteori og nodekendskab... Det var nok gået lidt bedre end et 10 tal, hvis jeg bare havde kunnet nøjes med at fortolke teksten i Ring My Bell...

10-06-2016 03:22 #28| 0
SørenSnegl skrev:

Jeg ser det helt sikkert som et Marxistisk svar til den voksende ulighed, som var et resultat af de dårlige internationale konjunkturer i 80'erne. Tydeligst kommer det naturligvis til udtryk i sidste vers:

With your head in the clouds
With my head in the crowd


hvor første strofe refererer til den kapitalistiske overklasse, mens næste henviser til, at afsenderen tilhører proletariatet, hvormed der skabes en tydelig kløft imellem de to klasser (hvilket i øvrigt forstærkes af guitarspillet i netop denne del af sangen).

Længere oppe i teksten er der ligeledes tydeligt ideologiske referencer:

She don't mind

She took time

In a crime it's just another waterline


hvor der her henvises til, at kvinden der fortælles om har et liberalistisk menneskesyn - she don't mind, she took time til at skabe sig det liv, hun har. In a crime it's just another waterline kunne i denne forbindelse være en reference til det til tider ufine spil, som børsspekulanterne på Wall Street i 1980'erne vel er det bedste eksempel på. Waterline skal her forstås som det, der deler vandene og refererer derfor igen til
klassekampen mellem proletariatet og kapitalisterne, som børsspekulanterne på Wall Street netop blev den moderne personificering af i denne periode.

Det var en start, håber det kan bruges.




Det her er et stensikkert 12 tal til eksamenen.
10-06-2016 07:34 #29| 0

Jeg synes det er værd at se på Dizzy teksterne i en Grunge kontekst, da Waterline jo netop lå på Dizzys debut som udkom i grungens storhedstid.


Fra Wiki omkring Grunge lyrik:

Grunge lyrics are typically angst-filled, and anguished, often addressing themes such as social alienation, apathy,confinement, and a desire for freedom. A number of factors influenced the focus on such subject matter. Many grunge musicians displayed a general disenchantment with the state of society, as well as a discomfort with social prejudices. Such themes bear similarities to those addressed by punk rock musicians.[1]


Jeg synes generelt at alle teksterne som jeg lige kan huske fra deres debut kan smides ind i den ramme.

Fremmedgørelse, apati og utilpassethed kan i hvert fald let læses ind i Waterline teksten. Første vers og andet vers er jo stort set identiske bortset fra ”Im
Blind/ I Cannot see”. Det udtrykker jo helt sikkert en form for stilstand/sløvhed i sig selv. En stilstand der via repetitionen bare forstærkes, ligesom musikken netop bliver mere progressiv her.

Det er næppe tilfældigt at Tim skriver ”Another Waterline” da ”she” givetvis oplever en form for utilstrækkelighed, fremmedgørelse og distancetagen i flere af livets forhold, og det givne blot er et af mange tilfælde hvor personerne ikke slår til eller oplever en uoverstigelig hurdle. I dette tilfælde tænker jeg at de er for generte/forskellige til at indlede et forhold.

Vand er jo et dynamisk element, modsat personerne i teksterne som på smertelig/selvskadelig vis forfalder til at flygte og gemme sig hvad enten det er ”In the clouds” eller ”In the crowd”. Roller de dog synes mere eller mindre tilfredse med (”She dont mind” og ” Hide with an unpredicted smile”.)

Redigeret af Mudhoney d. 10-06-2016 07:34
10-06-2016 08:16 #30| 1
Mudhoney skrev:Jeg synes det er værd at se på Dizzy teksterne i en Grunge kontekst, da Waterline jo netop lå på Dizzys debut som udkom i grungens storhedstid.

Fra Wiki omkring Grunge lyrik:

Grunge lyrics are typically angst-filled, and anguished, often addressing themes such as social alienation, apathy,confinement, and a desire for freedom. A number of factors influenced the focus on such subject matter. Many grunge musicians displayed a general disenchantment with the state of society, as well as a discomfort with social prejudices. Such themes bear similarities to those addressed by punk rock musicians.[1]


Jeg synes generelt at alle teksterne som jeg lige kan huske fra deres debut kan smides ind i den ramme.

Fremmedgørelse, apati og utilpassethed kan i hvert fald let læses ind i Waterline teksten. Første vers og andet vers er jo stort set identiske bortset fra ”Im
Blind/ I Cannot see”. Det udtrykker jo helt sikkert en form for stilstand/sløvhed i sig selv. En stilstand der via repetitionen bare forstærkes, ligesom musikken netop bliver mere progressiv her.

Det er næppe tilfældigt at Tim skriver ”Another Waterline” da ”she” givetvis oplever en form for utilstrækkelighed, fremmedgørelse og distancetagen i flere af livets forhold, og det givne blot er et af mange tilfælde hvor personerne ikke slår til eller oplever en uoverstigelig hurdle. I dette tilfælde tænker jeg at de er for generte/forskellige til at indlede et forhold.

Vand er jo et dynamisk element, modsat personerne i teksterne som på smertelig/selvskadelig vis forfalder til at flygte og gemme sig hvad enten det er ”In the clouds” eller ”In the crowd”. Roller de dog synes mere eller mindre tilfredse med (”She dont mind” og ” Hide with an unpredicted smile”.)

Super godt indlæg og helt sikkert værd at tage med til at introducere teksten synes jeg. Derudover synes jeg som sagt også det er vigtigt at nævne at mange af de andre sange på pladen indholder sange omkring kærlighed, forhold mv og nå ja, at selve pladen referer til "svimlende frøken Lizzy". - well, hvis man anligger den vinkel


Holder fast i min oprindelige analyse men lige for at koge lidt mere suppe på hønen og analysere den lidt mere metodisk så bliver dette min analyse af teksten


Som det rigtigt påpeges bliver første og andet vers mere eller mindre gentaget bortset fra forskellen I'm blind / I cannot see.


Selve teksten som også bliver gentaget:


Really easy

You want to know the answer

Feel me easy

You want to know the answer

You think I've got it in my mind


Tolker jeg som (det gentagende) møde/problemstilling mellem to personer der helt åbentlyst ikke kan finde ud af det sammen/der er en ting som ødelægger forholdet (fortælleren er såret da han skal føles an "easy", men de nærer følelser til hinanden.

Den næste linie der varierer i at "de" ikke mener personen der leverer teksten er blind / ikke kan se er metaforisk for at "massen" ikke tror personen kan se hvad foregår men godt ved det.


I hide with an unpredicted smile = fortælleren/manden er ude af forholdet med kvinden / i et andet forhold et stykke tid selvom der er stærke følelser til hende hvilket, uventet, gør ham glad

She hides and she hides a little while = kvinden forlader forholdet / er i et andet forhold et stykke tid


She don't mind

She took time

In a crime

it's just another waterline


Her synges der umiddelbart om én af de gange hun har været utro som hun har gjort med fuld overlæg (In a crime) men som er en gentagende ting der sker i deres forhold i og med det er "another waterline" - altså endnu en ting der deler vandene og noget der er sket før.


Som udgangspunkt vil jeg dog mene de er faste partnere i og med der synges om "dem" i første afsnit men der kan også være tale om en prostitueret der ikke kan slippe sit erhverv..


With your head in the clouds

With my head in the crowd


Umiddelbare fortolkning er at vores helt her endegyldigt har besluttet at forlade hende. Hendes hoved / hun er "i skyerne" hvilket jeg tolker som hun ikke kan se de fejl hun har begået mens han er i mængden hvilket efterlader ham blandt skaren af alle de mænd hun har været sammen med.

Redigeret af MetalMania d. 10-06-2016 10:19
10-06-2016 09:17 #31| 1

Set i lyset af Metalmanis analyse bliver "Barbedwire Babys Dream" som følger efter på albummet jo nærmest en "Waterline part 2". :-)


Hvis eksamen kræver en perspektivering, kan dette nummer sagtens ses som personens stille opvågning tilbageblik og sorgbearbejdelse. Her er det ikke vandspejlet men pigtråd der bruges som billede på adskillelse og noget nu uopnåeligt.



Uddrag:

http://www.metrolyrics.com/barbedwired-babys-dream-lyrics-dizzy-mizz-lizzy.html

Lost inside a dream (Drømmen om det tabte og den nuværende stilstand og sindstilstand)
If you know what I mean
I am runnin' round in circles (Det repetitive retningsløse liv igen. Er det mon også forekommet før Waterline og går hans kærlighedsliv i loop ?)

Misery was here (Utroskaben/bruddet/forholdet der aldrig blev til noget eller udviklede sig i den retning de havde drømt om)
Acted so sincere (Man skal formentlig læse det som You acted so sincere og han blev holdt for nar)
Now I'm runnin' round
In circles with a friend (Hjernen kører rundt om exen der nu er blevet reduceret til en ven i hans bearbejdelse)

I can't find you (Næppe fysisk, men snarere jeg kan fandeme ikke begribe hende)
Where are you, barbedwired baby? (Jeg vil have hende igen/hader hende efter et brud. Han pakker hende dog ind i pigtråd for at skabe distancen og skåne sig selv)

Are you hidin'? (Hun gemte sig/gemte på noget i Waterline)
Please tell me what's inside the screen
Is it a barbedwired baby's dream?

Sittin' all the time
Tryin' to make it rhyme (Leder konstant efter mening ved hændelserne i Waterline)
But I'm stoned for a moment (Han ser ingen mening pt. I en noget bredere ramme virker han dog konstant stenet/mindre handlekraftig)

10-06-2016 12:04 #32| 1

Lettere bizart koncept efter min mening. Men da der jo efter al sandsynlighed ikke eksisterer en facitliste til et sådant spørgsmål, så må performanceevalueringen vel udelukkende være baseret på den metode eleven anvender til analysen.


Jeg ville forvente at indholdet af fortolkningen i sig selv dermed nok er ret underordnet, i det mindste hvis lærer/censor er bare halvseriøse. Sikkert harmløst og måske delvist brugbart at give hende nogle ideer til retning på indhold, men jeg forestiller mig at der skal fokuseres på analysemetoden fremfor alt andet.

10-06-2016 13:38 #33| 1
Duracell skrev:Altid noget det ikke er en Nephew-sang. Tror ikke engang selv de ved hvad de synger om.

Hahaha.. you made my day

10-06-2016 14:32 #34| 0

Håbløst og useriøst at bruge en Dizzy tekst i en eksamens opgave som denne. Viser blot at lærer/sensors, eller hvem er der nu udvælger teksterne, er blottet for fantasi og i særdeleshed viden om lyrik og Sangtekster.

10-06-2016 18:57 #35| 1

@Klodsmajor

Jeg mangler lidt afslutning. Hvordan gik det hende? Løvernes Konge slutter jo ikke når Simba møder Timon og Pumba.

10-06-2016 20:09 #36| 0
Argyle_DK skrev:@Klodsmajor

Jeg mangler lidt afslutning. Hvordan gik det hende? Løvernes Konge slutter jo ikke når Simba møder Timon og Pumba.

Agreed - afslutning på det hele. Derudover forventer vi obv et billede ved alt over almindelig bestået

11-06-2016 00:21 #37| 2

Det endte med et 10 tal. Så vidt jeg ved endte hun med "utroskab" tolkningen. Stadig ingen pics desværre, men er sikker på at hun er glad for hjælpen 😊

11-06-2016 00:30 #38| 0
Klodsmajor skrev:Det endte med et 10 tal. Så vidt jeg ved endte hun med "utroskab" tolkningen. Stadig ingen pics desværre, men er sikker på at hun er glad for hjælpen

Ville godt have hørt en ung trunte sidde og sige "just another waterline" er bare en matafor for et hul at stikke pikkemanden i og få 10 for det ; O )

11-06-2016 01:17 #39| 0
Klodsmajor skrev:Det endte med et 10 tal. Så vidt jeg ved endte hun med "utroskab" tolkningen. Stadig ingen pics desværre, men er sikker på at hun er glad for hjælpen

Super. Tillykke til hende.

11-06-2016 01:44 #40| 0

Det er nok meget godt at musik i gymnasiet ikke er adgangsgivende til noget som helst.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar