diskussion af PF strategi for nl50-100

#1| 0

Hey PN. jeg skal igang med at coache en nl 50 spiller nu her, og vil gerne starte helt fra bunden og har prøvet og opbygge en nogenlunde guide til et solidt preflop spil på nl 50-100. spilleren skal selvfølgelig tilpasse spillet til bordets dynamamik og de modspil der måtte komme, men hvad synes i om følgende strategi:


hvis foldet til hero, åbnes:

Utg: AJs +, 10Js +, alle par
Utg+1: A8s+, 78s+, alle par
CO:A2s+, 56s+,10Jo+ alle par
Button: A2s+, 23s+, 56+ alle par. hvis blinds tillader det så åben alle suitede+connetede kort
SB:A2s+,a2+,78+, alle par


3bets justeres efter om folk kalder light eller ikke, som udgangspunkt antages at de ikke gør før vi har set andet:

3 bets ved 100 bbs mod folk der ikke kalder light: polariserede dvs AA KK QQ AK AQs og 78s 89s 56s k5s(suitede craphænder er fine i at bruge i de rigtige spots)
3 bets ved 100 bbs mod folk der kalder light: bred valuerange, så 10Js+, QK+, a10+ 99+

ved 150 bbs +: 3 bet også alle par, og 3bet mindre med hænder som KQ og AJ, flat dem istedet for

vs 3 bets oop(out of position) 4 bet eller fold. justeret efter folks 3 bet procent. men som udganspunkt er QQ, AK+ stackoffs prelop for 100bbs eler under

vs 3 bets i position ved 100 bbs: flat AA KK QQ JJ, til tider 10Js Qjs til tider 5-6s 7-8s 8-9s, fold små par(til i er 135bbs dybe eller mere så kald)
ved 150 bbs. 4 bet: AA KK QQ, og til tider små par og SC


Squuze : polariserede mod folk der ikke kalder light, og folk som enten 4 better eller folder
squuze bredt for value mod folk der kalder light.


isoleringsraise: hyppigt i position mod weak spots, med 78+ og skyd gerne 2 barrols på tørre borde.

open limp aldrig.til tider ok at limpe efter donks med hænder som 3-4s og 33 44 22

Blind spil: som udgangspunkt 3 bet de hænder som ikke profitablet kan kaldes med. specielt med høj frekvens mod folk der åbner knappen light. kald oftere med hænder som AJs KQ osv

Og hvad mangler der evt i denne guide?

27-05-2009 13:08 #2| 0

Synes din range er ret stram. Men okay, han er jo nybegynder.

27-05-2009 13:43 #3| 0

det ser meget fornuftigt ud

Fortstår bare ikke helt denne her: "ved 150 bbs +: 3 bet også alle par,"
Hvorfor vil du 3bette par, når der er så meget value i at floppe et set.

27-05-2009 13:45 #4| 0

Jeg synes denne range for pf spillet holder til nl50 og nl100..

For at holde den stram nok, kunne jeg godt finde på at sætte UTG+1 til 89s og op efter.. Men denne range holder..

Tror det vil give sig udslag i en stabil 20/18 spiller...

@Foeller
for min skyld kunne det godt være strammere :)

27-05-2009 13:48 #6| 0

Hvis han er nybegynder ville jeg næsten overveje at stramme lidt op i ihvertfald UTG+1

A8s, A9s, ATs er svære hænder at spille for en nybegynder i et spot hvor han ofte ender OOP.

Udover det mener jeg det ser ganske fornuftigt ud

27-05-2009 13:48 #5| 0

Som udgangspunkt fint, men lad nu være med at spille robot-agtigt. Hvis Bordet er til at åbne 65s UTG, så gør det. Hvis bordet ikke er til at åbne 22 eller Ajs UTG, så lad være!

MVH Skod

27-05-2009 13:49 #7| 0

Jeg kan ikke li' dit åbningsrange fra SB. Mange tror åbenbart at SB = knappen. Jeg bruger nok ca mit UTG+1 range til SB.

I den pokeruni video der udkommer i dag, så spillede jeg mod en pokernetter som åbnede 60%+ first in fra SB, hvilket IMHO er helt væk. Specielt når der sidder en kompetent spiller som undertegnede i BB.

27-05-2009 13:57 #8| 0

Jeg synes du mangler et punkt der hedder CB...

F.eks CBer du alle flops mod henholdsvist ham der kalder 3bet light og ikke light?

Jeg går ud fra, at du CBer alle flop?

27-05-2009 15:06 #9| 0
OP

loki , antagelsen er at man får mange calls af sine 3 bets, og sets generelt spiller godt for 150+ så du udvider din range du gerne vil til midten med når i er dybe. og væsentlig nemmer at komme ind mod fx tp.

altså strategien er kun et udgangspunkt, og kan og skal varieres alt efter bordet, men på mange nl 50 borde synes jeg bare folk er meget callish og det kan være til tider være svært at komme afsted med en loose preflop strategi hvis man ikke er helt sikker på sit postflop spil.

vil overveje at stramme den lidt op fra de tidlige positioner.


jeg synes dog SB åbningsrange er ekstremt afhængig af hvem der sidder i BB. altså jo hvis der sidder en stor tyr(Fx thyssen) så skal der self strammes op, men som udgangspunkt skal folk altså vise at de ikke har den på autofold før jeg stopper med at rasie bredt ind i dem.

@liger, jeg er slet ikke kommet igang med post flop spillet, håber lidt at tage det løbende i live sessions da der simpelthen er så mange ting at tage forbehold for så det vil tage meget lang tid at skrive ned. men der kommer en blog på pokeruni omkring hele projektet, det går i luftenen den 1/06

27-05-2009 15:07 #10| 0

@liger
Nu hedder posten jo 'PF strategi...' :-) Så CB kommer nok i en anden post.

27-05-2009 15:23 #11| 0

Haha... I laugh at myself! :)

27-05-2009 15:58 #12| 0

Synes det virke, som en glimrende strategi og vil klart vil være profitabelt på det givne niveau..

Blir der lagt videoer op af elevens spil evt, hvor du vil kommentere det ud fra din pf strategi ?

27-05-2009 16:56 #13| 0
OP

synes det lyder som en god ide. og jeg vil klart forsøge at ligge en video op med noget af hans spil hvor jeg kommentere, hvis jeg kan få det til at passe med pokeruni. men der vil være en masse blog updates fra ham af , og udvikling af roll og skills i projektet håber jeg.Men skal lige have det hele helt på plads, inden vi starter her på mandag håber det bliver godt ikke bare for mig og ham men også noget andre der følger med også kan lære en masse af det, og se det kan lade sig gøre.

27-05-2009 17:00 #14| 0

Forstår jeg det rigtigt, at du vil anbefale ham at raise A9o utg+1? TJs+ utg er godt nok også varmt. Tror ikke, at det er optimalt at spille like 27/23 på NL50, men who knows.

27-05-2009 17:17 #15| 0

Som nybegynder synes jeg det er liige løst nok. Han skal have en rigtig god post-flop forståelse for at åbne så bredt. Det mest profitable tror jeg vil være at åbne færre hænder. Det vil dog udvikle ham mere, hvis han åbner med din range. IMO

27-05-2009 18:12 #16| 0

IMHO:

Nybegynder skal stramme lidt mere op UTG, UTG+1, for at undgå at komme i marginale situationer OOP så vidt muligt.

Ligeledes vil jeg mene, at hans 3-bet range skal være lidt strammere i udgangspunktet.

Ellers skal han ihvert fald have god guidance, mht. til 3-bet-spots, hvor fjenden caller/4-better.

Som hovedregel tror jeg en mere TAG approach er 1. skridt for en nybegynder, for at få det basale på plads, og undgå for svære/marginale beslutninger mod mere rutinerede modstandere.

Ligeledes skal det understreges, at de opstillede ranges IKKE må spilles mekanisk. Det skal naturligvis afhænge af modstanderne.




Eller fint.

29-05-2009 16:46 #17| 0

Bump!

29-05-2009 17:10 #18| 0

Hvis han ikke har styr på postflop, er det en hjernedød chart.. sry to say
En nybegynder vil hurtigt gå broke!
TAG ABC er stadig vindende på nl50, dog ikke stort vindende som tidligere..

29-05-2009 18:44 #19| 0
OP

SS
nej tænkte mere a9s og AJ off ish, men det var også bare et forsøg på at få det ned på papir og se hvad folk sagde , men den er nok for løs oppe fra de tidlige positioner. planen er også han skal spille sådan semi tight så justere den bare hvis det viser sig det giver for mange problemer elleer han spiller 30-25 ish...

29-05-2009 18:59 #20| 0

Kunne du prøve at definere dine opening range som de defineres i stove?

Når du fx skriver:

Utg: AJs +, 10Js +, alle par

Er jeg i tvivl om du mener
22+,AJ+,AJs+,JTs,QJs,KQs
Eller
22+AJ+,AJs+,KT+,KTs+,QT+,QTs+,JT,JTs

29-05-2009 21:29 #21| 0

@Thyssen

Tror roligt man kan give den god pedal fra sb på NL50, da gennemsnitsspilleren her ikke er med på, at man kan dræbe en nogenlunde aktiv sb-åbner ved at 3-bette løst.

Mht. åbningsrangen er det jo vanvittigt svært. Det afhænger i høj grad af din spillers post flop-spil.

Mange spillere omkring NL50-segmentet har ikke helt overblik over formålene med deres bet og sender dem tit afsted i en kombination af bluffs/value/ info/blocks uden helt at vide, hvordan de skal vægtes.
Er han ikke den type, men snarere en som har en ret god fornemmelse, for hvad formålet med hans bets/raises er-jamen så tror jeg roligt du kan lade ham åbne ret liberalt.
Ellers så kør en rimelig stram range fra utg og utg+1.

Btw. At 3-bette nl50-nits med AQs er som regel waist.

02-06-2009 19:28 #22| 0

bump

02-06-2009 19:41 #23| 0

Jeg synes nu også rangen er meget bred for en nybegynder.
En anden ting er at du vil 3bette dine SC. IMØ er de meget mere værd postflop og multiway, så jeg caller kun med dem i håb om flere calls. Jeg 3better i stedet fx 85s eller som du selv siger suitede craphænder. Måske også ikke suitede connectede kort.

Til sidst vil jeg sige, at du mangler en cold calling range. (du er lidt startet i blinds)

02-06-2009 19:47 #24| 0

Er det helt i skoven at forsøge at sætte nogle default betstørrelser på?

02-06-2009 19:51 #25| 0

Loepenthin kommer med nogle rigtig vigtige pointer.

Det afhaenger MINDST lige saa meget om den enkelte spillers postflop skills, som bordets/modstandernes generelle tendenser. Selvom det kun er NL50, kraever det alligevel en god forstaaelse for postflop spillet, at spille en omgang aggro preflop poker.

Da jeg skiftede fra FR til SH, spillede jeg vel nogenlunde udfra dine listede startinghands - og jeg blev knaekket totalt over. Imo. er det langt bedre for en seminybegynder, at spille med lidt mere tight preflop range i starten. Efter like 30-50k haender burde spilleren have en god fornemmelse af, hvordan folk spiller postflop, og kan dermed begynde at aabne mere light preflop.

Saa vil der sikkert vaere nogle der argumenterer for, at hvis man aabner bredt pre, vil man ogsaa komme i mange marginale situation -> man bliver hurtigere en bedre spiller. Imo. kommer det til at koste ALT for mange laerepenge i starten, fremfor en mere tight spillestil.

Ergo: tightere preflop spil - taeske xk haender igennem - faa foelelse for postflop -> aabne op for sit preflop spil.

02-06-2009 20:06 #26| 0
OP

vi spillede første session sammen hvor jeg gjorde så med over teamviewer og vi snakkede over skype, og ret sikker på at vi endte ud med noget 22/18 ish dog med en meget lav 3 bet faktor da folk limper konstant og spiller meget stramt, så er det umuligt at komme rigtig igang med 3 bette

02-06-2009 20:53 #27| 0

Skal han ikke også 4-bette AK ?

CO + BTN: Evt. droppe SC's vs top call st's og i stedet adde noget ala K6o, Q8o for showdown value.

Mod de sygeste call st's, er TPMK the nuts, indtil de raiser.

02-06-2009 23:54 #28| 0

Det er kun dårlige beslutninger,der kan skade dig indenfor pokerspillet,
alt andet er elementer som du ikke kan styre og som derfor aldrig bør styre dig.

Vær tålmodig og hav disiplin.
Den største fejl, de fleste spillere gør, er, at de handler for hurtigt.
Når du skal træffe en vigtig beslutning, så giv dig tid til at tænke over, hvordan betting er forløbet og, hvad din modspiller kan have. Giv dig god tid.

Bluff ikke så meget på disse levels.

Position er vigtigt.
C-bet er også godt.

UTG pos.1-4. Spil grp. 1-4 (grp.5 I"loose spil") hvis ikke der er raiset,hvis raiset grp.1-2 (grp.3 I"loose spil")

Gruppe 1.
1.AA
2.KK
3.QQ
4.JJ
5.AKs

Gruppe2
6.TT
7.AQs
8.AJs
9.KQs
10.AK

Gruppe 3
11.99
12.JTs
13.QJs
14.KJs
15.ATs
16.AQ

Gruppe 4
17.T9s
18.KQ
19.88
20.QTs
21.98s
22.j9s
23.AJ
24.KTs

Gruppe 5
25.77
26.87s
27.Q9s
28.T8s
29.KJ
30.QJ
31.JT
32.76s
33.97s
34.Axs
35.65s

Hvis man sidder i baghånd kan man spille flere hænder udenfor kat.

Mvh Simon.

02-06-2009 23:58 #29| 0

+Spil pocket par,raise pre-flop
alt under pocket 99 søger reelt efter at ramme på floppet,smid derfor væk hvis du ikke får 3 ens!

03-06-2009 14:54 #30| 0

Få sat en limp-fold pf stat op i hans Pokertracker og begynd så at abuse de loose/passive typer der konstant venter på at blive straffet. Derudover er det svært profitabelt at 3-bette små par på NL50 da folk ikke nødvendigvis ser KJs som et fold - hverken pre eller post.

Og så ville jeg nok stramme lidt op på UTG og UTG +1. Det kan være svært at raise 22, 33, 44, 55 og AJs profitabelt fra de første positioner, da du ofte ender med 2-3 calls rundt om bordet og skal spille OOP i multiway-pots der ikke nødvendigvis er særlig nemme.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar